handdator

Visa fullständig version : Båtluffa "light"


snorklar´n
2005-12-05, 14:39
Hej

Tänkte ev. ta en charter juli 2006 för men "prova på lite båtluffarliv" inför ev. riktig båtluffning 2007. Tänker vi rätt om vi tex bor på Naxos i 2 veckor men under denna tid besöka Amorgos (pga snorklingen) + någon småcyklad för 1 eller 2 övernattningar per ö.

Vi är en familj som tycker mycket om att snorkla. (Lite större barn). Önskar tips om vilka öar som har klarast vatten och intressantast djurliv. Är det för blåsigt i Juli på Naxos och Amorgos för snorkling? Bör man boka övernattningar i förväg? Betalar man in i förväg till rums/hotellsuthyraren eller i efterhand? Vet ju inte riktigt förrän på plats hur färjorna går och tider.
Är det kallt i vattnet? Har läst något sådant. Stämmer det?
(Vi var på Zakynthos i September -05 och det var 26-27 grader i vattnet så vi kunde vara i riktigt länge!! ) Där åkte vi med en svensk/grekisk dykfirma och snorklade vi i knallblått vatten vid Keri Caves. Fantastiskt.

Men nu vill vi upptäcka något nytt och gärna lika underbart.
Vi har aldrig varit iväg på högsäsong så vi vill dessutom undvika den allra värsta turiststressen genom att välja lagom turistiserade platser , dock ej heller helt öde. Ser fram emot tips och råd.

inkfish
2005-12-05, 15:06
Att det är öde någonstans i juli är en fåfäng önskan - det är ingen risk. Juli är högsäsong. Även om inte stora turistgrupper som greker och italienare har semester då så är det många andra som har det. Så det är rätt trångt på de flesta ställen.

Det ni tänker på som båtluffning light låter i mina öron som ganska stressigt. Det är svårt att få ut nåt av en ö på bara 1-2 nätter. Och småkykladerna är visserligen rätt nära Naxos, men Amorgos är lite längre så det låter inte som en höjdare med så mycket båt för så kort tid. Jag skulle alltså själv aldrig lägga upp det som du beskriver - det skulle bli varken hackat eller malet på både Naxos, nån småkykladisk ö och Amorgos.

Mitt förslag är till light-luff är i stället att ni åker till två öar, alltså byter i halvtid. T ex Naxos och Paros går ju lätt att kombinera - liksom Naxos och nån småkyklad.

Eva L
2005-12-05, 15:50
Jag har själv kombinerat Naxos och Amorgos och det är den perfekta semestern. Hade det året ambitionen att även hinna med någon av småcykladerna för ett par-tre dagar men eftersom det var så underbart på Amorgos blev det inte så. Jag skulle börja med Amorgos efter mellanlandning i Naxos hamn och sen när ni är mätta på Amorgos tillbringa resten av tiden på Naxos och sedan sista natten på Santorini som jag utgår att ni flyger hem ifrån. Alt rutt är start på Naxos och sedan Amorgos och direktbåt(om den går) tillbaka till Santorini.

Eva

Ella
2005-12-06, 08:12
De förslag som ges ovan bygger på att man gör en riktig båtluff och inte en baserad på en vanlig tvåveckors charterresa, och det är ju också att rekommendera, tycker jag. Våga och vinn - att båtluffa är inte mycket svårare än att följa efter en blåklädd Apollo-guide mellan buss och hotellreception, men förenat med oerhört mycket mer frihet och kontroll över sin semester.

Eva L
2005-12-06, 08:15
Fast den går att genomföra både på två och treveckor. Har man köpt hela paketet är det naturligtvis inte vettigt att tillbringa merparten av tiden på en annan ö än den man har sitt boende.

Eva

snorklar´n
2005-12-06, 08:41
Tack för snabba svar. Jag önskar fler tips och råd.
Vad härligt att kunna få råd från er som varit på plats redan!

Anledningen till chartern på 2 veckor är att vi hittade ett billigt boende. Vi har "bara" semestrat utomlands 3 ggr förut och det känns lite tryggare och enklare såhär då man reser med barn. Men vi vill ju ändå prova på båtluffningen och kan då kosta på sig några övernattningar på annan ö.
Från Göteborg verkade det inte så billigt att bara köpa flygbiljetter till Santorini. Athen har jag inte kollat.
Någon nämnde att det är långt till Amorgos från Naxos.
Hur lång tid tar färjan? Är det bilfärja? Eller hyr man bilen på Amorgos lämpligare?

Eftersom vi vill ha blått kristallklart vatten för snorkling. Härliga klippformationer, grottor går också bra och om det blir lite långt till Amorgos, finns det någon annan ö som ligger närmare och som är lika bra?

Eva L
2005-12-06, 09:04
Jag har åkt Skopelitos samt en större färja och båda tar några timmar. Skopelitis gick in i varje ö och angjorde först Egiali och sedan Katapola. Vi startade vid 1 -2 tiden och var framme först på kvällen vid sjutiden. Du kan säkert får mer exakta tider i turlistan. Jag skulle nog räkna med att övernatta minst 2-3 nätter för att ha ut något av vistelsen På Amorgos. Har själv gjort liknande ex vid en charterresa till Parga för länge sedan då vi tillbringade 5 dagar på Lefkas. Hyr bilen på Amorgos så är ni mindre beroende av färjealternativen.

Eva

inkfish
2005-12-06, 12:42
Klippformationer och grottor hittar du på Koufonissi, en av Småkykladerna. Där är dock ganska trångt i juli, även om jag inte tror att det är helt omöjligt att hitta rum.

Alexandra
2006-01-17, 20:51
Hej hej! Vi ö-luffade i sommras för första gången, och vi var grymt nervösa över hur vi skulle klara oss. Har visserligen rest mycket men med vuxet sällskap som tagit kommandot :D Vi såg väldigt många barnfamiljer som ö-luffade, och båtarna är bekväma, passar tiderna och valmöjligheterna är stora. Vi åkte mycket snabbfärjor, vilket var smidigt och bekvämt.

Det verkar som att många tycker att ö-luffning är "krångligt", men jag måste säga att det är helt fel! Man kan stanna så länge man vill eller har planerat på ett ställe för att sedan få upptäcka nya. Känslan av att vara fri är verkligen överväldigande.

Gillar man att snorkla så kan jag rekomendera Amorgos där var det faktiskt riktigt stora och kul fiskar. Koufonissi hade också en hel del eftersom det är lite bergigt och massviss med grottor.

Vi har en favorit strand på Naxos där det inte är några turister och knappt några greker heller. Där är vattnet glasklart oftast vindstilla och det finns hur mycket fiskar och sånt som helst...

Hur ni än gör så ha en trevlig resa, och kom ihåg att ö-luffning blir precis så mycket äventyr som man själv vill flabb_flab

/Alexandra

Rossa
2006-01-20, 16:57
Hej, nu blir jag nyfiken, har du lust att berätta vad denna strand heter på Naxos som inte har några turister, det låter helt underbart. :) Rossa.

Alexandra
2006-01-21, 13:58
Alltså jag vet inte vad den heter faktiskt bara hur man kommer dit:D
Men man åker mot Alyko när man ser en sandväg till höger åker man in där och till Ruinerna som ligger där...Sen svänger man av mot vänster när det går så ligger det en liten vik där med jätteklart vatten och verkligen fin snorkling om man så vill. Det är ganska långgrunnt och ofta helt vindstilla. Själva stranden är inte så fin då det inte är någon som rengör den osv, men den duger gott ändå. Finns träd som skänker skugga om man vill och det är i stort sett bara några enstaka grekiska familjer där. Ibland ligger det några fiskebåtar en bit utanför också...

/Alexandra

snorklar´n
2006-01-24, 11:38
Tack för ett kanontips Alexandra.

Vi ska till Naxos, men har beslutsångest för om vi ska till Koufonissi eller Amorgos. Har fått tips om att det blir mastigt att hinna med båda då vi har boendet på Naxos. Var är det härligtast snorkelupplevelser och fridykning? Var är det mest Grekiska? Ja, tacksam för alla tips. Vi tänker stanna ca 2-3 nätter på den andra ön. Eller kan vi hinna båda ändå och tycka att det är ok?

Elisabet
2006-01-24, 11:58
Vi ska till Naxos, men har beslutsångest för om vi ska till Koufonissi eller Amorgos. Har fått tips om att det blir mastigt att hinna med båda då vi har boendet på Naxos. Var är det härligtast snorkelupplevelser och fridykning? Var är det mest Grekiska? Ja, tacksam för alla tips. Vi tänker stanna ca 2-3 nätter på den andra ön. Eller kan vi hinna båda ändå och tycka att det är ok?Det är klart ni hinner! Ni har ju 14 dagar och nätter på er!

Frågan är ju bara om ni vill lägga tid på att åka mellan öarna, med packning, transporter och allt vad det innebär, eller om ni hellre vill använda tiden till att ta det lugnt och se och uppleva Naxos.

Själv skulle jag inte tveka en sekund inför att ta "åkandet" - jag tycker nämligen att det också har sin tjusning. Däremot skulle jag nog gräma mig över att måsta betala boende på två ställen de nätterna det gäller...

Om ni bestämmer er för att åka antingen till Amorgos eller till Koufonissi, och det är "bäst snorkling och mest grekiskt" som är avgörande för beslutet, så tror jag att ni hittar det på båda öarna. A är ju känt för just de sakerna, men på K är det nog närmare till de fina snorkelplatserna och det är ju en fördel om man bara ska vara där en eller två dagar. Där hittar ni å andra sidan även tonvis med fler svenskar än greker!

jesper86
2006-02-07, 11:41
Hejsan! Jag var och dök på Santorini och det var det bästa jag någonsin gjort. Jag är också en snorkelfantast och bestämde mig för att prova på dykning där nere. :)

Marianne
2006-02-07, 15:37
Anledningen till chartern på 2 veckor är att vi hittade ett billigt boende. Vi har "bara" semestrat utomlands 3 ggr förut och det känns lite tryggare och enklare såhär då man reser med barn. Men vi vill ju ändå prova på båtluffningen och kan då kosta på sig några övernattningar på annan ö.

Jag tycker det låter som ett bra förslag på "första luffen" om ni inte är så resvana och dessutom reser med barn. Har ni fått en charterresa till bra pris, då kan man ju se på det som "biljetten" och varje natt man bor på charterhotellet "sparar" man att betala övernattningar själv.

Jag tycker inte man ska hänga upp sig på att "betala dubbelt" de få nätter man provar på att luffa på en annan ö - man får hålla igen lite på något annat (beställa lite mindre mat t.ex.). Det blir troligen början på att ni luffar framöver, och jag förstår den trygghet och bekvämlighet det ger med att kunna lämna det mesta av bagaget på charterhotellet.

"Problemet" kan sen bli att man trivs så himla gott på den ö man luffat till, att man önskar att man tagit med allt bagaget__D , men då har man ju precis uppnått målet: Nästa gång blir det en öluff.:) ;)
Rumspriset kommer man överens om (frågar helt enkelt vad det kostar) innan man bestämmer sig för boendet, betalar gör man när man reser - dock brukar vi betala kvällen innan om vi har varit tvungna att lämna passet, det är inte så himla roligt att stå där på morgonen just innan färjan avgår och vilja betala, och få tillbaka passet, men inte hitta hyresvärden.__D

Ang. att hyra bil, så får man inte ta med sig hyrbil från ö till ö (undantag finns, som Paros/Antiparos).

Marianne

inkfish
2006-02-07, 15:43
Vi ska till Naxos, men har beslutsångest för om vi ska till Koufonissi eller Amorgos. Har fått tips om att det blir mastigt att hinna med båda då vi har boendet på Naxos. Var är det härligtast snorkelupplevelser och fridykning? Var är det mest Grekiska? ?

Åh, det är två öar med helt olika karaktär. Snorklingen är nog likvärdig (om man skippar Koufonissis sandstränder och badar från klippor).

Men i övrigt: Amorgos är mycket större, där finns moppeutflykter att göra, alla byar har helt grekisk karaktär (fast skulle man rangordna karaktären skulle Egiali nog hamna under de övriga. Men även Egiali är väldigt fint).

På Koufonissi finns inga andra utflykter att göra än att gå eller åka badbåt till stränderna. Där finns inga andra byar att besöka. Det är ett litet rart och pittoreskt badparadis med fina sandstränder - men inte så mycket mer.