Logga in

Visa fullständig version : saganaki

emma
2011-01-09, 15:05
i höstas köpte vi riktig grekisk "saganakiost" med oss hem. Nu har vi stekt o njutit o nu är den slut!
Vet någon vad för svensk ost man kan använda för att få till en typ riktig grekisk saganaki??

/emma

karinafp
2011-01-09, 16:09
Du kan ju köpa Fontanas saganakiost här i Sverige.

Hjalta99
2011-01-09, 19:36
Du kan ju köpa Fontanas saganakiost här i Sverige.

Vi har tidigare kunnat köpa riktig saganakiost både i Fränsta och Ånge, men sedan nåt år tillbaka är det bara den hemska, gnekiga Hallomin som finns __D. Och inte verkar det som om butikerna är intresserade av att ta hem saganakin igen... snyft_drop. Så, jag får väl leta på lunchen i butikerna i Sundsvall... Det går så mycket tid, bara som jag inte har!

/Eva

IRSA
2011-01-09, 20:43
Jag har letat här i Trollhättan men inte hittat den snyft_drop
Skulle också vilja ha tag på den, har inte gjort Saganiki pga. detta men har hittat ett recept som jag vill prova..

Irene

Maggan1
2011-01-10, 14:59
Hej

Jag köper Fontanas Saganakiost på COOP , fast där kanske ni redan har försökt ? Den är OK och godkänd av sonen, som är stor saganakiostälskare :)

//Maggan

Frappe
2011-01-10, 16:00
Svensk ost passar Greve och även prästost till Saganaki. Annars blir även emmental väldigt gott!

Camilla

Admirala
2011-01-10, 16:33
Enig med Frappe.
Faktisk kan alle faste/semi-harde gule oster brukes til saganaki - det gjør de i Hellas. Saganaki betyr bare "liten stekepanne", - i denne sammenhengen at osten er stekt i stekepanne.
Graviera, Jarlsberg, Cheddar, Edamer, Manchego.... det er bare å finne sin favoritt!

emma
2011-01-10, 18:07
Tack för alla svar! visste inte att det fanns en ost de kallar "saganakiost" Nu får vi väl börja testa div. olika sorter o se vilken vi fastar för!:D

/Emma

lars
2011-04-08, 17:53
Det här lärde jag mig på Kreta av en riktig matmamma.
Här använder man inte saganakiost utan vanlig fetaost.

1 ägg, lätt vispat
1 / 3 kopp sesamfrön, lätt rostade (kan nog uteslutas)
250 gr fetaost, skuren i 2-2.5 cm breda stavar
50 ml olivolja (en god sådan)
8 stora soltorkade tomater i olja, skär i tjocka strimlor
2 msk färsk citronsaft
1 tsk söt röd chili ("boukovo") eller paprika
1 msk färsk oregano eller mejram

Värm ugnen till 200 grader. I en skål, vispa ägg lätt med sesamfrön och en nypa salt.
Doppa feta stavarna i blandningen, alla sidor väl täckta.
I en medelstor ugnsform, täck botten med olivolja.
Lägg soltorkade tomater jämnt och placera fetastavarna ovanpå i rad. Baka i 10-12 minuter på mittenfalsen tills fetan är lätt gyllenbrun.
Under tiden, i en separat skål, blanda citronsaft, chili peppar och färska örter, smaka av med nymald svartpeppar.
Precis innan servering häll blandbibgen över osten.

Räcker till 4 aptitretare.

lars
Kriti stin kardia mou

Monica P
2011-04-08, 20:14
LARS! I MORGON! JAA! Har allt hemma utom boukovo.

myssa
2011-04-09, 09:07
Ååååå så mumsigt. :)
Myssa...

Kalimera
2011-04-09, 17:14
Det där lät helt fantastiskt gott! Tack Lars! klapp_klap

Zappa
2011-04-10, 09:05
Ja, jag blev också jättesugen, och det passade sig inte bättre än att vi skulle ha greklandstokiga vänner på middag igår, så jag lagade också.
Fantastiskt gott!

Tack Lars!

bye_bye
Sven

Eva L
2011-04-10, 11:26
Receptet verkar väldigt lockande så det ska jag spara. Förövrigt gör jag saganaki både på gréve, västerbottensost och vanlig get eller får feta.

Eva

olaa
2011-04-10, 12:34
Har nu också provat, "skjorta stog rakt ut", vilket på göteborska
betyder MVG.
Tack Lars.

/Ola

Cami
2011-04-10, 15:47
Nu har vi också testat. På feta, lite räkor och så torkade ja gkörsbärstomathalvor i ugnen ett par timmar istället för soltorkade.. La också på några skivor vanlig ost och minimerade olivoljan... Men oooooooooooo så gott. Gubben kommer inte att orka lammfärsbiffarna som var tänkt till varmsrätt...Tack tack.... som Kreta