Logga in

Visa fullständig version : OLIVPLOCKNING

Inger
2010-11-22, 07:24
Den 1 dec bär det av för mej och maken till Pelepenessos på olivplocknig. Vilket äventyr. Helt otippat för bara nån månad sen. Men ett infall om att resa slog ner som en blixt. Och nu bär det snart av. Helt galet, grekland i dec, men så spännande och underbart kan det bli.

Två som längtarbye_bye
Inger o Bosse

Lissi
2010-11-22, 07:31
Ha det så härligt! Det är säkert en härlig upplevelse och den står på min önskelista också. Kanske går min dröm att realisera nästa år....
Peloponessos är ju en fantastisk del av Grekland.

Lissi

Inger
2010-11-22, 08:15
Ja du får jobba på drömmen Lissi.
Vi har aldrig varit i den delen av Pelepenessos tidigare. Det är i närheten av Kalamata vi ska. Ser i vart falla underbart ut på alla bilder.
Inger

anneli56
2010-11-22, 08:40
Vad roligtklapp_klap då kommer ni ju till våra trakter på Peloponnesos, fast jag ser inte mot olivplockningen så mycket, det är mycket jobb och när man måste göra det är det ju inte bara roligt ;)

Inger
2010-11-22, 10:20
Det har jag full förståelse för, för oss är det ju mest exotiskt o lite spännande. Men det är innan vi provat de, det kanske låter annat efter en veckas jobb. Det lär ju bli som vilket jobb som helst när man gör det varje år. Så du bor där nere Anneli56, vi ska vara nära Koroni.

Lissi
2010-11-22, 12:14
Visst ska man förverkliga sina drömmar! Lite i taget har jag de senaste åren förverkligat några av mina, som att gå skrivarkurs, att våga åka ensam till Grekland, att våga byta inriktning på jobbet och nu har jag olivplockning näst på tur;)

Lissi-bara modigare med åren:D

Enigma
2010-11-22, 12:30
Visst ska man förverkliga sina drömmar! Lite i taget har jag de senaste åren förverkligat några av mina, som att gå skrivarkurs, att våga åka ensam till Grekland, att våga byta inriktning på jobbet och nu har jag olivplockning näst på tur;)

Lissi-bara modigare med åren:D

Grattis, Lissi.klapp_klap Är man modigare då lyckas man ofta med sina planer och förverkligar sina drömmar. Kanske en resa till Thailand kommer också på tur i framtiden?;)

Enigma

Lissi
2010-11-22, 17:19
Kanske en resa till Thailand kommer också på tur i framtiden?;)
Enigma
Nä, där hade jag kunnat varit många gånger om, om jag velat, men dit drömmer jag aldrig;)

Lissi

Inger
2010-11-22, 20:17
Har heller ingen längtan till Thailand. Däremot längtar jag alltid till Grekland.

Inger
2010-11-30, 17:13
Snart färdigpackad, i morrn bär det av_B-anana
Inger

Riitta
2010-11-30, 17:34
Lissi, jag har också märkt att man blir modigare med åren:D Nu måste jag bara komma på nästa dröm:rolleyes::) Skulle kanske kunna vara en språkkurs i GeklandAng_elx:D

Riittabye_bye

anneli56
2010-11-30, 18:26
Snart färdigpackad, i morrn bär det av_B-anana
Inger

Kalo dromo !!

Louisa
2010-12-02, 18:16
Kan nan beratta for mig hur det dar med olivplockning funkar egentligen, far de som aker till Grekland och plockar oliver betalt for det eller far man gratis husrum och sa eller? Eller far man t.o.m betala for det?

Jag sjalv som bor i Grekland och hjalper till med min mans slakts oliver varje ar, vi klagar alltid over att det ar sa mycket jobb, det ar sa roligt nar man tanker pa att det finns folk i andra lander som aker till Grekland bara for att gora just det och med noje dessutom. Kanske skulle ta och bjuda in nara? ;)

Lissi
2010-12-02, 19:47
Kan nan beratta for mig hur det dar med olivplockning funkar egentligen, far de som aker till Grekland och plockar oliver betalt for det eller far man gratis husrum och sa eller? Eller far man t.o.m betala for det?

Jag sjalv som bor i Grekland och hjalper till med min mans slakts oliver varje ar, vi klagar alltid over att det ar sa mycket jobb, det ar sa roligt nar man tanker pa att det finns folk i andra lander som aker till Grekland bara for att gora just det och med noje dessutom. Kanske skulle ta och bjuda in nara? ;)

Jag tänker mig att jag ska åka till min "favvoö", bo där jag alltid brukar och sen försöka få vara med och plocka oliver hos någon några dagar mot betalning i form av mat så man orkar plocka en hel dag...Resa och logi står jag själv för....

Hur gjorde Du Riitta???

Lissi

Riitta
2010-12-02, 20:18
Jag gjorde så, som du beskriver:) Jag frågade familjen jag kände ifall jag fick komma och känna på hur det var och plocka oliver.
Ordnade boende själv, för jag ville bo i stan.
Blev bjuden på jättegod lunch och kaffe varje dag jag jobbade:p
Samt olja med mig, och har olja kvar där nere som jag kan ta med mig nästa resa:)

Den här familjen hade kanske högst 50 träd på lite olika ställen så dom gjorde olja för eget bruk.

Kan tänka mig att ställen där det finns stora olivlundar med hundratals träd anställer man folk för att plocka.

Riittabye_bye

Monica P
2010-12-03, 06:25
Jag berättade för en bekant om att Riitta var på Karpathos. Hon sa spontant: Säg åt henne att komma hit, jag bjuder på mat och husrum !

Kanske vi ska starta en liten kontaktverksamhet och se om det funkar...?

aris4
2010-12-03, 08:55
Morrn allihop!

Vilken bra idé!! _B-anana klapp_klap

Har oxå funderat många gånger på det här. Tack för alla bra tips och ha en trevlig helg på er!!
Sanna bye_bye

Lissi
2010-12-03, 11:11

Ja om det inte funkar med att hitta en olivodlare på Tinos är jag öppen för nåt annat ställe:D..Tror Du Riitta och jag skyulle bli ett bra team:eek:;)????

Sega och uthålliga och modiga är vi i alla fall!

Lissi

Riitta
2010-12-03, 11:36
Det skulle säkert gå bra Lissi:D Nu är jag ju nästan proffs, så nog skulle det gå bra;):D

Riittabye_bye

Pnyx
2010-12-03, 15:03
Jag berättade för en bekant om att Riitta var på Karpathos. Hon sa spontant: Säg åt henne att komma hit, jag bjuder på mat och husrum !

Jag kommer !
Har man plockat potatis i Sverige, klarar man nog att plocka oliver i Grekland, eller ?:)

Kalimera
2010-12-03, 15:45
Kanske vi ska starta en liten kontaktverksamhet och se om det funkar...?Jag tycker det låter som en utmärkt idé! Någon som har förslag på hur vi går vidare? Jag är säker på att det finns många som vill åka ner och plocka oliver, och på köpet få uppleva Grekland under icke-säsong.

Jag har plockat på Naxos, och det blev till en minne för livet. _B-anana

jan c
2010-12-03, 18:48
Jag tycker det låter som en utmärkt idé! Någon som har förslag på hur vi går vidare? Jag är säker på att det finns många som vill åka ner och plocka oliver, och på köpet få uppleva Grekland under icke-säsong.

Jag har plockat på Naxos, och det blev till en minne för livet. _B-anana
En möjlighet är Hotell Glykeria Här på Kreta .Elafonissi. Har sett att hon har olivplockarveckor,Vidare läste jag här i pressen att Kretas för.olivodlarförening hade bjudit in journalister från hela världen för att promota olivoljan fr. Kreta.Om man tar kontakt med dem så kan man nog få resultat,Vi har hört att många olivlundar bara förfaller pga att man inte anser att det är lönsammt att plocka,här kan vi starta en ny kibbutz rörelse

Lissi
2010-12-03, 20:06
Jag har en några år gammal inbjudan från Kythera att hälsa på hos Svanbergs...
Kanske behöver de hjälp med olivplockning???? Står man själv för kost och logi så är väl ett mål mat om dagen en hyfsad lön att betala?
Tänk om alla vi här på Kalimera som har någon som helst kontakt med olivträdsägare kunde höra oss för...Då är vi en bra bit på väg.....Vilka behöver hjälp med olivskörden?

Lissi - som bara SKA ha plockat oliver innan hon dör.

Monica P
2010-12-04, 08:41
Jag ska kolla med mina bekanta här.

anneli56
2010-12-04, 09:14
Här hos oss finns det säkert många som tar emot plockare, ska höra mig för:) men här plockar vi under december-januari.
Vi kan ta mot några plockare klapp_klap

lolis
2010-12-04, 10:26
Hej på er.
Hemma från Loutraki efter 10 härliga dagar i solen. :D
Det kan emellan åt vara ganska tungt att plocka oliver. Näten ska släpas mellan träden, tunga lådor ca: 20 kg som flyttas, brant och stenigt kan det vara på sina håll och sedan när allt ska upp på bilen för att lite senare lyftas av.
För att dagen efter lyftas på igen med ett antal lådor till som skall till olivpressen.

Men vad gör detta det är bara så underbart ljuvligt :) att vara med och njuta av all god mat, dryck, vackra vyer bland bergen, getter som kommer med sin herde och veta att osten man har ätit kommer från hans getter.
Det är klart att när bönsoppan har avnjutits kan det bli ett och annat klarinett spel bland träden :confused: Ang_elx
Nu är det bara att vänta ett år till nästa plockning :(

Min vän Nikos har pratat om att försöka få till det med några från Sverige som vill komma ned och plocka. Lönen jag får är en 20 l dunk olja ;) och en vecka gratis boende i sommar. bye_bye

Lissi
2010-12-04, 10:35
Låter helt ljuvligt!!
Jag kan komma utan gratis husrum på sommaren;)

Lissi

Monica P
2010-12-04, 12:12
Men Lissi, oliverna mognar i november...

Lissi
2010-12-04, 12:18
JA det vet jag väl, men Lolis fick som LÖN även en gratis husrumsvecka på sommaren...DEN delen av lönen kan jag vara utan, alltså plocka i nov -dec och stå för logi själv....

Lissi - som planerar för olivplock

lolis
2010-12-04, 13:38
Jag får boende, mat, DRYCK Ang_elx och härliga dagar. Det jag betalar själv är resan till Aten och tåget till Korint det är klart även resan hem om man nu vill åka hem :p. Längtar till nästa November ;) funderar på 2 veckor.

Lissi
2010-12-04, 13:41
Jag får boende, mat, DRYCK Ang_elx och härliga dagar. Det jag betalar själv är resan till Aten och tåget till Korint det är klart även resan hem om man nu vill åka hem :p. Längtar till nästa November ;) funderar på 2 veckor.

ÅH så härligt det låter!!!! Behöver de sega uthålliga damer så finns vi några stycken....

Lissi

lolis
2010-12-04, 14:08
Det är klart man måste vara lite seg och uthållig för i mellan åt är det lite tungt beror lite på vart man är och plockar i bergen eller på slätmark har man bara ett positivt tänkande går allt mycket lättare. Fast efter maten och drycken går allt som en dans Ang_elx
Det var varmare i år än förra året om nätterna då var det bara 12°-15° så det gäller att ha något varmt att sova i .

Yanna
2010-12-04, 17:57
Jag skulle också gärna vilja vara med på olivplockning....men....orkar jag??
ryggont KAN va ett hinder...har hört att det är ett tufft jobb!

Yanna

anneli56
2010-12-04, 19:42
Det är ett tufft jobb............särskilt när man måste göra det varje år...så välkomna o pröva på:) jag klarar inte att plocka men är en bra "masturas"!!

Yanna
2010-12-04, 20:49
Jag kanske hittar nån som har ett par olivträd bara.. Ang_elx

Kaa
2010-12-05, 16:25
Åå, det hade varit jättekul att plocka oliver. Men var får man kontakt med nån som vill ha hjälp?
/Cecilia (som också SKA plocka oliver nångång i livet ;))

lolis
2010-12-05, 16:58
Det är busenkelt ;) Ang_elx.

Kalimera
2010-12-07, 07:38
En möjlighet är Hotell Glykeria Här på Kreta .Elafonissi. Har sett att hon har olivplockarveckor,Vidare läste jag här i pressen att Kretas för.olivodlarförening hade bjudit in journalister från hela världen för att promota olivoljan fr. Kreta.Om man tar kontakt med dem så kan man nog få resultat,Vi har hört att många olivlundar bara förfaller pga att man inte anser att det är lönsammt att plocka,här kan vi starta en ny kibbutz rörelseVi får försöka komma ihåg detta till nästa år och ta upp ämnet igen. Jag tror det är många som vill åka ner och plocka, och det finns garanterat många som vill ha hjälp. När jag plockade på Naxos fick jag inte betalt - det var mina vänners träd - men de hade andra som fick betalt.

Inger
2010-12-09, 06:31
Tillbaka i vardan igensnyft_drop.
Men många minnen o upplevelser rikareflabb_flab.
Det var precis så där härligt som vi trott innan resan. Härligt väder, runt 20 gr, underbara vyer, fantastiskt trevligt folk i jobbarlaget och ett så trevlig lunchavbrott. Efter jobbet på dagen ett dopp i havet (3 dec). Nån timme efter det avsmakande av oljan på en brödbit när den rann ur pressen. Nu har vi fått 2 kilo av den oljan med oss hem, vad den ska avnjutas under vintern.
Dessutom har vi plockat nästan 4 kg Kalamata ätoliver som vi ska lägga in, satt här hemma i natt sen vi kommit hem och snitta dom. Som en dröm.

Det var säkert inte sista olivresan för vår del.
Bra idé om nån sorts olivbank här på Kalimera, man behöver inte vänta till nästa höst, det plockas ända in i feb runt Kalamata.
Inger

Riitta
2010-12-09, 10:43
Gott och höra att ni hade också en härlig resaklapp_klap
Visst är det en omställning att komma från sommarvädret till den här snön och kylan:o
Men fina minnen har man ju att tänka tillbaka på och sin olja också förstås:)

Riittabye_bye

Kalimera
2010-12-09, 13:27
Tillbaka i vardan igen. Men många minnen o upplevelser rikareRoligt att höra det blev så lyckat! klapp_klap

Välkommen hem. ;)