Visa fullständig version : Resa till Grekland 2011
Kalimera
2011-01-09, 17:55
Jag känner en viss optimism inför årets säsong. Jag märker det främst på att fler har beställt nedräknare än förra året, och att vi har sålt fler E-guider än förra året vid samma tid. Det är bara att hålla tummarna att min känsla är rätt, och att det inte blir några "störningar" i form av strejker och annat elände.
Jag har inte bokat resa ännu, det brukar jag inte göra så här tidigt på året, men jag vet att jag ska åka till Grekland i år. Dock inte i samma omfattning som förra året. Hur är det med dig? Ska du åka till Grekland i år?
Ser ut som att alla ska resa den ena (jag) har bokat och den andra ska boka :-)
Mvh Janérik
2 Kretaresor bokade... den tredje på gång :) Får nog svårt att hinna med 4 ggr i år dock :p Men vem vet ;)
Malin
Japp bokat flygstol till Santorini för vidare färd till Naxos.Ska bo på pension Sofi i Naxos stad. Hoppas att det är bra Min sambo har velat till Naxos i flera år ,men nu bär det iväg 11 juni och två veckor framåt hoppas vädret är bra det är ju lite tidigt i juni men nog varmare än i Luleå. Gud vad jag längtar_B-anana_B-anana
Hjalta99
2011-01-09, 20:30
Hur är det med dig? Ska du åka till Grekland i år?
Oh, yes! När resorna börjar dyka upp på Apollos hemsida till Kos, då börjar det pirra i kroppen... Så, den första resan är bokad, i maj, till Kalymnos. Senare, i sommar, hoppas jag kunna hitta en billig resa till hösten...
/Eva
Håller på att leta efter en billlig biljett - skiljer ca 1000 kr från 2010 Landvetter - Aten (via Wien). När det gäller flygstolar med apollo finns knappast några biljetter - om det finns är dom dyra! Kanske man är ute lite för tidigt.
Anders
Sevasti & Eleni
2011-01-09, 20:54
Ja visst har vi bokat. I maj till Kos fvb till Kalymnos. Från Köpenhamn med SAS till Aten, byte till Aegean Airlines till Kos, priset kan anses hyfsat billigt, 1500 kronor, och sedan vidare med båten till Kalymnos. Efter 2 veckor tillbaka från Kos till Göteborg med Apollo, direktflyg 698 kronorklapp_klap
Och just nu, ikväll, så går telefonerna varma här i Blekinge och Skåne för en av oss har hittat biljetter till bra priser som vi ska beställa om allt klickar. Gäller 2 veckor i september till Kalymnosklapp_klap
Längtan dit är stor!
Siw och Lenabye_byebye_bye
karinafp
2011-01-09, 20:55
Klart vi ska åka! Men vi väntar på besked om när makens dotter kan komma över från Kanada. Sen kan vi börja leta biljetter. flabb_flab
Karin
som alltid längtar ner
Grabben och jag ska till Grekland i år igen! :D Det blir första resan dit på 3 år. Jag har köpt flygstol till Athen på nervägen och hemresan blir från Santorini 20 dagar senare. Pris 3830:- så här långt. Boende på Naxos är bokat och klart. Hoppas på snabbåt från Lavrio till Naxos liksom för 3 år sedan. Vi kommer troligen även att besöka Ios och Folegandros. Vi ser mycket fram emot resan! :)
Jovisst hoppas vi på en eller ett par turer 2011. Planerna just nu är Santorini - Amorgos i maj-juni med reguljärflyg från Köpenhamn via Aten. Har spanat in en del hyfsade priser, men väntar lite ytterligare med bokning. Hoppades lite på billiga flygstolar enkelresa hem med Apollo. De brukar ju finnas för hemresa i början av säsongen och utresa i slutet, men hittar inga just nu. Någon som har tips?
I september hoppas vi att plocka en ö på återvändar-önskelistan, nämligen Karpathos. Abstinensen efter den ön är svår nu. Även här skulle det sitta fint med bara flygstolar, men de jag hittar kostar ju skjortan. Skulle hellre vilja boka boende själv på plats än att köpa charter-paket. Men det förutsätter ju att man tar sig dit för vettigt pris. Någon som har tips? Ett alternativ är kanske att med lite flexibilitet vad gäller tid för utresan kunna hitta en sen restresa med charter. Men ospecificerat riskerar man ju att hamna på annat håll än i Pigadia, och det vill vi inte.
:) Mats
Wardakis
2011-01-09, 21:27
Antagligen inte. Det blir första gången sedan 1991 som jag inte åker.
Gunilla
gunsan52
2011-01-09, 21:45
Vi har bokat. Det blir Skopelos/Alonissos maj/juni. :D
VÄLDIGT osäkert i år snyft_drop, men 2012 DÅ ska jag åka har jag bestämt ialla fall. Eftersom ensamresenärer ska "bestraffas" så går biljetterna på ca 1500-2000 kronor mer än för de som reser i sällskap med någon, då gäller det att ligga i o spara.
Irene
Vi har bokat! Två veckor till Thassos - det ska bli underbart :). Fyra år sedan vi senast var i Grekland (och då på Kreta) så det är verkligen på tiden :D.
Ja, årets första Greklandsresa är bokad idag. Hittade biljetter med SAS Göteborg-Aten t.o.r till ett ganska bra pris - 2085:-/pp.flabb_flab Vi åker d 24/5 och hem d 10/6 så nu är det bara att börja planera. Bila på fastlandet??? eller några öar ex Andros, Kea, Kithnos el kanske ett återbesök på Tinos?
Får se vad vi bestämmer oss för.
Planerar också en resa senare i höst men den bokningen får vänta lite.
Kalimera
2011-01-10, 08:37
Antagligen inte. Det blir första gången sedan 1991 som jag inte åker.Det var tråkigt att höra.
Kalimera
2011-01-10, 08:39
Skulle hellre vilja boka boende själv på plats än att köpa charter-paket. Men det förutsätter ju att man tar sig dit för vettigt pris. Någon som har tips?Om ni inte hittar billiga biljetter till Karpathos kanske det finns till Rhodos. Därifrån är det enkelt att ta sig till Karpathos med båt eller flyg.
Sevasti & Eleni
2011-01-10, 11:38
Jaa nu är biljetterna bokade till september också, till underbara Kalymnos, härligt! Från Kastrup till Aten med SAS, sedan vidare med Aegean A till Kos, väntetid i Aten 1 timma och 5 minuter. Tillbaka efter 2 veckor med Aegean A från Kos till Aten, därefter till Kastrup med SAS, väntetid i Aten 5 och en halv timma, lagom tid för att äta och shoppa lite på flygplatsen. Alltsammans bokat hela vägen med SAS, vilket innebär att vi checkar in bagaget på Kastrup och slipper handskas med det förrän vi anländer till Kos. Boardingcarden för hela vägen får vi på Kastrup till nerresan och Kos till hemresan, ingen incheckning i Aten, bara att gå till gate.
Kostnad för hela paketet: 2700 kronor pr person. Ett ganska bra pris tycker vi.
Siw, Lena och Ulf.
Om ni inte hittar billiga biljetter till Karpathos kanske det finns till Rhodos. Därifrån är det enkelt att ta sig till Karpathos med båt eller flyg.
Tack för tipset Janne! Har kollat lite på att dra via Kreta eller båt från Piraeus, men inte hittat något bra. Men Rhodos kan ju vara ett alternativ. Tack.
Eftersom ensamresenärer ska "bestraffas" så går biljetterna på ca 1500-2000 kronor mer än för de som reser i sällskap med någon, då gäller det att ligga i o spara.
Irene
..men då pratar Du charter väl?? Boka själv det blir mycket billigare.
Själv har maken och jag bokat en resa över andra halvan av april till Tinos där vi ska fira grekisk påsk. Då har även en av sönerna med familj anlänt för att vara sista veckan med oss så åker vi hem med samma flyg. Det ska bli HÄRLIGT!
I höst hoppas jag på olivplockarvecka någonstans, helst på Tinos förstås.
Lissi
Har bokat två resor till Aten en på 1 vecka 28/5-4/6 och en på 4 veckor 9/7-6/8. Det är klart så blir det en Olivplockarresa i november :D
Lolis
Har bokat två resor till Aten en på 1 vecka 28/5-4/6 och en på 4 veckor 9/7-6/8. Det är klart så blir det en Olivplockarresa i november :D
Lolis
Så många veckor det blir! Måste vara härligt!:D
Lissi
Konstigt nog har jag inte börjat fundera på saken alls ännu:eek::) Känns som att jag kom ju hem nyss och nu när man inte måste passa in massa semesterveckor utan är friare så kan man bestämma sig när man får lust:rolleyes:
Lite börjar det nog dra i Kalymnostarmen:D
Riittabye_bye
Ja, lugnet vilar över årets Greklandsbehov - eller nåt! :)
En flygstol t&r för mig själv över påsklovet till Kreta. :)
Två flygstolar t&r till Aten 22/6-6/7 för maken o mig. :) :)
På hösten går det lättare för mig att inte åka till Grekland.:cool:
Ha de' bye_bye
Sheila
kassiopeja
2011-01-10, 17:50
Bokade tidigt (oktober eller november) eftersom vi är så många som ska åka denna gång - 13 vuxna och 6 barn till Naxos månadsskiftet maj/juni!
Bokat resa till sept/okt nästa år. Bra pris med Apollo till Samos och hem från Kos med SAS/Olympic Airways. Hoppas också på ö-luff i Kykladerna till försommaren!
Anne
..men då pratar Du charter väl?? Boka själv det blir mycket billigare.
Själv har maken och jag bokat en resa över andra halvan av april till Tinos där vi ska fira grekisk påsk. Då har även en av sönerna med familj anlänt för att vara sista veckan med oss så åker vi hem med samma flyg. Det ska bli HÄRLIGT!
I höst hoppas jag på olivplockarvecka någonstans, helst på Tinos förstås.
Lissi
Ja, det är charter jag menar, vet inte i vilken ände man ska börja om man ska plocka ihop en resa själv. Vart man ska leta osv. Kanske man kan få lite tips här Ang_elx
Men iår blir det nog ingen resa ialla fall pga personliga orsaker, men nästa år så ska jag iväg har jag bestämt. "om gud vill o bröten håller" som min pappa jämt sa flabb_flab
Men det låter underbart för er som ska iväg, hoppas få läsa lite resebrev från er.
Irene
Jaha! Då har man prickat i för att man BOR i Grekland! En härlig känsla! :D
Däremot kan jag väl inte pricka i att jag faktiskt ska resa fortsättningsvis i övärlden, för tråden heter ju "Resa TILL Grekland"..och där är jag ju redan!:rolleyes:
Petitesser helt klart! flabb_flab
Yanna
Det ser nu ut som att jag trots allt kommer ner till Kreta detta året.. till Rethymno.. _B-anana
Det ser nu ut som att jag trots allt kommer ner till Kreta detta året.. till Rethymno.. _B-anana
klapp_klap
Yanna
Jag har ju redan fyllt i att jag ska boka senare ;), och nu är det gjort _B-anana.
Endast flyg tor från Kalmar till Chania, 4996:- för två :cool:. Gick inte att motstå, när man slipper problemet med resa till flyget.
Planen är att ha en hyrbil vänta på flygplatsen, och utforska östra + södra delarna. E-guide är beställd Ang_elx. Rethymnon är jag också sugen på, efter ett dagsbesök senast vi var på Kreta.
bye_byeAbi
Ja nog ska vi iväg till Grekland. För vår det blir det Kreta på försäsong. Åker sista april och är där en vecka. Bokat o klart. :)
Har redan börjat tänka vidare till hösten - får spara pengar och dra iväg med en väninna troligen med varsit barn! Låter lockande... ska förbereda resesällskapet. Ang_elx klapp_klap
/ Jenny
Jodå, vi ska åka naturligtvis men i likhet med förra året har jag faktiskt väntat lite med att boka. Önskad rutt är Astypalea, Amorgos, Patmos och Ikaria som slutdestination (så klart :)) men det blir kanske någon ö till. Det hela beror på hur och när färjorna går.
Sedan var vi ju på Skiathos i början av augusti och blev väldigt förtjusta. Mitt tidigare mantra har varit "aldrig Grekland i augusti" men man är väl inte bättre än att man kan ändra sig :D. Skall vi återvända till Skiathos igen blir det nog en egen (rest)resa istället för på en båtluff.
Och det väntar förmodligen en kursvecka på Rhodos i september också men det är inte heller klart.
Så minst en - kanske tre Greklandsresor 2011! Och mycket jobb däremellan...
Celbe
Ja, jag ska till Grekland_B-anana. I maj blir det en vecka på Kreta och i augusti kör jag favorit i repris - nämligen Skiathos;)
K
bob-kåre
2011-01-12, 02:54
Siktar på två resor under våren, en "affärsresa" till Kreta i April och en semester resa till Rhodos + omgivande öar i Maj/Juni. 2 veckor båda resorna. Han vi tur på första resan så blir det en tur till Kreta på hösten också.
Vår resa går till Kreta och Agia Marina, det blir hela tre veckor juni-juli. Resan bokade vi i nov och så fick pojkarna det som julklapp. Nu har vi hela våren på oss att planera och drömma._B-anana
Mmmm, bokat Haris i Paleochora 20/8-3/9 därefter en vecka utanför Hersonissos, Palatia Village en vecka..flygstolar Apollo.:)
litentuva
2011-01-12, 15:51
Har inte bokat än men vår plan är att resa till Santorini runt den 27e Juni,stanna 2-3 nätter och därefter åka till Amorgos för första gången. Efter 4-5 nätter på Amorgos blir det Kreta och Rethymno i 3-4 veckor med utflykter till södra sidan och övernattningar i Loutro och Elafonissi, eventuellt Paleochora! Nu rullar det på och snart är våren och sommaren här!flabb_flab
litentuva
2011-01-12, 15:59
Planen är att ha en hyrbil vänta på flygplatsen, och utforska östra + södra delarna.
bye_byeAbi
Tips: Kolla med economycarrentals, de har bra priser (men det tillkommer en underredesförsäkring vilket står med mycket fin stil på hemsidan att det kan göra på vissa destinationer) och det var inga problem när bilen skulle levereras eller återlämnas!
Vi har bokat 2 veckor i maj. Göteborg - Samos för vidare resa först en vecka på Ikaria och sedan en vecka på Fourni. Första resan till dessa öar. flabb_flab
Tips: Kolla med economycarrentals, de har bra priser (men det tillkommer en underredesförsäkring vilket står med mycket fin stil på hemsidan att det kan göra på vissa destinationer) och det var inga problem när bilen skulle levereras eller återlämnas!
Tack det ska kollas.
bye_byeAbi
Det lutar åt 14 dagar i Parga i början av juli!_B-ananaHar bokat på och av några gånger, svårt att bestämma exakt tidpunkt redan nu - men blir ju så sugen!!:o
Först ska vi resa till Egypten en vecka nu på tisdag, sen får vi väl bestämma oss!flabb_flab
Katitzi:)
karinafp
2011-01-13, 12:34
Hjälp!! Nu har jag tagit det första steget, sen får vi se hur det blir med det övriga. Resa bokad till Aten den 23 juni, hem från Aten den 10 augusti. Bara jag. :) Planen är att jag ska vara på Karpathos hela sommarlovet och resten av familjen kommer och går efter egna förutsättningar. Det här ska bli spännande! Nu ska jag bara hitta någonstans att bo...Ang_elx
Karin
som alltid längtar ner
Du får väl bo hos "tanten" ni bodde för några år sedan:) Ett rum till dig och sen utöka rummen efter att familjemedlemmar kommer:rolleyes::)
Riittabye_bye
karinafp
2011-01-13, 13:26
Du får väl bo hos "tanten" ni bodde för några år sedan:) Ett rum till dig och sen utöka rummen efter att familjemedlemmar kommer:rolleyes::)
Jo, jag hade tänkt det. Erika hoppas ju få jobba därnere hela säsongen, så hon vill också bo där. En egen enrummare för henne och en tvårummare för mig, så ordnar det sig. ;) Nästa steg är att boka flygstolar till Fred och Emma, och sedan Emmas flyg från Kanada och tillbaka. ;) David kan inte boka något än, eftersom han inte vet hur eller om han kommer att jobba i sommar, men han ska också försöka komma ner ett par veckor åtminstone.
Och sen tillkommer den "lilla" frågan om pengar.... Ang_elx men man får väl tänka optimistiskt! flabb_flab
Emelie86
2011-01-13, 16:29
Jag har idag betalat flygstolar arlanda-aten 26/5-18/6. Betalade 3200 kr t/r vilket blev billigare än resan vi gjorde i september. En restresa blir det nog i september oxå men då troligtvis en charter.
I mars ska vi ta en sista minuten för att få lite värme i förhållande till denna vinter men önskar det var värme så det kunde bli i grekland istället.
Här är det också bokat nu! Känns så bra, hade länge siktat på att flyga till Santorini, men nej, så blev det ju inte alls. För det blev flyg Helsingors-Aten i stället och nu skall jag börja tänka i nya banor. Känns väldigt roligt att få planera. I juni bär det av.
/ Anne _B-anana
karinafp
2011-01-15, 00:19
Jaha, så var nästa bokning gjord. Flygstolar till Karpathos för Fred med dotter Emma, de kommer ner den 30 juni och stannar i tre veckor. Sen får vi se vad som händer. :D
Karin
som ser ut att få så gott som hela sommarlovet på Karpathos _B-anana
Ålands Tapsa
2011-01-15, 05:35
10:e juni kl. 05.55 via Athen till Samos till "sommarstugan". 27:e juni från Samos till Athen, och 30:e juni från Athen tillbaka till Arlanda och vidare till Åland. Före detta skall vi hinna med 2 orienteringsresor till Spanien under våren.
Bokat! Så var det klart med ännu en tur på Återvändar-listan. 15 - 29 september får vi så än en gång återse det kära Karpathos. Härligt!
Hade ambitioner att plocka ihop en tur med reguljärflyg eller charterstolar för att sedan boka boende själv. Ett alternativ med SAS och Olympic var på gång när jag gick in på Airtours för att kolla där efter ev flygstolar. Hittade då flyg + 2 veckor boende på Hotel Kalimera för 5049 kr. Då känns det ju lite korkat att hålla på att plocka ihop något själv som sannolikt bara blir dyrare. Känns som ett bra pris och vettigt boende.
Ja, inte behöver grekerna vara oroliga att vi på Kalimera sviker i alla fall.....Här bokas det för fullt. Även jag har plusat på årets Grekkonto:D
Lissi
Vel fia har bokat både till karpathos och Naxos, kan ej bestämma vilken ö jag ska välja, har nu 1v på mej....vilken ö ska jag välja:confused::confused:
Visst är greklandsresan bokad. Det blev en annorlunda greklandstripp, nämligen påskresa till Pilionhalvön och byn Zagora. Påsken är stor i Grekland och det har varit en önskan länge att vara med om detta. Kolla länken vad jag skall uppleva, http://www.osterlen.info/ora/
karinafp
2011-01-16, 19:04
Velfia har bokat både till karpathos och Naxos, kan ej bestämma vilken ö jag ska välja, har nu 1v på mej....vilken ö ska jag välja:confused::confused:
Båda? ;) Annars säger jag som alltid: Karpathos! _B-anana
Karin
som alltid längtar ner
Karin
som alltid längtar ner
Klart jag skulle välja båda om pengarna fanns:D nu har jag inte dom pengarna tyvärr, måste välja:eek:
Karin
som alltid längtar ner
En liten fråga bara, sälj in Karpathos till mej, varför ska jag välja Karpathos framför Naxos? vilka fördelar har ön?
karinafp
2011-01-16, 19:22
Själv har jag bara varit på Karpathos av de två, men jag mår inte bra om jag inte får min årliga dos. ;) Okej, stränderna på Naxos sägs vara bättre, men det beror nog på vart man åker, det finns härliga sandstränder på Karpathos också. Naxos verkar vara mer turistiskt, av vad jag har läst mig till här. En väninna som var på Karpathos för första gången i fjol sade till mig att hon tyckte att ön var som Samos varit för 30 år sedan, innan det blev "förstört" av alla turister. ;) Det är lätt att få kontakt med folk, man blir välkomnad. Och det finns helt gudomliga stränder av alla de slag. Ön har en dramatisk natur, och flera charmiga bergsbyar att strosa runt i om man har lust med det. Fantastiskt god mat kan du också hitta här. Samt ett par nattklubbar om du gillar sånt. För att inte tala om musiktavernan Pelagos för den som tycker om äkta grekisk musik! _B-anana
Annars är det bara att gå in på min profil och titta på fotoalbumen, och kanske läsa mitt resebrev från 2010... flabb_flab
Karin
som har bokat sju veckor på Karpathos i sommar...Ang_elx
Tack för svaret, tavernan du pratar om med GREKISK MUSIK,var ligger den? jag älskar att sitta på en taverna med äkta Grekisk musik. Vill gärna se det äkta Grekiska.
Jag älskar också att strosa runt i smala gränder på kvällarna, utan bil, dagarna är en helt annan sak, då åker jag runt med bil eller bara solar och badar och myser.
Men kvällarna vill jag kunna äta och dricka och strosa runt i mysiga gränder där jag bor. Kan man göra det i Karpathos? det är den stora frågan:eek:
karinafp
2011-01-16, 19:59
Taverna Pelagos ligger utmed strandvägen, ca tio minuters promenad från centrum av Pigadia. Det går inte att missa den, musiken hörs ända till vägskälet vid Seven Eleven. (Vilken inte har någon som helst likhet med 7-Eleven som vi känner det flabb_flab utan är en liten grekisk taverna.) Och visst kan du strosa runt i gränder inne i stan, även om de inte är av det slag som på vinnarbilderna i fototävlingen annat än uppe i småbyarna. Trafiken går i princip på två enkelriktade gator, en åt vardera hållet. ;) Folklivet håller sig främst på hamnpromenaden och cafégatan som går parallellt med den. Hamnpromenaden är avstängd för trafik efter klockan 19 (utom de dagar fraktbåten är försenad), och där promenerar ALLA på kvällarna, greker som turister. Och du som gillar gränder ska absolut åka upp till Olympos!
Tack snälla för hjälpen...:) ska försöka bestämma mej snart.
Tack för svaret, tavernan du pratar om med GREKISK MUSIK,var ligger den? jag älskar att sitta på en taverna med äkta Grekisk musik. Vill gärna se det äkta Grekiska.
Jag älskar också att strosa runt i smala gränder på kvällarna, utan bil, dagarna är en helt annan sak, då åker jag runt med bil eller bara solar och badar och myser.
Men kvällarna vill jag kunna äta och dricka och strosa runt i mysiga gränder där jag bor. Kan man göra det i Karpathos? det är den stora frågan:eek:
Hej!
Om jag ville strosa runt i mysiga gränder och längtade mig sjuk efter alla fina gränder som finns med i fototävlingen så skulle mitt personliga val bli någon av dessa öar...jag har begränsat mig till Kykladerna: Santorini, Amorgos, Paros (Parikia och Naousa), Ios, Folegandros och Naxos. Googla på vald ö + gränder och välj bildvisning så ser du vilken ö som lockar dig mest. ;)
Yanna
En liten fråga bara, sälj in Karpathos till mej, varför ska jag välja Karpathos framför Naxos? vilka fördelar har ön?
Hej Theresa,
Karpathos är en av mina favoritöar. Jag väljer att argumentera med bilder. Du kan ta en titt i album under min profil här:
http://www.kalimera.nu/forums/album.php?albumid=241
Strand finns vid Pigadia där jag rekommenderar att man bor, men stränderna som du ser på bilderna tycker jag är bättre, och de når du lätt på 15 - 35 min med moppe, eller lite snabbare med bil. Till några av dem går även buss och badbåt ibland.
_B-anana_B-ananaHej!
Om jag ville strosa runt i mysiga gränder och längtade mig sjuk efter alla fina gränder som finns med i fototävlingen så skulle mitt personliga val bli någon av dessa öar...jag har begränsat mig till Kykladerna: Santorini, Amorgos, Paros (Parikia och Naousa), Ios, Folegandros och Naxos. Googla på vald ö + gränder och välj bildvisning så ser du vilken ö som lockar dig mest. ;)
Yanna
DU HAR TRÄFFAT MITT I PRICK, det är så jag känner, längtar mej sjuk efter alla vackra gränder man ser i fototävlingen, jag har chansen att åka dit, se dom med egna ögon, varför tvekar jag...transfern...dags att följa mitt hjärta tror jag. Dina ord träffade mej mitt i prick, jag ska googla alla öar du nämner sen meddelar jag vad jag väljer...tack igen för hjälpenbye_bye du har varit till mycket stor hjälp
_B-anana_B-anana
DU HAR TRÄFFAT MITT I PRICK, det är så jag känner, längtar mej sjuk efter alla vackra gränder man ser i fototävlingen, jag har chansen att åka dit, se dom med egna ögon, varför tvekar jag...transfern...dags att följa mitt hjärta tror jag. Dina ord träffade mej mitt i prick, jag ska googla alla öar du nämner sen meddelar jag vad jag väljer...tack igen för hjälpenbye_bye du har varit till mycket stor hjälp
När det blir så tydligt hur viktigt GRÄNDER är för dig så håller jag med Yanna. Jag skulle vilja säga att på Karpathos är det för mig öns STRÄNDER som lockar mycket. Vad gäller mysiga gränder så tycker jag nog att man hittar mera av det på annat håll än i Pigadia.
varför tvekar jag...transfern...dags att följa mitt hjärta tror jag.
Theresa, låt inte transfern hindra dig! 2007 hade jag plötsligt chansen att åka till grekiska övälden efter några års uppehåll. Jag ville absolut se min favvoö Amorgos, men också en annan favorit, Oia på Santorini. Men jag hade bara en vecka på mig!
Jag tog flygstol till Santorini, följde med till Honeymoon eftersom det var dom jag såg först när jag kom ut. Tillbringade några timmar hos dom och åt lunch där. Dom körde mig till färjan vid 4-tiden...färjan till Naxos, från Naxos tog jag Skopan till Amorgos. Jag var på Amo i 5 dar, tog sen en snabbfärja till Santo som tog 2 timmar. Jag hann alltså med Oia också på min vecka. Amorgos har mysiga gränder, Katapola, Egiali och Chora, men också de byar som ligger ovanför Egiali. Oia på Santo är såååå mysig med otroligt söta gränder och världens mest berömda solnedgång.
Nu drog det iväg här, men vad jag ville säga var ju...låt inte transfern hindra dig, men ta reda på vilka färjor du har att välja på och var på hemreseön en dag innan du ska åka hem så du inte behöver oroa dig för inställda färjor!! ;)
Yanna
Vi har tänkt att göra det lätt för oss, vi ska åka charter i år. Det var ett tag sen nu både för mej och min syster. Sista resan hon och jag gjorde tillsammans var 1991, så det ska bli underbart._B-anana_B-ananaoch eftersom det blir charter så blir det nog Naxos, men jag ska kika lite till innan jag betsämmer mej, tack alla för era synpunkter, det har verkligen hjälpt mej att hitta rätt ö. Jag ska inte tveka inför transfern längre.bye_bye
Det blir 5 mnd på Kalymnos i år igjen! Gleder meg veldig til å reise ned ved påsketider.
Förra året blev det inget av, men i år så! Har bokat två veckor på Kreta och går redan och räknar ner. Det är första gången jag åker ensam men jag ser fram mot det. Det blir en skön stund med egna tankar, utflykter, god mat och ryggläge i havet. :)
mrwalker
2011-01-22, 13:51
Det blir tre turer til Hellas i år! Men hvordan jeg skal overleve ventetiden til Mai vet jeg ikke... ;)
Ingrid Ny
2011-01-25, 23:17
:) Så klart det blir Grekland, ingen sommar annars. Flyget bokades i augusti för drygt tre veckors vistelse. Schinoussa o Antiparos är målet, det ena för lugnet, ron o maten, det andra för myset, vännerna och ..... Ja allt! Å nog längtar vi! // Ingrid
ja, jag och min mamma ska åka till... ja, det är just det var? kan vi få tips, snälla!! vi funderar på Kefalonia, men kanske karpathos, eller? :)
p.s ge gärna tips om saker man kan göra på de
ställe ni föreslår!!! :)
Äntligen börjar det närma sig! _B-ananaHar bokat långweekend till Aten i början av mars. Sedan åker vi på påskafton till Plakias och stannar där en vecka och i slutet av maj blir det 2 veckor i cykladerna. En höstresa "måste" man ju också ha för att överleva vintern men den är ännu inte bokad. Rhodos i november var underbart så kanske det...:rolleyes:
//majibye_bye
Har nu bestämt att det blir Parga till sommaren!_B-anana
Har bokat och tagit ut mitt fotopris i form av en E-guide till Parga.
Nedräkningen kan börja!
Katitzibye_bye
Äntligen börjar det närma sig! _B-ananaHar bokat långweekend till Aten i början av mars. Sedan åker vi på påskafton till Plakias och stannar där en vecka och i slutet av maj blir det 2 veckor i cykladerna. En höstresa "måste" man ju också ha för att överleva vintern men den är ännu inte bokad. Rhodos i november var underbart så kanske det...:rolleyes:
//majibye_bye
Då är vi många som har flera resor bokade....Hoppas bara att inte strejker, oväder, sjukdom eller annat sätter P för resorna. Nu för tiden vet man ju aldrig:eek:
Lissi
IngegerdN
2011-02-08, 02:11
Javisst blir det Grekland i år också! :) Tre resor är inbokade så här långt och alla till Kreta (Rethymno) förstås; den första om två veckor för att äntligen få uppleva karnevalen i R. Den 9 april åker jag så tillbaka för att fira påsken och sedan blir det två veckor i juli med min dotterdotter och hennes kamrat. En höstresa måste det också bli, men exakt när och hur länge har jag ännu inte bestämt - att övervintra lockar mig mycket, så vem vet...
Ingegerd
som, liksom Yanna, är passionär
Här är det två resor inbokade, den första i juni , den andra i augusti. Nu är det bara att hålla tummarna att semestern går igenom på jobbet oxå:)
Den andra resan går med mannen till Paros och Aten, den första med familjen är vi lite osäkra på. Vi flyger hem från Santorini, tänkte nog prova Ios, eller Serifos samtidigt vill vi tillbaks till Milos.
Sen vill vi till Folegandros, Ikaria ( efter Beas fina resebrev ), sen vill vi till Schinossa osv osv osv:):).
Det kanske blir som vi gjorde för något år sedan .. . vi var på Agistri och skulle vidare men vi kunde inte bestämma oss för vart, så vi skrev ner alla öar på små lappar och sedan drog vi lott. Det funkar det oxå.
Det finns på tok för många öar att besöka mot antalet semesterdagar på ett år:(
Anna
IngegerdN
2011-02-11, 00:06
Monkan,
När planerar du att komma till Rethymno?
/Ingegerd
3 veckor på Lesvos , i år igen ,vi åker 17 juli
Ser det er flera som åker ned till påsk, er det inte kyligt der då? Har funnit en pris til 2500 kr på kreta 23/4 men er osikker på vædret :confused: jag vill,jag vill flabb_flab
Ser det er flera som åker ned till påsk, er det inte kyligt der då? Har funnit en pris til 2500 kr på kreta 23/4 men er osikker på vædret :confused: jag vill,jag vill flabb_flab
Som överallt i världen just nu finns inga garantier för vädret....
De gånger vi varit i Grekland vid påsk så har vi haft 15-20 grader de flesta dagar och sol och regn blandat. M a o alldeles perfekt vårväder och en blomsterprakt som slår det mesta. Vi har badat också i havet. I lä är det riktigt varmt i solen...
Åker man vid den tiden är det ju just VÅREN man vill njuta av. Grekland är som allra vackrast då! Vill man ha badsemester är det alltså helt fel tid. Kofta och långbyxor behöver man ta med för kyliga kvällar/dagar.
I Aten 2008 i febr. så var det -2 grader och snö när vi kom och den dagen vi åkte hem en vecka senare så kröp termometern upp till +20!
DET är häftigt!
I år ska vi vara i april-september och december i Grekland för att uppleva olika delar av det grekiska väderåret.
Har Du möjlighet till resa i slutet av april SLÅ TILL!!!:D
Lissi
tror endå jag ventar til Maj så slipper jag långbyxorna ;) var på mallorca i oktober/nov 2010 å frøs nesten ihjel. Så det vill jag gjerne slippa denna gången Ang_elx klarar nog å venta några veckor till. Men god tur til kreta lissi!!
Är det bara 4 personer med mig som bor i Grekland? :confused:
Yanna :rolleyes:
Maria/Micke
2011-02-26, 23:34
båtluff flyg bokat och klart_B-anana
Maria/Micke
2011-02-26, 23:59
flyg ,, köpenhamn-munchen-aten t&r 3400 sek för två 18/7 till3/8 helt ok klapp_klap
pollebosse
2011-02-27, 08:03
Glädjen är hög med två resor bokade.
Myrtos på södra Kreta, två veckor i April och sedan en vecka i maj.
I maj får vi se var vi hamnar på Kreta
Fysimera
2011-02-27, 08:23
För er som bor i västsverige kan det vara intressant att www.ryanair.com/se
skall börja flyga från Rygge flygplats som ligger mellan Svinesund o Oslo till Kos biljetter t/r runt 1000kr. kan vara ett bra lågpris alternativ, Obs 10 kg packning.
2 Kretaresor bokade... den tredje på gång :) Får nog svårt att hinna med 4 ggr i år dock :p Men vem vet ;)
Malin
Nu har jag bokat både den tredje och fjärde Kretaresan flabb_flab Första blir påsklovet, andra i juni, tredje i juli/augusti och den fjärde på novemberlovet. Sen är det bara Kreta på vintern som saknas...;)
Malin
frudiddi
2011-03-01, 19:27
För er som bor i västsverige kan det vara intressant att www.ryanair.com/se (http://www.ryanair.com/se)
skall börja flyga från Rygge flygplats som ligger mellan Svinesund o Oslo till Kos biljetter t/r runt 1000kr. kan vara ett bra lågpris alternativ, Obs 10 kg packning.
Vi har bestillt t/r Kos fra Rygge i slutten av Mai/Juni Betalte for to kofferter i tillegg til de 10 kg som er håndbagasje+ekstra for å komme lenger fram i køen. Dette kom på under 3000 kr for 2 personer.Billigklapp_klap
Ferden går videre til Patmos,Lipsi,Kalymnos/Telendosflabb_flab Gleder oss veldig!
Har bokat resa 29 maj.Skall fira min 50 årsdag förmodligen på NAXOS_B-anana_B-anana_B-anana
Har bokat resa 29 maj.Skall fira min 50 årsdag förmodligen på NAXOS_B-anana_B-anana_B-anana
Kul när ska ni åka dit? vi ska dit den 16 juli första gången...ska bli underbart_B-anana_B-ananabye_bye
Vi har bokat till Aten den 29 maj,och vidare med inrikesflyg till Paros,åker därifrån direkt till Antiparos och beräknar att åka till Naxos den 2 eller 3 juni.Ni kommer att få det kanoners på Naxos har varit där i ca 10 år varje sommar.Ha det så bra.klapp_klap
....och för mej bär det iväg från Stockholm den 17 april till Rhodos, och därifrån till Karpathos nån dag senare....
Enkelbiljett med Fritidsresor för 497 SEK. Ingen biljett hem fixat än, den hittar jag förhoppningsvis då jag vill hem.Kanske blir det tåg hemöver, med Interrail, vi får se hure blir.....
Mikke
Karpathos i år
23 juni åker vi! Firar midsommar där.
Charter är bra när man åker med barn. Bokade tidigt för rabatten.
karinafp
2011-03-13, 10:04
Karpathos i år
23 juni åker vi! Firar midsommar där.
Samma här! ;) _B-anana_B-anana_B-anana
Karin
som alltid längtar ner
Har ingen resa till Grekland i år. snyft_drop
Vi får njuta av Umeå-sommaren och återkommer med all säkerhet sommaren 2012. Jag vet inte hur vi ska överleva...
Bea
Vi åker till Skopelos den 11 juni.
/Enigma
Jag och maken ska till Agia Marina den 18 juni. Ska vara borta i en vecka, härligt.klapp_klap
Förra året blev det tre resor, påsk på Kreta, två veckor till Kefalonia och Lefkada i juni och Kreta på novemberlovet.
I år kan vi bara åka en gång p.g.a. restskatt men den resan är ännu inte bokad. Vi hoppas hitta en flygstol till Samos, Rhodos eller Kos. Vi har hittat billiga flyg till Aten men då blir det för långt till de öar vi helst vill till, d,v,s, Tilos och Nisyros ELLER Ikaria och Fourni. Vi kan tänka oss Agathonissi och Lipsi också.
Förra årets resa till Kefalonia och lefkada var sådär och innan dess var det Serifos och Sifnos, vår första luff i Cykladerna för övrigt, och inget vi längtar tillbaka till.
Så nu håller vi tummarna för billiga flygstolar.
Åse
kalamari
2011-04-27, 17:04
Är på Kreta nu 4 veckor och nästa resa går i sept.till Evia en vecka och därefter vidare till Kreta för 5 veckor.
mia65mia
2011-05-15, 22:13
I år tar jag med mig min 13-åriga dotter och åker till Limenas/Thassos den 15 juni. Ser fram emot 14 dagar på denna för oss helt okända ön. flabb_flab
Mia_B-anana
Hej
Ja nu var det bokat. Vi hittade billiga flyg till Aten med KLM 1400:- p.p. ToR. Ankommer 00.40 och inväntar dagens fösta flyg till Rhodos 800:- p.p. ToR. Anländer 06.20 på Rhodos och tar tidig katamaran till Tilos. Helt perfekt timing.
Bara en resa i år dock
Åse
Sporaderna08
2011-05-16, 14:12
Åååå...har nu suttit och läst om alla era planerade resor!
Den här våren är och kommer att vara så fullspäckad att det är först nu jag inser hur mycket jag längtar till våra sedan länge välplanerade dagar till Naxos.:) För första gången ska jag inte båtluffa i Grekland. I år har vi bokat tor Aten, båt till Naxos och boende på samma ställe på Naxos i 17 dagar + en övernattning i Aten på hemvägen. Känns chockartat att inte få spontansemestra, där möjligtvis öarna för året var planerade, men i år blev jag nedröstad:confused: Nästan som en charter fast mycket billigare!
Min man är lycklig för nu hinner han bli kompis med bagaren... Barnen är nöjda för att vi ska ha pool, hav och Naxos stad inom räckhåll. Mammas äventyrsresor i all ära men i bland kan det vara skönt att bara få vara.
Jag som är lite mer av den rastlösa sorten får väl bunkra med bra böcker och långtidshyra en moppe! 1 juli då åker vi!bye_bye
Tyvärr blir det ingen Greklandsresa i år snyft_drop
Vi har bestämt oss för en annan grym resa i stället - i nästan fyra veckor!
Flyg med Icelandair till västra USA med stopover på Island i fem nätter.
Vidare med flyg till Seattle och studs direkt till Las Vegas i tre nätter. Sen buss/bil eller flyg till Los Angeles med besök i Napa Valley :) Sen bilar vi via den omtalade kuststräckan till San Fransisco och blir där i sex eller sju nätter. Avslutar med tre nätter i Seattle, home of Starbucks :D Innan flyget lyfter hemåt.
En riktig drömresa som man inte gör varje år direkt. Har intalat mig att Grekland finns kvar till nästa sommar, men visst suger det i Greklandstarmen. Men roadtrip i USA + Island är inte kattskit det heller!
För första gången på många många år så blir det inget Grekland för oss.
Men förhoppningsvis finns ju Grekland kvar nästa år.... Ang_elx:D
// Helén
nicolaos
2011-06-03, 10:25
Synd om jag o min man inte skulle åka hade jag nog blivit knäpp ...men visst finn det kvar..:)
nicolaos
2011-06-03, 10:27
Vi skall till pilion & vi är 40+ har någon varit där? vi skall bo på ett hotell som heter seralis 3 stjärnigt hotell med bara 8 rum.....
tacksam för svar :) Eva
Tyvärr blir det ingen Greklandsresa i år snyft_drop
Vi har bestämt oss för en annan grym resa i stället - i nästan fyra veckor!
Flyg med Icelandair till västra USA med stopover på Island i fem nätter.
Vidare med flyg till Seattle och studs direkt till Las Vegas i tre nätter. Sen buss/bil eller flyg till Los Angeles med besök i Napa Valley :) Sen bilar vi via den omtalade kuststräckan till San Fransisco och blir där i sex eller sju nätter. Avslutar med tre nätter i Seattle, home of Starbucks :D Innan flyget lyfter hemåt.
En riktig drömresa som man inte gör varje år direkt. Har intalat mig att Grekland finns kvar till nästa sommar, men visst suger det i Greklandstarmen. Men roadtrip i USA + Island är inte kattskit det heller!
Låter som en helt OK ersättningsresa för Grekland:D
Lissi
Synd om jag o min man inte skulle åka hade jag nog blivit knäpp ...men visst finn det kvar..:)
Knäpp hoppas jag att jag slipper bli flabb_flab
Vi var åtta dagar i New York, inte fel det heller :D
// Helén
Låter som en helt OK ersättningsresa för Grekland:D
Lissi
Känns betryggande att höra Lissi!
Bara jag inte loggar in på Kalimera under resan ....Ang_elx Då kommer suget säkerligen komma tillbaka - hårt och kraftfullt - oavsett!
Tur att jag inte är ensam i allafall, utan har en "partner in crime" i Hellen!
Hade jag inte bränt all semester (har även en resa till Thailand och New York på mitt samvete i år) ... hade jag så klart tagit åtminstone en vecka Grekland i höst. Min oktoberresa till Skopelos och Skiathos för två år var underbar, trots lite regn.
Ha nu fantastiska Greklandsresor alla ni lyckliga som ska iväg! bye_bye
Wardakis
2011-07-04, 22:29
Så blir det trots allt en Kretaresa i år. Vill ju så gärna dra mitt strå till stacken_B-anana
Jag har inte bokat resa ännu, det brukar jag inte göra så här tidigt på året, men jag vet att jag ska åka till Grekland i år. Dock inte i samma omfattning som förra året. Hur är det med dig? Ska du åka till Grekland i år?
Ja det blir Grekland i år. Åker till Naxos om en vecka. Ska bli huuuur härligt som helst! En resa jag ser fram emot. bye_bye
UlfWiman
2011-07-06, 21:08
Vad trevligt med lite positiva tongångar.
Sådant gillar jag att läsa om.
Elände och kriser har vi haft tillräckligt av i mitt tycke. Nu går vi vidare.
Synd bara att Monica P bor så ocentralt, annars hade jag gärna kvistat över till dem på en fika så här på kvällskvisten.
//Uffe (reser i minnenas värld just nu "gratis")
//Uffe (reser i minnenas värld just nu "gratis")
Jo men visst är det härligt att resa bland minnena...
Jag har förresten varit i i Dina "hemtrakter" Ulf i kväll...Hittade bilder från 3 Kretaresor 2000,(Agia Marina)2002 och 2003 (Platanias) Tänk vad tiden går!
Nu ser jag fram emot Tinos i september samt Nafplio över julen.
Lissi
För första gången på många många år så blir det inget Grekland för oss.
Men förhoppningsvis finns ju Grekland kvar nästa år.... Ang_elx:D
// Helén
Man är ju inte sämre än att man kan ändra sig... flabb_flab:D
Imorgon bär det iväg, dags att packa klart nu flabb_flab
Hellen, ha det så gott!!!
Lissi
IngegerdN
2011-07-07, 02:07
Så blir det trots allt en Kretaresa i år. Vill ju så gärna dra mitt strå till stacken_B-anana
Så roligt för dig Gunilla, att du i alla fall kommer iväg i årklapp_klap! När blir resan av?
Ingegerd, som också drar sitt strå till stacken och åker till Kreta om 5 dagar _B-anana
Monica P
2011-07-07, 08:06
Ocentralt???- Vet du inte att Kalymnos är världens navel???
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.