handdator

Visa fullständig version : Sydvästra Kreta


Tant Eva
2010-12-21, 18:08
Jag har svårt att bestämma var vi ska bo på sydvästra Kreta vi har bott i Mirtos på sydöstra Kreta två ggr i september och skulle nu vilja se sydvästra delen. Vi åker 2:a halvan av september och två veckor. Vi kommer att ha bil och vill ha ett boende med pentry-allrum och ett sovrum viktigt är att det finns internetuppkopling (Wifi) just nu tittar jag på Paleochora eller Chora Sfakion. När jag har tittat på olika lägenhetshotell har jag förstått att jag har blivit bortskämd med hög standard från vårt boende i Mirtos. Där fanns kaffebryggare, mikrovågsugn, kyl-frys, vattenkokare, parasoll på balkongen samt Wifi. Dessutom nära till bageriet för färska frukostbröd. De hotellen jag tittat på i Paleochora är Haris, Giorgios, Yiorgos samt Soulas, I Chora Sfakion har jag tittat på Tre Brothers, 4 Seasons och Eleani men vägen ner till Chora Sfakion ser brant och krokig så jag vet inte om jag vill åka den:eek:. Dessutom är kanske Chora Sfakion lite litet att stanna 14 dagar i och jag vill bo på samma ställe hela tiden och göra utflykter därifrån. Vet någon vilka av hotellen som har Wifi på rummen och jag vill gärna ha kaffebryggare i pentryt. Har någon förslag på annan trevlig ort på sydvästra Kreta som alternativ till ovannämnda. Hoppas på kommentarer och förslag.:)

Arne
2010-12-21, 18:26
Inledningsvis, vägen från Vrissis till Chora Sfakion är ju nyrenoverad, fina tunnlar och bred asfaltsväg mest hela färden. Inget att oroa sig för.
Vi tager oss alltid härbärge på Stavris Hotel när vi bevistar C.F.
Prisvänligt, bra rum samt excellent wlan.

Men, Paleochora nu. Haris och deras nybyggda annex Giorgios förmenas vara ett utmärkt alternativ för er. På Haris finner ni studios med tvenne rum samt köksavdelning. AC finnes samt även Wlan, även om det stundtals kunna vara lite knackigt med förbindelsen från rummet. Dock finns det förträffligt stark connection på Haris lilla taverna.

Vårt förslag är nog ändå att ni tager er Paleochora som bas och därifrån gör utflykter. Till Loutro och Chora Sfakion kan ni ju med fördel taga kustfärjan som ju även tar bilar.

Septembervädret på sydkusten har vid de tillfällen vi bevistat området varit rent förträffligt och mer därtill.

Arne och Hustru Birgitta

Kalimera
2010-12-22, 10:27
Håller helt med Arne om att vägen till Chora Sfakion inte är läskig sedan de byggde om den. Att välja mellan Chora Sfakion och Paleochora är inte lätt, i alla fall inte för mig som gillar båda orterna nästan lika mycket. Chora Sfakion är strået vassare – tycker jag. Nästa gång jag åker till Kreta ska jag båtluffa mellan Paleochora och Chora Sfakion, och bo på flera orter däremellan. Helt perfekt. Att bo några nätter i bilfria Loutro är inte dumt, jag lovar. Men eftersom ni vill stanna på ett och samma ställe faller ju det bort. Av hotellen du nämner har jag bara bott på Soulas, där finns stora lägenheter med fullt utrustade kök, samt fina studios med kök. Tyvärr fanns där inte Wifi när vi var där i höstas.