handdator

Visa fullständig version : Traditionell musik,


cariolina
2005-12-01, 11:30
Jag har tänkt rätt mycket på de traditionella låtarna och musiken sedan min hemkomst från Grekland.
Det musik jag avskydde som pesten under min tid i baren, eftersom jag hörde den 5-6 timmar om dagen, har jag nu kommit att sakna.
Zorbas är en av dessa låtar, men eftersom jag aldrig trodde mig komma att sakna dem tog jag inte reda på resten.
En jag gärna vill ha tag på är en låt där tre män dansar på rad, hoppar och håller på precis som i alla andra traditionella danser. En annan jag gärna vill ha tag på är en låt som avslutas med ett skratt på slutet, även den där det dansas med röd näsduk och alla kvinnor (i alla fall där jag jobbade) fick komma upp och dansa med som i en slags ringdans..

Jag skulle bli väldigt glad om någon kan tipsa mig om dessa låtar eftersom jag inte ens kan hitta skivorna eller deras fodral här på internet! :(

Tack på förhand!
//Carro

inkfish
2005-12-01, 11:44
Men du, båda dessa danser kan dansas till mängder av olika låtar...

PO
2005-12-01, 11:49
Zorba the greek (http://www.kore.it/CAFFE/zorba/Zorba%20The%20Greek.mp3)

Du kan högerklicka och välja 'spara mål som'.

//PO bye_bye

cariolina
2005-12-14, 14:08
Men du, båda dessa danser kan dansas till mängder av olika låtar...

Jag förstod nästan det, men jag tänkte om någon kanske hade lite förslag på vilka låtar de kan dansas till, så får jag leta reda på rätt låtar efter det..
Har jag tur hittar jag rätt. :rolleyes:
//Carro

inkfish
2005-12-14, 14:22
Den dansen du beskriver med tre män tror jag är xasapikos. En låt som funkar till den är Frangkosyriani, en riktig gammal klassiker av Vamvakaris från Syros. Leta upp den så hör du direkt om det är rätt låt.

cariolina
2006-01-10, 22:06
Den dansen du beskriver med tre män tror jag är xasapikos. En låt som funkar till den är Frangkosyriani, en riktig gammal klassiker av Vamvakaris från Syros. Leta upp den så hör du direkt om det är rätt låt.

Åh JA! Tänk att det var den. _B-anana

Nu lyssnar jag på denna låt, som jag för övrigt hatade i stort sett hela sommaren, efter att ha varit tvungen att spela den i min bar vareviga kväll i veckan flera gånger om dessutom.

Jag vill åka tillbaka nu! Sverige blir för mycket efter ett tag. ;)