handdator

Visa fullständig version : Honeymoon...


litentuva
2010-11-10, 13:48
...och Santoriniexperter:

Vi funderar på att börja vår sommarresa på Santorini och Amorgos innan den traditionella Kretasemestern. Har ju sett att Arne och Janne rekommenderat Honeymoon att bo på och undrar nu hur det ligger till i förhållande till i första hand flygplatsen (ser ut som att vi landar på kvällen) och till hamnen där båtar till Amorgos går? Hotellet ser ju jättemysigt ut och det passar oss mycket bra att komma bort från den värsta turisthysterin. Vi är främst ute efter bad och avkoppling men vill nog hyra bil/moppe en dag och åka runt lite. Finns möjlighet att komma åt en hyrbil eller moppe om vi väljer Honneymoon,och hur är det med tavernor i närheten?

Tänkte 3-4 nätter på Santorini och motsvarande på Amorgos. Därefter tillbaka till Santorini för båt vidare mot Kreta. Kan det vara något tro? Att det går dagliga turer till Herakleion har jag förstått men hur brukar det vara med förbindelser till och från Amorgos under Juli? Till sist, hur lång tid tar det med båt mellan dessa öar?

Bättre att fråga för mycket än för lite;) Tack på förhand:)

Malina
2010-11-10, 15:00
Det är perfekt att bo på Honeymoon.De hämtar och lämnar vid både flygplats och hamn,oavsett tid.

Man kan hyra bra fordon av Marco på Motomania(tror jag det heter) i Perissa. Han hämtar er på Honeymoon.

Arne
2010-11-10, 15:02
Ja, Honeymoon är ett mycket trivsamt ställe ur flera aspekter. Inledningsvis kan vi konstatera att värdparet Paris och Julia är ett under av service och vänlighet. Lägg till detta att Hotellet alltid fixar fri transfer från och till flyget/Hamnen.

Julias mat på hotellets taverna är i särklass och saknar motstycke.

Det är cirka fem minuters promenad ner till Perissastranden. Grovkornig sand, men klart acceptabel. Längs Perissastranden finnes ett stort antal tavernor, de flesta med mycket god mat.

Vännen Paris har kontakter och kan enkelt förmedla bilhyrning där fordonet avlevereras vid hotellet.

Hotellet i sig ligger lite isolerat,men det finnes busshållplats vid minimarket efter cirka fem minuters promenad .

Eftersom Hotellets minibuss far likt en skyttel till Flyget och hamnen kan man fritt få medfölja om man kollar läget.

Det finnes ett stort antal rum/studios att välja emellan och de har rum med upp till sju bäddar.

Arne

Marianne
2010-11-10, 15:10
... undrar nu hur det ligger till i förhållande till flygplatsen och hamnen... och hur är det med tavernor i närheten?

Tänkte 3-4 nätter på Santorini och motsvarande på Amorgos.


Santorini - älska eller hata.... eller kanske lite mitt emellan... Jag tycker Santorini är en upplevelse, utsikten vid Calderan imponerar! Man måste upp till Calderan - Fira, Imerovigli och Oia!
(Men gillar man inte de mörkare lavastränder som finns på Santorini, så har jag svårt att se det som en favorit-ö när man gillar att bada.)

Eftersom Paris hämtar och lämnar vid flyg och båt, så betyder läget kanske inte så mycket, men det är en bit att köra.

Julia lär ju laga enormt god mat, så där kommer ni nog att äta en del gånger. Har läst ganska många kommentarer om hennes goda mat.

3-4 nätter på Amorgos låter i underkanten om man både vill se Egiali och några av småbyarna däromkring, Katapola, Chora, klostret, bada en del och kanske lite till - och det vill man nog. Klostret ÄR en upplevelse!

Yanna
2010-11-10, 15:28
Santorini är eg. bäst i april-maj, men missa inte det bästa med Santorini...enligt min mening!! Oia!!
När åker ni?

Yanna - som ska öluffa till Santo o Amo i april..

litentuva
2010-11-10, 16:37
Santorini är eg. bäst i april-maj, men missa inte det bästa med Santorini...enligt min mening!! Oia!!
När åker ni?

Yanna - som ska öluffa till Santo o Amo i april..

Vi måste följa skol och semestersässongen, blir troligtvis 27e Juni, 3-4 nätter santorini och sen 4 på Amorgos. Därefter 3-4 veckor på Kreta med Loutro och Elafonissi inräknat. :)

Yanna
2010-11-10, 16:49
Vi måste följa skol och semestersässongen, blir troligtvis 27e Juni, 3-4 nätter santorini och sen 4 på Amorgos. Därefter 3-4 veckor på Kreta med Loutro och Elafonissi inräknat. :)

Ja jag förstår det! Det blir en kanonsemester ändå! :)

Eva L
2010-11-10, 21:43
Jag skulle kapa en natt eller två på Santorini för att få mer tid över för Amorgos. Honeymoon är ok och Julias mat är gudomlig men Perissa är en trist turistort.

Eva

inkfish
2010-11-10, 22:18
Jag skulle kapa en natt eller två på Santorini för att få mer tid över för Amorgos. Honeymoon är ok och Julias mat är gudomlig men Perissa är en trist turistort.


Fast jag hade en kanonvecka där nu i september... All aversion jag tidigare haft mot Santorini försvann. Jag kommer garanterat att göra om det.

Oia var underbart, Pyrgos likaså, baden i Perivolos vid Honeymoon fantastiska, två av de närmaste tavernorna längs strandvägen hade kanonmat.

litentuva: som de andra säger, servicen vid honeymoon är jättebra. De hämtar vid flyget och kör till båten. Vad gäller moppe säger man bara till Julia, hon ringer Marcos på Motomania, han kommer och hämtar med bil eller scooter och kör en till firman. Han och hans fru är jättetrevliga, det känns som ett "säkert" ställe om något skulle hända.

Tror mig ha sett även att biluthyrare levererar bil till Honeymoon men där är jag inte lika säker.

Netwolf
2010-11-10, 22:38
Jag kan bara instämma med tidigare talare. Paris och Julia är bland de trevligaste människorna jag nånsin träffat. Inga problem med nånting och de har verkligen svar på det mesta och kan hjälpa till med allt möjligt.
Ett ställe att rekommendera. Ligger en aning avigt, men orkar man med en fem-minuters promenad, så är man mitt i stråket.

/Wolfen

Tobbe S
2010-11-11, 08:07
Hotellet ser ju jättemysigt ut och det passar oss mycket bra att komma bort från den värsta turisthysterin.

Det är säkert jättebra hotell, har själv aldrig varit där.
Men komma bort från "tursithysterin" lär du inte göra med tanke på alla Kalimerianer som bor där, och så mycket som skrivs på detta forum.:D

McCoist
2010-11-11, 09:00
Det är säkert jättebra hotell, har själv aldrig varit där.
Men komma bort från "tursithysterin" lär du inte göra med tanke på alla Kalimerianer som bor där, och så mycket som skrivs på detta forum.:D

Precis, om man gillar att träffa svenskar i Grekland ska man bo där. Jag personligen tycker det är lite överskattat på Honeymoon och vi tyckte det var jobbigt att bo där med barn. Vi brukar bo på Irineos studios som ligger centralare i Perissa. Ett litet familjeägt hus som ligger på en lugn sidogata från huvudvägen. De har en liten pool och hämtar/kör till flygplatsen/färjan. Sedan närheten till Santorini Waterpark som vår son gillar så mycket.
Sedan ska jag tillägga att vår familj är inte så förtjust i Santorini då vi föredrar "lugna" och stillsamma öar. Men oftast får vi tillbringa några nätter på Santorini på dit eller hemresan.

litentuva
2010-11-11, 17:00
Tack för alla svar!

Då vi är mycket sugna på Amorgos kan det luta åt endast tre nätter på Santorini då för att få en extra på A istället. Att inte stöta på (svenska) turister är ju näst intill omöjligt i Juli, det är vi väl medvetna om ( i synnerhet på Santorini), men vi tycker att det ändå känns som en bra ö att börja med när Amorgos står på tur och då vi ju faktisk också själva är just turister blir det lite svårt att klaga på detta faktum;). Vår tanke med Santorini är att landa och samla batterier på ett ställe där barnen kan bada av sig, där vi kan koppla av och där alltför många beslut angående mat etc icke behöver fattas. Detta känns som ett bra alternativ.

litentuva
2010-11-11, 17:06
Jag personligen tycker det är lite överskattat på Honeymoon och vi tyckte det var jobbigt att bo där med barn..

av vilken anledning var det jobbigt att bo där med barn?

McCoist
2010-11-11, 17:41
Jo, mest på grund av läget. Långa avstånd att gå med barn i tryckande hetta. Sedan poolen, trångt om man vill ha lite egen "space". Visst, poolen på Irineos är ju mindre, men det har aldrig varit någon annan än vi som badat när vi varit där.
Jag gillar Santorini oxå, absolut ingen motståndare. Men kontrasterna från vår favoritöar är enorma. Trafik, människor, med mera. Santo är en del av vår semester och en utmärkt ö att utgå ifrån.
Ja, smaken är som baken. Visst är vi också turister, men för min del vill jag ha så lite "Sverige" som möjligt när jag är på semester. Kopplar av som allra bäst då även om jag inte har något mot att prata svenska.

Oj, vad långrandig jag blev... Ja, ungefär så.

McCoist
2010-11-11, 17:47
Men jag måste slå ett slag för Santorini Waterpark (kanske inget märkvärdigt mätt med svenska mått) som oxå är familjeägt och har en god matmeny (rek varmt kyckling gyros). Här laddar vi batterierna när vi väntar på båtar, flyg. Perfekt! Här finns två "pooler", en för mindre barn med piratskepp och rutschkanor. Sedan en större med 2 stora rutschkanor.

Oj jag börjar att längta dit oxå....