handdator

Visa fullständig version : varfor tror du att


sakis
2005-12-03, 18:10
hej varfor tror ni att just greklandsturisterna e so fanatiska i grekland
om men jemformed monga andra lender,Greklandselskarna dom oker tillbaka or effter or, vad er det som gor grekland so speciellt tror ni, svara ni forst so ska jag segia min osikt sen:o

Elisabet
2005-12-03, 18:47
hej varfor tror ni att just greklandsturisterna e so fanatiska i grekland
om men jemformed monga andra lender,Greklandselskarna dom oker tillbaka or effter or, vad er det som gor grekland so speciellt tror ni, svara ni forst so ska jag segia min osikt sen:oJag har många svar på vad som är speciellt med Grekland och som gör att jag väljer att åka tillbaka dit. Frågan har också varit upp i forumet många många gånger förut.

MEN jag tror inte du har rätt i ditt antagande att Grekland är speciellt i jämförelse med andra länder. Tvärtom tror jag att till exempel Spanien har betydligt fler återvändare och flera andra länder med, både i Europa och i andra världsdelar.

karinafp
2005-12-03, 18:53
jag tror inte du har rätt i ditt antagande att Grekland är speciellt i jämförelse med andra länder. Tvärtom tror jag att till exempel Spanien har betydligt fler återvändare och flera andra länder med, både i Europa och i andra världsdelar.

Här håller jag nog med dig, Elisabet. Jag har varit inbiten Spanienutforskare i många år, och har även besökt många delar av Frankrike. Sen hade jag en period när jag ville besöka nya länder varje år, och det är bara de senaste sju åren som jag har fastnat i Grekland. Tycker inte heller att Grekland är "bättre" än t ex Spanien. Varje land har sina egna för- och nackdelar. Men just nu är jag fast, och känner att jag har mycket kvar att uppleva. Dessutom har jag ju en massa vänner att återse. :D

Karin
periodare ;)

Inge
2005-12-03, 18:58
Här håller jag nog med dig, Elisabet. Jag har varit inbiten Spanienutforskare i många år, och har även besökt många delar av Frankrike. Sen hade jag en period när jag ville besöka nya länder varje år, och det är bara de senaste sju åren som jag har fastnat i Grekland. Tycker inte heller att Grekland är "bättre" än t ex Spanien. Varje land har sina egna för- och nackdelar. Men just nu är jag fast, och känner att jag har mycket kvar att uppleva. Dessutom har jag ju en massa vänner att återse. :D

Karin
periodare ;)
Der har du et poeng. Venner får man i Hellas

Elisabet
2005-12-03, 19:04
Der har du et poeng. Venner får man i HellasMan får vänner om man är en. Så sa min dotter när hon var 7 - och så rätt hon hade!

karinafp
2005-12-03, 19:07
Der har du et poeng. Venner får man i Hellas

Inte uteslutande. Jag har många vänner kvar i Spanien också...;) Och lite varstans runt om i världen.

Karin

epiros
2005-12-03, 20:10
Gammal kärlek rostar aldrig :):p

bye_bye tommy

Elisabet
2005-12-03, 20:37
Gammal kärlek rostar aldrig :):p Det var väldigt vad du strör visdomsord om kärleken omkring dig idag Tommy :)

Athanasia
2005-12-03, 20:38
Det är nog så....är man glad positiv och trevlig så får man nog vänner var man än befinner sig här i världen....Men Grekland och Kreta är ju i mitt hjärta.:)

Lissi
2005-12-03, 21:31
Jag tror som Elisabet, man får vänner om man är en! Jag älskar Grekland, har fått e-vänner vänner där och åker GÄRNA dit år efter år...Men har också varit många ggr i andra länder...Frankrike ett flertal ggr, liksom Tjeckien och Spanien..Bulgarien Nederländerna m fl... Men jag känner mig så HEMMA i Grekland.... Gillar kynnet, musiken, värmen, Svårt att ta på , men i Grekland kan jag bara VARA och känna en total LYCKA!


Lissi- som snart är där IGEN!!

Ivi
2005-12-03, 21:49
Men jag känner mig så HEMMA i Grekland.... Gillar kynnet, musiken, värmen, Svårt att ta på , men i Grekland kan jag bara VARA och känna en total LYCKA!


Lissi- som snart är där IGEN!!

Precis så där är det nog för många av oss kalimister. Bara ett par dagar sedan pratade jag med en annan Lule-kalimist om detta. Brukar skämtsamt säga, att jag måste ha varit en grekiska (dock utan min purfinska potatisnäsa :D) i mitt tidigare liv.
Utöver det som Lissi redan har nämnt så älskar jag det grekiska landskapet med havet som möter bergen...det är så mäktigt! För att inte tala om maten! Måste dock säga att värmen under sommarmånaderna har jag fått svårare och svårare att stå ut med, därför reser jag helst under våren och hösten.

Ivi
-"endast" 132 dagar kvar _B-anana

Lissi
2005-12-04, 18:13
Måste dock säga att värmen under sommarmånaderna har jag fått svårare och svårare att stå ut med, därför reser jag helst under våren och hösten.

Ivi
-"endast" 132 dagar kvar _B-anana

Jo vi lovade oss efter helvetesvärmen i somras på SYMI att ALDRIG åka till Grekland på sommaren mer..Därför blev det en nyårsresa och en aprilresa i stället.....Så hittade jag ju JÄTTEBILLIGA flygbiljetter i juli och ..JA såklart så blev det en sommarresa till !!!!
Det måste väl vara kärlek det till detta land!!!

Lissi

Inge
2005-12-04, 18:23
Jo vi lovade oss efter helvetesvärmen i somras på SYMI att ALDRIG åka till Grekland på sommaren mer..Därför blev det en nyårsresa och en aprilresa i stället.....Så hittade jag ju JÄTTEBILLIGA flygbiljetter i juli och ..JA såklart så blev det en sommarresa till !!!!
Det måste väl vara kärlek det till detta land!!!

Lissi
I hellas bestemmer man selv når man vil oppsøke skyggen. Det er verre med det i Norden!

epiros
2005-12-04, 20:26
Det var väldigt vad du strör visdomsord om kärleken omkring dig idag Tommy :)

Decemberkvällar passar bra för det, man har ju ändå inte så mycket för sig :)

bye_bye Tommy

Titti
2005-12-04, 20:31
Anledningen till att jag har fastnat för Grekland är, att jag känner mig tryggare där. Människorna känns rejäla och vänliga. Det är inte svårt att hitta lugna och vackra platser. Och så är det ju den grekiska maten, som är så god och nyttig.

Titti

Elisabet
2005-12-04, 21:04
Decemberkvällar passar bra för det, man har ju ändå inte så mycket för sig :) Det blir svårt att svara på detta utan att spåra ur ytterligare, men visst vore det mysigt om alla kalimeraner (som vill :D ) bodde nära varann och kunde träffas varje decemberkväll och fylla dem med en massa roligt innehåll _B-anana

Kanske det bästa med Grekland är att det för oss samman (=försök att hålla tråden :D )

epiros
2005-12-04, 21:24
Det blir svårt att svara på detta utan att spåra ur ytterligare, men visst vore det mysigt om alla kalimeraner (som vill :D ) bodde nära varann och kunde träffas varje decemberkväll och fylla dem med en massa roligt innehåll _B-anana

Kanske det bästa med Grekland är att det för oss samman (=försök att hålla tråden :D )

Bra svar :) Mer kan jag inte säja utan att spåra ur :D

bye_bye Tommy

Gita
2005-12-04, 21:25
Jag tycker att jag känner mig hemma i Grekland. Och människorna är vänliga och trevliga, oftast. Och maten är god, och havet är blått, och och...

Det bara känns rätt.

Gita

Nora
2005-12-10, 15:29
hej varfor tror ni att just greklandsturisterna e so fanatiska i grekland
om men jemformed monga andra lender,Greklandselskarna dom oker tillbaka or effter or, vad er det som gor grekland so speciellt tror ni, svara ni forst so ska jag segia min osikt sen:o

For min del har jeg ikke blitt så forelsket i f.eks. Spania som det jeg har blitt i Hellas. Grunnene til at jeg har blitt tilhenger av Hellas, er mange. Her føler jeg meg hjemme, jeg kan slappe av, det er ikke noe stress. Grekere har en behagelig måte å være på, de stresser ikke sånn! Ikke de grekerne jeg kjenner, ihvertfall. Det er sikkert forskjeller her også. Og jeg føler at de er vennlige i utgangspunktet, ikke kun fordi de kan tjene penger på deg. Og det er så vakkert! Havet, naturen... Og maten er så god! Og musikken er så fiiin.. Alt i alt, tror jeg det kommer av hele atmosfæren. Den er unik. Vel, dette var min subjektive mening... Forelskelse gjør blind, vet du.;)

dimitris
2005-12-10, 17:35
Jo vi lovade oss efter helvetesvärmen i somras på SYMI att ALDRIG åka till Grekland på sommaren mer..Därför blev det en nyårsresa och en aprilresa i stället.....Så hittade jag ju JÄTTEBILLIGA flygbiljetter i juli och ..JA såklart så blev det en sommarresa till !!!!
Det måste väl vara kärlek det till detta land!!!

Lissi

Men.... ni har lovat er att ALDRIG åka till Grekland på sommaren flabb_flab flabb_flab

dimitris

dimitris
2005-12-10, 17:40
Jag tycker att jag känner mig hemma i Grekland. Och människorna är vänliga och trevliga, oftast. Och maten är god, och havet är blått, och och...

Det bara känns rätt.

Gita


Jaaaaa, vi är vänliga och trevliga FAST vi är oxå jätte galna och busiga och bullriga.

Vi älskar turisterna från Skandinavien _B-anana och vi tycker inte om turisterna från England (de är fulla hela tiden) :eek:

dimitris

dimitris
2005-12-10, 17:43
Här håller jag nog med dig, Elisabet. Jag har varit inbiten Spanienutforskare i många år, och har även besökt många delar av Frankrike. Sen hade jag en period när jag ville besöka nya länder varje år, och det är bara de senaste sju åren som jag har fastnat i Grekland. Tycker inte heller att Grekland är "bättre" än t ex Spanien. Varje land har sina egna för- och nackdelar. Men just nu är jag fast, och känner att jag har mycket kvar att uppleva. Dessutom har jag ju en massa vänner att återse. :D

Karin
periodare ;)

VAD? __D

Vad sa du Karin? __D

Ett kok stryk väntar på dig när du åker till Grekland flabb_flab flabb_flab flabb_flab _B-anana

dimitris

Calle
2005-12-10, 18:04
vi är oxå jätte galna och busiga och bullriga.

dimitris

Hej!
Där slog du tummen på spiken (eller hur man säger?!). Grekerna är verkligen ett bullrigt folk!!

Calle (som bara bullrar när jag sover!)

Inge
2005-12-10, 18:23
Jaaaaa, vi är vänliga och trevliga FAST vi är oxå jätte galna och busiga och bullriga.
Eine prosit für die Gemütlichkeit!

Riitta
2005-12-10, 19:09
Undrar hur det skulle vara och komma till Kalymnos om folk hade slutat och vara "bullriga"Ang_elx Trist,skulle det vara:( Just där upplever jag människona lite bullrigare än på andra öar:rolleyes: :)

Kanske skulle ha en omröstning på Kafe Kalimera om "den bullrigaste ön":D

Riittabye_bye

Lisbeth K
2005-12-10, 19:44
I snart 26 år har jag återvänt till Grekland, aldrig har jag blivit lurad eller bedragen av en Grek!

Jag har allltid känt mej välkommen, även om jag varit där ubder den mest hektiska turistperioden av alla.
Ett par gånger har jag blivit frestad att besöka andra länder, där har jag (av otur eller...) blivit lurad på pengar och oförskämd bemött......
Jag behöver inte fler "bevis", Grekland är som min 12 åriga dotter har skrivit in på min mobil som välkomst hälsning: GREKLAND =BÄST!!!!!!!!!!!!!!!klapp_klap

karinafp
2005-12-10, 19:45
Ett kok stryk väntar på dig när du åker till Grekland flabb_flab flabb_flab flabb_flab _B-anana


Mmmmm... det ser jag fram emot! ;) Om du klarar av det, vill säga... jag är mycket starkare än du...:rolleyes:

Karin

zalza
2005-12-10, 22:50
Grekland är så anspråklöst....dvs det finns inte så många och krångliga umgängeskoder. Bara att vara sig själv och inte glömma ödmjukheten och nyfikenheten. Det finns väl inte lättare folkslag att komma överrens med? Att det sedan dukas med omaka glas och tallrikar på de mest sofistikerade krogar,,,härligt umgängesreglerna är enkla, njut och gläds!

Zalza som naturligtvis återvänder år efter år

rolle
2005-12-10, 23:32
det var en massa beröm som Grekerna och Grekland får,det är förståeligt på denna sida, men kom ihåg vad redan en gammal gammal grek sade för ett par tusen år sedan:lita aldrig på en grek även om han ger dej gåvor,jag tror personligen det ligger sanning i de orden,annars skulle inte orden ha levt och användts så ofta även av de flesta greker?klapp_klap

Lissi
2005-12-11, 11:40
kom ihåg vad redan en gammal gammal grek sade för ett par tusen år sedan:lita aldrig på en grek även om han ger dej gåvor,jag tror personligen det ligger sanning i de orden,annars skulle inte orden ha levt och användts så ofta även av de flesta greker?klapp_klap

Den dagen man inte vågar lita på någon alls vill jag inte vara med längre! Greker är naturligtvis som alla andra människor, blir man vänligt och trevligt bemött så är det lätt att vara vänlig och trevlig själv! Vi som turistar i Grekland är ju så glada att vara där, vi öser beröm över naturen, klimatat , kulturen, maten , musiken så varför skulle vi bli ovänligt bemötta??? Detta gäller säkert alla andra länder också! MEN visst är nog sannolikheten större att kanske som turist bli rånad eller bestulen om man kommer till en öststat.....Där är ju levnadsvillkoren så mycket sämre och vi turister kan väcka ont blod....
Jag vet inte....

Lissi- som bara har gott att säga om de greker jag mött på mina resor!