Logga in

Visa fullständig version : Gissa drömöar på plats 1-10!

Pyttan
2011-01-05, 14:35
Hejsan alla nyfikna!

Nu är ju plats 11-40 avslöjade på drömlistan.

Men vilka öar finns på plats 1-10 på drömlistan?

Jag har kommit på 8 öar som jag tror finns med sedan är det osäkert.
Har inte rangordnat dem:
Amorgos, Tilos, Andros, Milos, Serifos, Iraklia, Sikinos, Irakia

Vilka öar tror du att Kalimerafolket har röstat på? :)

Pyttan

Yanna
2011-01-05, 17:05
Jättekul tråd, Pyttan! klapp_klap

Så här gissar jag..och i nämnd ordning:
Amorgos, Folegandros, Tilos, Andros, Karpathos, Kalymnos, Sikinos, Kreta, Kastellorizi, Patmos.

Yanna

Pyttan
2011-01-05, 19:53
Hej Yanna!
Visst är det jättekul!
Tänk om vi tillsammans kan lista ut den rätta raden!:)

Jag har nu ändrat min lista lite o lagt till två öar efter att funderat över din lista och kikat på förra årets topp 10.

Så här blev det nu och i ordning:
Amorgos, Karpathos, Tilos, Andros, Milos, Kalymnos, Sikinos, Ikaria, Kythera och Serifos.

Helt lätt är det inte... hur mycket påverkas folk av debatten och berättelser på forumet? Det är många öar som inte kommer med alls!

Pyttan

Yanna
2011-01-05, 20:00
Nej det är inte lätt! Det handlar ju ändå om en ö man INTE varit på tidigare, så därför faller en del redan populära öar bort för där har många redan varit!
Ja jag tror att forumet påverkar väldigt mycket, de som kan förmedla känslan för "sin" ö, men säkert mycket av Jannes o Camillas resor!

Jättespännande när resultatet kommer! Hoppas många vill haka på och gissa 10-i-topp-listan! bye_bye

Yanna

larvih
2011-01-05, 20:42
Hvor ser man drømmelisten..? :)

Yanna
2011-01-05, 21:11
Du hittar listan på startsidan
Nytt på Kalimera
Mina drömmars Grekland

larvih
2011-01-05, 23:24
Du hittar listan på startsidan
Nytt på Kalimera
Mina drömmars Grekland

Tak, men der står da år 2009..?

Lissi
2011-01-05, 23:30
...och jag hoppas givetvis på att TINOS är en ö som många vill åka till...så hoppas den ligger högt....:D...men den kunde ju jag inte rösta på......Kithera ligger högst hos mig för närvarande...där har jag aldrig varit.

Lissi

Eva L
2011-01-06, 09:49
Jag tycker känslorna är blandade inför om turistströmmarna ökar. Kanske det är bra för befolkningen och öns utveckling, till en viss gräns i varje fall, men karaktären på en fin plats förstörs lätt om det blir många som reser dit och de som styr ön inte tar ett bra tag om planeringen. En av mina favoritöar kom på 40:e plats och den skulle jag rent egoistiskt vilja ha precis som den är. Det lilla matstället på Gambistranden med ett par rätter att välja mellan behöver inte alls utvecklas. ;) Jag har flera favoritöar och gillar verkligen att upptäcka nya ställen även om jag återvänder ibland. Inget utvecklat sommarstugetänkande här inte.

Hoppas nu bara att grekerna inte fortsätter med sina strejker i år för då tar det defintivt kål på min båtluffarkärlek. Valde helt bort Aten som alternativ att starta ifrån för någon värre plats än Pireus att fastna på i Grekland har jag svårt att tänka mig.

Eva

Lissi
2011-01-06, 11:21
...och jag hoppas givetvis på att TINOS är en ö som många vill åka till...så hoppas den ligger högt....:D...men den kunde ju jag inte rösta på......Kithera ligger högst hos mig för närvarande...där har jag aldrig varit.

Lissi

Jag kanske skulle läst listan först, Tinos ligger ju på 30 plats.....lägre än i fjol, men då blir det ju ingen turistinvasion där i alla fall;)

Lissi

Kalimera
2011-01-06, 11:43
Hvor ser man drømmelisten..? :)Här (http://www.kalimera.se/grekland/drommar_2011.html) finns listan.

larvih
2011-01-08, 14:43
Här (http://www.kalimera.se/grekland/drommar_2011.html) finns listan.

Mange tak, men jeg forstår ikke rigtig...

Øverst: Mina drömmars Grekland 2010.

Men umiddelbart over listen: År 2009.

Er det bare mig som er dum eller..? :confused:

Pyttan
2011-01-08, 16:42
Hej!
Det mesta är ju tolkningsbart här i livet!

Men jag tror att det är så här:
Frågan ställdes under 2009 om vilken ö du helst skulle vilja åka till, din dröm-ö?
Resultatet visas förstås när 2009 är slut, dvs jan 2010.

Men tråden handlar om att gissa vilka öar som är på plats 1-10.
Så välkommen med en gissning! :)

En god fortsättning! :)

Pyttan

larvih
2011-01-08, 17:37
Det mesta är ju tolkningsbart här i livet!

Men jag tror att det är så här:
Frågan ställdes under 2009 om vilken ö du helst skulle vilja åka till, din dröm-ö?
Resultatet visas förstås när 2009 är slut, dvs jan 2010.

Men tråden handlar om att gissa vilka öar som är på plats 1-10.
Så välkommen med en gissning!

Ha, ha... Ja det er vel tolkningsbart, men jeg begriber mindre og mindre. Om frågan stilledes i 2009, hvordan/hur kan man da se resultatet i januar 2010 eftersom rösten var i høsten og vinteren 2010?

"Kalimeras läsare har under hösten/vintern 2010 röstat fram sina grekiska drömresmål. De drömde om 54 olika resmål. Här presenteras de 40 populäraste, och vi börjar med de som kom på platserna 11-40. De 10 populäraste drömresmålen publiceras inom kort."

Yanna
2011-01-08, 18:02
2009 (till höger) visar föregående års resultat av röstningen, till vänster är det årets röstning man ser. Det som återstår nu är 10-i-topp och den här tråden handlar om att gissa vilka 10 öar som har hamnat på 10-i-topp. bye_bye

Yanna

Masse
2011-01-08, 18:26
Jag känner mig inte tillräckligt avancerad för att presentera gissning på en fullständig 10-i-topplista, men har följande tankar:

Jag tycker att Monica P har varit en lysande ambassadör för det genuina Grekland på Kalymnos och tror att den ön har klättrat bra i listan. Bra amassadörer för Karpathos och Tilos har inte heller saknats och de kommer i min gissning att hamna på top-5.

Dessutom har jag noterat att Paros inte finns med bland platserna 11-40 och det skulle förvåna mycket om den ön då inte är med i top-10.

Slutligen måste jag vara realist och inse att Egina, min stora kärlek i Grekland förutom Karpathos, trots allt inte är ett särskilt publikt resmål och därför förmodligen inte finns med i top-10, men visst vore det kul!

:) Mats

larvih
2011-01-08, 19:03
2009 (till höger) visar föregående års resultat av röstningen, till vänster är det årets röstning man ser. Det som återstår nu är 10-i-topp och den här tråden handlar om att gissa vilka 10 öar som har hamnat på 10-i-topp.

Aha, ja. Selvklart. Tusind tak. Nu forstår jeg. :)

Det var altså svært...

Yanna
2011-01-08, 19:04
Dessutom har jag noterat att Paros inte finns med bland platserna 11-40 och det skulle förvåna mycket om den ön då inte är med i top-10.

Mats, det är inte bara Paros som inte är med...även Santorini saknas och jag tror inte dessa 2 öar hamnar på topplistan heller av den enkla anledningen att dessa öar redan är besökta av så många redan och röstningen handlade ju om drömöar vi INTE varit på ännu. Iof är inte heller Naxos med, är lite osäker på den, men jag gissar att den också är besökt av många redan. :rolleyes:
Ska iaf bli kul att se de 10 drömöarna! :)

Yanna

Pyttan
2011-01-08, 19:26
Hej Larvih!
Ja nu fasen snurra jag till det.
Det är ju 11 nu och 10 förra året! flabb_flab

Åren går så himla fort och jag hänger inte med alls!

Nå, hur som helst, spelar roll!
Utmaningen är fortfarande att gissa på de nya topp 10!

Vilka tror du? :)

Pyttan

Pyttan
2011-01-08, 19:46
Hej alla!
Intressant analys Masse! :)

Så här har jag resonerat:
Amorgos - för att den har hängt sig kvar i många år och att folk verkar aldrig uppfylla den drömmen och för att den är en av Jannes topp 5.
Karpathos - skrivs det mycket om i forumet och den är lätt tillgänglig
Tilos - Beskrivs positivt av alla som har varit där och en av Jannes favoriter
Andros - fick mycket uppmärksamhet när Kalimera reste runt i somras och tog fina bilder, många har nog inte tänkt på den ön förut.
Milos - har fått mycket beröm för mångfalden av stränder och speciella sådana
Kalymnos - här tror jag också att Monicas berättelser har inspirerat många
Sikinos - bara för att jag själv vill dit
Ikaria - vet inte riktigt men den återkommer ändå ganska ofta i forumet
som en fantastisk ö
Kythera - tog jag med för den ön drömmer nog Janne om
Serifos - känns som om den avtar men jag tror inte den är helt borta , om jag inte har missat den förstås.

Men jag kan inte rangordna öarna på min lista. Skulle vara lättare om man verkligen visste vilka öar som var med. Det finns ju många småöar också!

Förresten så finns Naxos med på plats 21, år 2010. (Bäst att ta med årtal så det inte blir fler missförstånd! :)

Pyttan

Yanna
2011-01-08, 20:01
Pyttan ditt resonemang liknar mitt, men vi har inte riktigt alla öar lika på gissningslistan. Jag tror att vi hittar Kreta där..och absolut Folegandros!
Jag missade visst Naxos placering Ang_elx

Är det bara jag o Pyttan som tycker detta var lite kul???:confused:

Yanna

larvih
2011-01-08, 20:45
Utmaningen är fortfarande att gissa på de nya topp 10!

Vilka tror du?

Jeg tror næsten det samme som dig, men bytter Kythera og Ikaria med Folegandros og Telendos. :)

Masse
2011-01-08, 23:44
Mats, det är inte bara Paros som inte är med...även Santorini saknas och jag tror inte dessa 2 öar hamnar på topplistan heller av den enkla anledningen att dessa öar redan är besökta av så många redan och röstningen handlade ju om drömöar vi INTE varit på ännu. Iof är inte heller Naxos med, är lite osäker på den, men jag gissar att den också är besökt av många redan. :rolleyes:
Ska iaf bli kul att se de 10 drömöarna! :)

Yanna

Ligger mycket i det Yanna......

Samtidigt var det ju så att alla de tre var med på listan 2009, varav Santo och Naxos på top10. Det skulle innebära att endera har väldigt många av dem som drömde sig dit gjort verklighet av drömmarna (vilket ju är trevligt), eller så skulle dessa öar plötsligt ha rasat så väldigt att de 2010 har hamnat utanför listan. :confused: Spännande!!!

Masse
2011-01-08, 23:50
Jag missade visst Naxos placering Ang_elx

Yanna

Jag också :o !

Får vi hållas en stund till så hittar vi kanske Santo och Paros också!

Pyttan
2011-01-09, 00:17
Hallojsan!
Jamen, nu är ju vi fyra som tycker det här är lite kul! klapp_klap

Jag tror att Paros har åkt ut helt och hållet.

Kreta är svårt, hmm, nä den ön kan inte vara på topp 10.
Tänk på alla jätteflygplan som har åkt dit i så många år!
Drömö för många absolut! men det här ska ju vara en ö där man aldrig har varit! Så jag tror inte att Kreta är med på listan. Den skulle kunna vara på plats sådär ca 20 men det är den ju inte.

Santo har jag ingen teori om men på topp 10, nej.

Det här är så kul! :) Undrar när listan släpps?

Sheila

Eva L
2011-01-09, 13:29
Folegandros är naturligtvis med på 10-i-topplistan.

Eva

Pyttan
2011-01-09, 14:11
Hej Eva L!

Folegandros är säkert med! :)

Men det var bara en ö!
Vilka är de övriga 9 tror du? :)

Hälsningar Sheila

Lissi
2011-01-09, 16:43
Jag tror att Lesvos finns med, liksom Andros (så lyriskt som Janne skrev om den ön)....och så hoppas jag som sagt på Kythera.

Peloponessos BORDE också vara med.

För många är det nog svårt att rösta för vi har ju redan sett till att komma till våra drömöar;)

Jag drömmer varken om Amorgos, Folegandros eller Karpathos...då hade jag redan varit där:eek:

Lissi

Pyttan
2011-01-09, 19:13
Hej Lissi!

Håller med dig om att Lesvos nog är med! :)

Men då måste någon bort :eek:

Kanske Serifos eller Sikinos?

Pyttan - som borde plugga istället! :)

Kalimera
2011-01-11, 10:35
Nu är platserna 6-10 publicerade (http://www.kalimera.se/grekland/drommar_2011.html). Nu blir det lättare att gissa vilka som kommer på platserna 1-5. Eller?

Eva L
2011-01-11, 11:03
Ser att det är fler än jag som drömer om Kastelorizo. Nu måste väl Amorgos, Folegandros, Lesbos och Paros finnas med på topp 5.

Eva

Lissi
2011-01-11, 11:24
Jag visste väl att Andros skulle komma högt!! Kalimeraeffekt!:D Helt säkert en glömd pärla.

Lissi

Lissi
2011-01-11, 17:07
...och så hade jag rätt att Kithera skulle komma högt....Synd bara att den ligger så avigt till transportmässigt.

Lissi

Yanna
2011-01-11, 17:12
...och så hade jag rätt att Kithera skulle komma högt....Synd bara att den ligger så avigt till transportmässigt.

Lissi

Det verkar enkelt från Kreta och jag har faktsikt en liten början till en plan för 2012...Kithera - Peleponessos...men vem vet! :rolleyes:

Yanna

Lissi
2011-01-11, 17:38
Det verkar enkelt från Kreta och jag har faktsikt en liten början till en plan för 2012...Kithera - Peleponessos...men vem vet! :rolleyes:

Yanna

Låter som en helt underbar rutt!!!Missa då inte Kardamili, Stoupa,Monemvasia, Nafplion samt Molai, där Theodor Kalifatides bodde sina första år i livet.
Det charmiga Githeon får Du på köpet då båten mellan Kithera och Peloponessos med all sannolikhet landar där.

Lissi

Yanna
2011-01-11, 17:58
Låter som en helt underbar rutt!!!Missa då inte Kardamili, Stoupa,Monemvasia, Nafplion samt Molai, där Theodor Kalifatides bodde sina första år i livet.
Det charmiga Githeon får Du på köpet då båten mellan Kithera och Peloponessos med all sannolikhet landar där.

Lissi

Ja jag tror det kan bli en helt underbar rutt och tack för tipsen, Lissi, jag har sparat dom. Jag har en liten fundering på Villa Olivia också men det beror på hur knökigt det är att sig dit.

Yanna

ricky
2011-01-11, 21:46
:) Såg att Andros kom från ingenstans till 6:e plats.

Ska bo 9 nätter på Mykonos i juni.
Tanken är då att vi ska titta lite närmare på Syros, Tinos och Andros.
Hade även tänkt att ta en natt i Andros Chora. Då gissar jag att det är en trevlig plats!

Kalimera
2011-01-13, 11:16
Hade även tänkt att ta en natt i Andros Chora. Då gissar jag att det är en trevlig plats!Det är inte bara en trevlig plats, det är även makalöst vackert!

http://www.kalimera.se/bilder/forum/chora_andros.jpg

Abi
2011-01-13, 13:35
Åh vilken fin bild du/ni har fått till där klapp_klap

bye_byeAbi

Kalimera
2011-01-27, 09:23
Nu är alla resmål (http://www.kalimera.se/grekland/drommar_2011.html)publicerade. Gissa vilken ö som kom på första plats. Igen!

Pyttan
2011-01-27, 14:08
Amorgos igen! Hur är det möjligt??? :)

Jag säger bara, snälla åk dit någon gång, inte omöligt
som till månen...:)

Pyttan

Eva L
2011-01-27, 16:16
Amorgos, Folegandros och Lesbos på pallen. Tänkte att det skulle kunna se ut ungefär så. Tre härliga öar så det är bara att tag i saken för den som drömmer och inte varit där. Själv la jag min röst på Kastelorizo som är en av alla de öar jag drömmer om.

Eva

Pyttan
2011-01-29, 15:15
Stackars Paros, kom inte alls med. snyft_drop

Nu får väl Paros vara ute i kylan ett tag
till den nyupptäcks igen och så ska "alla" dit.

Det är lite intressant det där, många öar har haft
en sådan period.

Kanske därför jag var "ensam svensk" en hel vecka
i Naoussa i början av maj-10...:)
Pyttan

Kalimera
2011-01-29, 15:20
Nu får väl Paros vara ute i kylan ett tag till den nyupptäcks igen och så ska "alla" dit.Jag tror att många redan varit på Paros och att det är därför inte så många drömmer om att åka dit. Inom kort startar omröstningen om Greklands bästa ö, då kommer Paros garanterat med. Så du kan slappna av Pyttan. ;)

Pyttan
2011-01-29, 15:25
Jora, förstår att många har varit på Paros!
men ön var ju inte alls med på listan!?

Tänker på Amorgos som har legat etta i så många år.
Är inte det mystiskt? :)

Pyttan

Kalimera
2011-01-29, 15:33
Tänker på Amorgos som har legat etta i så många år.
Är inte det mystiskt?Inte alls, många drömmer om att åka till Amorgos, men det är få som gör det. Att Amorgos är en mystisk ö är dock sant. :)

Pyttan
2011-01-30, 19:29
Tänk, Andros kom från ingenstans till plats nr 6!
Det är kanske någon form av rekord? :)

Många som inspireras av dina fantastiska bilder
och texter! klapp_klap

Pyttan

Kalimera
2011-01-30, 19:37
Tänk, Andros kom från ingenstans till plats nr 6!
Det är kanske någon form av rekord?Det tror jag att det är. Jag tror även att Andros kommer se fler Skandinaviska gäster i år. :)