handdator

Visa fullständig version : Boende i Fira


Ben
2010-11-28, 21:32
Hej. är det någon som har tips på bra boende i Fira som inte kostar skjortan?
Kan tänka mig upp till 130€ per natt.

Yanna
2010-11-28, 22:33
boende i Fira som inte kostar skjortan?
Kan tänka mig upp till 130€ per natt.

Jag skulle inte valt Fira utan Oia!
Old Oia Houses t.ex som är i den prisklass du söker.
Men ska du prompt bo i Fira så har jag bott på Pension Petros och det var okey och ligger centralt men inte mot kratern, men Old Oia Houses är mer "guldkant" med utsikt över kratern. ;)
Googla på dessa 2 så ser du vilket du föredrar, men tänk på att läget skiljer dem mycket åt. När det gäller Pension Petros så tvivlar jag på att poolen ligger där utan på ett annat ställe de äger som ligger ännu lite längre bort....lite lurigt där, men genom lite googlande så ser du nog.

Yanna

Annwi
2010-12-02, 00:31
Bodde några nätter i slutet av juni på Tzekos Villas i södra delen av Fira. Vi betalade 120 E/natt inklusive en riktigt bra frukost. Först tyckte vi att det var vansinnigt dyrt men sen gick vi runt och frågade om pris på hotell med samma standard och läge och förstod att det var ett väldigt bra pris. Välstädat och rent och snyggt, fantastisk utsikt över calderan från de flesta rum, men tyvärr också utsikt över det hemska stenbrottet (eller var det nu är) i utkanten av Fira. Vi fick ett rum med bra läge, de hade några billigare rum längre ner i hotellet och också flera mycket dyrare med stora altaner och panoramautsikt. Stor pool också. Ligger centralt men det var tyst och lugnt. Rummet var svalt och skönt, vi behövde aldrig sätta på ACn. Officiellt pris är 220!
Vi hade egentligen tänkt bo på hotell Keti men det var fullt. De skulle ha 95 E utan frukost. Keti har bättre läge än Tzekos men ingen pool.
Det var jätteroligt att äntligen få bo med utsikt över calderan!

Anne

Masse
2010-12-02, 23:17
Oj då! Jag har aldrig bott på Santorini, utan endast klivit av/på flyg och båtar där. Men för mig så låter 130E som att det kostar både skjortan och byxorna. Det tyder ju på att boendet på Santorini är många gånger dyrare än på andra grekiska öar. Är det så, eller är det en standardnivå som är extraordinär på de hotell ni talar om? Kan ju vara bra att ha med i kalkylen när man överväger alternativa resvägar som innehåller övernattning på Santorini.

:) Mats

Yanna
2010-12-02, 23:42
Mats, man kan nog påstå att det finns 2 olika typer av boende på Santo!
De som beskrivits här är sk grottlägenheter med utsikt över kratern och man får betala en hel del för utsikten.
Men man kan också bo på vanliga hotell/pensionat för 30-40 euro. Jag har redan nämnt Pension Petros, som jag bott på, som ligger centralt i Fira men inte vid kraterkanten. Om du googlar hittar du deras hemsida. Det finns en mängd fler liknande boenden över hela Santorini, så räds inte att testa boende på Santorini! ;)
Se inte Santo som en transitö, upptäck den nästa gång!! bye_bye;)

Yanna

mariamia61
2010-12-03, 12:58
Håller med Yanna. Om man väljer ett pensionat med utsikt åt andra hållet, alltså inte över vulkanen, så kan man hitta riktigt bra boenden med havsutsikt, pool och stor altan för 30-40 E. Vi har bott bra både i Kamari, Perissa och Fira för 35 E i slutet av juni/början av juli. I Perissa hade vi en stor studio med AC, stor altan och en liten balkong, pool, 2 minuters gångväg till affär, restauranger och stranden. Vi hyrde bil och åkte runt på hela ön. I Fira har vi bott både billigt och bra och dyrt och bra. Vi var också sugna på att bo med utsikt över vulkanen en gång. Visst är det roligt att ha gjort det en gång i sitt liv!
Oia är egentligen lite mer idylliskt än Fira och nästa ö-luff blir det nog där vi försöker hitta boende.

Vi gillar bäst små lugna öar som Anafi och Sikinos och brukar därför inte orka med mer än ett par dagar i sträck på Santorini, i början och slutet på ö-luffen, det är perfekt.
Åk dit, det är en fantastisk ö, det är därför det är så mycket turister där.

Mia

Masse
2010-12-03, 23:39
Det finns en mängd fler liknande boenden över hela Santorini, så räds inte att testa boende på Santorini! ;)
Se inte Santo som en transitö, upptäck den nästa gång!! bye_bye;)

Yanna



Vi gillar bäst små lugna öar som Anafi och Sikinos och brukar därför inte orka med mer än ett par dagar i sträck på Santorini, i början och slutet på ö-luffen, det är perfekt.
Åk dit, det är en fantastisk ö, det är därför det är så mycket turister där.

Mia

Tack Yanna och Mia för förklaringen. Anade att det borde finnas en sådan. Det låter ju bra att det finns gott om boenden också i de prislägen som man annars är van vid i Grekland.

Vi har hittills känt olust inför tanken att stanna lite längre på Santo. Hårt utvecklad turist-kommers har vi stött på på några andra håll i Grekland, vilket vi ogillat och vill undvika. Men redan av det lilla vi sett av Santorini har vi också förstått att det är en speciell ö. Så det ligger kanske i farans riktning att vi nappar på ert råd och stannar till där några nätter. Eftersom Amorgos finns i topp på önskelistan så kan det ju vara en bra kombination.

:) Mats

Yanna
2010-12-04, 19:14
Mats, turismen är inte lika hård på hela Santo! Jag säger som jag sagt tidigare...hmmm...börjar väl nästan låta tjatig...åk till Oia!!! Men du kan bo billigt....om du nu inte vill kosta på dig en eller två nätter på något hotell med utsikt över calderan inkl pool....det KAN vara värt pengarna!
1996 bodde jag i en sk grottlägenhet i Oia, med utsikt över calderan. Då kostade det 290 kr natten och det fanns ingen pool då, idag får man betala mellan 125-300 euro, men det finns billigare caldera-upplevelser också. Där jag bodde hette Caldera Villas...funderar faktiskt allvarligt på att hyra åtminstone EN natt på ett liknande ställe, det skulle va värt pengarna...
Upplevelser kostar, så varför inte kosta på sig en natt på ett sånt boende likaväl som nåt annat.

Yanna

Masse
2010-12-05, 00:04
OK. Du låter så övertygande så det blir nog till att kolla in Santorini lite nästa gång vi åker det hållet. Ön har ju dessutom fördelen att den är ganska lätt att få med i en resrutt både pga läget och egen flygplats.

:) Mats