handdator

Visa fullständig version : Dagen efter...


Monica P
2010-11-15, 10:39
kvällen innan...

...mental baksmälla lider vi av idag, vi som jobbade för att få behålla borgmästaren GR. Det stod klart tidigt att DD skulle vinna och ganska stort.
Nu analyseras förstås orsaker och verkan för fullt i alla hem och på alla arbetsplatser och på alla torg och mötesplatser på Kalymnos.

Själv har jag väl mest stämt in i grannfruns bestörta " på, på, ti pathame", alltså "oj oj, vad har vi drabbats av".

Det är nämligen så att DD är en gammar politikerräv med vattentätt skinn. Han har lyckats med sin kampanj som vädjar till de arbetslösa att han ska skaffa jobb till ön som aldrig förr, vilket inte GR kunde lova .

Det är regeringens stramhetspolitik som rakt av förbjuder kommunerna att anställa nytt folk för närvarande. Fem måste sluta för att en ska få anställas, och det är inte alls många som är i pensionsåldern här just nu. Det är också förbjudet för kommunen att bilda nya bolag eller genomföra större projekt utan upphandling, vilket DD tänker sig att göra.

Vi suckar och säger lycka till! Andra säger att det är lagom åt Kalymnos som har gått på retoriken.

För min personliga del tror jag inte att DD är särskilt intresserad i mina önskemål. Jag har fått massor av svar på min enkät till utlänningsgruppen, men en mängd åsikter om saker som kan förbättras på ön, inte alls kostsamma men väldigt viktiga. Jag ska sammanställa detta i alla fall och ge det till den fortfarande aktuelle GR som har sin post till årets slut.

Så ligger det till, och som de riktiga politikerna gör så tackar jag för uppmuntrande hejarop och visat intresse...!

Jag kommer verkligen att sakna våra vandringar i gränderna som gav mig en helt fenomenal bild av Kalymnos, och massor av trevliga möten.

kirtor
2010-11-15, 11:55
Håper innbyggerne vil forstå det etterhvert, hva de har stemt på!

Kalimera
2010-11-15, 15:05
Det är nämligen så att DD är en gammar politikerräv med vattentätt skinn. Han har lyckats med sin kampanj som vädjar till de arbetslösa att han ska skaffa jobb till ön som aldrig förr, vilket inte GR kunde lova.Tråkigt att höra Monica. :mad:

rebase
2010-11-15, 16:03
Ja det var tråkigt att höra. Är det väldigt många arbetslösa i kommunen?Det är ju synd om det inte framkommit tillräckligt klart för väljarna vad det är för regler som gäller för nyanställningar:confused:

Monica P
2010-11-15, 18:49
Omöjligt att vara tydligare än GR, i alla tal och TV-framträdanden har han förklarat alla omständigheterna. Dock, om valet står mellan en som lovar jobb och olika åtgärder (DD) och en som säger oönskade sanningar(GR) blir det förstås lätt så att man hoppas och vill så gärna tro...DD får det förmodligen svårt att hålla vad han lovat.

Ja, arbetslösheten är stor och många lämnar ön för Australien eller USA där släkten fixar jobb. Det är ett urgammalt fenomen och inte typiskt bara för Kalymnos. Redan farfarsfarsgenerationen drog iväg. Min generation har förstås ett stort ansvar: vi har sagt till barnen att om dom bara pluggar ordentligt ska dom slippa våra tråkiga jobb. Slippa fabriksgolv eller sjukhuskulvertar, få bra betalt och fina omgivningar.

Det ska bli intressant, om inte annat, att följa utvecklingen.

Masse
2010-11-15, 19:29
Tråkigt att höra Monica.

Det har varit mycket intressant att följa ditt engagerade arbete i politiken på ön. Så som jag läst och tolkat det du har skrivit så får jag en bild av att retoriken och utfallet liknar de problem som Papandreou slåss med på riksnivå. Inte särskilt kul att vara ärlig budbärare när det gäller att berätta om svåra åtgärder som är nödvändiga. Det blir ju inte lättare om man omges av konkurrenter som lovar vitt och brett. Hoppas att Papandreou lyckas med sitt otacksamma jobb att dra utvecklingen på rätt håll i Grekland.

Och jag hoppas och tror att invånarna på Kalymnos kan få nytta och glädje av ditt samhällsengagemang på annat sätt framöver.

Tack för det här politik-äventyret. Du har skrivit så målande att det nästan känns som om man varit med där i kampanjeriet. Ser fram emot att få följa dig på nya Kalymnos-turer.

Ha det gott.
:) Mats

Pnyx
2010-11-16, 12:17
[quote=Masse;225411]

Tack för det här politik-äventyret. Du har skrivit så målande att det nästan känns som om man varit med där i kampanjeriet. Ser fram emot att få följa dig på nya Kalymnos-turer.

Jag instämmer helt!

Ha det!
Pnyx