handdator

Visa fullständig version : Mallorca i sommar?


Aina
2011-01-06, 18:00
Maken vill åka till Grekland i sommar (slutet av juni, ca 2 vkr) och det har jag inte något emot. Men vi ska ju faktiskt till Rhodos en vecka i påsk och jag funderar på Mallorca i sommar. Varför?
- Språket.
- Vacker natur (hyra bil och se oss omkring).
- Hav och stränder.
- Möjligheter till vandring.

Ordna billigt flyg ner (verkar funka). Fixa boende själv. Hyra bil och se i stort sett hela ön.

Nackdelen med Mallorca är ju att hotellen inte ser särskilt mysiga ut, i alla fall inte dem jag tittat på på nätet. Höghus och opersonligt, lite likadant överallt får jag intryck av. Inte samma småskalighet som i grekiska övärlden. Vi är inte ute efter något lyxigt boende utan lägenhetshotell/studio.

Någon som har tips om lämpliga områden att bo på? Trevligt om det finns restauranger med spansk mat, inte bara irländska pubar, engelska fish and chips och tyska schnitslar...
Går det att ordna boende på plats (om vi är bilburna) eller ska man ha det klart redan när man kommer?

Fördelen med grekiskt öluffande är ju onekligen att ta dagen som den kommer, ordna boende på plats... Nästa sommar!

Aina

Aina
2011-01-06, 20:11
Hrmfff...! Medveten om att jag ställer frågan i fel forum. Ska försöka med **************** ;)

Deia
2011-01-07, 12:45
Frågan om ni ska boka boende på plats beror mycket på när ni reser. I slutet av juni är det inte SÅ mycket turister som i juli/augusti. I april/maj och september är det mycket vandrare och cyklister på dom små hotellen. Och små hotell har bara ett fåtal rum.

Jag har varit på Mallorca flera gånger, i månaderna februari, april, juni, juli och september. I april ett år bilade vi runt och hittade boende överallt.

Visst kan man SE ön på en vecka, man kan ju t.o.m. bila runt på en dag. Att uppleva den tar lång tid. De olika delarna är väldigt olika och alla kräver sin tid.
Ett par nätter i Palma bör ingå i ett besök, inte bara ett besök över dagen. Sist bodde vi på Hostal Regina, mellan stationen och centrum. Palma är mysigt med sina små Plazor, tapasställen, museer och shopping.

Nästa måste är bergen i väster med alla små mysiga byar. Favoriten är Soller (som är mer en stad). I Soller har vi bott på Hostal Nadal ett par gånger. Vi har även hyrt övervåningen hos en familj via Novasol. Bra utgångspunkt för vandringar i bergen. Nere i Port Soller ligger Hotel es Port. Väldigt fint hotel men som tyvärr höjt priset senast året. Vill man bo i Deia, Ang_elx:D, så finns två Hostal vilka inte är jättedyra. Har bara bott på Pension Miramar (inte Hostal Villaverde). Deia är väldigt kuperat och har en liten badvik (vilken INTE är skyltad från vägen.

Sedan skulle jag välja att bo några dagar i den östra delen av Colonia Sant Jordi (i det sydöstra hörnet av Mallorca). Härifrån kan man vandra ända till "Es Trenc" (Den enda stranden som inte får bebyggas och är otroligt fin).
I Colonia Sant Jordi bodde vi sist på Restaurante Playa som har ett par rum med havsutsikt. Lite över vår prisklass men det är fint. Om ni söker lägenhet kanske Hotel Lemar & apartments kunde vara något för er.
I närhet ligger också Santanyi, en fin stad att strosa runt i. Ett besök i Cala Figuera och dess pittoreska hamn är inte fel. Jag har bott i Cala Figuera (bl.a. Hostal Oliver) flera gånger men nu har tyvärr tomma husskal tagit över...
Ett tips är att titta på sidan TopTravel Mallorca, där finns en del "udda" boende. Vi har bokat via dom och det fungerade bra. Men kolla också Novasol för att hyra ett hus att ha som utgångspunkt.

Man kan inte jämföra Mallorca och Grekiska öar när det gäller känsla :rolleyes:, det är ju väldigt olika. Men jag gillar båda. På Mallorca kan du räkna med att behöva prata lite spanska om du reser utanför charterorterna.

Oj, det blev långt (kanske lite snurrigt)! Kunde blivit längre ;). De Hostal/Hotel jag räknat upp är bara exempel på alternativ till de stora komplexen. Jag vågar inte rekommendera några för mycket kan ha ändrats under årens lopp. Men - visst finns det alternativ om man vill se "Det andra Mallorca"!

Lissi
2011-01-07, 17:29
TACK!

Detta ska vi skriva ut och ha som resehandbok när vi kommer till Mallorca nästa gång. Vår resa askade ju in i våras.

Lissi

Aina
2011-01-07, 17:46
Tack, tack Deia! (Ditt alias efter byn Deia på Mallorca?) Läser med förtjusning och intresse och ska också kopiera och skriva ut.
En fråga till: Hur ser prisläget ut på Mallorca? Boende, äta ute, handla i supermarket, hyra bil? Läste någonstans på nätet att Mallorca är dyraste ön i Spanien och dyrare än fastlandet. Och då låter det dyrt i mina öron, men jag jämför med Barcelona, San Sebastian och Santander.

aina

Lissi
2011-01-07, 17:55
Vi var ju i Madrid förra veckan och precis som förra gången för tre år sen sade vi att det var billigare än Grekland vad gäller mat och dryck (och boende om man jämför Madrid med Aten)

Mallorca är kanske dyrare förstås, men att bo på hostal är helt suveränt!

Lissi

Aina
2011-01-13, 18:43
Vi har inte kommit till skott än. Inte bokat någon resa, men däremot har jag tittade på Spanien-sajter, hotell, hostales, lägenheter... Vi är mest inne på att hyra ett hus och ha som bas, hyra bil och sedan göra utflykter.

Det ser tyvärr ut som att det blir semester i juli, kanske till och med slutet av juli. När det närmar sig/är högsäsong alltså.

Pallar man med Mallorca då?
Är det alldeles för varmt?
Vi har pallat med grekisk övärld både i början och slutet av juli.

Vad tror ni som varit på Mallorca?
Jag är medlem i ett Spanienforum också, men ställer frågan här, för att jag tycker att jag får länge svar av större kvalitet här. Inget dåligt betyg för Kalimera, va? :)

aina

dromprinsen
2011-01-14, 16:48
Om ni väljer att bo i Colonia Sant Jordi kan jag rekommendera Apartamentos Es Trenc. vi Bodde där för 2 år sedan. Stor lägenhet och jätteterass för en billig peng. Ligger 100 meter från strandpromenaden. Här finns det finaste stränderna på hela ön!

MIM
2011-01-27, 14:50
Hej Deia. Har de senaste fyrtio åren varit i Grekland två ggr per år men i år planerar vi att vara fem dagar i febr. i Barcelona och sedan i slutet av april åker vi till Mallorca en vecka. Har aldrig varit på Mallorca, vi kommer att bo i Port de Soller. Känner du till några bra restauranter där eller uppe i Soller ? Kan man hyra bil där ? Hur tar man sig enklast till omtalade Deia och Valdemosa ? Ser verkligen fram mot våren på Mallorca ! Kanske blir det Grekland till hösten / Hälsn. MIM

Deia
2011-01-27, 16:11
Hej Aina,
Jag har varit på Mallorca många ggr men inte i absoluta högsäsong. Så om man pallar med beror nog på var man bor (när det gäller mängden turister :eek:). Inne i Palma t.ex så är det fullt mitt på dagen men de flesta åker "hem" på kvällen. Likaså i Soller.
När det gäller värmen så är det väldigt varmt i Soller på sommaren. Staden ligger i en "gryta" så det är helt vindstilla och ofta upp emot 40 grader. Att komma ner till Palma kan kännas svalt. Likaså är det kallare i Soller på vintern än övriga Mallorca.

Prismässigt så blir man överraskad. Här finns dom allra dyraste restauranger men också väldigt billigt utanför turistorterna. Sist vi var där var nog lägstapriset för en kaffe och ett glas vin €2! Detta på torget i Santanyi. I Supermerkados är priserna som i Sverige - kanske något lägre.

Hej MIM,
Vi brukar hyra bil på flygplatsen eller åka buss. Från Port Soller kan man ta bussen mot Palma (eller den lilla spårvagnen) upp till Soller. Där byter man buss till den som går mot Valdemosa. Då passerar man Deia och kan gå av. Fungerar bra.
Valdemosa är mycket större och mer turistiskt än Deia. I Deia får inte turistbussarna stanna ;). Dom får inte plats.

Sollerdalen är väldigt vacker i april med alla sina apelsiner! Missa inte den lilla byn Fornalutx som ligger lite utanför Soller. Mysigt litet torg att vila på.
Jag kommer inte på några restauranger mer än att vi brukar äta "Apelsinkyckling med ruccola" på Cafe' Soller på torget.

MIM
2011-01-27, 21:18
Tack Deia !! Vi ser verkligen fram mot våren i Port Soller/ MIM

Deia
2011-01-28, 17:32
Nu får jag rätta mig själv :o. Ser ut som om dom ändrat bussschemat. Det går en buss från Port Soller ända till Valldemossa - utan byte.
http://www.caib.es/sacmicrofront/contenido.do?mkey=M09031114115111706958&lang=CA&cont=8712

Prova att åka buss. Det fungerar jättebra. Fina bussar som går i tid.

Passa på och träna på några spanska ord för förvånansvärt många pratar inte engelska (oftare tyska). Om dom inte kan eller inte vill Ang_elx - ja det är frågan.

Ha en riktigt trevlig vecka på Mallorca!

mrwalker
2011-01-28, 21:11
... Känner du till några bra restauranter där eller uppe i Soller ? ...

Port de Sóller har mange herlige små fiskerestauranter. Selv falt jeg for Es Racó nære havnen.

Deia
2011-01-28, 21:32
Port de Sóller har mange herlige små fiskerestauranter. Selv falt jeg for Es Racó nære havnen.

Är det i backen upp mot gamla delen av Port Soller? Tycker jag känner igen namnet. Där är mysigt klapp_klap.

Aina
2011-01-28, 23:19
Är det varmare på Mallorca i juli än i grekiska övärlden?
Vi har inte semesterplanerna klara ännu pga diverse logistik (semestertider, ev språkresa för dottern), men funderar just nu på att skippa Mallorca i juli pga hetta (?) och dyra levnadskostnader.

Mallorca september eller oktober, kan det vara något, om man skulle kunna ta en semestervecka då?

Anneli

mrwalker
2011-01-29, 00:10
Är det i backen upp mot gamla delen av Port Soller? Tycker jag känner igen namnet. Där är mysigt klapp_klap.

Ja, såvidt jeg husker. Eller nærmest ved foten av bakken.

Edit: Det er bare å google etter "Es Raco des Port"... Adressen er C/ Santa Catalina n° 6.

mrwalker
2011-01-29, 00:21
Mallorca september eller oktober, kan det vara något, om man skulle kunna ta en semestervecka då?

Ja, det høres ikke dumt ut. Ellers er våren og forsommeren også fin. Jeg har vært på Mallorca i April og Mai de gangene jeg har vært der.

Deia
2011-01-29, 13:15
Mallorca september eller oktober, kan det vara något, om man skulle kunna ta en semestervecka då?

Anneli

Jag tycker det är svårt att uttala sig om väder nuförtiden :confused:. Förr visste man vilket väder man kunde förvänta sig vid Medlhavet på sommaren. Det verkar vara lite av ett lotteri.............

De gånger vi varit på Mallorca så har vädret varit så här:
Februari - mellan 2 och 12 grader :eek:, lite sol då och då
April - sol och 18 grader på dagen, kalla kvällar
Början av juni - svalt, molnigt och inte badväder
Slutet av juni - fint sommarväder, mellan 30 - 40 grader
September - antingen perfekt väder (sol och 27-28 grader) eller en vecka med mycket åska!

På hösten kommer alltid en vecka med väderomslag och har man otur så prickar man in den.
På sommaren kommer ibland varma/heta vindar från Afrika och då är det varmt! Som att stå i en varmluftsfläkt. Märklig upplevelse. Detta brukar dock inte vara så länge.

Vattentemperaturen är underbar i september så nästa sol/badresa blir nog i början av september. Vill man uppleva andra saker på ön så gillar jag april.

I februari åkte vi för att se mandelträden blomma och det var vackert. Men det gör vi inte om.....

mrwalker
2011-01-29, 13:53
Februari - mellan 2 och 12 grader :eek:, lite sol då och då

I februari åkte vi för att se mandelträden blomma och det var vackert. Men det gör vi inte om.....

Oj, ja da var du ikke heldig. Jeg var på Ibiza to uker i månedsskiftet februar/mars en gang. Da var det 11-21 grader. Mye sol, men noen regnbyger innimellom. Ok vær for vandringer...

Aina
2011-01-29, 16:12
Ja, vädret är ju svårt att sia om nuförtiden! När vi öluffade slutet av juni-början av juli förra sommaren var det klart varmare i Sverige. På Amorgos, Schinoussa och Naxos var det långtifrån kallt, men behagligt och möjligt att göra dagsvandringar till bergsbyar.

Just nu är vi nog inne på att spara Mallorca till någon gång i framtiden då vi kanske har möjlighet att resa i april-maj eller september-oktober.

Inbillar mig att turistinvasionen är större på Mallorca än på mindre öar i Grekland på sommaren. Vi har hittills besökt Samos och Naxos i högsäsong (ej augusti dock) och det har känts ganska lugnt.

Men någon gång vill jag åka till Mallorca!

Aina

Deia
2011-01-29, 20:43
Ja, vädret är ju svårt att sia om nuförtiden! När vi öluffade slutet av juni-början av juli förra sommaren var det klart varmare i Sverige. På Amorgos, Schinoussa och Naxos var det långtifrån kallt, men behagligt och möjligt att göra dagsvandringar till bergsbyar.



Inbillar mig att turistinvasionen är större på Mallorca än på mindre öar i Grekland på sommaren. Vi har hittills besökt Samos och Naxos i högsäsong (ej augusti dock) och det har känts ganska lugnt.

Aina

När vi besökte Amorgos för tre år sedan (första veckan i juli) så var det SVALT. Inte alls den värme jag förväntat mig. Men visst är där fint! Det man saknar mest, av Grekland, på Mallorca är nog dofterna....timjan, oregano, anis.
Jag måste säga att jag var förvånad, vid besöket på Amorgos, över antalet scandinaviska turister = många!
Om jag jämför med en vecka i Colonia Sant Jordi, på Mallorca i september,där hörde vi inte ett ord från något nordiskt språk. Däremot en del turister från andra delar av Europa.


mrwaker Jeg var på Ibiza to uker i månedsskiftet februar/mars en gang. Da var det 11-21 grader. Mye sol, men noen regnbyger innimellom. Ok vær for vandringer...

Vad spännande med Ibiza! Jag har besökt Mallorca och Menorca men skulle gärna uppleva Ibiza också. Det finns alltid något bortom charterorterna om man inte åker under högsäsong. Öarna är ju så olika. Och vandra gillar jag................(eller egentligen promenera)

Ja - det är "farligt" att prata resor. Nu har dottern och jag bokat en kortvecka i Palma i april, lite shopping, lite tapas, lite vitt vin på någon plaza, ett snabbesök i Soller och kanske lite sol :).

Längtar alltid till Mallorca OCH Grekland OCH Irland (men det är en annan sak ;))

MIM
2011-01-30, 19:21
Tack igen för era bra förslag, tar gärna emot mera ! Deia, Du verkar vara en superexpert på Spanien ! Nu ser vi fram mot Barcelona i sl. av februari, en stad som vi upptäckte i januari 2010. Brukar bo alldeles vid katedralen i Barri Gotic.Hälsn. MIM