handdator

Visa fullständig version : Apollos priscirkus


inkfish
2005-11-30, 18:47
Pratade just med Modern som säger sig inte fått nån detaljerad prislista med sin Apollokatalog. Där finns, enligt henne, bara en lista av typen "i lågsäsong kostar resmålet X från x xxx kr".

Stämmer detta? Eller finns det nån del som hon bara inte fått?

Sen läste jag i DN i helgen att charterresorna blir betydligt dyrare nästa år än i år. De hade jämfört förra årets prislista med nästa års hos de stora researrangörerna.

Fast jämförelsen var gjord med vissa förhinder. Utfallet för Apollos del blev nämligen klart sämst - de höjde mest. Men när man kollade priserna på nätet fick man lägre priser än i katalogen. Och när Apollo fick klart för sig att DN undersökte frågan gick priserna ner ÄNNU mer:(

Visst är det bra när priserna går ner men man undrar ju lite vad som styr deras prissättning egentligen.:confused:

Ruby
2005-11-30, 19:01
Pratade just med Modern som säger sig inte fått nån detaljerad prislista med sin Apollokatalog. Där finns, enligt henne, bara en lista av typen "i lågsäsong kostar resmålet X från x xxx kr".

Stämmer detta? Eller finns det nån del som hon bara inte fått?Det stämmer med min katalog i alla fall. Det verkar som att man bara kan få exakta priser på deras hemsida.

Dessutom stämmer inte säsongsindelningen med den grekiska säsongsindelningen, så man blir bara förvirrad (och irriterad!) av att titta på den där listan. :mad:

Ruby

inkfish
2005-11-30, 19:08
Ja, det där sista låter ju också märkligt.

Ruby
2005-11-30, 19:17
Ja, det där sista låter ju också märkligt.Det går ju i och för sig att förstå att Apollo har höga priser under semestertiderna i Sverige, men när de väljer att kalla perioderna för låg, mellan och hög tänker i alla fall jag på den grekiska säsongsindelningen och inte på de svenska skolloven.

Ruby

inkfish
2005-11-30, 19:21
Jo, definitivt. Och framförallt vill man ju kunna kolla vad en resa kostar den 5 juni - eller vilket datum man nu väljer. Från-priser säger ju inget annat än att lågsäsong är billigare än högsäsong - och det kanske man kunnat räkna ut alldeles på egen hand:cool:

Ruby
2005-11-30, 19:23
Från-priser säger ju inget annat än att lågsäsong är billigare än högsäsong - och det kanske man kunnat räkna ut alldeles på egen hand:cool:Kanske... ;)

Ruby

Lindiz
2005-11-30, 20:14
ja katalogen var inte allra roligast att läsa... morr...


Dessutom har dom höjt maten på flyget - rejält. Ifjol betalade vi 95:-/person för maten. Om sonen då hade hunnit passera tvåårsträcket (vilket han ioch för sig inte hade, men om man räknar på det så) hade han inte betalat nåt eftersom medföljande vuxen betalade maten. Iår tar dom 135:-/pers för maten och dessutom får barn mellan 2-11 år betala 65:-. Det är en duktig prisökning om man räknar i procent!

inkfish
2005-11-30, 23:01
När jag tittade på priser kostade den 130 per väg - och det ett rövarpris, med tanke på vad man får för pengarna.__D

(Och nej, jag behöver inga välmenta tips om att packa med egen baguette eller nåt, jag måste ha lagad mat cirka var fjärde timme, av omsorg om omgivningen:cool: )

Mikke
2005-12-01, 00:47
....lag(r)ad baguette...???:D...å resan tar UNDER fyra timmar, ju.....
betänk njutningen att smyga fram sin utsökta rökta fårfiol redan skuren i tunna skiver å pilsner överhälld i en Coca-flaska.....Som alibi för icke-auktoriserade käkrörelser har man ett paket tuggummi liggnas i knät....
Mikke

Lissi
2005-12-01, 07:34
....lag(r)ad baguette...???:D...å resan tar UNDER fyra timmar, ju.....
betänk njutningen att smyga fram sin utsökta rökta fårfiol redan skuren i tunna skiver å pilsner överhälld i en Coca-flaska.....Som alibi för icke-auktoriserade käkrörelser har man ett paket tuggummi liggnas i knät....
Mikke


Men inte måste man väl smyga med sin mat?? Man får väl ÄTA medhavt på planet? Dricka alkohol, medhavd, kanske är en annan sak!
Vi ska käka frukost på Flygplatsen innan avgång och sen spara njutningen av mat till ankomsten! Eftersom vi inte flyger charter så är det ju enklare..

Lissi- som har 25 dagar kvar till avfärd!

Eva L
2005-12-01, 07:49
Man får väl ÄTA medhavt på planet? Dricka alkohol, medhavd, kanske är en annan sak!


Medhavd mat får inte tas med på planet av en rad skäl som genom åren diskuterats flera gånger i forumet. Kortfattat av hygieniska, medicinska ex allergirisk samt säkert även ekonomiska och juridiska (flygbolagets ansvar mot andra passagerare skadeståndsansvar.) Flygbolagens hemsidor innehåller säkert utförlig information om det här.

Eva

CarinaN
2005-12-01, 08:13
Medhavd mat får inte tas med på planet av en rad skäl som genom åren diskuterats flera gånger i forumet. Kortfattat av hygieniska, medicinska ex allergirisk samt säkert även ekonomiska och juridiska (flygbolagets ansvar mot andra passagerare skadeståndsansvar.) Flygbolagens hemsidor innehåller säkert utförlig information om det här.

Eva

Det skiljer sig nog mellan olika flygbolag. När jag flög med RyanAir hade jag medhavd mat. Det står på deras hemsida att det är tillåtet med medhavd mat och dryck, dock ej alkohol. När vi flög med SAS i somras satt vi också och åt mackor helt öppet, verkade vara helt ok.

Carina

Elisabet
2005-12-01, 08:33
Det skiljer sig nog mellan olika flygbolag.Ja visst är det så. De enda jag sett som förbjuder medhavd mat är Apollo och det förbudet kom i samband med att de billiga one way-resorna infördes.

Kalimera
2005-12-01, 08:39
När jag flög med RyanAir hade jag medhavd mat. Det står på deras hemsida att det är tillåtet med medhavd mat och dryck, dock ej alkohol. När vi flög med SAS i somras satt vi också och åt mackor helt öppet, verkade vara helt ok. Även jag brukar ha mat med mig, även när jag flyger Apollo. Har aldrig blivit tillsagd även om det skett helt öppet.

Elisabet
2005-12-01, 09:24
Även jag brukar ha mat med mig, även när jag flyger Apollo. Har aldrig blivit tillsagd även om det skett helt öppet.Jag har så vitt jag vet bara flugit två gånger när det varit 'egen matförbud' och då hade även jag egen mat och blev inte tillsagd.
Jag brukar dessutom be att få köpa kaffe på maten och inte heller då har de påpekat att jag egentligen inte fick äta medhavd mat.

Men kaffe fick jag köpa :D

Agda
2005-12-01, 10:45
"Det är ej tillåtet att förtära medhavd mat och dryck på Sterlings flygningar" står det på deras hemsida.
Kanske vill Apollo och Novair få bort all mat servering eftersom de gjort denna super höjning.

Gita
2005-12-01, 10:49
Visst skrevs det om förbudet i våras, men obstinat som jag är, och sporras av allehanda förbud, så struntade jag i det. Också av ekonomiska skäl. Vi fick inga kommentarer även om vi åt helt öppet när vi åkte charter till Kreta. (Vi hade inte nötter eller annat som kan orsaka allergier) Barnen vägrar äta flygplansmaten, och då måste man ha med sig något annat, anser jag.

Gita

Elisabet
2005-12-01, 11:31
Visst skrevs det om förbudet i våras Så sent som i våras var det väl ändå inte? :eek:

Vi hade inte nötter eller annat som kan orsaka allergierIofs kan ALLT orsaka allergier, men helt klart så är parfymen som kabinpersonalen går omkring och sprutar för att kunder ska få provdofta, en betydligt större riskfaktor för många allergiker - för att inte tala om maten de serverar som ju också sprider partiklar.

Allergimotivet för att inte tillåta medhavd matsäck är kort sagt ihåligt. Nej nog handlar det enbart om ekonomi: de vill ta igen på maten det de tappar på de billiga biljetterna!

Och naturligtvis har de sin fulla rätt att införa vilka regler de vill. Men det finns ju alltid en gräns där reglerna gör att de tappar kunder.

inkfish
2005-12-01, 11:43
....lag(r)ad baguette...???:D...å resan tar UNDER fyra timmar, ju.....


Inte från dörr till dörr, så att säga. Dessutom: det är nog helt i enlighet med flygets säkerhetsföreskrifter som jag bör tugga i mig lagad mat ombord. Beware, nästa gång kan vi sitta på samma plan:eek: :D

Gita
2005-12-01, 12:08
Så sent som i våras var det väl ändå inte? :eek:

Iofs kan ALLT orsaka allergier, men helt klart så är parfymen som kabinpersonalen går omkring och sprutar för att kunder ska få provdofta, en betydligt större riskfaktor för många allergiker - för att inte tala om maten de serverar som ju också sprider partiklar.

Allergimotivet för att inte tillåta medhavd matsäck är kort sagt ihåligt. Nej nog handlar det enbart om ekonomi: de vill ta igen på maten det de tappar på de billiga biljetterna!

Och naturligtvis har de sin fulla rätt att införa vilka regler de vill. Men det finns ju alltid en gräns där reglerna gör att de tappar kunder.

Jag kommer inte ihåg riktigt när vi tjôtade om det... Alzheimer light...

Javisst är det väl penninghunger bakom matförbudet, precis som transfertillägget. Så därav min "matprotest".

Om vi nu pratar om Apollo och priskarusell, så kanske jag får påminna om min frustration när jag bokade resa till Karparhos för nästa sommar innan katalogen kom ut. Tänkte att nästa års resa blir ungefär som årets + några procents pålägg. Jovisst. Priset var höjt med 2700kr jämfört med 2005-års katalog. Fast enlig Apollo var det bara 1800. Jag undrade hur de räknade, och då sa damen vänligt att mellanskillnaden var havsutsikt och balkong. Jamen det kan jag ju leva utan, ta bort det, sa jag. Men det gick inte! Det fanns nämligen inga lägenheter utan balkong och havsutsikt!

Hade aldrig funnits! Pfuu... räknade till tio och frågade om de inte skulle sätta ut priser utan säng, toalett, tak etc också. Det skulle ju locka till sig enormt med folk. Hon förstod inte min ironi...

Luttrad blir man...

Gita

Lotta E
2005-12-02, 17:03
Jodå, visst har priserna gått upp sen förra året. Det märkte jag också när jag bokade våran resa!!:eek:

Var inne på Apollos hemsida förut idag och såg att om man beställer resan innan den 12 dec får man maten på planet!
Jag mailade då Apollo eftersom jag redan bokat och undrade om vi som redan bokat får vi också grattis mat!
Fick svar att det tagit bort det från min bokning!

Lotta

karinafp
2005-12-02, 17:06
Var inne på Apollos hemsida förut idag och såg att om man beställer resan innan den 12 dec får man maten på planet!
Jag mailade då Apollo eftersom jag redan bokat och undrade om vi som redan bokat får vi också grattis mat!
Fick svar att det tagit bort det från min bokning!

Det låter bra! Då ska jag också ta och maila dem om detta. :D

Karin

inkfish
2005-12-02, 18:16
Jag mailade då Apollo eftersom jag redan bokat och undrade om vi som redan bokat får vi också grattis mat!


Fast det gäller bara paketresor, inte flygstolar snyft_drop

Gita
2005-12-02, 21:44
Tack för tipset, jag mailade till Apollo och talade om att "jag räknar med att ni bjuder på maten ombord enligt erbjudandet på er hemsida"


Gita

Gita
2005-12-03, 12:11
Fick svar från Apollo imorse:


Hej
Tack för ditt mail. Vi har lagt in rabatten och skickat en ny bekräftelse.

Med vänliga hälsningar
sales help

Så ni som har bokat med Apollo, kolla detta.

Gita

Ivi
2005-12-03, 12:20
Fick svar från Apollo imorse:


Hej
Tack för ditt mail. Vi har lagt in rabatten och skickat en ny bekräftelse.

Med vänliga hälsningar
sales help

Så ni som har bokat med Apollo, kolla detta.

Gita

Undrar just hur den där Sales Help ser ut? :rolleyes:

Ivi

Lola
2005-12-09, 19:37
Fick svar från Apollo imorse:



Så ni som har bokat med Apollo, kolla detta.

Gita

Var på deras sida står det om detta erbjudande? Apollo har inte dragit av någonting från vår resa, så jag hade tänkt maila dem.

Gita
2005-12-09, 19:41
Var på deras sida står det om detta erbjudande? Apollo har inte dragit av någonting från vår resa, så jag hade tänkt maila dem.

Erbjudandet var på första sidan, längst ner till höger. Det är borta nu, men det stod något i stil med "Boka före den 12:e dec, så bjuder vi på maten. Gäller bara nybokningar". Vi och vårt resesällskap fick rabatten, även om vi bokade i somras.

Du måste själv aktivt kontakta Apollo, inte bjuder de på maten annars... Maila nu!

//Gita

Lola
2005-12-09, 19:44
En fråga till beträffande rabatten:


Ni som fått flygmaten gratis, hade ni hunnit betala in något på resan än? Eller drog Apollo av summan innan? Undrar eftersom jag redan betalat in anmälningsavgiften (eller vad det heter) för ca 2 veckor sedan. Kanske Apollo menar på att det rabatten inte gäller då, inte vet jag...

Gita
2005-12-09, 19:47
En fråga till beträffande rabatten:


Ni som fått flygmaten gratis, hade ni hunnit betala in något på resan än? Eller drog Apollo av summan innan? Undrar eftersom jag redan betalat in anmälningsavgiften (eller vad det heter) för ca 2 veckor sedan. Kanske Apollo menar på att det rabatten inte gäller då, inte vet jag...

Vi betalade vår anmälningsavgift tidigt i höstas, i september eller oktober...

Gita

Lola
2005-12-09, 19:47
Vi betalade vår anmälningsavgift tidigt i höstas, i september eller oktober...

Gita

Ah, ok tack! Jag mailar nu..:)

Lola
2005-12-13, 11:38
Fick svar från Apollo idag :)

Även jag skrev att "Jag räknar med att ni bjuder på maten ombord enligt erbjudandet på er hemsida. Mitt bokningsnummer är osv..." och fick svaret:


Ja det stämmer, vi kommer bjuda er på mat ombord.

Med vänliga hälsningar,

Apollo Resor kundservice/Sara




Så tusen tack för tipset klapp_klap Det blir en gratismiddag på Karpathos för dessa pengarna!

Gita
2005-12-13, 11:48
Vad roligt att det hjälpte! Vad vi skall njuta av maten ombord - gratis är gott!

Gita bye_bye

Lotta E
2005-12-13, 17:46
Javisst är det bra!!

Och att vi kan ge varandra tips här på Kalimera!! Tur att den finns!
Tack Janne!klapp_klap klapp_klap klapp_klap

Ps. Fast detta gäller ju dem som bokat innan 12 dec. Och Ni som har, hör av Er till
Apollo.Ds