Visa fullständig version : Hinner jag byta i Aten ?
lugnagatan
2010-12-13, 09:27
Var kanske lite ivrig nu när jag skulle boka och tänkte inte på att en timme kanske blir för snävt om jag ska hinna på Atens flygplats ATH.
Mitt flyg EasyJet kommer dit 19.30 och jag ska från ATH 20.30 med Aegean till Heraklion (den 2.3).
Många här på forumet har säkert erfarenhet av detta. Om man chansar på att EasyJet kommer i tid, kan man hinna checka in då till inrikesflyget, man måste väl hämta ut bagage och checka in det på nytt, är in-checkningen öppet länge ???
Tacksam för svar.
Kalimera
2010-12-13, 09:33
Vi flög från Heraklion till Aten i höstas, och skulle vidare till Kastrup. Väskorna checkades in hela vägen, men vi själva var tvungna att checka in oss igen. Vi hade också en timme på oss, och hann gott och väl. Du måste vänta på ditt bagage, har du tur går det fort.
med Aegean till Heraklion (den 2.3).
klapp_klap Wow! Har du fått till det hela nu...är det en enkelresa??
Yanna
lugnagatan
2010-12-13, 13:16
klapp_klap Wow! Har du fått till det hela nu...är det en enkelresa??
Yanna
Japp, den 2:a Mars blir det fritt fall till den där träskoformiga ön inte långt
från Libyens kust.
:)
Härligt och bra jobbat! Har du några planer på vad du ska göra och vart du ska när du kommer till Kreta?
SteffTee
2010-12-13, 17:27
Mitt flyg EasyJet kommer dit 19.30 och jag ska från ATH 20.30 med Aegean till Heraklion (den 2.3).
Jag är inte hundra procent säker...men nästan ;-)
Easy Jet är ett lågprisbolag som troligtvis INTE har ett bagagavtal med Aegean. Det innebär att ditt bagage endast blir skickat till Aten och där får Du hämta ut det och sedan ta dig till incheckningen. 1 tim är nog för lite tid men om vindarna är gynnsamma och lastarna är redo kan det väl gå!
Var kanske lite ivrig nu när jag skulle boka och tänkte inte på att en timme kanske blir för snävt om jag ska hinna på Atens flygplats ATH.
Många här på forumet har säkert erfarenhet av detta. Om man chansar på att EasyJet kommer i tid, kan man hinna checka in då till inrikesflyget, man måste väl hämta ut bagage och checka in det på nytt, är in-checkningen öppet länge ???
Tacksam för svar.
Med Aegean är "sen ankomst" sällan något stor problem så länge man har gjort en e-chekin och har sitt boardingpass klart. Min son flög via Aten den 29/11 och hade, pg a förseningar från Tyskland, bara 15 minuter att hämta bagage och cheka in (e-chekin var gjord). Han kom med men ber mig framföra ursäkter till alla dem han mejade ner när han sprang...:D
//Kikh
lugnagatan
2010-12-14, 09:06
Härligt och bra jobbat! Har du några planer på vad du ska göra och vart du ska när du kommer till Kreta?
Naturligtvis direkt känna så mycket som möjligt att jag är där, vandra längs stränder, i städer , och besöka intressanta platser.
Jag vill gärna besöka Hersonissos gamla by, den gamla byn som ligger lite längre in i landet. Det var någon jag talade med, på torsdagsmötet på Cafe Vafe, som talade om detta. Nu har jag glömt hennes användarnamn här på forumet, men hon var vädigt trevlig att tala med, en av veteranerna med mycket lång erfarenhet av Kreta,... någons "dotter" var namnet, men jag har inte kunnat se det ännu här på forumet.
Under Januari och Februari ska jag utforska så långt det går, härifrån, med dom boenden som jag har i huvudet...och sedan får vi se hur det går. Jag har inte så hemskt lätt för den sociala biten , så motgångar kommer det säkert att bli, men då känner man att man lever, jag har haft det bra ett tag nu... :)
lugnagatan
2010-12-14, 09:11
Jag är inte hundra procent säker...men nästan ;-)
Easy Jet är ett lågprisbolag som troligtvis INTE har ett bagagavtal med Aegean. Det innebär att ditt bagage endast blir skickat till Aten och där får Du hämta ut det och sedan ta dig till incheckningen. 1 tim är nog för lite tid men om vindarna är gynnsamma och lastarna är redo kan det väl gå!
Med Aegean är "sen ankomst" sällan något stor problem så länge man har gjort en e-chekin och har sitt boardingpass klart. Min son flög via Aten den 29/11 och hade, pg a förseningar från Tyskland, bara 15 minuter att hämta bagage och cheka in (e-chekin var gjord). Han kom med men ber mig framföra ursäkter till alla dem han mejade ner när han sprang...
Det här var intressant att läsa. Då blir det alltså lite spännande på Atens flygplats. Elektronisk incheckning kan jag göra härifrån, sen gäller det bara med bagaget...
I värsta fall går det väl att boka om till det senare flyget där på flygplatsen, det blir ju ändå inte så dyrt om man bara reser enkelresa bye_bye
Wardakis
2010-12-14, 09:16
Lycka till med flytten!
Gunilla
Naturligtvis direkt känna så mycket som möjligt att jag är där, vandra längs stränder, i städer , och besöka intressanta platser.
Vilket äventyr du ska ge dig ut på, du kommer att få underbara upplevelser!
Förhoppningsfullt ses och hörs vi vid nåt tillfälle när du väl är här..
Det var någon jag talade med, på torsdagsmötet på Cafe Vafe, som talade om detta. Nu har jag glömt hennes användarnamn här på forumet, men hon var vädigt trevlig att tala med, en av veteranerna med mycket lång erfarenhet av Kreta,... någons "dotter" var namnet, men jag har inte kunnat se det ännu här på forumet.
Inte så säkert att hon finns på Kalimera...men det finns säkert de på Kalimera som vet vem hon är och kan förmedla en kontakt om du skulle vilja.
Yanna
lugnagatan
2011-03-03, 10:39
Nu kan jag själv svara på detta. EasyJet var försenad 10 min pga molnighet över Aten, och bagaget tog tid. Det var en oändlig rad med incheckningsdiskar att ta sig förbi - bara 20 min kvar till departure - och där frågade en dam snällt vad hon kunde göra, ringde upp, och jag fick skriva på ett dokument om att bagaget kunde bli försenat, men det kom fram i tid, och jag med planet.
Här kastades jag in i nattlivet i den lilla gammelbyn ovanför Hersonissos och serverades raki efter middagen - premiär! Det var också något som påminde om syltad pumpa till detta. bye_bye
Hej!
Vilken tur du hade med flygbytet, men man ska ju ha tur oxå ibland! :D
Hur känns det nu så här efter första dygnet i ditt nya land...eller...om du var som jag när jag kom i juni 2010, så känns väl allt overkligt, men sååå spännande!
Jag läser ju att du kom rakt in på grekiskt vis iaf...Raki ÄR Kreta! ;)
Välkommen till Kreta, hoppas du ska trivas!
Yanna
lugnagatan
2011-03-05, 17:12
Hej!
Välkommen till Kreta, hoppas du ska trivas!
Tack ! Det kändes välkomnande med +17 och sol på första dagen flabb_flab
och idag har det varit varmt igen och jag har vandrat utmed stranden.
Jag skickar med en bild av ett par citroner som jag fick i Gamla byn när jag besökte en restaurang där på kvällen. Dom var så abnormt stora och bulliga, jag har dom nu på rummet som minne och prydnad. :)
http://i1202.photobucket.com/albums/bb372/lugnagatan/citronerna.jpg
För övrigt kan jag ha mycket att berätta, men det blir så konstigt med något inlägg här och där, eller en tråd på "ordet är fritt", bloggfunktionen som var på gång 2008 verkar inte ha blivit av.
Nu bor jag på Kreta, fast jag inte är etablerad och trevar mig fram, och det är inte en vanlig semester heller, det passar inte in någonstans.:(
För övrigt kan jag ha mycket att berätta, men det blir så konstigt med något inlägg här och där, eller en tråd på "ordet är fritt", bloggfunktionen som var på gång 2008 verkar inte ha blivit av.
Nu bor jag på Kreta, fast jag inte är etablerad och trevar mig fram, och det är inte en vanlig semester heller, det passar inte in någonstans.:(
Visst finns det en bloggfunktion på Kalimera! Jag tror säkert att Janne kan fixa en blogghörna till dig om du vill ha det! ;)
Yanna
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.