handdator

Visa fullständig version : Chora Sfakion - Pal - Chania?


Pyttan
2011-01-02, 13:42
Hej igen alla Kreta-experter!

Nu har jag nya funderingar kring min påskvecka på Kreta. :)

Jag funderar om det är möjligt att bo tre nätter i Pal och vidare tre nätter i Chora Sfakion eller omvänt och en sista natt i Chania. Det är förstås möjligt men hur fungerar det om man åker med buss o båt?
Går det båtar dagligen mellan Pal och Sfa?
Hur pass "öppet" är det Sfa i april?
Finns det möjligheter till att gå-promenera-vandra till olika stränder?
Är det smartare att bo på det ena stället hela tiden o göra utflykter?

Tacksam för svar! :)
Pyttan

Arne
2011-01-02, 15:45
Nja, förslaget blir ändock att du splittar resan och tar hälften i Paleochora och den andra delen i Chora Sfakion. Då kan du eventuellt inleda med Paleochora. Utmärkta bussförbindelser dit från Chania. Pris enkelbiljett runt 6 €.

Så kustfärjans morgontur från Paleochora. Kantänka du skulle stanna till ett dygn vid lilla Loutro och sedan fara vidare till Chora Sfakion. Vid elakt väder kan kustfärjan bli liggande i hamn, men det är ej så ofta.

Det här med vandringar är dock icke vårt gebit, så det får någon annan svara på. Leder finns det dock gott om på sydkusten, men flertalet gå genom en terräng som lindrigt uttryckt skulle kunna betecknas som starkt kuperad..

Från Chora Sfakion finnes goda bussförbindelser med såväl Rethymno som Chania. Ibland får man byta buss i lilla byn Vrissis.

Avslutningsvis, när vi bevistade sydkusten hela April förra året, då var de
flesta hotellen och tavernorna öppna och klara att ta emot gästande turister.

Arne och Hustru Birgitta

Pyttan
2011-01-02, 17:50
Hej Arne!
Tack för dina svar! Du är verkligen en klippa! :)
Det här med Loutro är verkligen intressant. En natt där verkar vara ett måste för mig, en sista natt i Chania är också viktig.
En vecka är ju alldeles för lite!
Jag tror jag ska börja med Chora Sfakion 2 nätter, Loutro 1 natt, Pal 3 nätter och Chania en natt. Låter rätt stressigt i mina öron men jag måste ju till Pal också för att återse byn efter drygt 30 år.
Kan du rekommendera något hotell i Loutro eller Sfa?
Vänliga hälsningar Sheila :)

Marco
2011-01-02, 18:16
Hej!
Kan varmt rekommendera Hotel Stavris i Chora Sfakion, bor där varje gång jag besökt byn. Tror också att Arne håller med om detta:).

/Marco

Arne
2011-01-02, 18:38
Jodå! En god idé att inleda i Chora Sfakion. Stavris Hotel är mer än perfekt.
Så till Loutro. Vi kunna med fördel och varmt från hjärtat rekommendera hotel Porto Loutro 2. Kan vara lagom med en natt på Loutro.

På Paleochora rekommenderar vi Haris Hotel, 200 meter från hamnen.
Prisvärt och god standard.

I Chania brukar vi bo på La Casa del Amore i old town.

Arne och Hustrun

Pyttan
2011-01-02, 19:05
Tack Arne och Marco för tipsen! :)

Har redan sänt iväg en förfrågan till Stavris!

Sist jag var i Pal campade jag på stranden, lite obekämt i min ålder! :)
Jag har kikat lite på Aris verkar bli billigare för mig än Haris?

Sista natten i Chania ska jag lyxa lite och bo på Madonna innan vardagen börjar igen.

Nu ska jag googla på hotel Porto Loutro 2...:) va kul man får ha!

Förresten en fråga till! Vilken tid brukar färjan gå från Sfa mot Pal? Och går den varje dag?

Hälsningar Pyttan

Arne
2011-01-02, 20:00
Första färjan vill jag ur minnet återkalla att den avgick vid pass 09.30.
Vi gick ut varje förmiddag till "Oves Hörna" att klyva ett krus vitt samt bevittna färjans avgång.

När det så gäller förbokning av boende, då vill vi visa av erfarenhet råda dig att ta telefonkontakt. Att skicka mail off season brukar vara föga framgångsrikt.

Tel Stavris
Tel. +30-28250 91220



Hotel Porto Loutro 2
Tel.: +30 28250 91455



Haris Hotel 00 30 693 809 8976

Arne och Hustrun

Pyttan
2011-01-02, 21:11
Tusen tack Arne, igen! :)

Pyttan

Pyttan
2011-01-02, 21:34
Hej igen Arne o alla som vet! :)

Intressanta svar genererar nya frågor:

Varför är hotel Loutro 2 att föredra framför ettan???

Pyttan :)

Arne
2011-01-03, 07:58
Svaret är enkelt. 2-an är belägen i omedelbar anslutning till strandpromenaden. Boende i ettan medför ett högre läge och därmed sammanhängande trappor för att ta sig dit.

För oss som till åren komna äro känns det skönt att i all möjlig mån undvika trappor...

Arne

Kalimera
2011-01-03, 12:18
Finns det möjligheter till att gå-promenera-vandra till olika stränder? Det finns en strand i själva CF. Inte långt därifrån finns en trevlig klappertenstrand, därefter ligger Sweatwater beach.

http://www.kalimera.se/bilder/forum/chora_sfakion_crete.jpg

1. Klappertenstranden.

2. Sweatwater beach.

3. Loutro. (Där det också finns en strand.)

Marianne
2011-01-03, 12:40
Hej Pyttan.

Är ingen Kreta-expert, men svarar ändå.;) Är glad för Kreta!:)

Låter härligt med en påskvecka på Kreta!

Jag skulle börja med några dagar i Paleochora eftersom båten till Chora Sfakion går på morgonen. Då kan du vara där vid tolv-halv ett, så var det i alla fall när vi gjorde den resan. Färjan gick in om Loutro både ut och hem. Returresan från Chora Sfakion gick vid 13-tiden och den resan tog längre tid eftersom den också gick in om en av de andra kustbyarna, där den låg ett par timmar, ankomst till Paleochora vid 18-19-tiden.

Det kommer att kännas som att man använder "hela dagen" på transport om man tar Chora Sfakion först och Paleochora sist. SÅ spännande är inte den färjan att det är attraktivt att tillbringa hela eftermiddagen på den, tycker jag.

Om du vill bo i Loutro på väg till Sfakion, så ska du vara säker på att vädret inte är allt för blåsigt. Vid mycket kraftig storm ställs båtarna in och då är det inte rätt plats att vara på, Loutro, om flyget går inom ett par dagar. Men som regel går båtarna ju, och är det lugnt och fint så låter det som en härlig vecka. 3-4 dagar i Pal., 1-2 dagar i Loutro, 1-2 dagar i Ch.Sfak. och sista natten i Chania.

Trevlig resa!

Pyttan
2011-01-03, 21:01
Hej Arne!
Tack för svar om Loutro 1 och 2.
Jag säger Aha! :)
Knepigare var det inte!

Pyttan

Pyttan
2011-01-03, 21:03
Hej Kalimera!

Tack för fin bild med tydliga pilar! :)

Det ser ut som om det är väldigt lång väg att gå till stranden i Loutro...
Mycket uppför!

Har du gått den vägen? i så fall hur lång tid tar det?

Pyttan :)

Pyttan
2011-01-03, 21:11
Hej Marianne!
Tack för att du delar med dig av dina efarenheter! :)
Jag får lite nya funderingar. Tänkte att det skulle vara bäst att ta Chora Sfakion först eftersom det bara går en buss om dagen tillbaka till Chania. Från Pal går det fyra bussar och då känns det säkrare att jag verkligen kommer till Chania.

Beträffande bli inblåst i Loutro så kanske jag ska spara den godbiten till ett annat år. De på Loutro hotel ville inte ta emot mig för en enda natt så det kanske inte är meningen att jag ska dit i år. Känns som om det är ett för bra ställe för att bara stressa igenom det. :)

Så svårt att bara åka en vecka, jag vill alltid till 3-4 ställen, spelar ingen roll hur lång tid jag har.

Men om jag är längre i Pal kan jag ju hinna till Elafonissos istället. Inte dumt det heller. :)
Kärt besvär! hälsningar Pyttan

Kalimera
2011-01-04, 11:48
Det ser ut som om det är väldigt lång väg att gå till stranden i Loutro...Har du gått den vägen? i så fall hur lång tid tar det?Stigen till Loutro går längs kusten, inte längs vägen du ser på bilden. Man passerar Sweatwater beach på vägen dit. Men det är ganska långt att gå till Loutro, det är bättre att åka båt dit, det tar bara 15 min med färja, ännu snabbare med taxibåt.

Pyttan
2011-01-04, 13:54
Hej Kalimera!

Tack för info! :)
Det ser verkligen inte ut som det finns en stig längs vattnet men vad bra!
Då tror jag att jag vet allt som jag behöver veta inför mini-trippen.
Nedräkningen har börjat :)

Pyttan bye_bye

Pyttan
2011-01-05, 10:34
Tack, alla som har kommit med goda råd inför min påskresa till Södra Kreta! :)

Nu är allting färdigbokat med hotell i Chora Sfakia, Paleochora och i Chania!

Nu är det bara att hoppas på att bussar och fram för allt båtar går som de ska! ;)
En grek, som jag har e-mailkontakt med, skrev att det var problem med en av båtarna och att den nya tidtabellen kommer i början av maj. Lite nervöst!
Men det är väl bara att ta bussen till Chania och sen tillbaka över bergen igen värre än så är det ju inte. :eek:

Hoppas också att kunna göra en dagsutflykt med liten båt till Loutro en av dagarna i Sfakia. :)

Hälsningar Pyttan

Marianne
2011-01-05, 17:47
Men det är väl bara att ta bussen till Chania och sen tillbaka över bergen igen värre än så är det ju inte.
Precis så enkelt är det ju, det är bara att ta bussen till Chania och sen tillbaka över bergen om båtarna sviker.
Det var så vi gjorde första gången vi var på västra Kreta. Åkte buss till Ch.Sfakion, hade hoppats på besök i Loutro men pga av blåst så var båtarna inställda och vi åkte tillbaka med bussen nästa dag (jag hade t.o.m. knäckt en tand så jag ville till tandläkaren i Platanias), sen tog vi bussen över bergen och hade fin-fina dagar i Paleochora. En härlig vecka - även om det var på höstkanten, i oktober. Du får nog mycket lugnare på vårkanten och kan säkert besöka Loutro över dagen.

En härlig vecka att se fram emot!