handdator

Visa fullständig version : Resebyråer varnar för dödsmaneter


Enigma
2010-11-22, 00:21
Läs artiklarna som varnar för dödsmaneter i Thailand ovh Malaysien. Tre dödsfall inträffade redan.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8158414.ab

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8159049.ab

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8159049.ab

http://www.dn.se/nyheter/sverige/forskare-vill-varna-om-manetfara-1.1212859

Någon som hade tur att se maneter i Thailand?

Lissi
2010-11-22, 08:28
Någon som hade tur att se maneter i Thailand?

Frågan med just detta ordval känns väldigt konstig i sammanhanget.

Lissi

Eva L
2010-11-22, 08:55
Kubmaneter breder ut sig i alla tropiska hav troligen till följd av att plankton ökar säger forskarna. Dödsfallen har skett under ett par års tid och fortfarande är det trafiken och allkoholrelaterade olyckor som skördar flest offer bland turisterna.

Den som vill vara extra försiktig ska inte bada under regnperioden, när tidvattnet är på väg in och gärna bada med kläder på. Solskyddsdräkter som barn har kan vara ett bra skydd.

Fråga lokalbefolkningen och uppdatera dig via ditt resebolag. Jellyfish finns också på en del ställen så det kan vara bra att ha koll på dessa också.

Eva

Enigma
2010-11-22, 12:58
Kubmaneter breder ut sig i alla tropiska hav troligen till följd av att plankton ökar säger forskarna. Dödsfallen har skett under ett par års tid och fortfarande är det trafiken och allkoholrelaterade olyckor som skördar flest offer bland turisterna.

Den som vill vara extra försiktig ska inte bada under regnperioden, när tidvattnet är på väg in och gärna bada med kläder på. Solskyddsdräkter som barn har kan vara ett bra skydd.

Fråga lokalbefolkningen och uppdatera dig via ditt resebolag. Jellyfish finns också på en del ställen så det kan vara bra att ha koll på dessa också.

Eva

Tack för tips och synpunkter, Eva. Jag åker till Thailand första gången i december på en tvåveckorsresa. Första 10 dagar ägnar vi till rundresa från Bangkok till norra Thailand och sista 3-4 dagarna vilar vi i Jomtien som ligger vid östra Siamviken på vägen mot Kambodja. Jag vet inte om man överhuvudtaget kan bada i havet. Maneterna förstör glädje att vistas på stranden. Du är ganska erfaren turist, Eva, när det gäller Thailand. Jag tror att under vintern ska du också åka dit. Vågar du bada i havet eller kommer du använda hotellets pool istället?

Enigma

Enigma
2010-11-22, 13:21
Frågan med just detta ordval känns väldigt konstig i sammanhanget.

Lissi

Jag vet inte varför du fäster dig vid ordvalet i min fråga. Jag ställde frågan lite skämtsamt. Blir det bättre att jag frågar om någon hade otur att se maneter/lyckades se maneter/såg maneter/simmade förbi maneter/dök förbi maneter?:confused: Du kan gärna själv formulera frågan och ställa istället för mig.:rolleyes: Jag vet att du aldrig kommer att besvara just den här frågan eftersom du inte tycker om resor till Thailand och på grund av att du aldrig var där (som du underströk i flera trådar).;) Vid Tinos stränder träffar du (troligtvis) aldrig på några maneter och då behöver du inte bekymra dig om dem.:)

Enigma

inkfish
2010-11-22, 13:28
Jag såg en marinbiolog berätta precis det som Eva nämner igår.

Jag ska också åka till Thailand för första gången i vinter och det är klart att det känns olustigt med kubmaneterna. Tre svenskar har dött på två år.

Men: jag försöker hålla huvudet kallt genom att sätta antalet tre i relation till hur många svenska dopp som äger rum i Thailand under två år. Det måste vara hundratusentals.

Jag tänker inte bada i pool. Det som kommer att påverka mitt badande är däremot tidvattnet, det kommer jag att hålla koll på och undvika att bada när högvattnet kommer in. Då anses risken öka eftersom det kan ta med sig maneter in mot stränderna.

inkfish
2010-11-22, 13:31
Vad gäller ditt ordval så tycker jag att det är rätt tänkt. Om man SER maneter behöver man inte bränna sig. Det är värre när man inte ser dem, då kan man bränna sig på lösa trådar. Det hände mig på sifnos i somras.

Enigma
2010-11-22, 13:41
Vad gäller ditt ordval så tycker jag att det är rätt tänkt. Om man SER maneter behöver man inte bränna sig. Det är värre när man inte ser dem, då kan man bränna sig på lösa trådar. Det hände mig på sifnos i somras.

Självklart att det är bättre att se maneter istället att trampa på dem. Ser man dem då får man chansen att fly från dem. Berätta lite om din tråkiga erfarenhet med de lösa trådarna. Kände du ont eller något obehagligt i kroppen? Besökte du en läkare? Hur lyckades du bli av dem? Finns det också giftiga maneter i Medelhavet? De förstör reseglädje.:mad: Hoppas att vi inte kommer i direkt kontakt med dem.

Enigma

inkfish
2010-11-22, 13:59
Självklart att det är bättre att se maneter istället att trampa på dem. Ser man dem då får man chansen att fly från dem. Berätta lite om din tråkiga erfarenhet med de lösa trådarna. Kände du ont eller något obehagligt i kroppen? Besökte du en läkare? Hur lyckades du bli av dem? Finns det också giftiga maneter i Medelhavet? De förstör reseglädje.:mad: Hoppas att vi inte kommer i direkt kontakt med dem.

Enigma

Webläsaren dök när jag skrivit ett långt svar ...

Vanliga maneter är ofarliga, så länge man inte är allergisk eller blir bränd över stora delar av kroppen samtidigt är det harmlöst.

Jag hällde på färskvatten på armen som var bränd och täckte över den för
solen. Svedan var över på ett par timmar.

På samma sätt brände jag mig ofta som barn här hemma på västkusten. Det är inte farligt alls.

Man trampar inte på manettrådarna, de flyter lösa i vattnet och är så tunna att ingen ser dem. När jag var liten sattes det upp stora nät utanför särskilt drabbade badplatser, vilket bara ledde till att maneterna fastnade i nätet och släppte sina trådar som kom in med vågorna mot stranden så att man inte hade en chans att undvika att bli bränd. Ingen bra idé alltså.

inkfish
2010-11-22, 14:43
Försök tänka så här:

Enligt statistik från 2008 åker 400 000 svenskar till Thailand varje år.

Om vi tänker oss att var och en badar 10 dagar under sin resa och doppar sig 5 ggr varje dag då får vi - 20 miljoner dopp!

På två gör det alltså 40 miljoner bad.

Och av dem ledde tre till döden pga maneter.

Risken är alltså inte större än så:)

inkfish
2010-11-22, 14:46
Tillägg: Det är lättare att vinna på Triss än att dö pga kubmanet i Thailand.

Om jag fått det rätt är chansen att vinna en miljon på Triss en på 7,5 miljoner - och när gjorde vi det senast;)?

Enigma
2010-11-22, 15:15
Tillägg: Det är lättare att vinna på Triss än att dö pga kubmanet i Thailand.

Om jag fått det rätt är chansen att vinna en miljon på Triss en på 7,5 miljoner - och när gjorde vi det senast;)?

Ja, chansen att vinna är väldigt liten. Det är faktiskt lättare att tänka så även om dödsmaneter. Vi kan hoppas att de håller sig långt borta ifrån oss i Thailand.:)

Lissi
2010-11-22, 18:30
Enigma, förlåt om det blev fel, men jag var så chockad av det jag läst om de döda så jag bara tyckte det lät konstigt det där med TUR att se maneter. Men SJÄLVKLART har Du rätt DET ÄR JU VÄLDIG TUR OM MAN SER DEM SÅ MAN KAN KOMMA UNDAN....:D

Maneterna har f ö inget alls med att göra om jag varit i Thailand eller ej. Vill Du veta varför jag inte längtar till Thailand så kan vi ta det i ett PM;)

Lissi

inkfish
2010-11-22, 22:39
Så vitt jag förstår är två svenska dödsfall pga kubmanet konstaterade, ett i Thailand och ett i Malaysia. I det tredje fallet väntar man fortfarande på obduktionsresultatet.

Det är, så vitt jag sett, det som Aftonbladet har skrivit och det är det man har att förhålla sig till som turist. Att de sedan är korkade nog att påstå att maneterna "anfaller" är ju bara dumt. Men det innebär inte att de överdrivit antalet fall, så vitt jag sett.

Om marinbiologerna säger att kubmanet numera även finns i Sydostasien så tror jag nog att de är en säkrare källa än en svensk dykare. Att han skrattar åt det här förändrar inte min syn på den eventuella risken med bad i Thailand, jag går fortfarande på sannolikheten - alltså tre dödsfall i relation till kanske 40 miljoner bad.

inkfish
2010-11-22, 22:47
Nej, det gör det nog inte riktigtflabb_flab

De marinbiologer som uttalat sig som jag sett känner ju till just kubmanet. De vore heller inga seriösa forskare om de sa en enda stavelse om något de inte studerat.

inkfish
2010-11-22, 23:20
Men ta inte illa upp, jag kunde inte låta bli att skratta lite åt ditt spaka tonfall!

Det handlar inte om att döma folk man inte känner, det handlar om att i första hand tro på de experter som framträtt officiellt och kommenterat det här. Personliga bekantskaper är något helt annat.

Enigma
2010-11-22, 23:26
Det finns ytterliggare fall på attackerade människor som både dog och överlevde manetattacker:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8159154.ab

inkfish
2010-11-22, 23:34
Enigma, se det inte som attacker. Maneter är geleklumpar, de kan inte attackera. De bara flyter med vattenströmmar och simmar knappt - och har man otur kommer man i kontakt med en.

Enigma
2010-11-22, 23:40
Enigma, se det inte som attacker. Maneter är geleklumpar, de kan inte attackera. De bara flyter med vattenströmmar och simmar knappt - och har man otur kommer man i kontakt med en.

Ja, det stämmer att man först måste komma i kontakt med dem för att bli attackerad/bränd av deras trådar. Jag tror att jag läste någonstans att maneterna släpper gift när de vill fånga sitt byte. Jag läste också om att de kan röra sig snabbt.

inkfish
2010-11-22, 23:48
De har mängder av nässelceller på trådarna, när trådarna kommer i kontakt med något släpper de ifrån sig ett gift som kan vara mycket farligt.

Men du behöver ändå inte se det som någon "medveten" attackmetod, det är trots allt maneter vi talar om. Det är värre med den blåringade bläckfisken som är jävulskt giftig och finns i Australien, den kan faktiskt anfalla.

Netwolf
2010-11-23, 08:32
Det är klart att Thailand inte vill gå ut och varna för maneter, de sänker ju hela sin turistnäring då. Sen är ju frågan hur uppblåst detta är i pressen.
I alla tropiska hav förekommer faror som drakfisk, ormar, hajar, rockor och - maneter. Alla mer eller mindre farliga.
Ställer man sen detta i relation till alla som badar, så är siffran låg. Men det är ju klart, det finns ju alltid en risk. Det gör det också med att flyga eller åka bil. Det är väl ett par hundra per år som omkommer i trafiken i vårt land. DET borde pressen skriva om, kan jag tycka.

När jag själv var i Thailand, så badade jag och började liksom "frysa" i vattnet. Det kändes som små nålstick över kroppen. Långt senare har jag kopplat det till att det måste ha varit manettrådar i vattnet. En dag på stranden, såg jag dessutom en jättestor uppspolad manet på stranden.
Det var dock enda gången jag nånsin sett en manet i Thailand.
På västkusten däremot, så ser man dom varje dag på sommarhalvåret. Har dock klarat mig från att bli bränd, peppar peppar.

/Netwolf

Eva L
2010-11-23, 08:55
Du är ganska erfaren turist, Eva, när det gäller Thailand. Jag tror att under vintern ska du också åka dit. Vågar du bada i havet eller kommer du använda hotellets pool istället?

Enigma

Jag har bara varit i Thailand tre gånger tidigare. Bodde första gången i Surin och gjorde flera utflykter bland annat till Krabi, andra gången bodde jag i Kata och var då också till många olika stränder, tredje gången som var i fjol var jag på Koh Lanta. Har aldrig sett några maneter men en del Jelly Fish.

Jag är väldigt nöjd med mina Thailandsresor och har där funnit den avkoppling jag behöver. Älskar att bada i havet och det kommer jag att göra även i år.
Åker snart iväg och har naturligtvis läst på lite extra med tanke på det som hänt. Eftersom barnbarnen är med kommer jag säkert att vara extra uppmärksam men de är så små så en vuxen kommer alltid att finnas i deras närhet. Vi kommer inte att bada om det regnar och havet är grumligt eller när tidvattnet är på väg in.

Jag funderar mer över de begränsningar trafiksituationen gör för vår resa då barnbilstolar inte förekommer där nere. Vi kommer nog mest att vistas där vi bor och göra en del båtutflykter. Flytvästar tar vi med till barnen.

Eva

Eva L
2010-11-23, 11:32
Måste korrigera mitt eget inlägg och min egen okunnighet. Det jag kallar för Jelly Fish är en manet som jag sett både på Koh Lanta och Kata, Phuket. Tydligen heter kubmaneten Box Jelley Fish på engelska.

Eva

inkfish
2010-11-23, 15:23
Det är väl ett par hundra per år som omkommer i trafiken i vårt land. DET borde pressen skriva om, kan jag tycka.



Skojar du? Alternativt har du ingen lokaltidning;)? Där kan du vara rätt säker på att varje dödsolycka i trafiken i ditt område blir åtminstone en notis.

I övrigt kan jag rekommendera en prenumeration på Göteborgs-Posten. Där redovisas plikttroget olycksstatistiken i trafiken flera gånger om året, man får reda på om antalet döda ökar eller minskar, nollvisionen osv. Jag måste säga att jag är bedövande ointresserad:o

Nu googlade jag "trafikdödade i Sverige" och fick träffar på DN, svt, SR, Sydsvenskan, Dalademokraten, SvD, Hallandsposten.... osv.

Så jag undrar vad mer du kan begäraflabb_flab?

inkfish
2010-11-23, 15:25
Japp, box jelly fish är kubmanet, logiskt nog. Jelly fish är, mig veterligt, manet i allmänhet.

För att förvirra oss ytterligare så är box jelly fish/kubmaneten egentligen inte ens en manet, visar lite googling. Den är "ett nässeldjur som ser ut som en manet". Den kunde ha lurat mig...

Enigma
2010-11-23, 16:25
En artikel från Expressen 2008:
http://www.expressen.se/nyheter/1.1353462/nu-varnas-for-nya-dodsmaneter-pa-phuket

Citat:
Efter den stora fångsten på 40 giftmaneter ger Phukets marinbiologiska center, PMBC, ut en officiell varning, skriver Phuket Gazette.
I arbetet mot de dödliga maneterna har forskarna haft kontakt med sjukhus för att lättare kunna urskilja dem från de ofarliga.
En attack från en giftig manet kan orsaka död på fyra minuter om giftet når hjärtat.
Personer som blivit brända av en manet ska genast gå upp ur vattnet och söka hjälp.
PMBC råder att inte klia på brännsåret och inte skölja det med vatten eller alkohol.
I stället är vinäger ett effektivt medel mot mindre giftiga maneter.

inkfish
2010-11-23, 16:31
Här har du originalartikeln i Phuket Gazette, jag läste den igår: Länk (http://www.phuketgazette.net/dailynews/index.asp?id=6878)

Det var efter att den svenska flickan dött som man satte ut fällor där alltså 40 farliga maneter fastnade. Så vitt jag förstår var det första fyndet av kubmanet i Thailand och det var då myndigheterna gick ut med en varning.

Eva L
2010-11-23, 17:28
Nu står vinäger också på min lista.

Eva

Outi
2010-11-23, 18:15
Eva, instämmer med dig. I år tar jag också med VINÄGER till Thailand.

/Outi

inkfish
2010-11-23, 18:30
Nu står vinäger också på min lista.

Eva

Eva, instämmer med dig. I år tar jag också med VINÄGER till Thailand.

/Outi

Tacka vet jag Grekland, first aid kits överallt:

http://i17.photobucket.com/albums/b74/mandalaki/karpathos09647.jpg

;);)

Outi
2010-11-23, 18:32
:-)

inkfish
2010-11-23, 21:28
Förresten, om ni är inne på vinäger, jag läste mer om det också igår: det den gör är att den hindrar de nässelceller som ännu inte "briserat" på huden att göra det. Den förhindrar alltså ytterligare skada men påverkar inte den skada som redan är gjord.

Man ska inte gnugga eller hälla på vatten, i båda fallen öppnar sig fler nässelceller.

För den som är mer medicinskt intresserad finns utförligare information här:
Länk till internetmedicin (http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=2620)

Där framgår t ex att det faktiskt finns ett motgift i form av ett serum.

Netwolf
2010-11-24, 14:46
Där kan du vara rätt säker på att varje dödsolycka i trafiken i ditt område blir åtminstone en notis.

Precis, en liten notis, är det endast alltsomoftast.

/NW

inkfish
2010-11-24, 16:31
Om du lunchade på Mother India igår så bor du förmodligen i/kring Göteborg. GP har massiv bevakning av trafikolycksstatistiken, jag undrar varje gång vem som kan tänkas vara intresserad - men nu vet jag ju:).

Manetdöden verkar dock inte vara en prioriterad fråga för GP så det är ju bara att välja tidning efter intresse.:p

Netwolf
2010-11-24, 18:58
GP har massiv bevakning av trafikolycksstatistiken, jag undrar varje gång vem som kan tänkas vara intresserad - men nu vet jag ju:)
Ja, det verkar det ju som om du läser den... flabb_flab

inkfish
2010-11-24, 19:19
Ja, det verkar det ju som om du läser den... flabb_flab

Ja, det är bara när jag vill läsa om mördarmaneter, sexpräster och nakenchocker som jag med förtroende vänder mig till Aftonbladet. :rolleyes:

Apropå på det så hade de årets bästa rubrik tidigare i höstas: NAKNA TYSKOR VILSE I SKOGEN.

Det var tre kvinnliga naturister på besök från tyskland som gett sig på skogspromenad och villat bort sig, och eftersom de inte hade en tråd på kroppen hade de inga fickor att lägga mobilen i så de kunde inte slå larm. När de senare hittades var de oskadda - men frös.

Artikeln illustrerades med en lite suddig bild från en barrskog med tre pratbubblor: Hilfe! Hilfe! Hilfe! Jag skrattade i flera dagar:o. Vi ska vara rädda om våra kvällstidningarflabb_flab

Netwolf
2010-11-24, 22:22
Ja, vi verkar ha hamnat lite OT i denna tråden. Jag tycker att vi därmed återgår till manet-spåret. :D;)

/Wolfen

inkfish
2010-11-24, 23:26
Absolut:D

Jag har fortsatt plöja nätet efter manetfakta och hittat spridda skurar.

* Enligt Bangkok post ska drygt 5500 personer ha avlidit efter manetkontakt sedan 1954. Men: majoriteten är inte semesterfirare vid paradisstränder. Troligen är de flesta fiskare som fiskar vid mangroveträsk, kubmaneten trivs i bräckt vatten.

* Efter den svenska flickans död 2008 citerade norska VG lokaltidningen Matichon:

Matichon skriver nå at kubemanetene også er funnet i Nambor Bay på Phuket, Loh Samah Bay på Krabi, og på øyene Lanta og Phi Phi.
Kubemaneten, som også kalles box jellyfish eller sjøveps på norsk, har vært
svært sjelden i Thailand. I alle fall til nå.
- I løpet av bare ett år har vi funnet en masse kubemaneter i Andaman-havet. Tallet fortsetter å øke, og vi vet ikke hvorfor, sier Wannakiat Tubtimsang til Matichon.

* I mars i år överlevde en 9-årig svensk flicka efter att ha blivit bränd. En
svensk semestrande brandman räddade livet på henne genom att dra loss manetens tentakler från hennes ben och ge henne hjärt/lungräddning.

* I mars i år var en expert från phukets marinbiologiska center på studiebesök i australien, som har längre erfarenhet än Thailand av kubmaneten.

OT igen...

* i det här skannandet av nätet hittade jag också en annan jävligt otrevlig ryggradslös organism som hemsöker thailand: den svenska torsken. På ett stort och välorganiserat svenskt forum diskuterades livligt priser på flickor, huruvida det även fanns ryskor i Thailand och om de isåfall var billigare, om man fick ta med flickan ner till hotellfrukosten dagen efter och varför
thailändskor verkade sova så hårt morgonen efter när man ville fortsätta det roliga ... __D

ford prefect
2010-11-25, 10:35
OT igen...

* i det här skannandet av nätet hittade jag också en annan jävligt otrevlig ryggradslös organism som hemsöker thailand: den svenska torsken.


Op, op, op, op - förnedra inte den långt ifrån ryggradslöse torsken - jag skulle hellre kalla dem "slemmiga ryggradslösa amöbor" istället (likheten finns ju där - pösiga och päronformiga typer) __D

//Åke

Kalimera
2010-11-25, 12:50
Den här tråden handlar om Kubmaneter. Vill ni diskutera annat så starta en ny tråd.

Deia
2010-11-25, 16:02
Konstigt att alla dykfirmor aldrig ser några maneter ;). Hm.......

Nu är det inte bara svenskar som dör av "stingers" i Thailand och Malaysia. Även turister från från Brunei, Korea, Australien, England, Schweiz......

Till "stingers" räknas ju också Irukandji, vilken är väldigt svår att upptäcka då den bara är 1 cm stor. Den har på senare tid påträffats i Thailand. Även dess stick kan vara dödligt men är svårare att dokumentera då symptomen inte upptäder i direkt anslutning till "sticket".

Läste någonstans att kubmaneten, Box Jelly Fish, faktiskt har ögon och att vissa tror att den kan förflytta sig i en rikting den själv väljer - i upp till två meter per sekund. Inte lätt att undvika den då.

Det jag reagerar på är att man i Thailand inte tar problemet på samma allvar som man gör i Australien. Det gäller t.ex. information om utbredning, dokumentation av dödsfall/skador, sätter upp stingernets, varningsskyltar och lämnar förebyggande information.

Eva L
2010-11-25, 16:25
Varningsskyltar fanns på Koh Lanta redan förra året. Gissar att Australien haft problemen längre eller är de kanske helt enkelt ett mer utvecklat och rikare land med ett annat sätt att hantera exempelvis informationsfrågor.

Eva

inkfish
2010-11-25, 17:21
Det jag reagerar på är att man i Thailand inte tar problemet på samma allvar som man gör i Australien. Det gäller t.ex. information om utbredning, dokumentation av dödsfall/skador, sätter upp stingernets, varningsskyltar och lämnar förebyggande information.

Precis. Det var därför jag tog med igår att en marinbiolog från Phukets marinbiologiska centrum var på studiebesök i Australien tidigare i år. Det visar ju att man inser att den där lille inkräktaren troligen kommit för att stanna, och att man måste förhålla sig till det.

Tvivlar på att turismen i Thailand klarar nån större ökning av antalet dödsfall pga maneter:(.

När jag har läst på om det här de senaste dagarna såg jag en artikel om en man, tror han var australier, vars son hade råkat ut för kubmanet i Thailand. Pappan försökte sedan ta tag i problemet genom att prata med både centrala och lokala myndigheter.

Enligt honom satte myndigheterna ibland upp varningsskyltar som plockades bort igen av lokala näringsidkare för att inte turisterna skulle försvinna:(. Jag vågar dock inte svära på detaljerna för jag hittade inte tillbaka till artikeln när jag skulle kolla den noggrannare.

inkfish
2010-11-25, 17:24
Gissar att Australien haft problemen längre eller är de kanske helt enkelt ett mer utvecklat och rikare land med ett annat sätt att hantera exempelvis informationsfrågor.



De har haft problemet mycket längre - och tagit det på allvar. Vissa kuster är särskild kända för att ha kubmaneter där vissa perioder på året.

När biologen från Phuket var i Australien råkade en australisk flicka bli stucken/bränd. Hon klarade sig, tack vare att alla visste vad de skulle göra. Man hällde på vinäger och hennes föräldrar kunde hjärt/lung-räddning. På sjukhus sövdes hon ner i några dagar och därefter kunde man konstatera att hon faktiskt skulle överleva.

Eva L
2010-11-25, 23:10
Ser att jag i ett tidigare inlägg i denna tråd skrev att jag besökte Koh Lanta i fjol det gjorde jag inte alls då var jag i Kata. Koh Lanta besökte jag i februari i år och nu är jag snart på väg till Thailand igen. :)Två resor på samma år och inte har jag varit i Grekland sedan hösten 2009.;)

Eva

inkfish
2010-11-27, 23:41
Idag skriver även expressen om maneterna:
Länk (http://www.expressen.se/nyheter/1.2230892/maneter-den-okanda-dodsfaran)

Och i en sidoartikel här: länk (http://www.expressen.se/nyheter/1.2230934/offrens-familjer-berattar) finns en uppgift som jag har letat efter. Det gäller den svenska kvinna som avled nu senast.

När aftonbladet skrev om henne var det ännu inte bekräftat att hon varit utsatt för en manet. Bladet hade anonyma sjukhuskällor som sa att det var en trolig förklaring. Obduktionsresultatet skulle få avgöra.

Jag funderade en del på det för de som blivit brända har ju haft så synliga skador, de har sett ut som om de blivit piskade med brinnande rem. Därför borde ju en ren okulärbesiktning kunna avgöra om den svenska kvinnan stött på en manet eller inte.

Men nu skriver Expressen att hennes man inte såg några tecken på yttre skador på hennes kropp.

Om det visar sig stämma är vi isåfall nere på två dödsfall på gissningsvis 40 miljoner bad.

Enigma - hur känner du inför din resa nu, är du fortfarande lika orolig?

Enigma
2010-11-28, 00:17
Ink, jag är inte mycket orolig men blir säkert mer vaken och uppmärksam på vad som simmar runt mig i havet. Jag tar med mig också vinäger. Jag tror att du gör likadant.

Enigma

inkfish
2010-11-28, 00:41
Japp, det gör jag nog. Att se upp vid när tidvattnet kommer ska jag göra, liksom kanske undvika grumligt vatten.

Och det kanske blir en flaska vinäger också. Jag har en nästan fylld flaska hallonvinäger stående i skafferiet, köpt på rekommendation men visade sig inte passa min smak alls. Nu kanske den får åka med till Thailand istället;)

Eva L
2010-11-28, 11:19
Ja det blir bra från invärtes till utvärtes bruk.

Expressen hade en sån gräslig löpsedel igår så jag nobbade deras artikel.
Utan synliga skador på kvinnan lär inte kubmaneten vara orsaken.

Eva

inkfish
2010-11-28, 11:52
Nej precis. Det är därför jag letat efter den uppgiften, var det manet borde det synas på flera meters håll.

Läste Expressens artiklar på nätet, det är länkar till dem i mitt förra inlägg. Såg aldrig varken löpsedel eller papperstidning.

Deia
2010-12-01, 12:01
Jag funderade en del på det för de som blivit brända har ju haft så synliga skador, de har sett ut som om de blivit piskade med brinnande rem. Därför borde ju en ren okulärbesiktning kunna avgöra om den svenska kvinnan stött på en manet eller inte.

Men nu skriver Expressen att hennes man inte såg några tecken på yttre skador på hennes kropp.


Som jag skrev i mitt tidigare inlägg:

Till "stingers" räknas ju också Irukandji, vilken är väldigt svår att upptäcka då den bara är 1 cm stor. Den har på senare tid påträffats i Thailand. Även dess stick kan vara dödligt men är svårare att dokumentera då symptomen inte upptäder i direkt anslutning till "sticket".




Denna lilla maneten Irukandji ger inga synliga skador. Tas upp i Aftonbladet idag.
http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/discovery/article8207409.ab

Min son, som för övrigt bor i Australien, har precis kommit tillbaka från en semesterresa till Vietnam (där ju en svensk kvinna blev bränd för något år sedan). Han frågade ortsbefolkningen om det fanns maneter men fick svaret att det inte var säsong för dom - vilket ju inte stämmer! Han höll sig till poolen. På sikt tror jag det är bättre för turismen att inte mörka utan att upplysa.

Många privatpersoner och dykfirmor försöker att själv dokumentera de olika fallen. Denna sidan hittade jag på nätet:
http://www.danasiapacific.org/main/research/jellyfish/jellyfish.html

inkfish
2010-12-04, 08:28
Det var inte irukandji som misstänktes när det gällde det senaste svenska dödsfallet utan den större kubmaneten, och den ger synliga skador.

Men enligt svenska UD så visar nu obduktionen att kvinnans död inte orsakades av manet! Om den uppgiften stämmer är det en bra nyhet för oss som är på väg till Thailand i vinter.

Deia
2010-12-07, 09:59
Maneter - Hajar - Racerbåtar

Jag gillar att åka till Dublin i december. Ute är det regn, dimma, rått. Man går in på en pub och känner värmen. Har man tur kan man lyssna till livebandet som spelar "Fairytale of New York", och sedan sjunger alla med så golv och väggar skakar. Då får jag julkänsla!

Senaste veckan har inte bara maneter figurerat i pressen, nu kommer hajarna också. Idag läste jag om detta "hot" i Aftonbladet:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/anderswestgardh/article8238050.ab

Helt OT men min mamma brukade säga: Välsignade ovisshet!
Det är väl så man får ta det........man kan inte förbereda sig för allt!

Eva L
2010-12-19, 11:39
Kom hem igår efter en tvåveckorsresa till Bang Tao. På den fina stranden såg vi inga maneter alls. Vi var på den stranden nästan varje dag och försökte undvika att bada när tidvattnet var på väg in.

Vi gjorde en tvådagstur till Krabis ö-värld och på Chicken Islands strand såg jag och äldsta barnbanet en mycket stor uppfluten manet. Huvudet var stort däremot var det svårt att se hur långa armarna var då de var lite hoptorkade. Ljus manet med lite rött i armarna. Barnbarnet älskade badet med alla fiskarna och tyckte det var spännande att berätta för mamma, som var i Long Tailbåten med lillebror som sov middag, om den stora maneten.

Eva

Marianne
2010-12-19, 13:09
Tur att ni inte såg fler maneter.

Vi funderade lite på Thailand ett tag. Väldigt svårt att veta precis vilket mål som passar en bäst när man inte varit i Thailand tidigare, men just Bang Tao var det som jag blev lockad av. Hur tycker du att Bang Tao är som resmål om du jämför med de platser du varit på i Thailand tidigare.
(Vårt mål med resan skulle vara att komma bort från kylan någon vecka, njuta av sol, värme och fina bad med klart och rent vatten - lugn miljö med trevliga små restauranger till kvällen.)
Vi övervägde också Nai Yang, men jag tyckte Bang Tao såg lite bättre ut.

Eva L
2010-12-19, 20:17
Bang Tao är mycket fint tror säkert att ni skulle trivas där Marianne. Den långa sandstranden inbjuder till härliga promenader och vattnet är klart och fint. Efter stranden finns enkla serveringar där borden flyttas upp och ner beroende på om det är låg eller högvatten. Det är ställen där man kan gräva ner tårna i sanden och titta på havet. Vi bodde på Sunwing som i princip ligger på stranden. Mycket fint ställe och bekvämt när man reser med två små barn. Minsta barnbarnet sa idag att "jag vill inte bo här utan i Thai. Han är inte två än och förstår nog inte riktigt vad det innebär att resa. En dag på stranden satte han full fart efter en liten elefant som kom förbi med sina skötare. Mycket nytt för en liten.

Vi åkte en dag till Surin där jag bodde för några år sedan och det var ingen positiv utveckling som den orten genomgått. Stranpromenaden var igenbyggd och solstolar täckte hela den fina sandstranden. Det är mycket glesare mellan stolarna i Bang Tao.

Jag gillade Kata som jag besökte 2009 och Ko Lanta där jag var i feb i år men Bang Tao är kanske min favorit.

Eva

inkfish
2010-12-19, 21:10
Så härligt det låter Eva, det verkar ha varit ett riktigt paradis för de små:)

-----

DN skrev om kubmaneten i dag - med vinkeln att hajskräcken i Sharm el Sheikh är överdriven, det finns värre faror i havet.

Artikeln tar upp mycket av det som nämnts i tråden: att kubmaneten verkar ha etablerat sig runt Thailand, att Thailand troligen mörkar dödsfall för att inte skrämma bort turister, att Australien är världsledande på att förebygga, att vinäger är bra att ha med på stranden - och att det fortfarande är mycket farligare att vistas i den thailändska trafiken än vid stränderna.

Länk (http://www.dn.se/nyheter/varlden/hotet-mot-paradiset-lurar-under-ytan-1.1229615) till DN.

Eva L
2010-12-20, 05:59
Den svenska guiden bosatt i Thailand sedan några år och som var med på vår organiserade tur till Krabi verkade inte särskilt kunnig om maneter överhuvudtaget. Det som var mest stressande på den resan var hemfärden med minibuss från Chalong till Bang Tao för trafiken den är jag verkligen mycket rädd för.

Eva

Celbe
2011-01-11, 21:07
Enigma, kan du inte berätta lite om din rundtursresa i Thailand för oss?

Och för att inte hamna off topic ;) kan jag rapportera följande på manetfronten under tiden 2 - 22/12:

Koh Lipe
ingen skymt av maneter

Koh Bulon Lae
inga maneter här heller (dock hade resorten en varningslapp uppe att man skulle "watch out for jelly fish"

Koh Ngai
den dag det blev pålandsvind kom det in en massa skräp - och maneter, men inte i några större mängder. De jag såg var kanske 10 cm i diameter och genomskinliga. Låg en större i strandkanten, den var mer rödaktig i mitten och såg ganska läbbig ut!

Karon beach, Phuket
likadant här, en dag med pålandsvind kom det in en del maneter i samma storlek som på Koh Ngai. Nästa dag var de helt borta igen.

Celbe

Enigma
2011-01-14, 12:17
Enigma, kan du inte berätta lite om din rundtursresa i Thailand för oss?

Och för att inte hamna off topic ;) kan jag rapportera följande på manetfronten under tiden 2 - 22/12:

Koh Lipe
ingen skymt av maneter

Koh Bulon Lae
inga maneter här heller (dock hade resorten en varningslapp uppe att man skulle "watch out for jelly fish"

Koh Ngai
den dag det blev pålandsvind kom det in en massa skräp - och maneter, men inte i några större mängder. De jag såg var kanske 10 cm i diameter och genomskinliga. Låg en större i strandkanten, den var mer rödaktig i mitten och såg ganska läbbig ut!

Karon beach, Phuket
likadant här, en dag med pålandsvind kom det in en del maneter i samma storlek som på Koh Ngai. Nästa dag var de helt borta igen.

Celbe

Under min rundresa och vistelse i Jomtien träffade jag aldrig på några maneter. Eftersom det finns intresse att beskriva min rundresa till Thailand så kan jag göra det i en annan tråd. Jag tänker beskriva dag för dag, lägga lite bilder och skapa ett album med en del bilder från den här resan. Det blir som ett resebrev i delar som t.ex. Arne brukar göra när han reser utomlands. Jag kommer att lämna länken till nya tråden när jag skapar den.

Enigma

P.S. Förresten hur skapar man ett album med bilder som alla kan se det på Kalimera?

Eva L
2011-01-14, 13:16
Jätteroligt om du skriver om resan. Jag har inte gjort några album och har inte mina bilder på någon hemsida så därför har jag inte visat något från min Thailandsresa.

Eva

Enigma
2011-01-25, 00:51
Jätteroligt om du skriver om resan. Jag har inte gjort några album och har inte mina bilder på någon hemsida så därför har jag inte visat något från min Thailandsresa.

Eva

Jag skriver om resan i den här tråden:

http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=26001

Enigma
2011-04-16, 20:51
Japp, det gör jag nog. Att se upp vid när tidvattnet kommer ska jag göra, liksom kanske undvika grumligt vatten.

Och det kanske blir en flaska vinäger också. Jag har en nästan fylld flaska hallonvinäger stående i skafferiet, köpt på rekommendation men visade sig inte passa min smak alls. Nu kanske den får åka med till Thailand istället;)

Snälla Ink, berätta om Din resa till Thailand. Har du hört något om kubmaneter? Hur var väder när du var där? Du beskrev så målande din resa till Goa. Kanske kan Du lägga några bilder från din resa till Thailand?

Mvh
Enigma

Eva L
2011-04-16, 21:49
Vi såg en enda kubmagnet? på Chicken Island när vi gjorde en tvådagarsutfykt
från Bang Tao till Krabi. Den hade ett huvud stort som mitt och långa armar med lite rött längst ut. Hoptorkad låg den på stranden och sen fllöt den ut med tidvattnet. Äldsta barnbarnet ville fota för att visa på dagis men när vi hämtat kameran var den på väg ut med tidvattnet så bilden blev inte så bra.

Eva

P.S blir lite osäker om jag redan berättat om det här tidigare i tråden men då får ni ursäkta