handdator

Visa fullständig version : Första gången...


inha
2010-12-29, 13:58
Jag har börjat planera min sommarresa till Grekland. Har då 2 veckor på mig och vill först och främst ha flertalet dagar på Naxos, dit jag velat åka till länge. Samtidigt vill jag ju kunna se mig om på Santorini också, där jag tänkt starta och avsluta min resa.

Så mina frågor lyder....
* Är det bäst att ha några dagar på Santorini först, eller sist, på min resa?
* Jag tänkte också bo på det rekommenderade hotellet Honeymoon. Är det ett bra utgångspunkt om man vill se sig omkring på Santorini?

/Inha

Kalimera
2010-12-29, 14:10
Är det bäst att ha några dagar på Santorini först, eller sist, på min resa?Det bästa är att ta Santorini sist, då kan du i lugn och ro utforska ön innan du ska flyga hem.

Jag tänkte också bo på det rekommenderade hotellet Honeymoon. Är det ett bra utgångspunkt om man vill se sig omkring på Santorini?Om man ska se Santorini, och inte bry dig om sol och bad, tycker jag det är bäst att bo i Fira. Då har man lagom avstånd till alla sevärdheter, plus att man bor i en sevärdhet.

giottoni
2010-12-31, 16:25
Håller HELT med Kalimera! Om det är så att Ni flyger till o från Santorini så är det bäst att avsluta med Santorini - det händer ju tyvärr ibland att planerade färjeturer ställs in pga stormar mm! Häromåret var planet hem från Santorini bara halvfullt, för massor av resenärer hade inte tagit sig tillbaka till Santo i tid för flygavgången pga den hårda blåsten.
Fira har närmare till alla bussförbindelser så visst bor man mer centralt där. Var Du väljer att bo beror mycket på vad Du är ute efter! I Fira bor man "mitt i smeten" på gott och ont! VÄLDIGT mycket folk, men samtidigt mkt större utbud av affärer o aktiviteter! Vill Du ha det lite lugnare är Honeymoon i Perivolousområdet trevligare! Ön är ju liten så det tar kanske 20 min med buss från Perivolous till Fira o under säsongen går bussarna ca 2ggr/h. Går också utmärkt att hyra fordon där o köra själv!