handdator

Visa fullständig version : Thailand och baht


Enigma
2010-11-13, 21:13
I december åker jag till Thailand på en tvåveckors rundresa kombinerad med tre dagars vistelse i Jomtien. Hur många baht tror ni kan jag ta med mig dit? Mat under resan är betald och frukost ingår under vistelse på ett hotell i Jomtien de sista dagarna under resan. 2000 SEK ger ca 8000 baht. Är det bra att ta med sig den här summan? Är det för lite eller för mycket?

Tacksam för alla svar och förslag
Enigma

Eva L
2010-11-14, 08:40
Jag tar med pengar för ungefär halva vistelsen och stoppar dom i safeboxen när jag kommer fram. Sen använder jag kortet till att ta ut resten av reskassan. Betalar också en del med kortet exempelvis gjorde jag det på hotellet i Koh Lanta förra året. Skimmad kan man ju bli även här hemma och jag har inte oroat mig särskilt under mina resor. Släpper dock aldrig korten ur synhåll och förvarar dessa i safeboxen och sen spärrar jag korten för internet och utlandsköp via min internetbank när jag kommer hem.

Jag har bara åkt charter till Thailand och boendet har varit betalt innan. Om din fråga innefattar om 2000 kr räcker som fickpengar för en tvåveckorsresa så skulle jag inte klara mig på den summan.

Vid utflykter på ett par dagar till andra ställen som jag brukar göra under resan tar jag med mig de baht jag tror mig behöva.

Eva

Eva L
2010-11-14, 12:22
Jag är rädd att inte ens det dubbla räcker för mig. Jag gör utflykter, äter mycket taimat men hittar jag en bra italiensk restaurang slinker jag in även där, handlar presenter, lite till mig själv också i siden, tar massage flera ggr, pedikyr, manikyr, fruktdrinkar etc

Det går säkert att leva på väldigt lite om man vill och jag blev förvånad att det var så billigt på Koh Lanta förra vinter. Nu ska vi till Bang Tao och det är barnbarnens första Thailandsresa så då får nog reskassan förstärkas lite. Den stora killen ska prova på att snorkla för första gången med flytväst och mamma i handen. Läste att även treåringar kan prova på lite så det ska bli spännande att se vad han tycker om alla färggranna fiskar.

Eva

Enigma
2010-11-15, 19:46
Tack för alla svar! 2000 SEK tänkte jag om det räcker för mat för de tre sista dagarna under boende på ett hotell i Jomtien, för eventuella fruktdrinkar eller presenter. Alla övernattningar, utflykter, en massage och övriga måltider är redan betalda (det ligger i programmet under hela rundresan på ca 10 dagar). De tre sista dagarna vilar, badar och solar jag vid Jomtiens beach. Jag tar med mig euro och dollar också förstås. Jag vill dock inte växla för mycket svenska kronor till baht om jag inte kan göra mig av dem där i Thailand, därav min fråga till er som redan var där. Jag åker första gången dit och har ingen aning om vad det ena eller det andra kostar där. Berätta mer, snälla ni.

Enigma

kimmen
2010-11-15, 20:54
Jag tar med mig euro och dollar också förstås. Jag vill dock inte växla för mycket svenska kronor till baht om jag inte kan göra mig av dem där i Thailand...
Men... finns det ingen bankomat dit du ska?


/kimmen

Enigma
2010-11-15, 22:18
Men... finns det ingen bankomat dit du ska?


/kimmen


Jag vet inte var finns bankomater. Jag åker (första gången till Thailand) på en organiserad rundresa och blir tvungen att följa med hela resesällskapet var de än ska gå. Min resa börjar i Bangkok, sedan fortsätter genom västra och mellersta Thailand upp till Chiang Mai och Chiang Rai i norra Thailand. Resan avslutas med ca tre dagars vistelse på ett hotell i Jomtien som ligger söder om Pattaya. Som jag vet från resebyrån finns det inte för mycket tid att gå på egen hand eftersom det finns mycket sevärdheter i programmet att hinna med. Däremot de tre sista dagarna i Jomtien kan vi slappa av, vila, sola, bada, handla eller göra vad vi vill.

Enigma

Eva L
2010-11-16, 08:28
Dollar och euro ser jag inte att du har någon användning för i Thailand. Dricks till städerskor, väskbärare etc bör du lämna i Baht.

Eva

Celbe
2010-11-16, 08:45
Jag vill dock inte växla för mycket svenska kronor till baht om jag inte kan göra mig av dem där i Thailand.

Eh, det där behöver du absolut inte oroa dig för :). Om inte annat finns det massor med affärer på Bangkoks flygplats. Och som sagt, det går att växla tillbaka också. Bankomater finns överallt där det finns civilisation förutom i småbyar och på de riktigt små öarna.

Celbe