handdator

Visa fullständig version : Nöjesliv


Monica P
2010-11-21, 12:15
Det är kul att läsa bloggar från olika hörn av världen, tycker jag. Om man hittar en kan man sen snitsla sig runt hela jorden och följa andra människors skildringar av livet. Man får favoriter, helt klart, och för mig är det rena nöjet att läsa dessa bloggar.

Innan bloggandet tog fart var det lite märkvärdigt att ha en brevkompis på andra sidan jorden eller så. Nu tycker jag att något fattas om jag inte då och då får bläddra fram vad som händer i andra delar av Grekland, i Sverige, Egypten, Turkiet, Indien, Filippinerna, Australien, Costa Rica, Grönland, USA och förstås, på Åland.

Små inlägg om vardagslivet eller dramatiska skildringar av något som hänt...

Dramatiken i vårt eget liv är lyckligtvis minimal. Men det händer saker!

I går: Musik på Amoni först och sen middag på en rebetiolokal ihop med politikergänget. Av erfarenhet visste vi att det skulle bli högljutt, så vi hade bomullstussar i öronen...

Gänget var uppåt, ska sägas. Så snart mat och mest dryck hade klarats av började man att dansa, solo eller några ihop. När nån dansar solo ställer sig de andra runt om på knä och klappar takten. Alla stilar tillåts, vilket är något jag uppskattar intensivt här i landet. Det behövs inte många kvadratmeter yta mellan borden.

Vi hade den runda F, säkert 120 välplacerade kilon. Vi hade tant I, kedjerökande och tandlös, som har passat valstugan i sol och regn. Båda dessa damer har dansat förr, det märktes direkt...och de fick massor av applåder ...sen var det de unga eleganta tjejerna G, V och M som eldade massorna, och några väldigt intensiva äldre män som både dansade och sjöng...när vi lämnade lokalen hördes musiken långt ut i kvarteret. Kondition behövs om man ska på grekisk fest! (och öronproppar..)

Nöjeslivet idag är lite lugnare. Min man åkte iväg för att fiska med en kompis och jag dammsuger. Katterna busar med en tom kattmatssäck. Grannen har grillfest. Grönskan är tillbaka, blommorna har hämtat sig.

Astri
2010-11-21, 12:25
Ååh hvor jeg lengter nedover, Monica!
Ha en fin søndagflabb_flab!
Astri

Hjalta99
2010-11-21, 17:51
Suck ...! Jag är på helt fel ställe... :-(

/Eva

Sevasti & Eleni
2010-11-21, 17:56
Monica, vad Du får oss att längta till att gå på en äkta grekisk fest, precis sån som Du beskriver. Och att få göra det på vårt kära Kalymnos det är ju en önskedröm. Vem vet, kanske till våren när vi tänker oss dit, det hade verkligen varit angenämt :D :D

Tack för alla målande berättelser Du skriver, vi hade nog inte klarat vintern utan dem klapp_klap klapp_klap


Systrarna Siw o Lena bye_bye bye_bye

Ingabritt
2010-11-22, 09:31
Det där du skriver om bloggarna är verkligen sant. Att få en glimt nästan varje dag från folk som bor på de mest skilda platser i världen, det berikar livet. Sen håller jag med dej om de grekiska festerna: spontanitet, livsglädje, var som helst och hur som helst...

Monica P
2010-11-22, 13:18
Vi, gammelfolket, drog ifrån festen tidigt, i halvtolvtiden. Kompisen Irini berättade att de flesta blev kvar till klockan tre...undrar om deras trumhinnor hämtat sig än....

Nu blir det två veckors vacuum medan GR är i USA, sen ska vi samlas för att prata strategi och problem inför oppositionsrollen. Jag har fått en tjock PDF-fil om "Leader Aleias", det aktningsvärda miljonprogram som ska stödja fiskenäringen och hotell -och turistbranchen, bl annat genom att låte yrkesfiskare ta med turister ut för dykning och fiskande och annat. Det ska bli intressant att se vad som kommer att ske med vår undervattenspark som är på gång. Byggnaderna på land är klara. (Arginoda). Ute i viken ska man skapa en miljö för dyklektioner och annat. Jag rapporterar väl vartefter.

jonny
2010-11-22, 16:00
Det är kul att läsa bloggar från olika hörn av världen, tycker jag. Om man hittar en kan man sen snitsla sig runt hela jorden och följa andra människors skildringar av livet. Man får favoriter, helt klart, och för mig är det rena nöjet att läsa dessa bloggar.

Innan bloggandet tog fart var det lite märkvärdigt att ha en brevkompis på andra sidan jorden eller så. Nu tycker jag att något fattas om jag inte då och då får bläddra fram vad som händer i andra delar av Grekland, i Sverige, Egypten, Turkiet, Indien, Filippinerna, Australien, Costa Rica, Grönland, USA och förstås, på Åland.

Små inlägg om vardagslivet eller dramatiska skildringar av något som hänt...

Dramatiken i vårt eget liv är lyckligtvis minimal. Men det händer saker!

I går: Musik på Amoni först och sen middag på en rebetiolokal ihop med politikergänget. Av erfarenhet visste vi att det skulle bli högljutt, så vi hade bomullstussar i öronen...

Gänget var uppåt, ska sägas. Så snart mat och mest dryck hade klarats av började man att dansa, solo eller några ihop. När nån dansar solo ställer sig de andra runt om på knä och klappar takten. Alla stilar tillåts, vilket är något jag uppskattar intensivt här i landet. Det behövs inte många kvadratmeter yta mellan borden.

Vi hade den runda F, säkert 120 välplacerade kilon. Vi hade tant I, kedjerökande och tandlös, som har passat valstugan i sol och regn. Båda dessa damer har dansat förr, det märktes direkt...och de fick massor av applåder ...sen var det de unga eleganta tjejerna G, V och M som eldade massorna, och några väldigt intensiva äldre män som både dansade och sjöng...när vi lämnade lokalen hördes musiken långt ut i kvarteret. Kondition behövs om man ska på grekisk fest! (och öronproppar..)

Nöjeslivet idag är lite lugnare. Min man åkte iväg för att fiska med en kompis och jag dammsuger. Katterna busar med en tom kattmatssäck. Grannen har grillfest. Grönskan är tillbaka, blommorna har hämtat sig.

Hej monica brukar inte skiva så mycket i det här forumet men läser desto mer, min fru och jag reser en del i grekland och eftersom du bor där nere och din man är grek så har jag en fråga till er.
För tre år sen var vi på en liten ö och jag blev vän med en gammal grekisk man som efter några dagar bjöd in mig på en grekisk privat fest bara jag inte min fru jag blev nyfiken och gick dit och upptäckte att alla var greker utom jag och ingen kunde direkt någon engelska och alla var män inga kvinnor och vilken fantastisk musik gammla tårdryppande gekiska sånger hela kvällen och fram till 0400 på morgonen även massor av vin m.m på natten kom en man utklädd till kvinna och det och det blev nattens jubbel med dans och sång för mig så tyckte jag det såg löligt ut men jag förstod på grekerna att det var något specielt.Eftersom ingen kunde förklara för mig vad jag upplevde den natten där som har blivit oförglölig så frågar jag er om det är någon grekisk sed el vad det är.

Monica P
2010-11-22, 17:36
Jonny, jag har ingen aning om vad detta kunde vara. Hoppas att någon av våra grekiska vänner på forumet vet mer! Det låter som en svensexa, men du skulle väl ha märkt om det var nåt bröllop på gång!

Att män går ut och sitter på kafé är ju inget ovanligt eller konstigt. De kvinnor jag diskuterat detta med tycker att det är en utmärkt sak att mannen drar iväg några timmar så blir man av med den...och får stöka ostört i sitt kvinnoområde, hemmet.

Det finns förstås såna som sitter alldeles för mycket, dricker för mycket, spelar för mycket...men om vi pratar om "vanliga" gubbs så är det inget som föranleder diskussion. På torg och kaféer får man veta nyheter, göra upp affärer, skaffa hantverkare o.s.v .

Den sorts fest som du pratar om lär väl ha varit något rebetikoställe som var populärt bland lokalbefolkningen (läs männen) och kanske någon firade en namnsdag eller hade kommit hem från resa eller liknande.

KÉFI = den lust att sjunga och dansa som man får i goda vänners lag!

jonny
2010-11-22, 18:29
det är möjligt att det var en svensexa men efter att ingen kunde något mer än grekiska så var det svårt att tolka men det var en upplevelse.tack för svaret.men jag upplevde det inte som det var ett bröllop eftersom att det var så många gammla grekiska sånger och ingen person var framfrädande som en som ska gifta sig ,men det gör det samma det var en upplevelse.

Monica P
2010-11-22, 19:29
Ja, det är väl kul att ha varit med om något som kanske inte så många andra gjort. Att inte förstå språket ska inte hindra en från att ta alla chanser att träffa folk, tycker jag.