handdator

Visa fullständig version : Världen är så liten, så liten. Och märklig.


Monica P
2010-12-13, 08:20
Tack vare internet har min värld vidgats betydligt.

I starten tveksam, nu övertygad om att för den ordinarie normalkloka vanliga vardagsmänniskan är det en fantastisk uppfinning. Jag sitter ganska lite framför datorn, en stund morgon och kväll blir det väl, och hinner på den stunden kolla och besvara brev, glutta på tidningsrubriker, heja på FB-kompisar, läsa en rad bloggar, ja, precis som jag antar att massor av världens internetanvändare gör..

I och med att världen vidgades krympte den paradoxalt framför mina ögon. Alla dessa bloggar! Jag känner att jag fått en rad vänner runt jorden! Jag vet hur deras vardag ter sig och delar med dem glädjeämnen och bekymmer, för det mesta helt passivt, men det har hänt att jag kunnat ge ett tips , en uppmuntran, fått en direktkontakt.

Vi har olika stort behov av kontakt med andra. Själv klarar jag mig bra med min lilla värld medan andra behöver en vid krets av vänner och bekanta. Jag skulle aldrig stå ut med att bo i en miljö där det myllrar av folk, jag skulle rymma min väg omedelbart, springande...för andra är ensamheten ett hot, skrämmande, hemsk.

För såna som mig är internet en lucka utåt som jag kan öppna eller stänga precis efter behag, underbart.

För att anknyta till Grekland har jag ofta undrat hur mycket kulturen präglar oss bland annat om detta, introvert eller extrovert beteende. Här tycks det vara så självklart att man ska vara många ihop, det gäller släktmöten och bröllop och dop och kyrklighet och paraddagar och badstränder och restaurangbesök och tantmöten och allt möjligt. Spädbarn är med från start, småbarn sover på restaurangern på sammanställda stolar. Ålder är inget hinder för att umgås- tonårspojkar dansar ihop med farmor på festerna...

Jag går gärna på fest, men stoppar bomullstussar i örnen och är alltid först att lämna festen...mätt på prat, ljud, rörelse.

Min man, äkta grek, tycker att det är fullt naturligt att åka till stan en sväng sent på kvällen. Alla andra är ju också i farten då. ( När man kan mulla ner sig i sängen med en bra bok!)

Hur mycket beror på klimatet? I Norden har människan historiskt tvingats hålla sig inne vid vedkaminen , det var långt mellan gårdarna, snödrivorna tornade upp sig...vemod präglar diktning och sånger.

Ja, spekulera går an. I alla fall är jag mycket nöjd med internet!

Lissi
2010-12-13, 08:41
Ja, spekulera går an. I alla fall är jag mycket nöjd med internet!

..och jag med för annars hade jag inte kunnat ta del av Dina kloka tankar Monica.
Jag är nog lite som du, fast jag bor i en stad. Mitt enda fönster "utåt" vad gäller internet är förutom vanlig e-post, endast Kalimera. Där har jag vänner och får inblick om livet i mitt favoritland Grekland.

Ett tips: Gå in på svt.play och titta på den fantastiska intervjun med Theodor Kallifatides som sändes i SVT1 i går. Så klok han är!
Tänk att HAN skulle visa på det faktum att så gott som hela vår beskrivning språkligt av naturen är ENSTAVIG: vår, höst, sjö, snö, regn, träd, löv, blad, barr, vind,varmt , kallt, flod, älv, å mfl mfl..det har jag aldrig ens tänkt på :o

Detta var en parentes...Nu ska jag skrapa bort snö på bilen så jag kan åka till jobbet och ha en fin luciadag med mina små telningar. -6 grader står termometern på.
Ha en bra dag!

Lissi

eija
2010-12-13, 09:01
TACK igen Monica! Så sant du skriver. Känner mycket som du i Grekland. Jag längtar alltid under den långa vintern efter denna grekiska livsfulla stämning men blir också trött ganska lätt! Min finaste grekiska tid var verkligen den hela månad i den lilla byn Kombi på senhösten som jag har skrivit om här på forumet. Och internet ÄR _B-anana, man kan träffa så intressanta och olika fina människor där, nästan liksom vänner och följa deras liv (t.ex. ditt bye_bye)!
Ha en stämningsful adventstid!
Eija

eija
2010-12-13, 09:03
.

Ett tips: Gå in på svt.play och titta på den fantastiska intervjun med Theodor Kallifatides som sändes i SVT1 i går. Så klok han är!
Tänk att HAN skulle visa på det faktum att så gott som hela vår beskrivning språkligt av naturen är ENSTAVIG: vår, höst, sjö, snö, regn, träd, löv, blad, barr, vind,varmt , kallt, flod, älv, å mfl mfl..det har jag aldrig ens tänkt på :o

Lissi

Hej Lissi!
Jag försökte redan tidigt på morgonen att hitta denna intervju med T K, men kanske finns det inte ännu på svt.play eller hur?

PS. Det lönar sig att vara envis med internet! Hittade äntligen programmet. Fint!

Monica P
2010-12-13, 09:19
Alf Henrikson hade ungefär samma fundering om mat! Bokstaven Ö finns i allt möjligt ät-och-drickbart, bröd, öl, gröt, smör, mjöl, mjölk, mjöd...

Jag tackar för tipset om svt.play, nytt för mig. Det är kanske på tiden att jag lär mig lite mer om vad datorn erbjuder.