handdator

Visa fullständig version : SNABBÅTAR TILL/FRÅN AMORGOS


Masse
2010-11-30, 00:35
Jag har klart för mig att exakta tidtabeller och prisuppgifter för snabbåtarna i Grekland inte tillkännages förrän strax innan säsongen börjar. Men lite vägledning kan man ju ha från fjolåret, om man vet något om det. Därför är min fråga om det är någon som vet hur det förhöll sig 2010 med nedanstående vad gäller snabbåtar (typ hydrofoils, seajets etc)

Piraeus - Amorgos resp Amorgos - Piraeus
Mykonos - Amorgos resp Amorgos - Mykonos
Kos - Amorgos resp Amorgos - Kos

Avgång vilka dagar och c:a klockslag?
C:a restid?
C:a priser?

:) Mats

Charleston
2010-11-30, 10:35
Jag ställde en liknande fråga här på forumet för några veckor sen och fick ett suveränt tips från Ola. Det gällde då Sifnos. Om du letar upp tråden (under Sifnos) "måndagmorgonbåt i slutet av maj" så har du en länk i hans svar där.

Masse
2010-11-30, 23:06
Det var ju en jättebra sökmotor. Den kommer att vara till stor nytta för sökningar både framåt och bakåt.

Tyvärr finns det enligt den inga förbindelser mellan Mykonos och Amorgos, men det kan ju dyka upp när vi närmar oss säsongsstart nästa år.

Tack för tipset Charleston!

:) Mats

Yanna
2010-11-30, 23:17
Tyvärr finns det enligt den inga förbindelser mellan Mykonos och Amorgos,
:) Mats

Har det nånsin funnits direktförbindelser mellan Mykonos o Amorgos, Masse? Har för mig att man måste åka via Naxos, men är inte säker.

Yanna

Charleston
2010-12-01, 10:15
Tack för tipset Charleston!

:) Mats

Tacka inte mej. Tacka Ola!

olaa
2010-12-01, 12:01
Tacka inte mej! Tacka den som jag inte kommer ihåg!

/Ola

Masse
2010-12-01, 18:08
Har det nånsin funnits direktförbindelser mellan Mykonos o Amorgos, Masse? Har för mig att man måste åka via Naxos, men är inte säker.

Yanna

Njaaa .......... Jag är inte helt säker, men jag har på någon sajt för Mykonos eller Amorgos sett påstående om att så är fallet, men det kan ju ha varit baserat på historiska förutsättningar om sajten är dåligt uppdaterad. Får se vad som dyker upp under våren. Det är ju lite synd att man inte har säker info om båt-förutsättningarna för kommande säsong förrän så nära inpå eftersom man ju ofta gör bästa flygstolsköpen ganska långt innan. Men det ger ju utrymme för mycket roligt planerande om olika resvägar.

:) Mats

Masse
2010-12-01, 18:12
Tacka inte mej. Tacka Ola!

Tacka inte mej! Tacka den som jag inte kommer ihåg!

/Ola

Tack Charleston!

Tack Ola!

Tack den som inte Ola kommer ihåg!

och inte minst ...............

TACK KALIMERA, JANNE OCH CAMILLA! klapp_klap

Det är ju bl a detta som är en av många finesser med ett så här bra Greklands-forum.

:) Mats

Peter
2010-12-02, 20:00
Har det nånsin funnits direktförbindelser mellan Mykonos o Amorgos, Masse? Har för mig att man måste åka via Naxos, men är inte säker.

Jodå, det har i alla fall funnits en direktförbindelse. Jag tror det var i Sept för två år sedan jag åkte den vägen själv. Det var en liten Cat som avgick vid ca 15-tiden och var framme i Katapola ca 17 har jag för mig. Jag nämnde det i något inlägg här så det är kanske det Masse kommer ihåg? flabb_flab

Men det säger ju inget om förbindelserna nästa år... :rolleyes:

Masse
2010-12-02, 23:08
Jodå, jag minns ditt inlägg Peter. Men jag har sett det någon annanstans också. Men oavsett vilket så tycks det inte finnas något på färjesajterna nu, så jag får ge mig till tåls.

:) Mats

Yanna
2010-12-04, 19:20
Jodå, det har i alla fall funnits en direktförbindelse. Jag tror det var i Sept för två år sedan jag åkte den vägen själv. Det var en liten Cat som avgick vid ca 15-tiden och var framme i Katapola ca 17 har jag för mig. Jag nämnde det i något inlägg här så det är kanske det Masse kommer ihåg? flabb_flab

Men det säger ju inget om förbindelserna nästa år... :rolleyes:

Ok...jag utgick från Santorini. Ang_elx Är ju ofta man flyger dit om man ska öluffa i Kykladerna! :)

Masse
2010-12-21, 05:02
Jag ställde en liknande fråga här på forumet för några veckor sen och fick ett suveränt tips från Ola. Det gällde då Sifnos. Om du letar upp tråden (under Sifnos) "måndagmorgonbåt i slutet av maj" så har du en länk i hans svar där.

Hej igen!!!!!!!

Det var ju jättebra med "Open Seas" hemsida där man kunde se retroaktiva turlistor för de grekiska färjelinjerna. Men tyvärr ......... nu när jag åter tänkte använda sajten så fungerar inte adressen längre utan svarar "Error".

Någon som har en ny och fungerande adress till Open Seas?

:) Mats

inkfish
2010-12-21, 22:23
Det var nog bara tillfälligt, Masse. Jag använde den flitigt förra veckan och prövade nu igen, utan problem. Här är länken från den andra tråden:

Länk (http://www.openseas.gr/OPENSEAS/index_en.vm) till openseas

Masse
2010-12-21, 22:57
Det var nog bara tillfälligt, Masse. Jag använde den flitigt förra veckan och prövade nu igen, utan problem. Här är länken från den andra tråden:

Länk (http://www.openseas.gr/OPENSEAS/index_en.vm) till openseas

Jo det tycks vara så. Nu fungerar den igen. Tack.

Ganska nyttig länk. Även om man stuvar om en del med tider mm mellan åren så ger ju tidtabellerna från den gångna säsongen en viss vägledning om vad man kan förvänta sig i kommunikationsmöjligheter.

Håller på att snickra lite för att se om vi kan få till en vettig lösning för att ta oss till Amorgos i början av juni. Har hittat flygbiljetter med direktbokning hos SAS/Aegean för c:a 2800 ToR per person. Båtkostnad Santo-Amo tillkommer. Har fått för mig att SeaJet kostar c:a 40E per person enkel resa. Verkar det stämma?

Känns ändå ganska hyfsat jämfört med flyg Kph-Aten+båt.

:) Mats

Kalimera
2010-12-29, 11:41
Har fått för mig att SeaJet kostar c:a 40E per person enkel resa. Verkar det stämma? Jag har ingen aning om vad den sträckan kostar, men jag tycker det låter mycket.

Masse
2010-12-29, 23:46
Jag har ingen aning om vad den sträckan kostar, men jag tycker det låter mycket.

OK Det låter ju bra. Hoppas att du har rätt och att det är billigare.
:) Mats