Visa fullständig version : Sv.sommar i Chania
Idag promenerade vi till Chania fr Kalamaki, efter stränderna, temp 23 gr. strålande sol.Kaffe på Röda Cykeln i .Chania .Man går fortfarande i nov i linne o shorts.Varmaste nov. på 50 år säger dom som varit med ett tag.Och en anledning är att vi inte fått någon snö på bergen vilket har en kylande effekt .I helgen pratar man om temp.på 29 gr.Hälsn jan o. Birgitta
Ja Jan, sparka på dem som redan ligger:D men det känns ju skönt att nån har bra väder och njuter. Här är det kallt, snö, och grått:mad:. Hälsa Birgitta.
Wardakis
2010-11-26, 16:26
Tacka vet jag snö o kyla! Ska vi skicka ner lite?Gunilla (som inte är ett dugg avundsjuk)
Här kommer man med lite vänlig information om vädret och detta är tacken
Här kommer man med lite vänlig information om vädret och detta är tacken
Vad hade du väntat dig, Jan? ;) I Sverige är det mobilisering som gäller, men vi är glada över att vara där vi är nu!
Jag har ungefär lika varmt o skönt här i Rethymno, men det är väl ingen tröst det heller.. Ang_elx
Yanna
Wardakis
2010-11-26, 19:21
Jodå, jag är avundsjuk! __D
Gunilla (som tittar på dvdn med Kotsiras konsert som tröst)
Jodå, jag är avundsjuk! __D
Gunilla (som tittar på dvdn med Kotsiras konsert som tröst)
Oj! Ryker visst här! :eek:
Kotsiras var väl ingen dålig tröst, Gunilla! ;)
Nä, avundsjuk är jag nog inte.....men jag UNNAR er verkligen det liv ni kunnat fixa.:D
Här i Kalmar är det jättefint nu med lagom med snö, fredagen före första advent. I morgon ska advenstspyntet fram och vi ska fira ett av barnbarnens 3-års dag. Lillasyster är precis en månad gammal och det ska också firas. Så ska ett annat barnbarn sova här till söndag... "På spåret" har precis haft säsongspremiär och maken och jag har tävlat. Vi kom 2:a!klapp_klap
Visst längtar vi till Grekland, men i april är jag där...och eftersom jag nu har fått ett jobb med SEMESTERDAGAR injobbade så kan jag förutom 2 veckor i Grekland i april även få 10 dagar till innan juli ..Jag gissar väl att dessa med stor sannolikhet också går till Grekland.....Det finns ju flyg Kalmar-Chania!!!
Nä...klaga kan jag verkligen inte...men jag lusläser allt och njuter av alla Kretarapporter...
Lissi
Nä, avundsjuk är jag nog inte.....men jag UNNAR er verkligen det liv ni kunnat fixa.:D
"På spåret" har precis haft säsongspremiär och maken och jag har tävlat. Vi kom 2:a!klapp_klap
Visst längtar vi till Grekland, men i april är jag där...
Det finns ju flyg Kalmar-Chania!!!
Lissi
Tack Lissi! bye_bye
Grattis till 2:a-placeringen...bra gjort!
Vart ska ni i april? Blir det Tinos kanske? ;)
Om ni kommer till Kreta i juni måste vi ses, Lissi!
Yanna
Vart ska ni i april? Blir det Tinos kanske? ;)
Om ni kommer till Kreta i juni måste vi ses, Lissi!
Yanna
Grekisk påsk på Tinos med en av sönerna med familj. Lilla barnbarnet måste ju lära känna Grekland;)
Sen hopppas vi på en junivecka dit det går billigt flyg:D
OM det blir Kreta så ska vi självklart ses..Förra gången i Rethymno hade vi så trevligt med Git och Kalle, både på vår balkong och hemma hos dem med vänner. SÅ generösa och gästvänliga! Sen lyssnade vi när Kalle spelade på en klubb/restaurang. Kvällen blev sen och det blev mycket vin och flyget hem gick GRÄSLIGT tidigt minns jag:D:D
Lissi
Tacka vet jag snö o kyla! Ska vi skicka ner lite?Gunilla (som inte är ett dugg avundsjuk)
Jag skulle kunna åkt igår;). Detta klimatet gör inte många människor glada:mad:
Wardakis
2010-11-29, 11:17
Jag hakar på June!
Marianne
2010-11-29, 15:50
Undrar om inte jan c och Yanna får en aning hemlängtan;) när de ser vad vi vaknade upp till i morse:
http://i45.photobucket.com/albums/f84/Marianne45/P1020907.jpg
Kallaste novemberdagen på 120 år var det någon som sa...__D
Nej inte ett dugg kl kvart i nio nu på morgonen 20 gr o. kaffe på balkongen hälsn fr ett soldisigt Kreta Jan.
Wardakis
2010-11-30, 09:11
flabb_flab
Kalimera
2010-11-30, 09:19
Nej inte ett dugg kl kvart i nio nu på morgonen 20 gr o. kaffe på balkongen hälsn fr ett soldisigt Kreta Jan.Du kan gotta dig ännu mer när du läst dagens DN (http://www.dn.se/nyheter/sverige/kallare-an-pa-100-ar-1.1218490). flabb_flab
Ja riktigt uschligt är det, vaknade till -13 grader imorse, skrev in i min 10-årskalender, såg jag idag för ett år sedan, var det +6 och jag skördade resterna av mina druvor i växthuset, 3 kg blev det. Har varit tvungen att åka o köpa en jacka/täcke till Bosco! Han fryser, vill inte gå ut (inte jag heller) Han hatar att ha kläder på sig, men han är ju dryga 8 år nu o det känns som han är känsligare för kylan nu så här i gyllene medelåldern :) Men, men på söndag bär det av till Kreta och Plakias, så oss är det inte alltför synd om_B-anana
Cina & Bosco
Idag har jag åkt buss i tjänsten mellan Skellefteå och Umeå mitt på dagen. Otroligt vackert med vita fält, snötyngda träd, klarblå himmel, strålande vintersol och betande renar en bit från vägkanten. Hur många fina kortmotiv som helst. Något alla borde få uppleva. Nu åker jag snart till varmare breddgrader så jag hoppas det är lika fint när vi kommer hem igen.
Eva
Otroligt vackert med vita fält, snötyngda träd, klarblå himmel, strålande vintersol och betande renar en bit från vägkanten.
Eva
Samma scenario förutom renarna har vi haft i Kalmartrakten idag också. Jag vill faktiskt inte byta dess fina vinterdagar mot sol och värme just nu....Jag vet ju att våren/sommaren kommer snart ändå med åtminstone en resa till Grekland.
Men visst, HATAR man kyla och snö då är ju detta vädret skrutt;)
Lissi
Hur är vädret en normal höst på Kreta? Har hört att det kan vara flera dagar med "svensk sommar" långt in i december även då.
Vi bor här mellan oktober och april .Och jag brukar säga att det är som Sv sommar.
Wardakis
2010-11-30, 19:52
Det finns något som kallas alkionides meres, dagar med vackert väder, i januari.Sämsta vädret brukar vara i februari.
Gunilla
Lissi
Exakt så är det! Ang_elx
Och Marianne...din bild gör mig lycklig...över att jag inte är där alltså! :D
Jag säger som jag alltid har sagt...snö är bara snyggt på vykort! :cool:
Cina, nu har du bara ett par dagar kvar i snöeländet! klapp_klap
Lite lustigt är det...Sverige har kallaste november på 120 år och Kreta har varmaste november på 50 år...hmmm...fast jag tackar o bugar och ser fram mot resten av vintern här på Kreta hur den än blir!
i_love_crete
2010-12-01, 08:55
Samma scenario förutom renarna har vi haft i Kalmartrakten idag också. Jag vill faktiskt inte byta dess fina vinterdagar mot sol och värme just nu....Jag vet ju att våren/sommaren kommer snart ändå med åtminstone en resa till Grekland.
Lissi
Håller med Dig.. vill absolut INTE byta ut dessa fantastiskt vackra vinterdagar. Det är ju så här vintern ska vara! Och nog bidrar all snö lite till julstämningen.. :)
Idag har vi också nästan sommar,det är bara -4.
Ifjol den här tiden borrade vi för bergvärme,det regnade och var blött
ända fram mot lucia.Dan efter traktorn varit här och fyllt igen diket kom
snön.Tack sa vi, eftersom det var lera och skit överallt!
Snackisen den här veckan är jordskalvet,centrum var 1mil hemifrån
men vårt hus vart rejält omruskat.
Själv var jag och jobbade inne i stan och visst kändes det där också
men inte så mycket.Reagerade mest på att det vart ett konstigt ljud.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.