handdator

Visa fullständig version : Arkeologiska fynd på Karpathos


Kalimera
2005-12-06, 16:57
Jag fick detta mejl från en Karpathosvän idag:

"Some very interesting ancient findings have been excavated in Pigadia during the past few days. According to official reports, one vessel and four tombs dating to around 400 BC, have been excavated since December the 2nd. The excavation site is close to the Evagelistria church in Pigadia. According to unofficial reports, while attempting to restore and sewage problem in that area, the workers stumbled upon these findings. Their work was immediately stopped and the excavation process begun immediately."

Intressant.

Mikke
2005-12-06, 17:11
....jag träffade en "lokal" arkeolog när jag var där.Hon va kusin med MotoYannis, mekanikern som huserar i MotoCarpathos första lokaler vid stass-huset.
Dom grävde en tomt strax breve sjukhuset, och av kända skäl passerade jag där tämligen ofta.....
Det gick lite trögt att få ut nåt av henne, men hon mjuknade med tiden...å ja fick se nån skärva....(ostraka)...men bilder fick ja inte ta.....men de gjorde ja ändå.....:D
Strax efter att jag lämnade ön(30.11.05) så öppnades ett litet arkeologiskt museum vid Italienska Huset, i en av flyglarna.
Mikke