handdator

Visa fullständig version : Var jag i Norrköping eller?

Monica P
2011-01-09, 17:20
Nyårsaftonen 2010 och en vecka framåt tillbringades alltså på sjukhus på Rodos. Bortsett från anledningen till vården var det en intressant och inte alls dum vecka.

Sjukhuset invigdes 1994 och har god standard. Jag hade gott om tid att vanka runt snart sagt alla korridorer. Det var ju helg, så öppenvårdsmottagningarna var stängda , och beläggningen ganska låg på det hela taget. Enligt personalen hade det varit fruktansvärt jobbig veckorna innan.

Jag fann ibland under mina turer att jag trodde att jag var på Vrinnevi i Norrköping eller Regionssjukhuset i Linköping! Ett sånt infall, men det kom sig väl av att korridorerna var av samma typ som på alla något så när moderna sjukhus, med samma sorts vagnar med prylar och samma typ av sängar och samma ljud och lukter och samma kläder på personalen och samma skrammel från hissar som på ett medelstort svenskt sjukhus. Jag har tillbringat sanslöst mycket tid själv som personal på sjukhus, från sommarjobbet 1960 till pensioneringen 2003.

Olikheter :

Patienten förutsätts ha egen släkting eller vän med. Basvård som tvätt, passning av dropp, hämtning av matbricka sköts helst av anhörig. Proportionerna läkare/annan personal är helt knäpp, massor av läkare, knappt ingen vårdpersonal.

Man får själv ha med kläder, typ pyjamas, handdukar och sånt.

Den anhörige får också se till att få olika papper stämplade så att man kan få tillbaka kostnader för medicin och annat från den försäkringskassa man tillhör. Vi som har resor från andra öar får halva resekostnaden om vi har ordnat intyg före resan.

När ronden kommer i full fart får de anhöriga gå ut ur rummet. Jag protesterade förstås men det hjälpte inte. Det var en sån där gammaldags rond med överläkaren främst och sen i sjunkande rang kom resten av gänget... Påminde mig om min studietid på KS där vi sjukgymnastelever inte ens hann in i rummet innan ronden svepte ut igen...

Inga rollatorer! Nu var det inte ortopedavdelning eller långvård vi var på, men frånvaron av rollatorer var påfallande ( som ute i samhället för den delen. Lättmetallsstöd som kallas Beta i Sverige heter " Pi" här, alltså Π vilket är logiskt. Såna och kryckkäppar finns förstås , och det borde vara intressant för rollatorfabrikanterna att bryta sig in på den marknaden...Det finns en svensk kvinna i Volos som importerar rollatorer men de anses dyra.)

Helgonbilder överallt, en del stora och påkostade, andra som små papperslappar.

Liten kyrksal med ikoner och ljus på central plats i entrehallen.

Ingen personalmatsal. Inget bibliotek. Inga dagrum.

Maten var enahanda och knappt smaksatt . Till frukost: Kamomillte eller het mjölk och skorpor med smör och marmelad ,- Till lunch: Varm soppa med småmakaroner och nån kycklingbit, yoghurt eller frukt. Till kvällen: samma för nyopererade, makaroner med sås till uppegående.

Jag som anhörig fick extra bricka av den snälla mattanten. Hon la på extra mycket marmelad och frukt till mig, gulligt av henne.

Inför utskrivningen fick vi information och recept o.s.v

Vi lämnade inte "fakelo", mutkuvert...det är annars vanligt och ger tillträde till tvåbäddsrum och andra fördelar. Vi var nöjda med vården och hade fullt förtroende för läkarna.

Kostnaden täcks av konkursfärdiga IKA, men jag hoppas att de skickar en räkning till svenska FK, för vi betalar fortfarande skatt i Sverige.

Lissi
2011-01-09, 17:58
Oj så trist med sjukhusvistelse....Hoppas allt är väl nu.
Mycket intressant läsning Monica. Tänk om man inte har anhörig som kan vara med, hur går det då??

Lissi

Masse
2011-01-09, 20:47
Instämmer med Lissi. Tråkigt nyårsfirande att vara på sjukhus, men som sagt, hoppas allt är OK igen. Och som vanligt, Tack för intressanta bidrag med rapporter från Grekisk vardag.

Själv fick jag i höstas vid besök i Turkiet spendera fyra dagar på sjukhus där. Jag tycker nog att maten skiljer sig en hel del mellan länderna ute i samhället, men vad gäller sjukhuskäket så kan jag från din beskrivning konstatera att den är i stort sett identisk. Utmärkt för min vikt som minskade med 2 kg den veckan, men med vanlig diet återgick den ju tyvärr snabbt.

:) Mats

Kalimera
2011-01-10, 07:34
Det finns en svensk kvinna i Volos som importerar rollatorer men de anses dyra.)Vet du hur mycket de kostar?

Vi lämnade inte "fakelo", mutkuvert...det är annars vanligt och ger tillträde till tvåbäddsrum och andra fördelar.Hur vet man när man ska göra det? Är det någon som säger det?

Monica P
2011-01-10, 09:22
Lissi: det går inte alls bra. Helt enkelt. Man kanske missar återbetalningen på olika kostnader om ingen kan gå till försäkringskassan. Man får be den stressade personalen om hjälp. Man kan också leja en "proffs"-sköterska som har just detta till jobb.
Mats: Min man fick snart igen aptiten men jag har hotat med att koka blaskig soppa om han inte håller igen lite...
Janne: Jag ska kolla upp adressen till Volossvenskan och priser. Har tappat bort den men har gemensamma bekanta.
Det är maximalt förbjudet att lämna mutpengar. Ändå sker det, det vet jag med säkerhet. Men hur det sker vet jag inte för man pratar inte om sånt numera i och med att regeringen tydligt sagt att sånt här måste sluta. Man kan alltså lika gärna sätta dit en som tar emot mutor, men en patient är ju i beroendeställning så det är känsligt förstås.

Riitta
2011-01-10, 16:40
Kom och tänka på en sak! Var sov du på nätternaAng_elx

Riittabye_bye

Kalimera
2011-01-10, 19:30
Janne: Jag ska kolla upp adressen till Volossvenskan och priser.Här kostar det inget så vitt jag vet, i alla fall inte om den är för utomhus bruk. Jag köpte en till min mamma som hon har inomhus, det kostade 1795 kr, och är skitsnygg (http://www.trustcare.se/wood.html). (Hon har även en utomhus.)

Monica C
2011-01-11, 00:39
Hjälpmedel av olika slag tex rullator,toaförhöjning ,duschstol,rullstol, som man av olika skäl kan behöva kollas upp av sjukhus eller distiktsarbetsterapeuterna,de samarbetar.Vissa grejor betalas för,men för rullator inne som ute,båda varianterna kan ju behövas, rullstol så är de ett lån som återlämnas när de inte längre behövs.Det finns så många hjälpmedel som vi boende i Sverige har tillgång till utan att behöva lägga ut mer än ngn hundring.Vi har det bra vi Monica:)

UlfWiman
2011-01-11, 05:43
Hoppas allt har ordnat sig Monica?

Vilken minnesresa ditt inlägg blev för mig. Allt stämmer och
framför allt detta med att man behöver ha anhörig, annars
så försvinner sparkapitalet snabbt. 100€/dag och 120€/helg
för inhyrd sköterska avseende bashygien och nattvak.
Önskas sedan kvitto blir det dyrare.
När vi kommer till frukosten glömmer jag aldrig jakten på
skorpor från de som inte åt sina. Jag försökte låna en rullstol
för att ta mig ner till kafeterian, men det var nobben. Endast till
för interna transporter med personal.

Tilläggas ska att jag är inte feg eller så, men jag är inte dumdristig.
Därför dröjer mitt återvändande då jag insett att jag måste klara av
det mesta själv och med enbart krycka som hjälpmedel. Backup finns
idag med egen rullstol och rollator för utomhusbruk. Inomhus går bra
med stöd av väggar och möbler, men trappor är ett otyg. Upp kan gå
bra, men ner kan sluta illa.
Mina erfarenheter om hjälpmedel på plats är att man får köpa allt
på egen hand och det är inte subventionerat.

//Uffe

Monica P
2011-01-11, 07:38
Ja, du Uffe, så fungerar det fortfarande här! Jakten på extraskorpan underlättades av att jag har snabba fötter fortfarande och att mattanten var hygglig och att det inte var full beläggning.
Riitta, det var aldrig fler än två inlagda på fyrbäddsrummet, så jag kunde ligga på bädden bredvid min man. Man drog för en rad draperier och - trolleri- tjusigaste lyxsviten-...men sömnen blev det förstås lite si och så med.
Janne och Monica C: Jag har under yrkesverksam tid skrivit ut hundratals rollatorer och andra hjälpmedel, som på den tiden inte kostade patienten annat än skattepengar. Man ansåg att fördelen med att en person skulle slippa ramla och bryta något, kunna klara sig hemma, behöva mindre hjälp-var så stor att det rättfärdigade kostnaden. Jag vet inte hur de olika landstingen resonerar idag, när jag slutade var det tal om avgiftsbeläggning i vårt landsting.

Kalimera
2011-01-11, 08:08
Jag vet inte hur de olika landstingen resonerar idag, när jag slutade var det tal om avgiftsbeläggning i vårt landsting.Där jag bor är det fortfarande gratis. Alla hjälpmedel. När mamma behövde rollator inomhus kom det en snickare och tog bort alla trösklar så hon kunde ta sig fram. Det kostade heller ingenting.

Monica P
2011-01-11, 11:07
Så har två dagars byråkratisnurrande klarats av.
För att IKA ska kunna kräva pengar från svenska försäkringskassan har jag visat upp och fått stämplar på inskrivnings-och utskrivningssedlarna från Kalymnos och Rodos. Den senare ordnade jag redan där. En förtroendeläkare kontrasignerar och stämplar ordentligt. För att få del av resekostnaden för patient och medhjälpare erfordras också stämplar på ett särsikilt intyg, en liten orange bok- "metakiníseos". Vi hade åkt katamaran för c:a 80 euro och vanlig båt för c:a 40 euro och jag fick igen 90 euro.

Bra att veta för er som båtluffar om ni blir tvungna att åka iväg till sjukhus på annan ort. Detta intyg ska skrivas innan man åker och kontrasigneras av förtroendeläkare på den inrättning man åker ifrån.

jan c
2011-01-24, 13:39
Idag gick vi förbi en affär här i Chania, med sjukvårdsgrejor, de hade en rullator med handbromsar korg sittbräda hopfällbar till ett pris av 200 Euro.Här skiner solen 22 grader lunchen intogs i saluhallen kaffe utomhus.

Monica P
2011-01-24, 16:59
Anna Hjort-Matheopoulos i Volos importerar svenska rollatorer till Grekland.
www.swedishcare.gr
tel 0030-24210 43578