handdator

Visa fullständig version : Snart bär det iväg....


seaside
2011-01-09, 11:22
Hej på er alla.
Har nu endast två veckor innan det bär iväg 25/1. Vi åker från Kastrup och vidare till Krabi. På en buss, båt ner till Kho Mook första veckan sedan båt till Kho Lanta andra veckan. Sola, snorkla, äta, läsa, slappa och Chang är vad som gäller. Och det skall bli seaside på båda ställena.
Skall bli skönt att komma bort från snö och blask. Någon upplevelse berättelse kommer efteråt kan jag nog lova.
Seaside

Eva L
2011-01-09, 13:26
Ha en riktigt bra resa. Jag kom hem från Thailand för några veckor sedan och hade gärna stannat mycket längre. Nästa år vid den här tiden är jag på Koh Lanta om alla planer håller.

Eva

seaside
2011-01-10, 14:11
Hur hade du det med vädret?
Vi har tidigare åkt runt speciellt i Siambukten. Förra året åkte vi till Kho Lanta och vi blev mycket positivt överraskade. En riktigt slappar ö i vår smak. Men ändå fanns det saker at göra om man så ville.
Några "tipps" ang. Kho Lanta? Vi har funderat att åka till Koh Lanta Nois mangroove skog/träsk. Har du varit där?
Seaside

Eva L
2011-01-10, 14:58
Jag var på Koh Lanta i feb 2010 och trivdes också mycket bra. Kanonväder bara lite för varmt ibland. Januari tror jag är den bästa månaden. Jag var till Kata jan 2009 och då var vädret perfekt.

Nu i dec var jag i Bang Tao med några av mina närmaste och det var ganska mycket moln de första dagarna och en hel del regn speciellt på kvällar och nätter. Underbar temperatur 25-30 grader. Vädret blev succesivt bättre men hemresedagen regnade det rejält med häftig åska på fm. Vädret var betydligt mer instabilt än vid ett besök några år tidigare i december. Vi hade ändå många härliga dagar den här resan och många fina soltimmar. Vid turen till Krabi var vädret växlande men solen lyste både på Koh Hong, Poda och Chicken Island. Barnbarnen älskade att bada oavsett om det var sol eller regn. Speciellt den lille var helt hänförd av både havet och poolen. När han kom hem sa han jag bor inte här utan i tai.

Eva

Kalimera
2011-01-10, 15:52
Trevlig resa seaside. bye_bye

Njut för oss också!

seaside
2011-01-10, 22:36
Ja du har rätt Eva L, vi brukar åka mellan januarioch februari och då är vädret hyfsat. Men i år har vi fått info. om att vädret är mer instabilt. Mer regn än vad det brukar vara. Men vad gör det man slipper snö och blask.:)
Det skall bli en mycket trevlig resa. Vi skall njuta för er på Kalimera oxså.;)

Celbe
2011-01-11, 20:57
Önskar också trevlig resa (och det blir det, jag lovar!). Vad det gäller vädret i södra Thailand verkar det ha stabiliserat sig nu men det har varit regnigare än normalt under hösten och även i december (då monsunen egentligen ska vara slut). Vi har varit i Thailand varje december sedan 1999 och sedan 2006 har vädret varit hur bra som helst, med 2009 som höjdpunkt med endast en halvtimmes regn på tre veckor. Att det var svårslaget insåg vi ju. Nu blev det väldigt varierat väder, men vi kunde vara på stranden varje dag ändå. Dock blev det inte badat lika mycket som man gör när solen gassar från blå himmel. Några dagar var det helmulet eller disigt men ändå varmt. De sista två dagarna på Karon beach (Phuket) blev i alla fall en fin avslutning, då var det fantastiskt vackert väder och så otroligt härligt.

För icke Thailands-vana resenärer kan det ju låta trist med regn men i regel går det lika fort över som det kom!

Det riktiga bottennappet var 2005, då var det tre soldagar på två veckor. Typiskt nog sken solen den dag vi skulle åka hem... men planet var 9 timmar försenat så vi fick lite extratimmar att lapa sol.

Celbe