handdator

Visa fullständig version : Aldri mer Ryanair!


kifisia
2010-11-17, 10:20
Aldri mer Ryanair!


Mitt første møte med Ryanair var for mange år siden, jeg hadde ikke engang hørt navnet. Et norsk reiseselskap skulle fly oss fra Kroatia til Oslo, men først etter 12 timers forsinkelse kom det et fly som var chartret. Det stod ingen navn på utsiden av flyet. Dette var av meget gammel årgang, nedslitt interiør, men på alle dokumenter stod det RYANAIR, crewet kunne også bekrefte dette.
Kort etter start smalt det i den ene motoren og det kom flammer ut. Vi fikk beskjed om at flyet ville returnere på grunn av ”tekniske” problemer. Etter 10 minutter kom det kontrabeskjed, nei, problemene er løst, vi fortsetter. Underveis likte jeg dårlig de lydene jeg kunne høre fra den ene motoren. Det kunne heller ikke min medpasasjer som var flymekaniker i SAS! Han sa at dette flyet ikke ville blitt kjent ”LUFTDYKTIG” i noe skandinavisk land!

Jeg hadde glemt hele Ryanair inntil i fjor. Da skulle vi på julebesøk til Stockholm. Søking på nettet fikk frem billigste biletter fra Wien til Stockholm, Ryanair! Riktignokk flyr de ikke fra Vienna International, den ligger bare 25 km fra centrum, de flyr fra Bratislava i Slovakia, en typisk ”billig – flyplass ” Som Torp etc. Destinasjonen viste seg å være Skarstad, veldig langt fra Stockholm, nærmere Nykøping, men det fremgikk ikke av informasjonen. Det skulle gå greit med en busstur fra sentralt sted i Wien, men de avgangstidene som stod på Internett var gale! De hadde ”glemt å oppdatere dem”. Resultat, bussen var gått, eneste løsning Drosje! Pris 120 Euro, 70 km!

Reisen gikk ok, vi kom til Skarstad ”bare ca 1 time forsinket”!

Verre gikk det på hjemturen. Etter å ha sittet 1 time i flyet ble det gitt beskjed om ytterligere forsinkelse, flyet måtte avises! Etter ytterligere 1 og en halv time ny beskjed: Vi har ikke mer avisingsveske! Så begynte det å snø! Denne flyplassen ”in the middle of nowhere” var ikke utrustet for snørydding! Etter 4 timer i flyet begynte passasjerene å bli utålmidigen, men det ble gitt beskjed BLI sittende. En pasasjer ble meget forbandet, han gikk til kapteinen og sa ”hva han mente om Ryanair” Ny beskjed: ”Passasjerene kan bevege seg fritt så lenge de ikke sjenerer noen av besetningsmedlemmene! Om noen ønsker å forlate flyet er det ok men da kan de ikke komme tilbake! Bagasjen går til Bratislava!
Det gikk ytterligere 2 timer. Først etter at alle hadde sittet der i 6 og en halv time startet vi! Ankomst 6 og en halv time forsinket! Det fantes ingen buss på den tiden. Heldigvis fikk ji noen medpasasjerer til å dele en taxi.
Når vi legger sammen ble Ryanair meget dyrere enn om vi hadde reist med SAS eller Austrian!

Etter hjemkomsten begynte vi å snakke med venner og kjente om opplevelsene. De fleste sa: ” Det må du vente når du ikke vet hva Ryan -air betyr!”
Jeg er i hvert fall overbevist nå!
Ryanair er verdens mest urusle flyselskap! Aldri mer Ryanair!

Så i dag kan du lese følgende historie i verdenspressen:

Ryanair skulle i går, den 16. november fly en gruppe franske turister fra Marokko til Paris. Billigflyplassen til Ryan heter Beauvais, vell 100 km fra Paris.
Det er bare det at denne flyplassen er stengt om natten! Resultat, flyet landet i Liege i Belgia, mange hundre kilometer fra Paris.
Gaule eller Orly, men det koster mer i landingsavgift!

Passasjerene ble meget sinte, de nektet å forlate flyet. Det gjorde imidlertid besetningen. Døren til cokpitten stod vidåpen, ulåst!

Det hele endte med at flyplassmyndighetene i Liege måtte organisere buss til Paris! Det regnes med at den ekstra regningen Ryanair får for dette ”stuntet” er høyere enn en ekstra landingsavgift. Dertil får de påpakning fra luftfartsmyndighetene for å ha forlatt flyet uten å stenge døren til cockpit!

Liknende skandalehistorier om Ryanair over alle deres destinasjoner kan du finne om du søker på GOOGLE!

Hvor lenge skal Ryanair kunne fortsette før det blir bannlyst av luftfartsmyndigheter i alle land?

“Jeg HATER Ryan air!!!”

Dette slagordet skal jeg få trykket opp til Jakkeoppslagsmerke, og delt ut til likesinnede!

Eller hva mener dere?

Charleston
2010-11-17, 11:23
Jag förstår helt din frustration och vrede, Kifisia. Själv slutade jag åka med ful-Ryan för 7-8 år sen. Det var då främst pga sättet de behandlade/behandlar sin personal på, men alla rapporter om hur de även behandlar sina passagerare har ju inte direkt fått mej att ens fundera över att ändra inställning. Och även om man kanske inte ska göra detta till en personfråga, så stärks jag varje gång jag ser chefen O'Leary uttala sej i tv i min uppfattning att han måste vara en av de mest osympatiska personerna på denna jord. Åtminstone är det det intrycket han ger.
Tyvärr verkar ju hans affärsidé, med låga initialpriser (bl a pga av en vidrig personalpolitik), noll service ("man får vad man betalar för"), konsekvent vägran att bry sej om utslagen i ARN (allmänna reklamatiosnnämnden), etc, löna sej bra. Och visst, ställer man upp på detta så står det ju var och en fritt att åka med ful-Ryan. Själv har jag dock väldigt svårt att tänka mej göra det.

inkfish
2010-11-17, 14:41
En av mina principer och löften till mig själv är att jag aldrig någonsin ska flyga med Ryan!

Det enda de inte tar extra betalt för verkar vara syret (och de berömda toalettbesöken) ombord. Dessutom går det tydligen inte att kontakta dem på annat sätt än att maila på engelska till Irland:confused:. Naturligtvis klarar jag att maila på engelska men företag som så till den grad försvårar kundkontakterna gör jag inte affärer med.

Jag har entusiastiska Ryanfans i omgivningen och de tycker att jag är korkad som "betalar mer än nödvändigt". Men ska jag upp i luften vill jag anlita SERIÖSA företag - så jag är gärna "korkad" på den punkten.

para poli
2010-11-17, 18:03
Tror inte Ryan tummar på säkerheten, de har väl även en "fräsch" flotta av 737:or.
Likväl har jag avstått och kommer avstå att flyga med dem. Eftersom jag alltid är ute i god tid när det gäller bokningar så får jag garanterat samma låga kostnad i slutändan. Och då får jag en mycket trevligare upplevelse på köpet med exempelvis Lufthansa (favvon!!), KLM, AF osv...
Ryanair, nej tack!

malou
2010-11-17, 21:01
Nå har ikke jeg reist med dette flyselskapet. Av ganske åpenbare grunner, ellers sparer jeg gjerne noen kroner på en billett. Om det passer sånn. Men så snål (?) eller gjerrig å booke med et selskap som man faktisk v e t kan kreve mye ekstra tid og også penger - og i siste instans virkelig irritere seg over det, det er vanskelig å forstå. Heller ikke en motkampanje, med buttons. Bedre å bruke energien på annet (og i all verden hvem vil gå rundt med en anti-ryan air button?).

SteffTee
2010-11-17, 22:27
Man måste veta vad man köper när man gör affärer med Ryanair. Har själv åkt med dem 5-6 tur-och-retur-resor utan några som helst problem.
Flygplatserna ligger långt från de orter de anger, många extra avgifter blir det när bagage, kreditkortsavgifter mm är adderat till bokningen.
Servicen ombord är alltid OK men kanske lite opersonlig. Flygplansflottan är en av de modernaste i Europa! Jag har ALLTID landat och startat på tid!

Med ca 60milj passagerare per år och en nagel i ögat på både myndigheter, traditionella flygbolag och misshandlade psgr är det solklart att det ibland blir fel och stora rubriker.

Jag skriver igen; "vet man vad man köper och vilka konsekvenser en irregularitet kan innebära, då blir man inte överraskad över Ryanairs beteende"

Vill man ha trygghet köper man biljett med flygbolag som erbjuder en produkt som ger skälig ersättning,god service och snabba lösningar för att ta passageraren till sin destination utan merkostnader för densamme.

De är naturligtvis olika från person till person hur mycket denna extra trygghet får kosta.

PS Ryanair har inget att säga till om, om de av flygtrafikledningen blir omdirigerade till annan flygplats. Vad jag vet ingår heller inte Liege som destination i Ryanairs ordinarie utbud så lösningen med en diversion och sedan busstransport var inte speciellt ortodox i flyget värld!

PPS Jag har absolut ingen anknytning till Ryanair. Tvärtom jobbar jag just på ett av de många andra större flygbolag som finns i Sverige/Europa, men någon rättvisa ska det väl ändå vara även om det nu är konkurrenten som det hackas på :-)

laero
2010-11-17, 23:14
Håller med SteffTee, kritiken mot Ryanair blir ibland utan sans och balans.
När man skriver att man hatar bolaget handlar det nog framförallt om att man inte förstår vilken produkt det är man köper.

Debatten om Ryanair dyker ju upp på Kalimera med jämna mellanrum, jag kopierar in en del av ett inlägg jag gjorde i en annan tråd:

Och säga vad man vill om Ryanair men något har de ju gjort rätt, de är väl idag det framgångsrikaste flygbolaget i Europa, oavsett om man mäter ökning av passagerare och linjer, hur väl man fyller sina plan (kabinfyllnadsgrad) eller i ekonomiska tal.
I trådskaparens länk kan man också läsa att bolaget, finanskris till trots, gjort en vinst på ca 3 miljarder, vilket kan jämföras med de flesta traditionella bolags katastrofsiffror. Av det kan man förstå att högre biljettpriser faktiskt inte är vägen till framgång i flygbranschen.

Den här framgången hade Ryanair inte haft om de varit så usla som det ofta framförs.

Lars

Mysan
2010-11-18, 11:16
Har också flugit med Ryan ett par gånger. Bra gånger måste jag säga. Säve - Gatwick (England) och Växjö - Alicante (Spanien).

Tillåtet handbagage 10 kg räcker gott o väl för en tors-sönd resa och incheckning över nätet. Då blir det en billig flygresa. Men det gäller att verkligen läsa vad det står i det finstilta så man inte åker på fler avgifter än man tänkt sig. DET behöver man kanske inte i samma utsträckning om man åker med något annat bolag.

Om personalen är trevlig eller inte, om man får betala hutlöst för mat o dryck på planet, det lägger jag inte så stor vikt vid. Jag har inget behov av något av det. Jag har råkat ut för väldigt otrevliga värdar/värdinnor på "stora" bolag också, det där har nog mer med personen att göra och dagsformen, än det har med själva flygbolaget.

ramses
2010-11-18, 12:00
Är varken student, snål eller speciellt fattig. Men, har rest ett flertal tillfällen med Ryan. Vad lustigt det vore om man genom att resa med vissa bolag kunde veta vilka människor som reste med respektive bolag. Svårt då att malla in sig i "rätt kategori", har även rest med tex. SAS. Det framgår ju vid bokning, o vid vanlig reseplanering att Ryans flygplatser ligger en varierande bit utanför den aktuella stad man ska till. Flyg väl.bye_bye

SteffTee
2010-11-18, 12:47
Det vore intressant om Ryanair fann en billig, avlägset belägen flygplats i Grekland och började flyg från Skandinavien.
Vi skulle då verkligen få förstahandsinformation från hundratals Kalimeror som säkert skulle utnyttja deras förbindelser.
Detta helt oavsett om de är snåla, fattiga, ekonomiska, äventyrliga elller helt enkelt bor i Södermanland och har närhet till Skavsta.

Allt billigflyg är inte av ondo. Tvärtom, allt som gynnar reseindustrin är bra och gynnar i slutändan många grenar i branschen. En fattig student som börjar resa med Ryanair får troligvis en smak för världen och gynnar senare i livet, med mer välfylld plånbok och mer krav på trygghet, andra flygbolag och kanske också reser mer än genomsnittet.

Annars hälsar jag alla välkomna till "mitt" flygbolag. Jag lovar att ta hand om er om det skulle bli några fel i hanteringen.
Det är nämligen mitt jobb ! bye_bye

Bluesea
2010-11-18, 14:10
Ok, jag kanske generaliserade när jag sade att du generaliserade. Sorry. Visst är det bra med alternativ. Jag tror t.ex. att Ryanair skulle gå med tomma plan om de skulle få för sig att korsa Atlanten med samma restriktioner de har nu. Men om du har möjlighet att ta några dagars ledighet (när Ryanair har en kampanj) och se dig omkring i Europa, tycker jag Ryanair är svårslaget.

ramses
2010-11-18, 22:55
Fattar egentligen inte tråden från början kifisia, vänd dig till Ryan om du är missnöjd. Först då kan du hoppas på feedback på dina synpunkter. Sen är jag hjärtligt trött på alla tyckanden om vi hur reser. Beror på så mycket, geografiskt läge, resemål, tidpunkt, ekonomi givetvis, resplan etc. Kalimera kan tillföra oss så mycket, låt oss ta till vara på det.

inkfish
2010-11-18, 23:48
Men vad skulle diskussionsforumet Kalimera handla om ifall det inte fick handla om "tyckanden om resor":confused:. Det är själva grunden för det här stället. Diskussionsforum handlar ju om åsikter.

Den här tråden är inte konstigare än nån annan som varit här under åren. Att beskriva sina dåliga erfarenheter av ett flygbolag är inte sämre än att beskriva sina goda erfarenheter av en taverna på Kreta.

ramses
2010-11-19, 14:48
OK, no more good intryck från Kreta ....
Vill man läsa in vad som helst så gör med det. Självklart handlar Kalimera om bla. hur vi reser. Men alla åsikter om hur vi tar oss dit eller nån annanstans o med vilket flygbolag är JAG less på . Det var bara det, min åsikt som väl jag får framföra ,eller?

Lissi
2010-11-19, 15:45
Själv har jag aldrig åkt med Ryan Air eftersom det helt enkelt aldrig passat våra resor, men vi hade bokat en gång då resan blev inställd pga dödsfall i familjen.
Då fick vi pengarna tillbaks av vårt försäkringsbolag trots att det var omöjligt att avboka resan....
Men om man som vänner till oss kan flyga för ibland 100-200 kr t o r för två som de ibland lyckats med till resmål de velat till så är det väl självklart att man åker om man då är medveten om allt som kan gå fel. t ex att man sitter på flygplatsen och avgången blir inställd och man då får sina kronor tillbaka eller kan välja en annan destination.
Jag tror de allra flesta som nu åker med Ryan Air är medvetna om vad som gäller/inte gäller. Antalet resenärer som de har talar väl sitt tydliga språk!

Lissi

Carina
2010-11-19, 16:16
Jag säger bara, reser inte med Ryan Air!

karinafp
2010-11-19, 16:37
Men alla åsikter om hur vi tar oss dit eller nån annanstans o med vilket flygbolag är JAG less på . Det var bara det, min åsikt som väl jag får framföra ,eller?

Visst får du det, men då får du väl också tåla att andra framför SINA åsikter. Eller också går det att låta bli att läsa sådana trådar...Ang_elx man MÅSTE inte läsa allt som skrivs här.

Själv tycker jag det är intressant att höra både plus och minus för att kunna göra de val som passar mig bäst utan att behöva göra om de misstag andra har gjort... ;)

ramses
2010-11-19, 16:45
Jo då alla får föra fram precis va de vill. O jag vet att man inte måste läsa allt, tack för informationen. Me det är svårt att veta var man i så fall ska sluta läsa, innan det står sånt som "man inte tål"; härligt. Om inte mitt minne helt sviker mig hade denna tråd i början begrepp som "hata Ryan", tänker nu inte lägga mer energi på denna tråd som blivit enbart dränerande.

Ante
2010-11-19, 17:37
Jag gillar Ryanair!
+ Ofta bra avgångstider när jag rest, slippa nattresorna som ofta blir med charter eller extra övernattning på hotell då flyget med charter går 06.05 istället för 15.05 från Skavsta.

+ Charterflygen är ofta överfyllda med barnfamiljer med massa packning och har upplevt långa inchekningsköer med massa strul och väntetid.

+ Ryanair är snabbt och smidigt sätt att resa och även bra priser!

Har rest med Ryanair 6ggr t/r (både längre o kortare flyg) och allt har fungerat helt klockrent!

bye_bye

Ante
2010-11-19, 17:41
OK, no more good intryck från Kreta ....
Vill man läsa in vad som helst så gör med det. Självklart handlar Kalimera om bla. hur vi reser. Men alla åsikter om hur vi tar oss dit eller nån annanstans o med vilket flygbolag är JAG less på . Det var bara det, min åsikt som väl jag får framföra ,eller?
Man måste ej läsa alla trådar ;)

kimmen
2010-11-19, 17:48
Jag brukar även kolla Ryanairs priser när jag ska flyga nånstans (dit de flyger).
Hittills har Ryanair aldrig varit billigare totalt än nåt av de "vanliga" reguljära flygbolagen. Det har ofta också varit väldigt dåliga flygtider.

/kimmen

Lissi
2010-11-19, 20:55
Jag förstår inte alls irritationen över tråden som sådanAng_elx
Jag läser alltid bara de trådar som jag har lust att läsa och denna är rätt kul, dvs att samma flygbolag både kan ÄLSKAS och HATAS till den milda grad är väl häftigt!!klapp_klap Slutsatsen måste väl ändå bli att de som älskar Ryan Air fortsätter att åka med dem och de som ogillar företaget låter bli. :eek:

Lissi

CarinaN
2010-11-20, 11:09
Jag gillar Ryanair!
+ Ofta bra avgångstider när jag rest, slippa nattresorna som ofta blir med charter eller extra övernattning på hotell då flyget med charter går 06.05 istället för 15.05 från Skavsta.

+ Charterflygen är ofta överfyllda med barnfamiljer med massa packning och har upplevt långa inchekningsköer med massa strul och väntetid.

+ Ryanair är snabbt och smidigt sätt att resa och även bra priser!

Har rest med Ryanair 6ggr t/r (både längre o kortare flyg) och allt har fungerat helt klockrent!

bye_bye

Jag instämmer med dig! Vi har rest massor av gånger med Ryanair och varit lika nöjda varje gång. Inte sämre service än andra bolag, snarare tvärtom. Vi har alltid landat i tid och flygbiljetterna har varit otroligt billiga.

Jag tycker det är helt ok att man har åsikter både för och emot ett flygbolag, men många som är negativa i den här tråden har själva aldrig åkt med Ryanair. T ex sägs det att det är omöjligt att nå dem.... märkligt! Jag har ringt och pratat med dem ett par gånger, telefonnummer finns på deras hemsida. Det finns en flik där som heter kontakt. klicka på den så finner man telefonnumret. Visserligen får man prata engelska men väljer man att boka med dem så vet man att det är så det är.

Alla vi som älskar att resa har nytta av att Ryanair finns oavsett om vi väljer att åka med dem eller inte, de bidrar till att andra bolag också tvingas hålla nere sina priser.

Carina

inkfish
2010-11-20, 11:56
Puh, det var ingen lättnavigerad sida direkt:D

Under kontakta kundtjänst hittar jag bara ett faxnr och en adress för snigelpost. Däremot finns två telefonnummer om man vill ringa och boka. Båda kräver engelska och det ena uppges kosta 4 kr/min och det andra 15 kr/min. Det var i alla fall bättre än den uppgift om 30 kr/min som jag surfade förbi på en resesajt.

Men om du har rätt och att det faktiskt är enklare att kontakta dem nu så är det ju ett fall framåt :). De kanske skulle klara sig bättre på diverse svarta listor då, i synnerhet om de dessutom skulle börja rätta sig efter ARN:s beslut;)

kimmen
2010-11-20, 11:59
Alla vi som älskar att resa har nytta av att Ryanair finns oavsett om vi väljer att åka med dem eller inte, de bidrar till att andra bolag också tvingas hålla nere sina priser.
Ja, andra reguljära flygbolag - med bättre flygtider - är många gånger billigare än Ryanair.:)

/kimmen

kimmen
2010-11-20, 12:32
Däremot finns två telefonnummer om man vill ringa och boka.
Precis, de gäller bara för bokning.
För klagomål gäller fax eller snigelpost.

/kimmen

Deia
2010-11-20, 15:22
Förseningar: Jag har rest med Ryanair många gånger och aldrig varit försenad. Däremot har jag suttit i ett fullsatt plan på Palma airport, i 4 timmar utan luftkonditionering, när vi rest med ett av de flygbolag våra svenska charterbolag anlitar. En gång när vi skulle med Apollo till Grekland var vi så försenade att vi fick övernatta i Göteborg före avresa och en gång var vi tio timmar senade med Ving.......

Medhavd mat: Hos Ryanair får man ta med sig mat och äta vad man vill! Hos andra bolag får men inte ens ta med en banan.

Ringa kundtjänst: Vad är problemet? Att man pratar engelska? Om man inte klarar det kanske man ska hålla sig till charter....;)
Ringde dit en gång för att få ersättning för ett anslutande inställt flyg. Obs! att Ryanair egentligen inte tar ansvar för anslutade flyg eftersom dom är ett "point-to-point" bolag. Jag ringde kundtjänst och det tog tre minuter = 12 kronor. Problemet löstes och jag fick pengarna tillbaka.

Komforten: Har rest många gånger till Dublin. En gång passade inte avgångstiderna så vi fick ta SAS istället. Mycket sämre komfort (mindre plats), sämre service (otrevlig personal) på planet och 5 gånger så dyrt.

Många verkar ha fördomar om Ryanair utan att ens ha provat att resa med dom.....:rolleyes:

Nektaria
2010-11-20, 15:28
Förseningar: Medhavd mat: Hos Ryanair får man ta med sig mat och äta vad man vill! Hos andra bolag får men inte ens ta med en banan.
:rolleyes:

Hej Deia!
Hos vissa andra bolag, ja. Hos Norwegian fick jag svar att man självklart fick ta med sig något att äta på planet, MEN ingen alkohol!
Flyg- charterbolagens policies har vad gäller medhavd förtäring finns att läsa i tidigare tråd!:)
Lena

kimmen
2010-11-20, 15:41
Många verkar ha fördomar om Ryanair utan att ens ha provat att resa med dom.....:rolleyes:
Att Ryanair inte har varit billigast när jag velat resa samt att flygtiderna har varit dåliga är ingen fördom - det är fakta.:rolleyes:

/kimmen

inkfish
2010-11-20, 19:36
Många verkar ha fördomar om Ryanair utan att ens ha provat att resa med dom.....:rolleyes:

Ja, man ska ju inte tro på vad Allmänna reklamationsnämnden och andra konsumentinstanser meddelar, eller hur?;)

Enigma
2010-11-20, 20:42
Jag flög med Ryanair drygt 10 gånger. Ibland landade jag före tiden, ibland i tid, sist var planet försenat över två timmar, sedan väntade vi på Skavsta flygplats ca en timme för att kunna stiga av planet och på sina bagage väntade folk drygt en timme (utan att någon meddelade vad som pågick). Alla passagerare stod och gapade. Efter 45 minuter frågade jag en anställd på flygplatsen varför väntar vi så lång tid på vårt bagage. Jag ställde också en skämtfråga om vi landade i Sverige eller i ett U-land eftersom ingen information gavs under en timme. Svaret på min fråga var att det pågick ombyggnationer på Skavsta flygplats. Efteråt hördes också ett meddelande att bagaget kommer fram. Det kom efteråt efter ca halvtimme.

Just de flygningar tog jag med Ryanair eftersom flygplatsen på ut- och inresan passade mig perfekt och att flygtider var inte långa.

Ryanair har både sina fördelar och sina nackdelar. Om många nackdelar läser man i pressen och det är säkert sant. Det händer också att de landar lite före eller i tid och då får de beröm för det vid vissa tillfällen.

Enigma

Yanna
2010-11-20, 21:03
Svaret på min fråga var att det pågick ombyggnationer på Skavsta flygplats.
Enigma

Det här måste väl ändå vara flygplatsen man ska klaga på o inte Ryanair? :confused:

Enigma
2010-11-20, 21:23
Det här måste väl ändå vara flygplatsen man ska klaga på o inte Ryanair? :confused:

Ja, att vänta på bagage över en timme pekar på flygplatsens fel men förseningen av flygplan (över två timmar) gjorde att vi väntade i planet sittande över en timme.

Yanna
2010-11-20, 21:42
Ja fler än Ryanair ska tas i örat, helt klart! Ang_elx

Hopplöst, fy tusan för att sitta en timme i planet efter landning...berodde det på att planet inte fick taxa in efter förseningen eller?

kifisia
2010-11-21, 08:50
For meg som la in denne tråden har det vært interessant å lese så mange motstridende oppfatninger. En ting er klart, om du velger et lavpris selskap så må du vite hva du går til, hva du kan vente deg. Det er ikke noe problem, men som utgangspunkt i opplevelsen på Skavstad, da passasjerene ble sittende 6 timer i flyet uten tilbud om mat eller drikke, kan jeg ikke annet enn å påstå at Ryanair er LANGT verre enn de andre lavprisselskapene, Air Berlin, Nikki, (Niki Lauda) , Norwegian etc. Historien om passasjerene som ble forlatt av mannskapet på flyplassen i Liege i Belgia, mange hundre km fra destinasjonen Paris, med døren til cocpit åpen, føyer seg inn i mange andre skrekkopplevelser med Ryanair, blant annet i Italia hvor selskapet flere ganger er idømt bot for å ha missligholdt elementære regler om behandling av passasjerer i tilfelle av forsinkelser. Forsinkelser hender, det er ikke det det dreier seg om, det er HVA som hender i Ryanair i slike tilfeller! Måten de behandler passasjerene på.
Dette går så langt utover all folkeskikk at Ryanair burde utestenges fra ALLE flyplasser! Dette selskapets opptreden er HELT uakseptabel. Det finnes klare regler om hvordan selskapene skal opptre overfor passasjerene, det gjelder for alle selskaper, de bør også gjelde for Ryan. Det ble ettertrykkelig fastslått av Italiensk rett som idømte selskapet bot!
Selv reiser jeg ofte Niki og Air Berlin, det er en annen verden!

ford prefect
2010-11-21, 14:37
Historien om passasjerene som ble forlatt av mannskapet på flyplassen i Liege i Belgia, mange hundre km fra destinasjonen Paris...

Vid just den episoden var flygplatsen i Paris stäng p.g.a. dimma och planet blev omdirigerat till Liege - inget som man kan lasta Ryan Air för...

Planet skulle till Frankrike men tvingades landa i Belgien på grund av dåligt väder.

Då vägrade passagerarna gå av.

Planet var fullt av franska turister som semestrat i Marocko.

När de skulle resa hem försenades flygningen av dåligt väder, och när planet omkring midnatt kom till Beauvais-flygplatsen utanför Paris hade den stängt för natten på grund av dimma.
Åkte till Belgien

Planet dirigerades därför om till Liege i grannlandet Belgien.

Passagerarna erbjöds busstransport de 35 milen tillbaka till Beauvais, men var så förbannade över omvägen att de vägrade gå av planet, rapporterar AP.

http://www.aftonbladet.se/resa/article8140757.ab


//Åke
(Som har flugit med RA till Dublin och skulle utan problem flyga med RA igen)

Lissi
2010-11-21, 14:43
Stämmer det som står i den artikeln så är det i mitt tycke PASSAGERARNA som ska skämmas och inte Ryan Air!

Lissi

kifisia
2010-11-21, 15:41
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10011467

Opplysningene om hva som hendte er motstridende. Det som hendte var at Ryan Air i utgangspunktet fikk 3 timers forsinkelse. Om flyplassen i Beauvais er nattestengt eller om det var tåke er likegyldig! Charles de Gaule flyplassen har meget mer avansert innflygnings utstyr og VAR åpen!
Dette ville imidlertid koste Ryanair en høyere landingsavgift.

Det er for mange slike episoder med Ryanair! Pasasjerer blir sittende i flyet eller på flyplassen uten informasjon! Dette er uakseptabelt for meg. Ta risken den som vil!

Norwegian er også et lavprisselskap, jeg reiser med dem fra Wien tl Oslo og retur for 90 Euro. Jeg må betale for mat og for bagasje, men DET er ettertrykkelig opplyst.

Du får ha med deg mat men ikke alkohol, det er desverre et faktum som skyldes at nårrbaggarna har en ekstremt dårlig alkoholkultur noe som gjør at det koster flygbolaget mye penger pga bråk med fulle pasasjerer!

kifisia
2010-11-21, 16:54
Her er 2 linker til for den som vil lese mer om Ryan.

http://www.telegraph.co.uk/finance/comment/alistair-osborne/8142238/Michael-OLeary-loses-Ryanair-touch.html (http://www.telegraph.co.uk/finance/comment/alistair-osborne/8142238/Michael-OLeary-loses-Ryanair-touch.html)

http://www.thisislondon.co.uk/standard/article-23898564-ryanair-flight-switch-causes-mutiny.do (http://www.thisislondon.co.uk/standard/article-23898564-ryanair-flight-switch-causes-mutiny.do)

Det som er helt klart:

CDG var åpen men ledelsen i Ryanair ville ikke betale på en dyr flyplass!

SteffTee
2010-11-23, 07:00
http://www.telegraph.co.uk/finance/comment/alistair-osborne/8142238/Michael-OLeary-loses-Ryanair-touch.html



Den länken är i sin Brittiska Understatement-ironi obetalbar :) I like !


Men det står inte i några av länkarna att Ryanair hade något val när de blev divertade till Liege. ATC bestämmer i det fallet, inte Ryanair.

eija
2010-11-23, 09:54
Efter två veckor här igen :D _B-anana!!!!!!!!!!!!!!!!!1
Ingenting annat vill jag säga, bara att jag aldrig har haft några problem med Ryanair. Kanske har jag haft tur!

Admirala
2010-12-05, 12:02
En kåring av verdens verste flyselskap på nettavisen e24 i dag - og Ryanair kommer på topp - eller bunn, alt etter som man ser det. Et firma som heter Zagat har intervjuet over 8000 storkunder samt ansatte i flyselskapene, og konklusjonen er klar:

"Ryanair - De som har fløyet med Ryanair vil nok ikke være sjokkert over at selskapet har lavest poengsum i hele Zagats globale undersøkelse.
Ryanair, verdens mest agressive lavprisflyselskap, fikk totalt 4,16 poeng av 30 mulige. Maten fikk kun 2,15 poeng av 30 muilge. Begge tilsvarer «elendig».
Selskapet er kjent for sitt kontinuerlige selgende personale, grelt interiør, vonde seter og samme boarding-prosedyre som easyJet."

Boardingprosedyren beskrives slik, under EasyJet som er 3. dårligst:
Selskapet åpner dørene inne på terminalen og de som løper raskest får de beste plassene.
«Som alle sier, er storfe-boarding-panikken uverdig og helt sikkert unødvendig. Det ville ikke kostet easyJets datamaskin noe å fordele plasser og lindre inntrykket av at man kjemper om en plass på en buss som kan bli overfull», skriver en bruker.

(Kilde: http://e24.no/naeringsliv/article3932769.ece)

kifisia
2010-12-06, 10:13
En kåring av verdens verste flyselskap på nettavisen e24 i dag - og Ryanair kommer på topp - eller bunn, alt etter som man ser det. Et firma som heter Zagat har intervjuet over 8000 storkunder samt ansatte i flyselskapene, og konklusjonen er klar:

"Ryanair - De som har fløyet med Ryanair vil nok ikke være sjokkert over at selskapet har lavest poengsum i hele Zagats globale undersøkelse.
Ryanair, verdens mest agressive lavprisflyselskap, fikk totalt 4,16 poeng av 30 mulige. Maten fikk kun 2,15 poeng av 30 muilge. Begge tilsvarer «elendig».
Selskapet er kjent for sitt kontinuerlige selgende personale, grelt interiør, vonde seter og samme boarding-prosedyre som easyJet."

Boardingprosedyren beskrives slik, under EasyJet som er 3. dårligst:
Selskapet åpner dørene inne på terminalen og de som løper raskest får de beste plassene.
«Som alle sier, er storfe-boarding-panikken uverdig og helt sikkert unødvendig. Det ville ikke kostet easyJets datamaskin noe å fordele plasser og lindre inntrykket av at man kjemper om en plass på en buss som kan bli overfull», skriver en bruker.

(Kilde: http://e24.no/naeringsliv/article3932769.ece)

Det er for meg nesten utrolig at så mange som nesten 3000 har lest dette innlegget! Denne linken beviser min påstand ganske så ettertrykkelig! Dette er imidlertid intet hinder for at ENKELTE har hat tur! Det må du ha om du vil risikere å reise med Ryan i henhold til denne linken!

kimmen
2010-12-09, 20:48
Senaste Ryanair-nytt finns här (http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.507177-ryanair-plan-fast-pa-save) och här (http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.507750-antligen-pa-vag-mot-sicilien).

/kimmen

para poli
2010-12-09, 22:17
Senaste Ryanair-nytt finns här (http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.507177-ryanair-plan-fast-pa-save) och här (http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.507750-antligen-pa-vag-mot-sicilien).

/kimmen

SAY NO MORE

skulle va intressant att se vad som hänt om en Lufthansa-kärra eller KLM-dito hanterat situationen på samma sätt...

Nu är det väl mer eller mindre vedertaget att Ryan "kan" göra så här. Men bara för att en minoritet av passagerarna betalat nada för biljetten så behandlas alla som boskap. Fresten förlåt, boskap får ju numer åka luftkonditionerat med gott om benutrymme till farbror slaktaren. Det hade blivit ett herrans liv om Rosa fått flyga Ryan...

Bluesea
2010-12-10, 08:17
Har åkt med Ryanair mer än 10 gånger och har betalat mellan 0 och 250 kronor per biljett tur och retur. Har alltid blivit korrekt bemött, planen har alltid avgått i rätt tid, och oftast landat före tidtabellen. Vilken tur jag måste ha haft. Kom på en sak, måste ut och köpa en Trisslott...

greklandsgalen
2010-12-10, 09:53
Jag har fått intrycket att Ryanairs personal har ganska dåliga villkor, har läst en del om låga löner, långa arbetstider och andra sämre villkor.
Det om nåt är för mig en anledning till att undvika det bolaget
Och har man aldrig åkt med dem, men har hört en massa negativa saker, ska det mycket till innan man vågar pröva ett sånt bolag. Trots att vissa har positiva upplevelser.

kimmen
2011-04-05, 18:14
Förutom administrationsavgift och avgift för internetincheckning, har Ryanair nu också infört "Delay/Cancel Levy" på 22 SEK per resväg. Detta är en avgift för eventuella framtida :eek: kostnader Ryanair kan bli ålagda att betala som kompensation vid förseningar etc.

Eftersom ingen av dessa tre avgifter går att välja bort tycker jag att de ska ingå i grundpriset. Allt annat är bara ful och vilseledande marknadsföring.


Edit:
Enligt uppgifter man får fram om man googlar lite utövar Ryanair rena utpressningen. Man lovar etablera en linje om man får "introduktionsrabatter" eller "marknadsföringsstöd" av de lokala myndigheterna. Ett tag efter att dessa ekonomiska stöd upphört, hotar Ryanair att lägga ned linjen om man inte får fortsatt stöd... Fula fiskar!!:mad::mad:


/kimmen

habs
2011-06-11, 22:54
Har åkt med Ryanair mer än 10 gånger och har betalat mellan 0 och 250 kronor per biljett tur och retur. Har alltid blivit korrekt bemött, planen har alltid avgått i rätt tid, och oftast landat före tidtabellen. Vilken tur jag måste ha haft. Kom på en sak, måste ut och köpa en Trisslott...


inte svårt att komma i tid om man lägger till tid. dvs en flygning som skall ta 50 minuter sätter man upp som 1 timme när man landar efter 52 minuter tror passagerarna att man tjänat 8 minuter medan man faktiskt var 2 minuter försenade.

SteffTee
2011-06-12, 13:31
inte svårt att komma i tid om man lägger till tid. dvs en flygning som skall ta 50 minuter sätter man upp som 1 timme när man landar efter 52 minuter tror passagerarna att man tjänat 8 minuter medan man faktiskt var 2 minuter försenade.

Flygbolagen får inte själva bestämma tidtabeller och hur lång tid det ska ta!
Det ansöker man om och de flygtider man får ar standardiserade och då ingår en genomsnittlig taxi-tid på avg -och ankomstflygplats samt en beräknad flygtid beroende på aviserad flygplanstyp och beräknat trafikflöde vid olika dagar -och tidpunkter.
Tidtabellen räknas från off-block (när planet dras ut från gaten) till dess att planet står till vid parkeringen på ankommande flygplats.
Flygtiden som alltid annonseras ombord innan start är alltid den tid som flygplanet verkligen är i luften, airborn - touchdown.

Zappa
2011-06-12, 16:32
Flygbolagen får inte själva bestämma tidtabeller och hur lång tid det ska ta!
Det ansöker man om och de flygtider man får ar standardiserade och då ingår en genomsnittlig taxi-tid på avg -och ankomstflygplats samt en beräknad flygtid beroende på aviserad flygplanstyp och beräknat trafikflöde vid olika dagar -och tidpunkter.
Tidtabellen räknas från off-block (när planet dras ut från gaten) till dess att planet står till vid parkeringen på ankommande flygplats.
Flygtiden som alltid annonseras ombord innan start är alltid den tid som flygplanet verkligen är i luften, airborn - touchdown.

Tack Steff-Tee!
Det är alltid lika befriande skönt att få svar från någon som vet!
Till skillnad från alla som tror och har en mängd teorier...
Och då vill jag förtydliga att jag inte har denna tråd i åtanke... :cool:

bye_bye
/Z

kimmen
2011-07-29, 11:44
Så har jag då flugit med Ryanair för första gången...
Några reflektioner:

- För det första var biljetten inte speciellt mycket billigare. Det var sämre flygtider med andra flygbolag som gjorde att vi i detta fall valde Ryanair.
- Vi reste fyra personer Göteborg-Edinburgh och hade betalat extra för "prioriterad ombordstigning". Men inte hade vi något för det! Alla passagerare började släppas ombord samtidigt c:a 40 min innan avgång. Vi var inte tillräckligt snabba så vi fick sitta utspridda på olika platser i planet.
- Stolsryggarna gick inte att fälla. Hade det varit en längre flygning hade jag fått väldigt ont i ryggen.
- Ingen "ficka" på stolsryggen framför för att förvara tidningar etc.
- Många berömmer Ryanair för att de (oftast) kommer fram i tid. Nåja, det är ju inte så konstigt när man stänger gaten 20 minuter innan avgång och alltså ibland kan komma iväg lite före utsatt tid. Hemresan gick med British Midlands och SAS via Heathrow. I båda dessa fall startade man lite efter tidtabell, men landade ändå före utsatt tid.
- Det man kunde köpa ombord för att äta och dricka var dyrare än på andra bolag.
- Kabinpersonalen verkade vara mer måna om sitt utseende än om serviceanda.
- Uppenbarligen sponsrade Lidl "hela planet". Det satt Lidl-reklam på varenda lucka till förvaringsfacken och stolarna hade företagets färger.

Så... ska jag flyga med Ryanair igen måste de vara mycket billigare eller, som i detta fallet, flyga på bättre tider än andra bolag.

Dessutom kan man av Ryanair inte köpa en resa som kräver byte utan att först hämta ut sitt incheckade bagage och sedan checka in det på nytt igen. Är den första flighten så mycket försenad att man missar den andra, så är det kört. Då får man ingen hjälp eller kompensation.


/kimmen

Deia
2011-07-29, 12:41
Ja, man ska ju inte tro på vad Allmänna reklamationsnämnden och andra konsumentinstanser meddelar, eller hur?;)

Hur menar du då?

Man kan inte tro på ARN, vilket ju visade sig när Ryanair vann tvisten mot KO i Svea hovrätt.
Ryanair begärde en ursäkt för svartlisningen och staten fick betala 300.000 för Ryanairs rättegångskostnader.

theresa
2011-07-29, 17:13
Har åkt med Ryanair mer än 10 gånger och har betalat mellan 0 och 250 kronor per biljett tur och retur. Har alltid blivit korrekt bemött, planen har alltid avgått i rätt tid, och oftast landat före tidtabellen. Vilken tur jag måste ha haft. Kom på en sak, måste ut och köpa en Trisslott...

Samma för mej, har aldrig haft några problem och har betalat från 0-300 kr per biljett tur och retur klapp_klap jag kanske också ska köpa mej en lottbye_bye

PATRIK
2011-08-03, 14:11
Det är som med allt annat,man får det man betalar för.Har själv bara åkt
med Ryan-air en gång,gbg-london.Upplevde det som rätt tråkigt,ingen
skön känsla som jag brukar ha annars när jag flyger.

Ia
2011-11-02, 13:57
Jeg har reist med Ryanair to ganger T/R til Sardinia, en T/R til Sicilia, en gang T/R til Gdansk og en gang T/R til Kos, en venninne av meg har ved en annen anledning også reist T/R Kos. Har alle ganger syntes at personalet har vært vennlige, ingen forseninger noen av veiene (bortsett fra 15 min ved avgang til Kos som ble tatt inn igjen ) rimlige biletter, gode avreisetider (Norwegian flyr jo om natta til Kos).
Mener det står tydelig at det er tilegg for det ene og det andre... eneste jeg har å utsette på flyene er at man ikke kan lene stolene bakover, og ved en anledning litt vel mye salg av alt mulig ombord. Men synes alikevel det er vel verd å reise med Ryanair om det er det som passer best med dager og tider, og prisen er konkuransedyktig.
Noen her må ha vært veldig uheldige... og andre kanskje heldige, hva vet jeg... Jeg kommer definitivt til å fly med dem igjen, nå til sommeren legger dem ut ruter både til Kreta og Korfu fra Norge :D Og håper de fortsetter flygninger til Kos ;)
Hadde det vært såå ille som enkelte her utbroderer det så hadde ikke selskapet fortsatt hatt flygninger fra Norge for da hadde det ikke vært noe passasjergrunnlag...tvert i mot øker dem stadig med nye destinasjoner og flygninger, så noe bra må det vel være.
Forsinkelser skyldes som regel flyplassen og ikke selve selskapet...
Og man får som regel det man betaler for... bl. a rette seter ;)

kifisia
2011-12-11, 16:01
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostfold/1.7910773

NÅ må det snart være slutt på Ryanair?

kimmen
2011-12-18, 13:23
I en annan tråd här (http://www.kalimera.nu/forums/showpost.php?p=259742&postcount=49) om Ryanair har lagt in en liten historia... :D:D:D

/kimmen

laero
2011-12-18, 14:06
NÅ må det snart være slutt på Ryanair?
Varför skulle det vara slut på bolaget ?
Visst finns det mycket man kan irritera sig på hos Ryan.
Men faktum är att det i ekonomiska termer ett av Europas framgångsrikaste flygbolag.

Lissi
2011-12-18, 14:47
Jag tror inte alls att Ryan Air går dåligt. Det ÄR slutpriset på biljetten som gäller för många och sen ska man vara medveten om att man ställs utan egentliga rättigheter om något går snett. Jag har full förståelse för alla som flyger med Ryan Air på superbilliga biljetter som man faktiskt KAN hitta.

Själv har jag aldrig lyckats hitta såna de gånger vi har velat åka.

Lissi - som gärna flyger med bolag där man är lite tryggare om det strular till sig;)

Bluesea
2011-12-29, 08:21
Har just kommit tillbaka från en julresa från Skavsta till Bergamo med Ryanair. En fantastisk stad som vi inte hade upptäckt om inte Ryanair hade flugit dit, för övrigt. Allt gick 100% perfekt. Bra och korrekt bemötande hela tiden, och den prioriterade påstigningen funkade perfekt. Vi fick åka buss ut till planet på Bergamo, och de hade en särskild prioriterad bussingång där vi släpptes ut först. Planet avgick i tid och kom fram i tid (eller tidigare). Biljetten kostade 280:- tur och retur. Så åk gärna till Bergamo om ni vill ha en härlig lillsemester.

barols
2012-03-28, 20:13
Heja Ryanair som tar mig till Kreta på fredag. Flygit flera gånger med Ryanair, aldrig något problem. Sen gör det inget att jag har 10 minuter med bil till Skavsta -skönt när jag kommer hem

Agda
2012-04-21, 17:27
Just hemkommen från Florens.Jag flög med Ryanair från Skavsta till Pisa t&r fungerade perfekt! Det är som att sätta sig på pendeltåget....ingen komfort men det tar mig från A till B, men Ryanair håller nog tiderna bättre än pendeln :).
Jag kommer att flyga fler gånger med dem helt klart!

sjöborren
2012-04-21, 18:55
Även jag nyligen hemkommen från Krakow. Flög för första gången med Ryan air ... Behövde inte använda vare sig silvertape eller "kisspeng". ;) Lite cattle class på hemvägen - fullsatt plan och överfullt baggageutrymme. Trodde aldrig att det skulle gå och få in väskan under sätet framför mig, men det fixade kabinpersonalen.

Även vi kommer att flyga fler gånger med Ryan air - i september till Rhodos/ Tilos. :D

Lissi
2012-04-27, 10:33
Säga vad man vill om Ryan Air men här kan man fynda!!!

Ryan air från Skavsta 15 maj till Chania 2 pers x 101 kr.

Hem från Chania 1 juni för 711 kr och då är ALLA skatter inräknade..
ALLTSÅ 913 kr totalt för t o r Skavsta- Chania 2 pers..
då kan man ju t o m kosta på sig att checka in ett bagage för ett par hundralappar.;)

Synd att man inte sparat semester!snyft_drop

Lissi - som ska leta flitigt 2013!

para poli
2012-04-27, 18:41
http://www.aftonbladet.se/resa/temaweekend/article14744301.ab

:mad:

Dom kör på med sin stil! Så jäkla arrogant å kundföraktande...

Tremere
2012-04-27, 21:56
Visst har Ryanair sina sidor med sina mer eller mindre dolda avgifter osv.
Men som så många andra skriver här så är det ju det man få ta om man vill flyga billigt.
För billigt ÄR det.
När jag jämförde resor nyligen till Dublin så var RA 72% billigare än billigaste konkurrenten.
Med den prisskillnaden så är jag beredd på att få checka in själv via nätet och att ordna med transfer själv osv.

Dessutom är min erfarenhet av kundsupporten ganska god.
Förutom att man faktiskt måste vara kunnig i engelska så tycker jag det funkat bra de gånger jag har behövt nå dem.

Som exempel så hade jag en resa bokad där de ändrade avgångstiden (till en tid som verkligen inte passade mig).
Fick en länk i ett mail som gick till ett webformulär för full återbetalning.
Fyllde i 4-5 uppgifter (tog ca 5 min) och 7 bankdagar senare hade jag pengarna tillbaka på mitt konto.

Har även vid ett par tillfällen ringt deras kundtjänst.
Det har tagit mellan 5-7 min att komma fram och personalen har varit både trevlig och hjälpsam.

När det gäller avgifterna för flygningar från Spanien så är det ju inte klokt att spanska regeringen kan lägga på avgifter med så kort varsel.
Undrar hur alla andra bolag kommer att göra?
Givetvis kommer de också att ta ut det från sina passagerare, men kanske inte så direkt utan kanske lite mer i smyg.
Det man förlorar på karusellerna får man ta igen på gungorna, eller hur är det man säger... ;)

para poli
2012-04-27, 22:54
Med den prisskillnaden så är jag beredd på att få checka in själv via nätet och att ordna med transfer sjäv

Jo men grejen är ju den att SAS/Lufthansa/osv erbjuder att checka in själv, och då får du en fördel av det, Ryan hotar med att om du inte checkar in själv måste du böta si och så. Jag är ledsen, men det stör mej! Säger det åter igen, de 430 kronorna jag kan tjäna på att flyga europas skitigaste bolag, tjänar jag in på annat på semestern. / Det ska va skönt å flyga, annars kan det kvitta

Tremere
2012-04-27, 23:55
Ja, alla blir saliga på sin tro.
Jag vill inte påstå att RA är bättre än något annat bolag.
Men som ett exempel så åker jag med familjen till Chania om 10 dagar.
Med RA betalar vi 3500:- för 5 personer och ett extra bagage (20 kg) utöver handbagaget.
Det är direktflyg Skavsta-Chania och tar 3h 50min.

Motsvarande resa med annat bolag kostade 16.423:- och skulle ta 10 h enkel resa. 2 byten (Köpenhamn och Aten)
Visserligen så kan jag säkert komma billigare undan genom att flyga charter, men inte under 5400:- som vi nu kommer att ge för resa och boende.

Men om jag skulle flyga längre än 4 tim så skulle jag definitivt flyga med ett annat bolag.
För som någon sa här innan så är RA mer som ett pendeltåg. Det tar en från A till B, men inte mer.
Oftast räcker det när man flyger inom europa, tycker jag.

Det jag där emot irriterar mig lite på är att man gnäller över RA:s alla smygavgifter och visst är de irriterande, men prislistor över deras avgifter finns på deras hemsida och de är inte speciellt svåra att hitta.
Så om manorkar vara lite påläst och vara lite "om sig & kring sig" så finns det pengar att spara.

Hoppas jag inte trampat någon på tårna nu.
Vem vet, jag kanske återkommer med mindre possitiva ord om RA efter min nästa resa. :o

PS Vad menar du med "skitigt bolag"? Smutsar deras plan ner mer eller var det något annat du menade? (bara undrar) DS

Charleston
2012-04-28, 01:22
Kan ju t.ex. betyda hur man behandlar sin personal: som skit!
Men det är klart, om alla hela tiden tänker kortsiktigt på den egna plånboken, då är ju Ryan förstavalet. Sen när alla andra flybolag har antingen fått lägga ned eller anpassa sej till Ryans personalpolitik och detta fått sprida sej och gro i andra branscher, då får vi alla sitta där med våra taskiga arbetsförhållanden och gotta oss åt att vi i alla fall kan flyga billigt...

para poli
2012-04-28, 09:32
PS Vad menar du med "skitigt bolag"? Smutsar deras plan ner mer eller var det något annat du menade? (bara undrar) DS

Jo, jag menar på vilket sätt man behandlar sin personal och sina kunder och hur man uppträder i media.
Att man helt enkelt "skiter" i sina kunder.

mouche
2012-04-28, 09:57
Til tross for at det hevdes at de "skiter i sine kunder" så flyr stadig flere med dem og selskapet tjener penger!

Og problemet løses vel helt enkelt ved å benytte tjensten fra andre selskaper? For man vet jo hva man kan forvente av RA, eller?

Netwolf
2012-05-24, 16:01
Nu stänger RyanAir ned destinationerna Kos och Rhodos (http://www.ryanair.com/en/news/ryanair-cuts-all-rhodes-and-kos-flights-from-october-2012-as-ministry-of-tourism-reneges-on-promotion-agreement), oxå. Synd, ännu fler billiga biljetter försvinner. :(
Senast förra året åkte vi Rom-Rhodos och det funkade utan problem.

/Netwolf

ofelia
2012-05-24, 20:18
Det var verkligen tråkigt! :(
/Ofelia

Ante
2012-05-24, 21:46
Ryanair vill ju öka vinsten ännu mer såklart, så fungerar företagsledarna. De är ej nöjda över en jättevinst utan vill kräma ur mer till varje pris.

Ryanair har jag flygit med 10ggr t/r problemfritt förutom en gång då vi fick sitta tre timmar i planet på flygplatsen då flygledarna i Frankrike strejkade.

Annars klockrent! Lite spartanskt men ok för den mindre kräsne resenären

mouche
2012-05-25, 07:12
Ryanair vill ju öka vinsten ännu mer såklart, så fungerar företagsledarna. De är ej nöjda över en jättevinst utan vill kräma ur mer till varje pris.


Siden du mener å vite det; hvordan ser resultatene ut på de rutene som de nå legger ned?:confused:

sjöborren
2012-05-25, 18:08
Igår fick vi ett mail från Ryan air att sista flyget från Rhodos går hem den 2/10. Problemet är att vi bokat Ryan air med hemresa den 6/10 - för länge sen. :eek: Så nu har vi hotell på Tilos men inget flyg. :mad: :mad: :mad:

para poli
2012-05-25, 18:23
Igår fick vi ett mail från Ryan air att sista flyget från Rhodos går hem den 2/10. Problemet är att vi bokat Ryan air med hemresa den 6/10 - för länge sen. :eek: Så nu har vi hotell på Tilos men inget flyg. :mad: :mad: :mad:

Ryan skiter högaktningsfullt i dej! Dom har annat att tänka på än sina kunder...

Kalimera
2012-05-25, 18:23
Igår fick vi ett mail från Ryan air att sista flyget från Rhodos går hem den 2/10. Problemet är att vi bokat Ryan air med hemresa den 6/10 - för länge sen.Bokar de om er till något annat flyg, eller får ni bara pengarna tillbaka?

para poli
2012-05-25, 18:50
Bokar de om er till något annat flyg, eller får ni bara pengarna tillbaka?

Hahaha, ursäkta Janne :o, var det en seriös fråga?
/med risk för att skämmas om jag har fel. / odds; 0,99

Kalimera
2012-05-25, 18:54
Hahaha, ursäkta Janne :o, var det en seriös fråga? Nej, försökte vara lite ironisk. ;)

para poli
2012-05-25, 18:59
Nej, försökte vara lite ironisk. ;)

:)

Hellen
2012-05-25, 19:05
Hahaha, ursäkta Janne :o, var det en seriös fråga?
/med risk för att skämmas om jag har fel. / odds; 0,99

Ditt odds gäller kanske frågan om de får pengarna tillbaka ;):D

Ante
2012-05-25, 19:30
Siden du mener å vite det; hvordan ser resultatene ut på de rutene som de nå legger ned?:confused:

Totalt gå de med 503 Miljoner Euro i vinst men vet ej specifika rutter, de är väl att Kos/Rhodos ej hållit sina lovade avtal som de slutar flyga turister dit :mad:

mouche
2012-05-25, 20:00
Så du forventer at de skal opprettholde ruter til markedets laveste priser på ruter hvor de taper penger fordi det passer deg, og meg? Gjør SAS, Lufthansa, KLS, British Airways osv det?

Lissi
2012-05-25, 20:16
Igår fick vi ett mail från Ryan air att sista flyget från Rhodos går hem den 2/10. Problemet är att vi bokat Ryan air med hemresa den 6/10 - för länge sen. :eek: Så nu har vi hotell på Tilos men inget flyg. :mad: :mad: :mad:

Kolla med Ving 7 /10. De kanske har flygstol hem då de ju flyger på Tilos....
...eller stanna kvar!:D:D
Vi är ju också där till 7/10...men skämt å sido, DET ÄR FÖR TRÅKIGT FÖR ALLA SOM DRABBAS!!

Fast jag tycker INTE att man ska spy galla på RA just i detta fall..ALLA resebolag/flyg drar in avgångar som inte är lönsamma. Även charterbolagen.
(fast övriga bolag brukar ju förstås boka om, men det VET man ju när man flyger med RA att de inte gör...pengar tillbaks eller annat resmål är det som gäller vad jag förstått.)

Lissi

Hellen
2012-05-25, 20:19
men det VET man ju när man flyger med RA att de inte gör...pengar tillbaks eller annat resmål är det som gäller vad jag förstått.)


Svårt att acceptera ett annat resmål när det är hemresan som blir inställd :confused::D

(Ja, jag tycker också synd om de som blir drabbade)

Lissi
2012-05-25, 21:06
Svårt att acceptera ett annat resmål när det är hemresan som blir inställd :confused::D

(Ja, jag tycker också synd om de som blir drabbade)

Håller fullt med! Kanske därför vi aldrig flugit med RA.....fast kanske mer att det ALDRIG funnits billiga biljetter när vi velat åka.

Lissi - som oftast funnit billiga biljetter på SAS. Tryggt och bra så länge det varar!;)

mouche
2012-05-26, 07:07
SAS som er et flybolag med gamle fly, gamle tanter som jobber ombord og som har fått tilføre langt mere kapital de senaste åren enn selskapet er verdt og burde ha varit erklært konkurs for mange år siden!
Sist jeg fløy med dem, Athen til København og videre til Oslo så var store problemer med de gamle toalettene, ikke så kul!

para poli
2012-05-26, 08:53
SAS som er et flybolag med gamle fly, gamle tanter som jobber ombord og som har fått tilføre langt mere kapital de senaste åren enn selskapet er verdt og burde ha varit erklært konkurs for mange år siden!
Sist jeg fløy med dem, Athen til København og videre til Oslo så var store problemer med de gamle toalettene, ikke så kul!

SAS håller på att fasa ut sina gamla MD-80. Dessa håller en snittålder på 22,4 år. SAS hela flotta har en snittålder på 12,6 år. Så¨det kommer att göra skillnad förstås.
Lufthansa köper upp SAS och får ett nav i Skandinavien. Blir fint det!
Åldern på kabinpersonalen däremot vet jag inte om det egentligen spelar någon roll...

Mette
2012-05-26, 08:57
..gamle tanter som jobber ombord ...

Hvad er fel på gamle tanter? Bemærker jeg lidt chauvinisme her __D

Mette

yannis
2012-05-26, 09:29
Håller med Mette!

Blir nästan förb-d när du skriver om "gamla tanter" :mad:__Dsnyft_drop!!!
Dan kan bli förstörd på mindre.
Birgitta

Lissi
2012-05-26, 09:35
Det är ju det jag gillar mest SAS, "tanter " som inte bara kan stava till service, utan också faktiskt vet vad ordet innebär;);)

På Ryan air behövs väl ingen service? Där sköter ju passagerarna allt själv efter vad jag fattat.:D
Förlåt utsvävningen...
Hoppas allt löser sig för de drabbade av Ryans indragningar..inget kul att få semestern förstörd!

Lissi

insolazione
2012-06-14, 17:12
Jag har rest otaliga gånger med Ryan. Säga vad man vill om bolaget, men om det inte hade funnits hade jag antagligen inte alls rest så mycket. Dels hade jag inte haft råd, dels hade konkurrensen inte varit så hård.

Jag har dock under de senaste två åren även börjat resa med Norwegian och SAS. Servicen är möjligtvis lite bättre, men inte så bra att den motiverar de högre priserna (så länge priset från Arlanda inte ligger på ungefär samma nivå som Ryan+bensin). Med Norwegian kostar ju incheckat bagage extra, med SAS ingår det.

Min sambo har varit med om en helt sjuk "resa" med Ryan där planet aldrig avgick. Det hela handlade om att det var is/snö på vingarna och avisningsmaskinen var sönder. Så alla fick sitta på planet i över 5 timmar och vänta, för att sedan stiga av planet- som givetvis blev inställt. Ryan sålde inte ens vatten åt en kvinna med törstigt barn- flygvärdinnan gav av sitt eget "privata" vatten!

Annars har jag nästan aldrig varit med om förseningar med Ryan. Här är exempel på vad vi betalat:
Krakow- 4 kr t/r för 2 personer
Paris- 40 kr t/r för 2

Även nu i sommar åker vi med Ryan:
Skavsta-Thessaloniki-Rom-Skavsta: 1738 kr för 2 personer, alla sträckor.

Så, så länge de har bra priser kommer jag åka med dem. Men, det ska vara värt det. Om det kostar 300 spänn mer att åka med SAS så är det självklart att jag åker med SAS då Arlanda ligger nära Uppsala, där jag bor :)

För att avsluta måste jag bara få säga:

Jag vill inte köpa en macka för 5 euro, jag vill inte testa rökfria cigaretter, jag vill heller inte köpa en pinupkalender och jag vill verkligen inte testa lycka med RyanAir-lotter! Jag vill luta mig tillbaka, blunda och njuta av min musik- inte bli avbruten stup i kvarten av högtalarna.

Man får det man betalar för ;)

Hellen
2012-06-14, 17:28
Min sambo har varit med om en helt sjuk "resa" med Ryan där planet aldrig avgick. Det hela handlade om att det var is/snö på vingarna och avisningsmaskinen var sönder. Så alla fick sitta på planet i över 5 timmar och vänta, för att sedan stiga av planet- som givetvis blev inställt. Ryan sålde inte ens vatten åt en kvinna med törstigt barn- flygvärdinnan gav av sitt eget "privata" vatten!.......................
...............................
Man får det man betalar för ;)

Det här exemplet stämmer väl överens med min bild av hur mycket Ryan Air värdesätter sina kunder

insolazione
2012-06-14, 17:37
Det här exemplet stämmer väl överens med min bild av hur mycket Ryan Air värdesätter sina kunder

Absolut- och ingen ersättning fick dem heller. Vi försökte, faxade till huvudkontor på Irland osv, men ingen respons. Antingen fick vi gå vidare med advokat eller inget...

essi
2012-07-07, 16:23
Har rest med Ryanair 20-tal gånger och icke behövt ha någon problem. Men jag vet att om man vill ha ett bra pris så kommer dessa tilläggen(inchecking+ kontokort).
Var på resande fot nyligen: Skavsta- Bergamo- Volos-Thessaloniki-Skavsta och betalade 1063kr för hela resan med dessa tilläggen.( tilläggen brukar blic.300kr för 4 personer per tur)
Viktigt nog att kolla all information innan man bokar resan och inte vänta mer än att bara komma fram tryggt.
Lycka till!

para poli
2012-07-24, 17:45
Kom nyss innanför dörren i Gävle efter rest Alicante - Stockholm, besökt jobbande dotter i Torrevieja. Alltid lika trevligt i mitt älskade Spanien.

Kl 05.30 på flygplatsen El Altet noterade jag något. Väl hemma konstaterar jag; IBERIA vs RYANAIR: 4-0

1-0 (1') Sömndrucken stegar jag in och chockas av vilket enormt myller det var arla morgontimme. Trodde att det skulle vara jag och några affärsressenärer på Iberias fakir-avgång till Madrid. Det första jag ser är en ca 75 m kö till Ryans incheckning. Jag letar reda på Iberias baggagedrop (hade onlineincheckat, iof är väl Ryan"kunder" tvugna till det?), ett sällskap före mig, men då är tjejen i 1:a-klassdisken snabb att ropa fram mig. Kötid; 0 minuter.

2-0 (2') Eftersom jag hjälpte dottern att frakta hem en massa skräp så att hon slipper extraväska i augusti, var jag väldigt nervös att jag skulle överstiga Iberias tillåtna 23 kg. Mycket riktigt ser jag att vågen visar 25,0 kg. När taggen sitter på väska och jag får tillbaka passet med ett leende "buen viaje señor", kan jag inte låta bli att fråga om de 2 överviktskilona. Hon ler och säger, "baah, que pasa?". Då tackar jag så mycket och pekar på Ryan-kön. Hon skrattar. BTW så bär jag ombord två kollin.

3-0 (46') Kommer i flygstolen att tänka på att detta blir mycket billigare än med Ryan.

4-0 (90'+) Landar på Arlanda, kliver ner till tåget direkt när bagaget är hämtat, tåget rullar in när hissdörren öppnas. (turmål)

Fet målchans; är man påpasslig och man vet att man ska flyga en a321, så har plats 9A och 9F ca 3 meters benutrymme och vidunderlig utsikt över Europa, fördel 9F om man vill sitta mittemot en flygvärd/värdinna vid start och landning :D.

Epilog; Dotter flyger hem med Iberia/Vueling via Barcelona så småningom.

bye_bye/Anders

barols
2012-07-29, 21:19
Tack Ryan air för att jag har råd att åka på min tredje Kreta resa i år_B-anana

Eva64
2012-08-03, 10:40
Hittade denna upplyftande :eek: artikel i dagen morgontidning! Ingen tilltalande läsning precis...

"Ryanair flög med skadad vinge

Text: TT (http://www.ystadsallehanda.se/sok/?writer=TT)
Publicerad 1 augusti 2012 10.05 Uppdaterad 1 augusti 2012 10.062012-08-01 10:05:16

Stockholm. (http://www.ystadsallehanda.se/utrikes/)

Lågprisflygbolaget Ryanair får kritik från spanska haverikommissionen.




Dels kritiseras man för att ha felbedömt avstånd och dels för att ha ignorerat varningar om skador på en vinge efter en krock med ett annat plan. Det skriver norska tidningen Dagbladet.
Det var i april som Ryanair-planet krockade med ett plan från American Airlines på flygplatsen i Barcelona. Flera passagerare noterade smällen och kontaktade kabinpersonalen, som i sin tur varskodde piloten. Men piloten tog inte informationen på allvar och lyfte.
Haverikommissionen kräver skärpta rutiner för kommunikation mellan kabinpersonal och cockpit."

para poli
2012-09-08, 21:40
Korkade passagerare

http://www.svd.se/naringsliv/branscher/handel-och-tjanster/ryanair-vdn-i-nytt-utspel_7485254.svd

kimmen
2012-09-10, 18:42
Korkade passagerare

http://www.svd.se/naringsliv/branscher/handel-och-tjanster/ryanair-vdn-i-nytt-utspel_7485254.svd
Nä, det finns inte mycket till ödmjukhet hos den där Mr. O'Leary.
Och hur är det man säger; "It takes one to know one".

/kimmen

LN
2012-09-10, 20:11
och detta då:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15412654.ab

skulle aldrig våga åka med RA!!

para poli
2012-09-10, 20:49
och detta då:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15412654.ab

skulle aldrig våga åka med RA!!

Nu är jag allt annat än anhängare av Ryan. Men den här artikeln i AB är inget annat än sensationsjournalistik.
Det finns ingen att anmärka på deras säkerhet. I enighet med det regelverk som finns inom EU, så följer dom den. Det fanns aldrig någon risk för dessa passagerare.
Det man iofs skulle kunna anmärka på är personalens tajta schema. Det bidrar så att säga inte till att minimira riskerna för incidenter orsakade av den mänskliga faktorn.

Netwolf
2012-09-11, 18:11
Det finns ingen att anmärka på deras säkerhet. I enighet med det regelverk som finns inom EU, så följer dom den. Det fanns aldrig någon risk för dessa passagerare.

Helt sant. Skulle de inte hålla sig till reglerna, skulle de inte fått flyga alls.

/Netwolf

LarsB
2012-09-11, 19:09
Nu är jag allt annat än anhängare av Ryan. Men den här artikeln i AB är inget annat än sensationsjournalistik.
Det finns ingen att anmärka på deras säkerhet. I enighet med det regelverk som finns inom EU, så följer dom den. Det fanns aldrig någon risk för dessa passagerare.
Det man iofs skulle kunna anmärka på är personalens tajta schema. Det bidrar så att säga inte till att minimira riskerna för incidenter orsakade av den mänskliga faktorn.


Precis som Netwolf håller jag med dig om att det inte fanns någon risk för passagerarna.
Men köper jag en flygbiljett från punkt A till punkt B skall jag inte behöva göra en mellanlandning på punkt C, på grund av att flygbolaget flyger med för lite bränsle i tankarna,
bara för att spara pengar.

Lars
nyss hemkommen efter en härlig vecka på Naxos.

para poli
2012-09-11, 20:24
Men köper jag en flygbiljett från punkt A till punkt B skall jag inte behöva göra en mellanlandning på punkt C, på grund av att flygbolaget flyger med för lite bränsle i tankarna,
bara för att spara pengar.

Instämmer 100%.
Har aldrig behövt flyga Ryan, kommer undvika det i fortsättningen.
Uppåt 700-800 pix har jag betalat mer för att undvika. Fast det har jag haft igen på bagage å kortare väg till Arlanda / Tackålov

para poli
2012-09-11, 22:43
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15420623.ab

Nu väntar dryga böter för fästingarna som lyckats ta sej ombord utan att skriva ut boardingcarden i förväg! :D

Bluesea
2012-09-12, 11:08
Bara som motvikt till alla sura kommentarer. Vi har flugit med Ryanair fyra gånger (hittills) i år och:

Det har alltid funkat till 100%.
De har alltid varit i tid - eller före.
Det har alltid varit trevliga flygvärdinnor.
Det har alltid varit fräscha plan.
De tillåter 10 kg handbagage vilket räcker väl för en weekendresa.

Sist men inte minst:
De har alltid varit tusenlappar billigare än motsvarande resa med andra bolag.

Moz
2012-09-12, 15:32
Jag vill också inflika min åsikt i den här debatten angående Ryan Air.

Jag har, efter att ha rest med dem ett flertal gånger till olika ställen (dock ej till Grekland), egentligen aldrig upplevt något problem. Men det är som en del skriver, man får vad man betalar för. Jag har ofta lyckats hitta VÄLDIGT billiga biljetter med Ryan Air till bland annat Paris och London, vilket för mig är viktigt eftersom jag studerat och haft en stram budget. Som exempel kan jag nämna att jag flyg till Paris (med min fru) för ca. 900:- t/r (för oss båda!). Men då hade vi checkat in online och flög med endast handbagage. Den största nackdelen var väl att vi flög från Skavsta (vilket är en bit att åka) samt att Beauvais ligger en bra bit från Paris. Utöver det så fungerade det bra. Planen var i tid och personalen var vänliga. Själv tycker jag att priset gör det värt det "lite jobbiga". Till London har jag också flugit ett par gånger för väldigt lite pengar (då från Västerås) och samma sak där. Planen i tid och trevlig personal.

Jag har även åkt med Ryan tillsammans med mina barn (som då var 4, 6 och 9) vilket kanske inte är att rekommendera då man måste betala extra för att få förbokade platser och slippa trängas med resten av "hjorden" när det är dags att gå ombord.

Men sedan Norwiegen kom in på marknaden så tycker jag att det finns all anledning att kanske tänka om när det gäller Ryan Air. Dock flyger jag med Ryan fortfarande eftersom det är, som sagt, billigt

Jag ser det så här:

Fördelar
Billigt
Effektivt
Enkelt
I tid

Nackdelar
Dolda avgifter
Opersonligt
Lite "boskapsfösning"
Otillgängliga flygplatser

Tack och KALIMERA!

Bluesea
2012-09-13, 09:42
Bra inlägg. Tycker precis som du. Nyanserad kritik är alltid det bästa.

yvonne
2012-09-13, 18:16
Bara som motvikt till alla sura kommentarer. Vi har flugit med Ryanair fyra gånger (hittills) i år och:

Det har alltid funkat till 100%.
De har alltid varit i tid - eller före.
Det har alltid varit trevliga flygvärdinnor.
Det har alltid varit fräscha plan.
De tillåter 10 kg handbagage vilket räcker väl för en weekendresa.

Sist men inte minst:
De har alltid varit tusenlappar billigare än motsvarande resa med andra bolag.

håller absolut med dig, har åkt med Ryanair 5 gånger fram o tillbaka Thessaloniki-Skavsta hittills i år, och det har fungerat utmärkt.

Yvonne (som snart åker för 6:e gången)

para poli
2012-09-14, 01:06
Kan fortfarande inte förstå hur det kan kosta 500 pix att skriva ut ett papper på en skrivare, kopplad till en dator?

moelv
2012-09-14, 07:02
http://www.abcnyheter.no/reise/2012/09/13/ryanair-matte-noedlande-pa-rygge

Bluesea
2012-09-14, 08:09
Kan fortfarande inte förstå hur det kan kosta 500 pix att skriva ut ett papper på en skrivare, kopplad till en dator?

Tror att det ska avskräcka passagerare från att anlita personalen vid disken. Inte att det faktiskt kostar 500:-. Personal kostar, och kan man minimera det, så är det naturligtvis bra. Ser inga problem med att skriva ut boardingkort hemma. Tvärtom, då har man koll på det från början. Är man ute länge, mer än 14 dagar, och inte kan skriva ut boardingkortet för hemresan hemifrån, kan det vara bra att lägga länken från Ryanair på en hotmailadress eller motsvarande så man har tillgång till den överallt.

ford prefect
2012-09-14, 08:15
Hmmm - Malmö Avation har alltid förlorat i ARN ;)
http://www.abcnyheter.no/reise/2012/05/29/disse-flyselskapene-far-flest-klager

(Den som är utan skuld kastar första stenen :D)

//Åke

para poli
2012-09-14, 17:13
Tror att det ska avskräcka passagerare från att anlita personalen vid disken. Inte att det faktiskt kostar 500:-. Personal kostar, och kan man minimera det, så är det naturligtvis bra. Ser inga problem med att skriva ut boardingkort hemma. Tvärtom, då har man koll på det från början. Är man ute länge, mer än 14 dagar, och inte kan skriva ut boardingkortet för hemresan hemifrån, kan det vara bra att lägga länken från Ryanair på en hotmailadress eller motsvarande så man har tillgång till den överallt.

Jo jo, det förstår jag oxå.
Men det ändrar ju inte faktum att det är oförskämt att ta hutlösa straffavgifter av slarviga/glömska/stressade/okunniga/whatever människor.
Köper inte heller argumentet att det är rationalisering. Det är enkom för att tjäna pengar på "korkade" passagerare.
Star Alliance har inchekningsmaskiner på ARN. Varför kan inte RA ha det på sina nav?
Själv checkar jag in hemma när jag reser LH, SAS, Iberia osv. Kanske inte på hemvägen för jag orkar inte springa å leta internetcaféer. Dessutom föraktar jag tvånget. Hos t ex SAS väljer jag själv. Jag kan checka in hemma, bagagedroppa på ARN och dessutom få boardingkortet vid disken.

Hellen
2012-09-17, 13:18
Jag blir mer och mer övertygadi mitt beslut att aldrig sätta min fot på ett
RA-flyg

http://www.gp.se/resor/1.1067226-ryanair-lamnade-kvar-passagerare

Nu är ju detta bara en tidningsartikel, men kan inte låta bli att förundras över hur passageraren som uttalat sig kan vara förvånad!?

Bluesea
2012-09-17, 14:37
Men det är ju skönt att vi har valfrihet, eller hur?flabb_flab Jag kommer i alla fall att fortsätta med Ryanair. Nästa resa går till Budapest i november. Och sedan förmodligen till London runt nyår.

ouzakia
2012-10-08, 09:25
Ska resa med Ryan Air på lördag til Kreta Ang_elx och jag vill gjärna veta hur maten er ombord. Er det bara smörgåsar i plast eller finns det ochså varm mat?

Hellen
2012-10-08, 10:54
Kikade lite på Ryans tilläggslista, vad menar de med syretillägg, någon som vet?
Valutan SDR som nämns vid några ersättningspunkter, vilken valuta är det?

http://www.ryanair.com/se/resevillkor#regulations-tableoffees

kimmen
2012-10-08, 17:27
Ska resa med Ryan Air på lördag til Kreta Ang_elx och jag vill gjärna veta hur maten er ombord. Er det bara smörgåsar i plast eller finns det ochså varm mat?
Ryanairs egen info här (http://www.ryanair.com/se/fragor/vilka-snacks-och-drycker-ar-tillgangliga-ombord).


/kimmen

kimmen
2012-10-08, 17:46
Kikade lite på Ryans tilläggslista, vad menar de med syretillägg, någon som vet?
Valutan SDR som nämns vid några ersättningspunkter, vilken valuta är det?
Syretillägg får du betala om du vill andas ombord på planet...:D

SDR står för "Särskilda dragningsrätter", eller på engelska "Special Drawing Rights". Jag begriper inte ett jota, men det står lite här (http://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4rskilda_dragningsr%C3%A4tter) på svenska Wikipedia. Mer utförlig info här (http://en.wikipedia.org/wiki/Special_drawing_rights) på engelska Wikipedia.


/kimmen

Hellen
2012-10-08, 17:58
Tack Kimmen, ja jag såg också framför mig att endast vissa platser är utrustade med masker som faller ner vid behov, -har du inte betalt?-sorry ;):D

Känner att dagens kvot av nytt jag lärt mig nu är full :D
SDRkursen var i januari 2007 1,5 dollar, undrar vilken dollar de räknat med?
Tjusigt att de använder sig av en enhet som betyder en möjlig fordran, mitt förtroende för RA ökade inte efter att ha läst igenom deras lista, inget de behöver bekymra sig över alls, de har inte förlorat en kund Ang_elx:D

Deia
2012-10-08, 19:09
Syretillägg får du betala om du vill andas ombord på planet...:D


/kimmen

Inte roligt Kimmen!
Så här står det på Ryanairs hemsida:


Syrgas
Av säkerhetsskäl tillåter inte Ryanair att passagerare medför egen syrgas ombord. Om en passagerare vet sig behöva syrgas under en flygning måste denna beställas senast sju dagar före resan, eller direkt hos Ryanair via Ryanairs lokala telefonbokningscenter, helst samtidigt som bokningen, mot en kostnad som anges i avsnittet om Ryanairs avgifter. Säkerhetsföreskrifterna begränsar antalet beställningar av syrgas till en per flygning. Passagerare som vet sig behöva syrgas måste kunna uppvisa ett brev på engelska från sin läkare där denne intygar att passageraren är kapabel att resa, att passageraren inte behöver kontinuerlig tillförsel av syrgas under mer än 120 minuter med 4 liter per minut (högt flöde) eller under mer än 240 minuter med 2 liter per minut (lågt flöde), samt att den syrgas vi tillhandahåller lämpar sig för ändamålet. Passagerare tillåts inte resa utan detta brev.

Dock inte helt ok att behöva betala för det! Om man behöver det.
Jag läser alltid villkor för personer med speciella behov och Ryanair har ofta BRA villkor och väldigt bra specificerat vad som gäller.

kimmen
2012-10-08, 19:56
Inte roligt Kimmen!
Jag förstod mycket väl vad "syretillägget" innebär och jag ber uppriktigt om ursäkt om jag har sårat dig på något sätt.
Däremot har jag inga som helst betänkligheter över att driva med Ryanair...



Dock inte helt ok att behöva betala för det! Om man behöver det.
Ja, det behöver man. Åtminstone på Ryanair som tydligen tar 100 EUR per passagerare och reservation i "Reservationsavgift för syre".


/kimmen

Hellen
2012-10-08, 20:05
Jag ber också om ursäkt, har lärt mig ytterligare en sak i dag. Jag förstod verkligen inte vad syretillägg var, men nu vet jag.

ouzakia
2012-10-09, 09:17
Ryanairs egen info här (http://www.ryanair.com/se/fragor/vilka-snacks-och-drycker-ar-tillgangliga-ombord).


/kimmen


Tror det blir lunsj på flygplatsen i stället.....

Netwolf
2012-10-09, 11:01
Inte roligt Kimmen!

Jag tyckte det var skitkul! flabb_flab

/Netwolf

Elisabet
2012-10-09, 23:07
Dock inte helt ok att behöva betala för det! Om man behöver det.
Ja, det behöver man. Åtminstone på Ryanair som tydligen tar 100 EUR per passagerare och reservation i "Reservationsavgift för syre".Tror inte Deia menade det som en fråga, utan menade att det inte är ok att den som behöver ha med syrgas ska behöva betala för det.

Eva L
2012-10-10, 13:46
Här finns en länk till den som behöver eller vill sätta sig in i syrgasfrågan lite mer.
http://www.linde-healthcare.se/international/web/lg/se/like35lglgtse.nsf/repositorybyalias/reseinfo_medoxygen/$file/Att%20resa%20med%20medicinsk%20oxygen.pdf

Eva

para poli
2012-11-02, 13:37
Kolla filmen!
Que verguenza! (Skamligt) skriker passagerarna när kvinnan förs av Ryanplanet. Personalen får handräckning av Guardia Civil.
Hon förs bort av polisen pga...... en bok och en pappersrulle! Hon har hör och häpna, tattam... brytit mot bagagereglerna :eek:

http://www.abc.es/20121031/local-comunidad-valenciana/abci-ryanair-bolsa-manises-201210312136.html#.UJO9GPlqpLo.facebook

Bojkotta nu! Så här ska inte passagerare behandlas.

malou
2012-11-02, 14:05
Kolla filmen!
Que verguenza! (Skamligt) skriker passagerarna när kvinnan förs av Ryanplanet. Personalen får handräckning av Guardia Civil.
Hon förs bort av polisen pga...... en bok och en pappersrulle! Hon har hör och häpna, tattam... brytit mot bagagereglerna :eek:



Takk for informasjonen. Har videresendt klippet til en venn som bor utenfor Europa, som har tenkt seg Ryan Air på sin neste reise her.

Forstår at et selskap vil at reglene skal respekteres. Men selv om damen har brudt selskapets regler, virker dette som en forulemping og trakassering.

Bluesea
2012-11-02, 14:32
Men varför är det så svårt att acceptera deras regler? Det står på ett antal ställen (hemsida, bokning, flygplats mm) att det är ETT handbagage som gäller. Dessutom får man ta med sig 10 kg, vilket är hyfsat generöst.

Så ni som upprörs över att Ryanair håller sig till reglerna, bojkotta gärna bolaget. Det ger oss andra lite bättre utrymme.:)

Carina
2012-11-02, 15:15
Så ni som upprörs över att Ryanair håller sig till reglerna, bojkotta gärna bolaget. Det ger oss andra lite bättre utrymme.:)

Men det är just det de inte gör, de följer inte gemensamma EU-regler.

Carina

Bluesea
2012-11-02, 19:54
Möjligt, men det kan varken du eller jag göra nåt åt. Så antingen följer man Ryanairs regler eller så bojkottar man Ryanair och åker med nåt annat bolag. Det är upp till var och en. Men jag tror att om inte Ryanair funnits, har fortfarande flygpriserna varit klart högre än idag. Och då menar jag inte charterresor.

Pela
2012-11-02, 22:32
Men jag tror att om inte Ryanair funnits, har fortfarande flygpriserna varit klart högre än idag. Och då menar jag inte charterresor.

Det stämmer helt säkert,utan Ryanairs ibland tuffa *image* så hade inte Lågprisflyget nått så långt som det gjort idag !

Men,nu känns det som att Ryanair tänjer lite väl långt på gränserna,de är inte längre ensamma om att vara Lågprisflygbolag...

para poli
2012-11-03, 01:06
Men varför är det så svårt att acceptera deras regler? Det står på ett antal ställen (hemsida, bokning, flygplats mm) att det är ETT handbagage som gäller.

... annars skickar vi civilgardet på dej!
Dax att stationera nationella insatsstyrkan i trakterna kring Nyköping...

para poli
2012-11-03, 03:13
Men varför är det så svårt att acceptera deras regler? Det står på ett antal ställen (hemsida, bokning, flygplats mm) att det är ETT handbagage som gäller.

Det är väl samma regler som gäller på SAS, Lufthansa osv? Det står väl oxå på ett antal ställen (hemsida, bokning mm).
Har dock aldrig hört talas om att SAS kabinpersonal tillkallar piketstyrkan för att man bär på en plastkasse bredvid? :confused:

para poli
2012-11-03, 03:16
Men varför är det så svårt att acceptera deras regler? Det står på ett antal ställen (hemsida, bokning, flygplats mm) att det är ETT handbagage som gäller. Dessutom får man ta med sig 10 kg, vilket är hyfsat generöst.

Så ni som upprörs över att Ryanair håller sig till reglerna, bojkotta gärna bolaget. Det ger oss andra lite bättre utrymme.:)

Ursäkta att jag är tjatig. Men jag har en fråga kvar.
Du tycker att det var helt ok att Guardia Civil kliver in på planet och plockar den här kvinnan?

Bluesea
2012-11-03, 08:32
Det är väl samma regler som gäller på SAS, Lufthansa osv? Det står väl oxå på ett antal ställen (hemsida, bokning mm).
Har dock aldrig hört talas om att SAS kabinpersonal tillkallar piketstyrkan för att man bär på en plastkasse bredvid? :confused:

Nej, eftersom dessa bolag tillåter att du t.ex. även kan bära ombord en taxfree-påse förutom det ordinarie handbagaget blir det inte aktuellt, eller hur?

Och när det gäller ditt nästa inlägg. Eftersom kvinnan vägrar att rätta sig efter reglerna och vägrar lämna planet efter tillsägelse, vad är alternativet? Om hon gjorde som alla andra på planet, d.v.s. endast hade ETT handbagage, hade det inte blivit något problem. Sen kan man tycka att reglerna är idiotiska, men det är en annan sak.

para poli
2012-11-03, 12:06
Nej, eftersom dessa bolag tillåter att du t.ex. även kan bära ombord en taxfree-påse förutom det ordinarie handbagaget blir det inte aktuellt, eller hur?


Saxat ur SAS bagageregler
"När du flyger med oss får du alltid ta med ett handbagage ombord.
Handbagaget får väga max 8 kg och ska få plats under stolen framför dig eller i hatthyllan ombord. Du får i tillägg också ta med dig en liten damhandväska eller en liten väska för din laptop."

Men eftersom t ex SAS inte har som affärsidé att skinna folk med massa böter, så anlitar dom inte heller civilgardet...

Lissi
2012-11-03, 12:18
Nu förstår jag ju inte så mycket spanska att jag kan följa med hela filmsnutten, men OM damen går ombord med mer bagage än hon får enligt reglerna och om hon vägrar att betala vad detta extra kostar alla som har för mycket så är det väl inte så märkvärdigt att hon får hjälp av planet om hon vägrar gå frivilligt. Jag har aldrig flugit med RA och kommer med all sannolikhet inte heller att göra det men jag kan ändå inte hålla med alla som tycker just detta är förskräckligt. ALLA som flyger med RA vet reglerna och ser till priset i slutänden när de bokar.
Om jag kliver på ett SAS-plan med fler handbagage än jag får ha och vägrar lyda personalens direktiv så får jag nog även där räkna med att bli avvisad.

Lissi

ofelia
2012-11-03, 13:17
Nu förstår jag ju inte så mycket spanska att jag kan följa med hela filmsnutten, men OM damen går ombord med mer bagage än hon får enligt reglerna och om hon vägrar att betala vad detta extra kostar alla som har för mycket så är det väl inte så märkvärdigt att hon får hjälp av planet om hon vägrar gå frivilligt. Jag har aldrig flugit med RA och kommer med all sannolikhet inte heller att göra det men jag kan ändå inte hålla med alla som tycker just detta är förskräckligt. ALLA som flyger med RA vet reglerna och ser till priset i slutänden när de bokar.
Om jag kliver på ett SAS-plan med fler handbagage än jag får ha och vägrar lyda personalens direktiv så får jag nog även där räkna med att bli avvisad.

Lissi

Hade det var facebook hade jag gett tummen upp på det här välformulerade inlägget. Men då jag inte har en tumme så ger jag en applåd klapp_klap, vilket är mycket bättre :).
/Ofelia

Lissi
2012-11-03, 13:21
Tack Ofelia:D
Lissi

para poli
2012-11-03, 13:44
Enligt uppgifter i spansk media så gick kvinnan med på att betala 50€, men VISA kortet funkade inte.
Iaf, så hade SAS' kabinpersonal skött det på ett helt annat sätt. Här handlar det bara och endast att skinna hederligt folk på så mycket quids som möjligt.

Lissi
2012-11-03, 13:52
Kan så vara men det vet man om när man flyger med detta bolag.
Jag gör det som sagt inte.

Lissi

Bluesea
2012-11-03, 14:25
Enligt uppgifter i spansk media så gick kvinnan med på att betala 50€, men VISA kortet funkade inte.
Iaf, så hade SAS' kabinpersonal skött det på ett helt annat sätt. Här handlar det bara och endast att skinna hederligt folk på så mycket quids som möjligt.

Löjligt. Följ bara reglerna så blir du inte skinnad, hederlig eller ohederlig. Eller välj ett annat flygbolag. Bra formulerat, Lissi för övrigt.

para poli
2012-11-03, 21:23
Löjligt. Följ bara reglerna så blir du inte skinnad, hederlig eller ohederlig. Eller välj ett annat flygbolag. Bra formulerat, Lissi för övrigt.
Men för Guds skull...
Jag följer inte reglerna på Lufthansa och blir vänligt tillrättavisad.
Jag följer inte reglerna på Ryan och blir omhändertagen av civilgardet.

Tack och lov så är det fler å fler som bojkottar skojarbolaget!

para poli
2012-11-03, 21:25
Löjligt. Följ bara reglerna så blir du inte skinnad, hederlig eller ohederlig. Eller välj ett annat flygbolag. Bra formulerat, Lissi för övrigt.

Vad var det för löjligt med att försöka pejja 50€ för att få med sej en liten påse?:confused:

Lissi
2012-11-03, 23:03
Jag är väl så jäkla korkad så jag faktiskt följer reglerna oavsett bolag. Det underlättar mitt liv!:D

Lissi - som nästa resa ska flyga med Lufthansa och tänker följa deras regler.

Sunny12
2012-11-03, 23:07
Vad var det för löjligt med att försöka pejja 50€ för att få med sej en liten påse?:confused:


flabb_flabflabb_flabflabb_flabklapp_klap

para poli
2012-11-04, 02:56
Nej, eftersom dessa bolag tillåter att du t.ex. även kan bära ombord en taxfree-påse förutom det ordinarie handbagaget blir det inte aktuellt, eller hur?
.
Alltså väntar fortfarande på svar på denna fråga. Det där som du skriver är ju bara påhittat mumbojumbo. SAS å Lufthansa tillåter inte alls ett "extra" handbage i form av taxfreepåse eller damväska what so ever.
Är jag helt dum i huvudet som inte fattar reglerna när jag läser;

Saxat ur SAS bagageregler
"När du flyger med oss får du alltid ta med ett handbagage ombord.
Handbagaget får väga max 8 kg och ska få plats under stolen framför dig eller i hatthyllan ombord. Du får i tillägg också ta med dig en liten damhandväska eller en liten väska för din laptop."

Ändå, som flera säger, att jag ska acceptera Ryans regler ELLER bli plockad av nationella insatsstyrkan. Snälla nån? Vart är vi på väg?

Lissi
2012-11-04, 08:36
Vi flyger oftast SAS till Grekland och vi har varsin kabinväska på 8 kg(ibland mer:o) och den vägs aldrig, men dessutom har jag handväska modell inte minsta . Hem har vi dessutom alltid en påse från taxfree och aldrig har någon sagt något, men skulle vi veta innan att detta är absolut förbjudet så skulle vi ju packa ner den påsen i kabinväskan givetvis.

Lissi

Bluesea
2012-11-04, 10:27
Exakt. Följ Ryanairs regler eller byt flygbolag. Det är inte svårare än så.

para poli
2012-11-04, 11:44
Vi flyger oftast SAS till Grekland och vi har varsin kabinväska på 8 kg(ibland mer:o) och den vägs aldrig, men dessutom har jag handväska modell inte minsta . Hem har vi dessutom alltid en påse från taxfree och aldrig har någon sagt något, men skulle vi veta innan att detta är absolut förbjudet så skulle vi ju packa ner den påsen i kabinväskan givetvis.

Lissi

Det är absolut förbjudet. Det står klart och tydligt i reglerna.

Lissi
2012-11-04, 11:50
Det är absolut förbjudet. Det står klart och tydligt i reglerna.

..fast då vet inte ens kabinpersonalen om detta:confused: Då blir det att packa ner påsen i handbagaget i fortsättningen. Inga problem alls!;)

Lissi

Bluesea
2012-11-04, 12:15
Hahaha, precis. Inga problem över huvud taget. _B-anana

yvonne
2012-11-04, 12:32
Håller med dig Blue seaklapp_klap

Ia
2012-11-04, 19:09
Antar Guardia Civil er tilkaldt for damen kanskje har vært ufin i språket og lite imøtekommende... regler er regler.. og flyselskapet har ikke råd til å bli stående på bakken i håp om at flyvertinnen skal klare "brasene"

Jeg kjører masse Ryanair jeg og har alltid vært fornøyd... hyggelig flypersonel har jeg også hatt.

para poli
2012-11-05, 03:08
..fast då vet inte ens kabinpersonalen om detta:confused: Då blir det att packa ner påsen i handbagaget i fortsättningen. Inga problem alls!;)

Lissi
Jo, det vet dom. Men dom jobbar med service och sköter det smidigt. Så länge dom inte har risk för överviktigt flyg låter dom dej ta ombord i stort sätt vad du vill. Du har ju betalat biljetten en gång och i den ingick det packning, till skillnad mot vissa skojarbolag.

Hahaha, precis. Inga problem över huvud taget. _B-anana
Öhh?

Antar Guardia Civil er tilkaldt for damen kanskje har vært ufin i språket og lite imøtekommende... regler er regler.. og flyselskapet har ikke råd til å bli stående på bakken i håp om at flyvertinnen skal klare "brasene"

Jeg kjører masse Ryanair jeg og har alltid vært fornøyd... hyggelig flypersonel har jeg også hatt.
Grattis! (Tillyke!)
Kvinnan i fråga har inte varit ofin i språket mer än så till vida att hon har försöky få fram sin mening. Förstår dock inte att man skulle bli hämtad av polisen för att man är ofin i språket? Vi prtar väl ändå Europa år 2012?

para poli
2012-11-05, 03:15
Kom hem nu från London. Åkte med airBaltic som har väldigt restriktiva bagageregler. (jfr SAS, Lufthansa osv)
Gick på i Riga med TVÅ kollin.
Var skitnervös att KGB skulle hämta mej. Men jag klarade mej.:D
Hua vilken tur att jag inte flög Ryan. Hade jag fått tillbringa natten på fel sida Östersjön.

Bluesea
2012-11-05, 08:11
Själv ska jag åka med Ryanair två gånger i höst. Och jag har åkt med dem tre gånger tidigare i år. Det blir säkert lika många gånger nästa år. Kanonbra priser, helt enkelt.

litentuva
2012-11-05, 19:41
Kom hem nu från London. Åkte med airBaltic som har väldigt restriktiva bagageregler. (jfr SAS, Lufthansa osv)
Gick på i Riga med TVÅ kollin.
Var skitnervös att KGB skulle hämta mej. Men jag klarade mej.:D
Hua vilken tur att jag inte flög Ryan. Hade jag fått tillbringa natten på fel sida Östersjön.

Eller så följer man reglerna oavsett bolag och slipper oroa sig ... Enkel matematik

para poli
2012-11-11, 14:03
http://www.telegraph.co.uk/news/aviation/9661829/Seatbelts-on-planes-are-pointless-says-Ryanair-boss.html

Michael O'Leary tycker att säkerhetsbälten och syrgasmasker är onödiga, Kraschar man dör man iaf...
Upprörande och direkt felaktigt för att få införa ståplatser.
Dom flesta som är med i en flygolycka överlever. Jag är övertygad om att bältena hjälper...

para poli
2012-11-15, 22:54
http://gd.se/ledare/1.5289766-apropa-

Gefle Dagblads eminente ledarskribent reciterar ett inlägg på sin FB

Pela
2012-11-16, 22:19
http://gd.se/ledare/1.5289766-apropa-

Gefle Dagblads eminente ledarskribent reciterar ett inlägg på sin FB

Så bra..
Ryanair har gjort en stor nytta genom att starta/få igång lågprisflyg,tack för det,men nu börjar det bli för mycket.
Ståplats,inga bälten,1200 kr för missad utskrift av Boardingkort..
Det finns konkurrenter nu,lugna ned er !!! __D__D

para poli
2013-02-11, 19:13
Nästa Ryanairhistoria;

http://blog.svd.se/resebloggen/2013/02/11/ryanair-vill-ha-betalt-for-fel-biljetter/

Bluesea
2013-02-12, 08:18
Du ger dig aldrig va? Snälla, åk med nåt annat bolag än Ryanair. Det skulle vi båda tjäna på.

Admirala
2013-02-12, 08:40
Hvorfor skal para poli gi seg? Det er da greit å vite hva man kan utsettes for når man skal reise med RA, og dere blodfans bør tåle at sannheten kommer fram.

Eva L
2013-02-12, 08:44
Du ger dig aldrig va? Snälla, åk med nåt annat bolag än Ryanair. Det skulle vi båda tjäna på.

Ja vi har ju åsiktsfrihet. Personligen tycker jag det är bra med synpunkter från andra resenärer både positiva och negativa både gällande flygbolag, resmål, researrangör och hotell.

Känner en som skulle åka med Ryanair till Barcelona men de hamnade på Santorini. Eftersom Ryanair inte gick ner och mellanlandade i Skellefteå på väg från Luleå fick de välja ett anant resmål. Kanske till det bättre :D

Eva

nekjam
2013-02-12, 08:48
Du ger dig aldrig va? Snälla, åk med nåt annat bolag än Ryanair. Det skulle vi båda tjäna på.

Det är väl bra att detta flygbolag diskuteras. Personligen skulle jag aldrig utsätta mig för att åka med ett sådant flygbolag. Det säger sig ju självt, att ju mindre man betalar för, ju mindre får man. Nej fortsätt skriv!! Jag blir bara mer övertygad om att aldrig åka med dom.bye_bye

nilam
2013-02-12, 09:05
Om jag har att välja mellan att åka med Ryanair eller inte åka alls så är valet enkelt :D Jag vill iväg några dagar efter påsk till Chania och enda möjligheten att flyga till Chania från flygplats i närheten är med Ryan... Ja då får det bli så ;)
Jag har vänner som åker varje månad med Ryan air till olika destinationer och jag har aldrig hört talas om några krångel... Min sons klass åkte på skolresa 2 ggr med Ryanair. De hade rullstolar och annat "special" med sig och allt fungerade utmärkt...

Kan tillägga att vi betalar 1900 NOK för 3 personer t o r Rygge-Chania :rolleyes:

// Malin

aussie
2013-02-12, 11:23
Har åkt många gånger med Ryan Air till olika platser både från Sverige och London och det har aldrig strulat en ända gång. Det kan jag inte säger om andra bolag som SAS, Qantas och även Norwegian var vi har varit med om förseningar, förlorat bagage, och andra strul. Visst får alla tycker som de vill men jag tror att vi som har åkt billigt med Ryanair kommer att fortsätta göra så. Long live Ryan Air!!

Sunny12
2013-02-12, 11:48
Här finns det verkligen delade uppfattningar om flygbolaget Ryanair både positiva och negativa!
Jag har aldrig rest med dom och för att kunna ge en bedömning måste man nog ha gjort det först innan man ger dom ros eller ris och inte bara gå efter vad som skrivs i media.
Sen tycker jag det är bra att alla delar med sig av sina erfarenheter av bolaget, sen får man väl själv avgöra om man vågar resa med dom eller inte!...;)

Admirala
2013-02-12, 13:37
Klart mange har flydd med RA uten å oppleve trøbbel. Hadde alle RA-passasjerene gjennom tidene opplevd forhold som vi kan lese om her, ville selskapet ikke eksistert lengre.
Men det at "jeg har flydd med RA og vært fornøyd" er bare et anekdotisk bevis. Poenget er at RA stadig kommer på bunnen av lister som rangerer flyselskaper, både med hensyn til kundepleie, service og ansattes vilkår.
Gjør andre flyselskap også feil? Selvsagt. Men det viser seg at RA gjør flest av dem, iallfall blant de selskapene vi i Europa flyr med. Så er det selvsagt opp til den enkelte hvem de vil fly med. Debatten er uansett bra å ta!

Bluesea
2013-02-12, 14:13
Sant att det är bra med olika åsikter. Då kan jag be para poli skriva nåt positivt om Ryanair. Själv kan jag skriva negativt: Maten är under all kritik, och det är diekt pinsamt att höra dem försöka säljka lotter på varje flygning. Och när planet vänder utanför en hub, kan det vara slut på både toalettpaper, is och dricka. Fast då behöver man å andra sidan inte betala för framtida mynttoaletter.

annelinen
2013-02-12, 14:20
Och här kommer ännu en som har rest med Ryan mååånga gånger. Främst till de brittiska öarna, dock. Har aldrig upplevt några problem med Ryan. Det är dock ganska korta resor jag har gjort. Planen och deras faciliteter är ju inte alltför bekväma.

Något som vore intressant att lyfta i debatten är detta om att Ryanair ständigt ignorerar ARN:s beslut. Vet ni vilket bolag som också är riktiga fulingar vad det gäller ARN-besluten? Jo, Lufthansa, detta hyvens bolag som många höjer till skyarna.

Admirala
2013-02-12, 15:40
Och här kommer ännu en som har rest med Ryan mååånga gånger. Främst till de brittiska öarna, dock. Har aldrig upplevt några problem med Ryan. Det är dock ganska korta resor jag har gjort. Planen och deras faciliteter är ju inte alltför bekväma.

Något som vore intressant att lyfta i debatten är detta om att Ryanair ständigt ignorerar ARN:s beslut. Vet ni vilket bolag som också är riktiga fulingar vad det gäller ARN-besluten? Jo, Lufthansa, detta hyvens bolag som många höjer till skyarna.

Ikke bra av Lufthansa, men RA er likevel versting. RA lar være å følge ARNs beslutning i 58 prosent av tilfellene, Lufthansa i 31 prosent. Norwegian, KLM og SAS følger alltid eller nesten alltid anbefalingene til ARN.
Kilde:
http://ipad.dagbladet.no/2012/01/29/nyheter/samferdsel/utenriks/ryanair/flyselskap/19997877/

para poli
2013-02-12, 16:59
Du ger dig aldrig va? Snälla, åk med nåt annat bolag än Ryanair. Det skulle vi båda tjäna på.

Ooops, förlåt! :(
Jag åker med andra bolag. Och ska tänka mig för vad jag skriver eller länkar. I detta fall var det en nyhet från Svenskan. Jag tänkte att det kunde finnas värde i den för andra.
Fr o m nu så skriver man bara positivt om RA och vi döper om tråden till "Nästa gång alltid Ryanair!"
Åter igen ber jag om ursäkt!

kimmen
2013-02-12, 17:17
Jag har flugit med RA en gång, till Edinburgh. Det var inte absolut inte billigare än andra flygbolag, RA råkade bara ha bättre flygtider just den gången. Och själva (boskaps)transporten var väl inte sådär jättetrevlig.



Kan tillägga att vi betalar 1900 NOK för 3 personer t o r Rygge-Chania :rolleyes:
Jag letar också vettigt flyg till Chania i sommar, för två personer. Vi vill vara borta ungefär tre veckor och kan åka tidigast runt sista helgen i juni. När jag kollar Ryan Air från Rygge är det bästa jag hittar 4/7-25/7. Då börjar priset på 7845 NOK för att när man spökbokat klart sluta på 9175 NOK. Inte speciellt billigt i mina ögon...:eek:

För att hitta de där superbilliga biljetterna med RA måste man tydligen ha tur, de är aldrig speciellt mycket billigare än andra bolag just när jag kan/vill åka. Ett annat aktuellt exempel; vi ska åka till Barcelona i påsk och har bokat med KLM/Air France. Visst, vi kan komma undan några hundralappar billigare med Ryan Air - men då landar vi 19.20 på kvällen på Girona flygplats som ligger 9 mil norr om Barcelona. Flygbussen tar 1.15 timmar och kostar 50 EUR för båda. Där försvann den förtjänsten...


/kimsch

Netwolf
2013-02-12, 17:46
Känner en som skulle åka med Ryanair till Barcelona men de hamnade på Santorini.

Ja, jag hade då inte klagat :D

Jag har själv åkt med Ryan Air ett otal ggr. Aldrig några som helst problem och ALLTID i tid, trots sen avgång ibland. Ok, maten är inte mycket att hänga i julgranen och det är trångt ombord.
Andra flygbolag, däremot, som t ex Norwegian... Vet dom vad en tidtabell är? __D

/Wolfen

Admirala
2013-02-12, 21:03
Ja, jag hade då inte klagat :D

Jag har själv åkt med Ryan Air ett otal ggr. Aldrig några som helst problem och ALLTID i tid, trots sen avgång ibland. Ok, maten är inte mycket att hänga i julgranen och det är trångt ombord.
Andra flygbolag, däremot, som t ex Norwegian... Vet dom vad en tidtabell är? __D

/Wolfen

Hvor er kilden din? Uten det blir det igjen bare anekdotisk bevis. Selv flyr jeg som regel KLM, og kommer som regel fram før tiden, men igjen, bare anekdotisk bevis, og egentlig ikke verd noe som helst.

RA oppgir ikke tall for punktlighet (feigingene), men hadde i underkant av 70 prosent presise ankomster i 2010

Her er FlightStats liste over de ti mest presise europeiske flyselskapene:

1. Rossiya

2. Tarom-Romanian

3. KLM Cityhopper

4. Widerøe

5. Air One

6. Norwegian

7. Flybe

8. SAS

9. Brit Air

10. Germanwings

Her er en liste fra 2011:

* 1: NAYSA, 91,67 % (29,428 flyvninger)
* 2: KLM Cityhopper, 89,98 % (89.447 flyvninger)
* 3: Air One, 89,88 % (6.096 flyvninger)
* 4: Tarom, 89,50 % (15.617 flyvninger)
* 5: Rossiya, 88,94 % (22.107 flyvninger)
* 6: Tyrolean Airways, 88,29 % (78.600 flyvninger)
* 7: BritAir, 88,23 % (41.644 flyvninger)
* 8: SAS, 88,22 % (239.320 flyvninger)
* 11: Norwegian, 87,08 % (88.792 flyvninger)
* 12: KLM, 86,79 % (121.180 flyvninger)
* 14: Widerøe, 86,28 % (104.466 flyvninger)
* 15: Ryanair, 86,22 % (209.660 flyvninger)
* 16: Swiss European, 85,86 % (35.173 flyvninger)
* 17: LOT, 85,78 % (58.898 flyvninger)
* 18: Finnair, 85,62 % (72.415 flyvninger)
* 19: Austrian Airlines, 85,12 % (54.031 flyvninger)
* 21: Cimber Sterling, 84,48 %, (40.920 flyvninger)
* 22: Brussels Airlines, 84,46 % (66.525 flyvninger)
* 26: Air Berlin, 82,07 % (194.798 flyvninger)
* 30: Alitalia, 81,81 % (171.044 flyvninger)
* 31: Air France, 79,68 % (336.258 flyvninger)
* 32: Lufthansa, 79,16 % (419.401 flyvninger)
* 34: Aeroflot, 79,11 % (92.836 flyvninger)
* 35: British Airways, 78,74 %, (249.882 flyvninger)
* 37: TAP, Air Portugal, 77,12 % (48.800 flyvninger)
* 40: Turkish Airlines, 75,78 % (193.753 flyvninger)
* 46: Icelandair, 66,20 % (10.364 flyvninger)
* 47: Spanair, 64,92 %, (54.733 flyvninger)
* 48: Iberia, 52,32 % (140.084 flyvninger)

Netwolf
2013-02-12, 22:47
Haha, Admirala. Slapp av!

För att travestera Groucho Marx "Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!" :D

/Netwolf

Admirala
2013-02-12, 23:04
Jadda, bedre å bare synse og mene, hvem bryr seg om fakta i en diskusjon? Særlig fakta som slår ihjel påstander Ang_elx
For øvrig er jeg særs avslappet.

Vim
2013-02-12, 23:50
Har aldri flydd med RA. Så jeg kan ikke si noe om hvordan det er å fly med de. Men med tanke på hvordan de behandler sine annsatte, har ikke jeg tenkt å fly med de i fremtiden heller.

Netwolf
2013-02-13, 08:45
Jadda, bedre å bare synse og mene, hvem bryr seg om fakta i en diskusjon? Særlig fakta som slår ihjel påstander Ang_elx
For øvrig er jeg særs avslappet.

Dina fakta har inte med saken att göra. Jag la fram mina PERSONLIGA ERFARENHETER av Ryan Air & Norwegian. Eller har jag inte rätt att äga mina egna upplevelser?
Jag upplever att du blev stött och förstår jag inte riktigt varför. Var det för att jag skrev negativt om Norwegian?
Jaja, tur jag inte citerade Björn Rosengren.. :D;)

/Netwolf

Admirala
2013-02-13, 10:13
Dina fakta har inte med saken att göra. Jag la fram mina PERSONLIGA ERFARENHETER av Ryan Air & Norwegian. Eller har jag inte rätt att äga mina egna upplevelser?
Jag upplever att du blev stött och förstår jag inte riktigt varför. Var det för att jag skrev negativt om Norwegian?
Jaja, tur jag inte citerade Björn Rosengren.. :D;)

/Netwolf

Neida, jeg ble på ingen måte støtt. Har verken flydd Norwegian eller RA, så jeg skjønner ikke hvorfor du tror jeg reagerte på det...
Å dele sine erfaringer er bra. Men i min verden er det også bra, ja faktisk bedre, å fremlegge fakta i en debatt. Å påstå at fakta om RA og andre flyselskap ikke har noe å gjøre i en debatt om RA synes jeg er ganske merkelig, for å si det mildt.
Eller for å si det på en annen måte: du må gjerne legge fram dine personlige erfaringer, men når jeg legger fram fakta har det ikke noe med saken å gjøre, er det slik jeg skal tolke deg?
I så fall, let's agree to disagree!

Vim
2013-02-14, 21:17
Leste denne artikelen på norske TV2: http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/fly-maatte-snu-kapteinen-sa-vi-maatte-lande-innen-to-minutter-3988226.html
Høyrest ikke bra ut. Men problemer med flyene kan alle selskap ha, til og med SAS.

Bluesea
2013-06-11, 14:30
Det är ju många som ondgör sig över Ryanairs förmåga att ta extra betalt för allting utöver själva flygresan. Såg en intressant artikel i SvD idag. Där står det bland annat:


Fördelat på antalet passagerare ligger dock det australiska bolaget Qantas i topp bland de traditionella bolagen. Här betalar varje resenär i snitt 370 kronor i extra avgifter.
Lågprisbolaget Ryanair som brukar anklagas för att ha orimligt många extra avgifter finns inte med på topp-tio-listan. Ryanair drar enligt undersökningen in i snitt 115 kronor per resenär på sina tilläggstjänster, vilket motsvarar 21,8 procent av bolagets omsättning.

para poli
2013-06-11, 18:36
Det är ju många som ondgör sig över Ryanairs förmåga att ta extra betalt för allting utöver själva flygresan. Såg en intressant artikel i SvD idag. Där står det bland annat:


Fördelat på antalet passagerare ligger dock det australiska bolaget Qantas i topp bland de traditionella bolagen. Här betalar varje resenär i snitt 370 kronor i extra avgifter.
Lågprisbolaget Ryanair som brukar anklagas för att ha orimligt många extra avgifter finns inte med på topp-tio-listan. Ryanair drar enligt undersökningen in i snitt 115 kronor per resenär på sina tilläggstjänster, vilket motsvarar 21,8 procent av bolagets omsättning.

Hehe, för det första, Ryan kommer självdö innan den här tråden gör det. Och det är intressant i sig, för tråden lever vidare och vidare... :)

Till grejen;
1. Artikeln är totalt intetsägande! Det intressanta är ju vilka tilläggstjänster man betalar för och vari dom består av.
2. Finns inte på min, eller någon annans, världskarta att Quantas skulle förmedla en lika dålig produkt som Ryan till en högre summa pengar. flabb_flab
3. En tilläggstjänst på Norwegian på ARN-BKK kan vara $5 för en filt, maten (på en long haul 10h-flight :eek:), eller incheckat bagage på 15 kg, medan det på motsvarande flight med Emirates eller BA kan vara extra 10kg bagage på redan tillåtna 23-25 kg, extra benutrymme (fast det tar dom ju inte betalt för i emergency exit) eller champagne till maten typ. Då blir ju statistiken ganska värdelös?
4. Tog med mig en flyer från Riga airport som säger; "ATTENTION RYANAIR PASSENGERS! a security charge of 7 € must be paid BEFORE DEPARTURE" Det räknas ju som en tilläggsavgift. Skulle vilja se den på ett decent flygbolag... :D

Bluesea
2013-06-12, 07:56
Haha para poli. Jag visste att jag skulle få igång dig flabb_flab

para poli
2013-06-12, 18:24
Haha para poli. Jag visste att jag skulle få igång dig flabb_flab

Hahaha...:D
You've got me there indeed flabb_flab.

Hållt mig undan Ryan-diskussionen ett tag, men nu kunde jag lixom inte låta bli. ;)

ford prefect
2013-06-19, 13:17
Flyger man Norwegian får man inte ens mat på en tolv-timmars flygning :D
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/varlden/norwegian-nekade-kvinna-mat-och-dryck_8275800.svd

Admirala
2013-06-19, 16:42
Flyger man Norwegian får man inte ens mat på en tolv-timmars flygning :D
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/varlden/norwegian-nekade-kvinna-mat-och-dryck_8275800.svd

Nå har de heldigvis tatt til vettet!
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10111325

kimmen
2013-06-19, 18:44
Flyger man Norwegian får man inte ens mat på en tolv-timmars flygning :D
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/varlden/norwegian-nekade-kvinna-mat-och-dryck_8275800.svd
Till skillnad mot Ryanair så tar Norweigan klagomålen på allvar och ber om ursäkt...


Nå har de heldigvis tatt til vettet!
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10111325
... och genomför förändringar.



/kimmen

para poli
2013-06-19, 22:18
Ändå mkt pinsamt!
Sitter på hotellet, nyss framkommen i Saigon.
Mätt och belåten, med air china á 4556 pix ToR Arlanda-Ho Chi Mihn City, inkl filtar, kuddar, mat och massor av alkohol :D

para poli
2013-06-19, 22:24
...samt in flight enetertainment!

IngegerdN
2013-08-01, 00:29
Ett inlägg i debatten:

http://news.sky.com/story/1122689/ryanair-raises-hold-baggage-charges-by-66-percent

para poli
2013-08-02, 13:03
Ett inlägg i debatten:

http://news.sky.com/story/1122689/ryanair-raises-hold-baggage-charges-by-66-percent

Inte bara 200 kr dyrare för incheckat bagage. Följande åtgärder införs också;
Stänger av ACn ombord
Flyger långsammare
samt att man funderar på att införa en avgift på handbagage :eek:

Bluesea
2013-08-02, 13:58
SÅ här säger han: "Asked if Ryanair would consider charging for hand luggage, Mr O'Leary said: At some point in the future I think it's likely that airlines will do it but I can't get my head round how you would do it. I think it's unlikely that we will do it."

I min bok betyder "unlikely" "osannolikt" men du tycker det betyder att "han funderar". Hmmm.

Dessutom säger han: "Asked on Wednesday if he was considering reducing the amount of air conditioning on his flights, Mr O'Leary said: "No. Even I would not do that.""

para poli
2013-08-02, 16:20
http://www.expressen.se/res/snart-kan-du-fa-betala-for-ditt-handbagage/

Sorry!
Dålig research av blaskan då. Men dom hänvisar till The Independet, och när jag läser det så får jag inte riktigt ihop artikeln i Expressen :confused:.
"Funderar" gör han ju onekligen iaf... :D

Bluesea
2013-08-02, 17:20
Ja, vi får väl se vad som händer. I alla fall lyckas han hela tiden på både rubriker och citat - även om en del av de sistnämnda verkar vara felciterade. Men OM han tar bort AC:n blir resan onekligen lite svettigare - även för de som inte lider av flygskräck.

Lissi
2013-08-02, 17:26
Så här sa han väl? "Asked on Wednesday if he was considering reducing the amount of air conditioning on his flights, Mr O'Leary said: "No. Even I would not do that."

Det skulle han väl inte göra EVEN I WOULD NOT DO THAT

Lissi - som faktiskt trots att jag aldrig trodde det flugit 2 av mina trevligaste och bekvämaste flygningar med RA

para poli
2013-08-02, 17:50
Så här sa han väl? "Asked on Wednesday if he was considering reducing the amount of air conditioning on his flights, Mr O'Leary said: "No. Even I would not do that."

Det skulle han väl inte göra EVEN I WOULD NOT DO THAT

Lissi - som faktiskt trots att jag aldrig trodde det flugit 2 av mina trevligaste och bekvämaste flygningar med RA

Som sagt, jag reciterade Expressen som verkar fått saker om bakfoten?

larssonfilip
2013-08-08, 11:01
Jag tror mer på att de vinklar medvetet för att få en intressant artikel än att de fått saker om bakfoten..

kimmen
2013-08-12, 22:07
Till och med de egna piloterna är kritiska mot säkerhetsarbetet på flygbolaget som inte tillåter fackföreningar. Läs mer här (http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17282047.ab).

/kimmen

Ante
2013-08-13, 09:07
Sundhetstecken att piloterna kritiserar om de ser systemfel så måste de ringa i klockan. Bra gjort klapp_klap

Dock verkar de ej våga anmäla uppåt i företaget vilket jag ser som mycket allvarligt och farligt.
Det är typisk white collar och blue collar mentalitet som genomsyrar företagen?

Jag tycker att EASA skall göra en stor revision av Ryanair.

kimmen
2013-08-13, 20:11
Om du har en biljett bokad och skulle råka gå och dö, se då till att inte göra det "för tidigt" för då kan det gå så här (http://www.aftonbladet.se/resa/flyg/article17286248.ab)...:eek:

/kimmen

Charleston
2013-08-14, 10:38
Förvånad någon?

Netwolf
2013-08-14, 11:14
Om du har en biljett bokad och skulle råka gå och dö, se då till att inte göra det "för tidigt" för då kan det gå så här (http://www.aftonbladet.se/resa/flyg/article17286248.ab)...:eek:

/kimmen

Ja, du kan ju inte bara dö, sådär helt oplanerat. Nån ordning får det ju va! ;)

/Netwolf - dö är banne mig det sista jag tänker göra!

Admirala
2013-08-15, 20:30
Ryanair-piloten John Goss har fått sparken hos Ryanair og trues nå med søksmål etter at han advarte mot selskapets sikkerhet i en tv-dokumentar.

Programmet trekker også frem en undersøkelse gjort blant Ryanair Pilot Group som viser at tusen av selskapets piloter og førstestyrmenn er bekymret over selskapets sikkerhet. 89% av respondentene skal ha ment at selskapets sikkerhetskultur mangler åpenhet. To tredjedeler sa de syns det er vanskelig å ta opp bekymringer knyttet til sikkerhet med ledelsen.

Channel 4-dokumentaren ble laget etter at flere hundre piloter fra Ryanair i april deltok i en underskriftskampanje. Der ba de irske og europeiske luftfartsmyndigheter om å se nærmere på hvilke følger Ryanairs ansettelses- og personalpolitikk har å si for selskapets flysikkerhet.

Ryanair svarte med å sende ut et brev til alle sine piloter med følgende tekst:

«Alle Ryanair-piloter som deltar på denne såkalte sikkerhetsaksjonen vil være skyldige i alvorlig tjenesteforsømmelse og vil dermed kunne risikere avskjedigelse.»

Klipp fra denne artikkelen:
http://www.nrk.no/kultur/advarte-om-sikkerhet-_-fikk-sparken-1.11184105

para poli
2013-08-15, 23:52
«Alle Ryanair-piloter som deltar på denne såkalte sikkerhetsaksjonen vil være skyldige i alvorlig tjenesteforsømmelse og vil dermed kunne risikere avskjedigelse.»


Man kan inte bli "avskedad". Dom är kontraktanställda under slavliknande förhållanden hela bunten.
Tyvärr tar Norwegian efter och tänjer på regelverket för att testa gränserna.

Lissi
2013-08-16, 09:17
Detta är en stående diskussion om slavarbete eller inte.
Förra helgen träffade vi ett par goda vänner där mannen i huset är fritidspilot och hans gode vän är pilot på Ryan Air. Dessa herrar har givetvis diskuterat mycket om detta bolag. Jag ställde också massor av frågor om Ryan Air givetvis.
Ryan Air utnyttjar till fullo den årsmaxtid som piloter får flyga. Helt klart. Servicen mot passagerare vid problem är lika med noll , vilket väl alla vet MEN just piloterna tjänar bättre på Ryan Air än på väldigt många bolag så han vill absolut inte byta bolag trots att han får har med sig eget kaffepulver till kaffet då han flyger. Styrmännen har sämre lön men behöver sin flygtid för att sen kunna bli piloter, men enligt RA-piloten så är detta också lika vid alla bolag, som dessutom mer och och mer börja likna RA i sin anställningspolitik. Alla flygbolag måste ju utnyttja sin personal till max för att få lönsamhet.
Jämfört med flygbolag i USA är tydligen RA riktigt " generösa". Men hur det är i andra bolag diskuteras ju inte lika frekvent.
Självklart sa denne RA-pilot att han inte skulle flyga en minut om han riskerade sitt och andra människors liv pga dålig säkerhet. Ra har en modern flygflotta så på den punkten kan vi vara lugna. SAS plan är mycket äldre.

Detta är en av många röster i debatten och säga vad man vill men RA är INTE ensamma företag att ha anställda med sk "slavkontrakt".
Hela byggbranchen och entreprenadföretagen har samma.
Det är givetvis skitdåligt! Men just besättning på RA HAR en möjlighet att inte arbeta där. Ingen är nekad att säga upp sig.

Diskussionen fortsätter......

Lissi

kimmen
2013-08-16, 17:34
Detta är en av många röster i debatten och säga vad man vill men RA är INTE ensamma företag att ha anställda med sk "slavkontrakt".
Hela byggbranchen och entreprenadföretagen har samma.
Jag ber om ursäkt för att det nu blir det lite OT, men var har du fått det ifrån? Jag är tjänsteman på ett av Sveriges största byggföretag och jag har en helt normal tillsvidareanställning precis som alla mina kollegor, oavsett om de är tjänstemän eller yrkesarbetare.

/kimmen

Lissi
2013-08-16, 17:49
Jag kanske uttryckte mig luddigt, men många byggbolag anställer utländska byggarbetare genom underentrepenad..senast en stor "skandal" i Stockholm vid en ombyggnad av en parkeringsplats där de polska arbetarna fick arbeta för 35 kr i timmen och bo i baracker på arbetsplatsen... detta med "slavkontrakt" finns inom alla branscher.

Jag ska väl tillägga att jag inte heller gillar arbetsplatser där man inte tillåter fackföreningar men det är BARA Ryan air som får skit ....de är inte ensamma.

Lissi - som har arbetat på en friskola där man inte alls uppskattade personal som var ansluta till facket. Men det jobbet var ju mitt eget val.

kimmen
2013-08-16, 17:53
Jag kanske uttryckte mig luddigt, men många byggbolag anställer utländska byggarbetare genom underentrepenad..
Då har de utländska byggarbetarna inte något anställningsförhållande med "byggbolaget" utan de är anställda av underentrepenören från vilken de också får sin lön.

/kimmen

Lissi
2013-08-16, 19:38
Då har de utländska byggarbetarna inte något anställningsförhållande med "byggbolaget" utan de är anställda av underentrepenören från vilken de också får sin lön.

/kimmen

Ja, och en jävla skitlön med huvudentrepenörens goda minne , för det VET de när de lämnar budet vidare att det är skitlöner det handlar om!
Men nu är vi off-topic. Starta en ny tråd om vi ska diskutera vidare ;)!


Lissi

Carina
2013-08-16, 20:12
Nu diskuteras väsentligheter!
Det är rena cirkusen, människor är inte värda någonting. Hänsynlöst utnyttjande av arbetare, som vanligt.

Carina

Netwolf
2013-08-17, 07:50
Om detta verkligen är sant (http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17310253.ab), så är det ytterst allvarligt. :eek:

/Netwolf

Ante
2013-08-18, 11:39
Hur kan Ryanair vara så otroligt billiga? Kolla från Västerås t.ex. så kan du flyga till Medelhavet för under 500kr t/r i September men de är extremlågt pris just nu.

Så säger bolaget
“Both Ryanair and the Irish Aviation Authority operate confidential safety reporting systems which allow any Ryanair pilot with any legitimate safety concerns to report these in complete confidentiality – without any fear of reprisal – either through Ryanair’s confidential system or the IAA’s independent and confidential system.

Ryanair’s outstanding 29 year safety record is a matter of rigorous oversight and fact based evidence. It is not something that can be voted on or subjected to anonymous or fabricated trade union surveys. It has been rigorously regulated and independently verified by the Irish Aviation Authority, operating to the highest EU safety requirements – and the IAA have recently confirmed that “

Deia
2013-08-18, 13:16
Om 7 timmar åker vi till Mallorca med RA :). Får se om det blir en glad smiley eller inte när vi kommer tillbaka.......
Tidigare erfarenheter 5-7 år tillbaka i tiden har varit bra. Bättre än SAS. Bättre plan, nyare och rymligare. Enklare på något sätt - som att åka buss ungefär.
Jag tycker dock att det blivit krångligare att beställa och checka in :confused:. En rörig hemsida och ständigt nya frågor om saker man kan köpa till. Och man är orolig för alla konstiga regeler som kostar mycket att bryta emot. MEN biljetterna var billiga ca 1.000:- p.p. så vi får hoppas på det bästa.
Återkommer om en vecka......

Deia
bye_bye

kimmen
2013-08-19, 20:40
Men nu är vi off-topic. Starta en ny tråd om vi ska diskutera vidare ;)!
Den finns här (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?p=312782#post312782)... :)

/kimmen

Deia
2013-08-27, 12:49
Ja, då är man tillbaka.
Här kommer min erfarenhet från resan till Mallorca med Ryan Air:
På plussidan:
- Ny fina plan med en seat pitch på 30 inches. Thomsson/Tui har bara 28 på kortdistansplan och det är trångt.
- Rent och fräscht, ett välstädat plan
- Trevlig personal
- Smidig bagagehantering. Eftersom att många inte checkar in så blir väntan på incheckat bagage kort.
- Billigt! Även om vi köpte till både 15 kg bagage och prioriterad ombordstigning så blev det halva priset mot en flygstol med charterbolag.
På minussidan:
- Stökig hemsida och jobbigt att boka/checka in p.g.a. alla frågor om tillköp. Att göra fel kan bli dyrt.
- Stolarna är obekväma. Det saknas stöd för svanken.


Det var flera år sedan jag reste med RA. Mycket har förändrats även om jag var nöjd tidigare också. Attityden hos personalen är största skillnaden. Dom verkar trevligare, gladare och ser inte så trötta ut.....;)
Ny är också den lilla fanfaren när man landar. Undrar om den betyder "Hurra vi klarade oss idag igen" :D.
Allt fungerade bra bortsett ifrån lite strul vid inlämningen av bagaget på Palma airport. Jag kan tänka mig att åka med dom igen.

Deia
bye_bye

Lissi
2013-08-27, 15:50
Ny är också den lilla fanfaren när man landar. Undrar om den betyder "Hurra vi klarade oss idag igen" :D.

Deia
bye_bye

Fanfaren spelas när planet landar i tid eller före tid!
Men, flygtiden är väl tilltagen så 98% av planen landar i tid!:D

Lissi - som ska flyga med dem igen

Deia
2013-08-27, 16:11
Fanfaren spelas när planet landar i tid eller före tid!
Men, flygtiden är väl tilltagen så 98% av planen landar i tid!:D

Lissi - som ska flyga med dem igen

Aha :)!

Deia
bye_bye

Admirala
2013-09-22, 19:00
Ryanair har dårligst service
I overkant av 3.000 britiske forbrukere er blitt bedt om å vurdere hvor god kundeservicen er hos hundre store aktører innen forskjellige bransjer.

Hvert selskap er gitt poeng etter hvor flinke de er på alt fra å bistå kundene når det skjer noe uforutsett, til om de får kundene til å føle seg verdsatt.

Ryanair får kun to av fem mulige stjerner på hvert av punktene, og ender dermed på sisteplass av samtlige bedrifter med sine 54 av 100 mulige poeng.

(...)

Det irske og etterhvert omstridte flyselskapet er dessuten en gjenganger på det svenske forbrukermagasinet Råd&Röns svarteliste.

To ganger hvert år trekker de frem selskaper som ifølge den svenske reklamasjonsnemdnen ikke har gitt kundene det de har krav på.

Sakset fra en artikkel på dinside.no, les hele her: http://www.dinside.no/922951/ryanair-verst-paa-service

Bluesea
2013-09-23, 08:13
Ska åka med Ryanair:
Till Girona i mitten av oktober.
Till Teneriffa runt nyår.
Till Rhodos i maj nästa år.

Till att börja med.

Lissi
2013-09-23, 08:37
Som vi nästan. Girona i oktober och Krakow i januari. Till att börja med .

Lissi

kari
2013-09-23, 10:27
Sammen med mine tre barnebarn "testet" jeg Ryan Air før skolestart i august.
Det var en virkelig god opplevelse:)
så fint fly, rent/delikat og med et serviceminded kabinpersonal:)
Vi hadde god benplass og behagelige seter, det eneste jeg savnet var lommen til aviser o.a i seteryggen foran meg, d e t gikk bra det og:)

Leste at R. A slipper "vår/sommer 2014" i slutten av måneden, det ser jeg fram til, det blir nok flere turer med dem:)

Netwolf
2013-09-24, 09:38
Nu ska RA iaf börja ta tag i de vanligaste klagomålen (http://www.svd.se/naringsliv/branscher/handel-och-tjanster/ryanair-kan-bli-mindre-nitiska_8546496.svd). Det går framåt! :)

http://gfx.svd-cdn.se/multimedia/dynamic/01075/Oleary4_1075558c.jpg

/Netwolf

Elisabet
2013-09-24, 23:26
Jag blir allt mer övertygad om att kritiken mot Ryan Air sprids av konkurrenter som känner sig hotade av att RA visar att det går att ge bra service med betydligt lägre priser än de själva tar.

litentuva
2013-09-24, 23:37
Ancona tur /retur på höstlovet v 44 m Ryan stannade på 4200kr för två vuxna två barn - mer än överkomligt ! Hej siena, hej greve in chianti, hej montalcino , hej Montepulciano :) hittills är vi bara nöjda med de flygningar vi gjort med bolaget !

Ante
2014-01-07, 09:02
Norwegian börjar få dåligt rykte nu också eller har de ej lyfts fram i ljuset innan nu tro?
Vilket bolag skall man satsa på?? klapp_klap

Fysimera
2014-01-07, 20:10
Vi har rest mycket med Norwegian själva och är helnöjda med plan, service och priser.
Åker man lågpris så gör man.. Bra priser på extra bagage.
Vi har ju 50-100 kunder som åker Norwegian och vi har ej hört klagomål.
Däremot de som åker med andra bolag kan klaga på benutrymme i första hand.
Men vi provar även andra flygbolag och nu under vintern så blir det ofta SAS och även det fungerar bra.

Olle

para poli
2014-01-07, 22:04
Anledningen till Norwegians ljus i media är ju den katastrofala starten på sin långlinjesatsning. Varken billigt eller bra. I Europa funkar det ju hur bra som helst om man lyckas få tag i hyfssat billiga biljetter, vilket inte alltid är fallet när man räknar slutsumma. / Nyss hemkommen från BKK där det satt ett hundratal skandinaver och väntat i 12 h på sin flight med norskarna

Rolf
2014-07-31, 12:43
Såg denna film på SvD, kanske tänkvärt hur man packar sin väska! :eek:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=gWK1M2Ip-Cw
Rolf

Lissi
2014-07-31, 15:12
Det är tydligt att Bergamos flygplatspersonal inte gillar Ryan Air i alla fall.:D
RA kan ju knappast lastas för just detta. Tror f ö att alla flygbolags bagage hanteras illa. Tur man alltid åker med handbagage på RA.

Lissi

SteffTee
2014-07-31, 16:36
Ett ganska normalt hanterande av bagage tycker jag. En väska ska tåla att släpas lite och kastas upp i bagageutrymmet. Ett mindre fall, i det här fallet från bagagebandstrucken, skall heller inte vara något problem. Jag lovar att allas våra väskor har vid något tillfälle blivit lastade på just detta sätt!

Allt för många passagerare är tyvärr mer rädda om sin väska än om sitt innehåll. I tidernas begynnelse var kofferten till för att skydda innehållet. Nu är resväskan en statuspryl och minsta repa eller buckla skall reklameras.
Köper man en kvalitetsväska så drabbas man inte av detta men väskor från Rusta eller Biltema kanske man inte ska kräva att de tål så mycket !

Det är annorlunda om väskan behandlas så att den går sönder. Då är det självklart att flygbolaget får stå för viss kompensation. Det gör de också! Inte många flygbolag bråkar om en till synes ny väska rapporteras med skada.

Monica G
2014-09-15, 22:03
Jag reser inte heller med Ryan efter att ha blivit offloaded på Säve efter 6 timmars väntan på tekniskt "fel". Efter det fick alla en hotellista med hotell från Göteborg till Halmstad mittinatten och ett lycka till och välkomna imorron. Vågar inte tänka på hur många de skulle offloada pga dubbelbokning dagen efter. Fick pengar tbka efter två mail. Men man får göra som man vill och välja sina krig, vi åkte flera resor innan vi gjorde slut och det fick ju bra.

Netwolf
2014-09-16, 08:47
Åkte nyligen till/från Bergamo med RA och hade både olivolja & vin i väskan, med mig hem. Inga problems, men det gäller ju iofs att packa in det väl. Då är det sällan någon fara.

/NW

Arne
2014-09-16, 20:24
Inte i handbagaget väl..
Du menar i det incheckade antager jag.

Arne

Lissi
2014-09-16, 22:44
Var nyss i Warsawa och flög med Ryan Air igen. Trevliga värdinnor, punktligt flyg och absolut inget att klaga på denna gången heller:D Dryga 400 kr t o r för 2 pers.

Vi har ytterligare en resa bokad med detta bolag och OM vi råkar ut för missöden med ej startande plan så är vi helt införstådda med detta. Vi HAR läst det finstilta om villkoren.
Vi vet exakt vad som gäller och chansar gladeligen då vi kan flyga 5-6 ggr för samma pris som EN resa annars kostar.
Vi upptäcker också många nya resmål vi aldrig skulle upptäckt annars då RA har en del "udda" resmål.....En vecka i febr i Düsseldorf t e x för 860 kr t o r för 2 pers. DET ser vi fram emot! Gasthaus bokat "mitt i smeten" för helt överkomliga kronor.

Lissi - som flyger med dem så länge de finns. Det fackliga får andra sköta!

Netwolf
2014-09-16, 22:56
Inte i handbagaget väl..
Du menar i det incheckade antager jag.

Arne

Jadå. Sådana varor taga man icke i handryggan. Nä, det jag menade var att jag hade det incheckat. Därav anspelningen på filmen

/NW

kari
2014-09-17, 09:39
Jadå. Sådana varor taga man icke i handryggan. Nä, det jag menade var att jag hade det incheckat. Därav anspelningen på filmen

/NW
Ryan Air tillater jo en taxfreepose ( eller mindre veske ) i tillegg til håndbaggasje, så på flyplassen kan man kjøpe både olje og vin og få posen forseglet:)
bye_bye Kari - som reiser hjem med RyanAir i dag