Logga in

Visa fullständig version : Kreta för första gången. Var ska vi bo?

uliv01
2011-01-02, 22:07
Hej!

Vi är en familj som tidigare har rest mycket i Grekland och som nu planerar att åka till Kreta i sommar (juli). Vi tänkte flyga regulärt till Chania och vill gärna få tips på bra orter att bo på. Jag föredrar det mer genuina grekiska och vill gärna bo nära en bra strand med inte allt för mycket folk.

Hälsningar
Ulrika

Kalimera
2011-01-03, 11:19
Vi tänkte flyga regulärt till Chania och vill gärna få tips på bra orter att bo på. Jag föredrar det mer genuina grekiska och vill gärna bo nära en bra strand med inte allt för mycket folk.Hur långt från Chania kan ni tänka er att åka?

A-C
2011-01-03, 14:16
Kato Stalos/Kalamaki kanske?Lugnt,trevligt inte så långt från Chania._B-anana
häls.a-c

lemon
2011-01-03, 15:27
Rekommenderar varmt Paleochora, där vi varit de två senaste somrarna. Det är bra väg dit och väldigt vackert där...
Vi har även tillbringat ett par dar på Glykeria (annonserar här) och uppe i Falassarna och vi åker gärna tillbaka.
Trevlig resa!

uliv01
2011-01-03, 18:24
Om det är ett bra ställe så är vi beredda att åka en bit. Helst med lokalbuss men vi kan även tänka oss att hyra bil på flygplatsen.

Malina
2011-01-04, 09:27
Paleochora tycker jag med.Trevlig by och underbara omgivningar!
Det går utmärkt att ta lokalbussen från Chania.Tar ca en timme.

Kalimera
2011-01-04, 10:52
Om det är ett bra ställe så är vi beredda att åka en bit. Helst med lokalbuss men vi kan även tänka oss att hyra bil på flygplatsen.Det är inte lätt att hitta en plats som både är genuin och lite besökt. Paleochora - som fler redan har nämnt - har en bra mix mellan grekiskt vardagsliv och turism. Det finns mycket att se och göra i närområdet.

Yanna
2011-01-05, 16:26
Eller kanske Chora Sfakion? Det är väl genuint nog? ;)
Plakias är också fint!
De orterna är...vad jag vet... lugnare än Pal, men det beror ju på hur lugnt du vill ha förståss.
Om du googlar på orterna och väljer bilder ser du hur det ser ut där.

i_love_crete
2011-01-06, 10:55
Genuina grekiska utan mycket folk? Hm... då ska du nog bo någonstans uppe i begen. Då får du det genuina Kreta! _B-anana

jan c
2011-01-06, 14:02
Kreta har allt .Svårt att rek.ett lugnt genuint ställe. Föreslår att du bokar in ett ställe t.ex Apostoli där finns fina stränder 3.el 4 inom gångavstånd. Nära till Chania.väl värt ett besök. Och Apostoli är också en bra utgångspunkt för utflykter till andra delarav Kreta .Så kan ni bilda er en egen uppfattning vad ni vill och vad som kan vara värt att se vid nästa Kreta besök .För här finns mycket att att utforska och njuta av, det räcker till många semestrar

uliv01
2011-01-06, 20:35
Tack för alla svar!
Nu har jag flera orter att välja bland.
Går det att åka taxi från flygplatsen till Paleochora? Går det bussar dit direkt från flygplatsen eller måste man åka in till Chania?
Hur är stränderna runt Kato stalos? Sand? Är det överbefolkat i juli?

/ Ulrika:)

xenos
2011-01-07, 05:11
Paleochora; taxi till busstation; buss till P. Eller taxi hela vägen.
Tolkar det som om ni spolat Plakia, rätt! Var där senast i höstas och Plakia har blivit plast. Alla byar och bergen, särskilt västerut, är ett av mina favoritområden på Kreta, men Plakia är plast, som sagt.
Som flera redan skrivit, hur länge är ni där?, dra till Paleochora, men stanna inte bara där, ta den nya båten efter några dagar till Loutro/Chora Sfakia, avsluta i Nea Chora (äkta i Chania) för att komplettera alla natur med Kretas kultursyntes i Chania: Kastelli, Splanzia osv osv.
Detta paket ger mycket av Kreta, runt hela Vita bergen, (vet inte vad genuin betyder längre...)
Får ni inte nog tillbaka i Chania dra upp til Omalosplatån och vandra/ät lammkottletter på tavernan ovanför Xyloskalo.
Så nu vet ni vad ni ska göra!

Den nya båten. som liknar den gamla för ca femton år sedan:
http://www.sfakia-crete.com/sfakia-crete/ferries.html#A

Yanna
2011-01-07, 11:12
Plakia har blivit plast.
men Plakia är plast, som sagt.
avsluta i Nea Chora (äkta i Chania)

Plakia är plast??? :confused:
Nea Chora (äkta i Chania)??? :confused:

Kan du utveckla varför du tycker att Plakia är plast och Nea Chora äkta???

Nyfiken Yanna

xenos
2011-01-07, 12:41
Kan du utveckla varför du tycker att Plakia är plast och Nea Chora äkta???

Svårt det där med att intellektualisera upplevelser. Dock. Skryter gärna lite. Jag har fnattat runt på södra/västra Kreta i flera år båt, bil, mc; Paleochora, Sougia, Koustuyerako. Agia Roemeli, Loutro, Chora Sfakia med Anapoli och Aradiana. te.x. Plus besökt och småvandrat i byarna ovanför och runt Plakia. Vid det här laget tror jag mig kunna se skillnad på turistfällor och annat. Jag visste efter besöket i Plakia i höstas att här hade jag inget mer att hämta. Än mer förvissad om att i Selia eller Rodakino kan jag gärna stanna ofta.

Turistfälla i Chania; runt venetianska hamnen, och typ lädergatan, ja.
I övrigt har Chania så här mycket historia och kultur att se om man vill se; i olika stadsdelar, Nea Chor(dock minst, men där kan man äta bra!), Kastelli, Splancia, Chani City med lämningar från tiden av romersk ockupation, ja tom utefter Halidon finns kulturhistoria för flera resor. Det finns museer, stadsdelar byggnader, byggnadsverk, från antik tid, från Arabisk, Venetiansk, Genuesarna också, Ottomansk tid, synagoga och inte minst en minoisk utgrävning. Ett mindre palatsområde upptäckt för inte så många år sedan.
Visst finns det plast i Chania också men det förminskar inte denna kulturella pärla - Kretas diamant - också kallad.

Ahh, det räcker väl?

uliv01
2011-01-07, 20:08
Vi har inte riktigt bestämt hur länge vi ska stanna. 1-2veckor.
Jag har båtluffat 4ggr tidigare och gillar den typen av resande. Nu tänkte vi (jag och familjen) upptäcka Kreta för att det är lätt och billigt att att sig dit. Först så tänkte jag att vi nog ska tillbringa semestern på en plats men nu känner jag suget... Vi kanske ska åka runt och bo på olika platser....? eller så har vi ett fast boende och åker runt lite. Vi får se!

Vad tror ni erfarna Kretaresenärer? Är det lätt att spontant få tag på boende i juli ( á la båtluff) eller bör man förboka?

nilam
2011-01-07, 20:23
Jag säger spontant att det är lätt att få tag i boende även i juli... nu håller jag mig ju kring Chania när jag är där 3-4 ggr per år men jag tror att det är lätt att få boende överlag.

Malin

Kritsabo
2011-01-09, 11:38
Vi var i Paleochora i juli för 2 år sedan på spontanbesök och fick medlidsamma negativa svar på om det fanns något boende kvar. Till sist lyckades hustruns envishet få oss att bo i en enrummare utan klimatkyla ägd av en turistaffärsinnehavare, vilket blex exotiskt men svettigt. Vill ni bo i Paleochora rekommenderar jag förhandsbokning om ni inte vill chansa på att även denna ort drabbats av turisdöden. Så grekiskt tyckte jag inte det var under juli med fullt av skränande engelska turister. Själv hade jag letat boende nära Rethymnon som visserligen är fullt av turister i juli men är geografiskt bra placerat för utforskning även av det bättre östra Kreta!!!!

lemon
2011-01-10, 06:26
Rekommenderar er att hyra bil. Hyfsat billigt och det finns ett stort utbud av bilföretag på Chanias flygplats. Har bokat bil hemifrån dock. Vägarna generellt helt ok. Vi har hållit till på västra, fra sydvästra, Kreta två år i rad och det har varit enkelt att ta sig runt med bil och möta nya upplevelser. Har dock förbokat boende hemifrån, då vi varit flera familjer som rest ihop.

uliv01
2011-01-11, 13:10
Hej!

Nu har vi bestämt oss. Det blir två nätter i Kato stalos och sju nätter i Paleochora. Har mailat till olika hotel i Paleochora och har bland annat fått svar från Rea hotel. Vi funderar på en lägenhet. Någon som känner till det hotellet?:confused: