Visa fullständig version : Oliverna väntar...
På lördag morgon bär det förhoppningsvis av mot Karpathos för att förverkliga en gammal dröm för att få plocka oliver i Grekland och samtidigt kanske lära si lite mer av språket också:)
Åker med öppet sinne för nya upplevelser. Dom lär bli lite olika nu när turismen har försvunnit från ön, men Pigadia är ju en "vanlig" stad så det går säkert klara sig bra där:)
Vädret har varit fint där ett tag nu, men det ser ut och bli sämre nu, så det gäller och packa ner både regnställ och bikini:D Snön hoppas jag slippa, har gott om det här nu:o
Hoppas och komma i närheten av någon dator under resan och skriva lite rapporter:rolleyes::)
Riittabye_bye
litentuva
2010-11-10, 12:54
Låter härligt!! Trevlig resa:)
Marianne
2010-11-10, 13:50
Ser fram emot att läsa om hur du upplever olivplockningen.:)
Lycka till och ha det så gott på Karpathos!bye_bye
Ha en trevlig arbetsresa, Riitta! Grekland är underbart nu!
Yanna - på Kreta
Kalimera
2010-11-10, 14:35
Trevlig resa Riitta! Plocka lite åt mig också. :)
PS. Har du bilderna till fototävlingen klara måste du skicka dem innan du åker.
sjöborren
2010-11-10, 14:38
Plocka oliver och samtidigt lära sig språket ... låter som en bra kombination.
Skörda många oliver, njut av god mat och dryck, och förhoppningsvis mycket :).
Trevlig resa! bye_bye
Ha det BÄST!!!!!
Jag hoppas få plocka oliver nästa år;)
Lissi
Tackar så mycket allihop:)
Janne, bilderna är skickade nu:rolleyes::)
Riittabye_bye
Hej Riitta!
Hoppas att du får en riktigt spännande och intressant tur till vårt kära Karpathos. Lite annorlunda än en vanlig sol-och-bad-tur. Hur länge stannar du?
Ha det riktigit kul!
:) Mats
Tack Mats:) Skall stanna 2 veckor:) Ser framemot lite "annorlunda" Karpathos den här gången, fast man kanske tycker att det inte är så annorlunda:rolleyes: Det skall bli spännande och se hur det blir:)
Riittabye_bye
Sevasti & Eleni
2010-11-10, 18:17
Riitta, så härligt det låter, att plocka oliver "på plats".
Hoppas att du får en trevlig och lärorik vistelse på Karpathos :):)
Systrarna Siw o Lena bye_byebye_bye
Tack tjejer:)
Riittabye_bye
Jag hoppas att du får många fina upplevelser, det måste kännas härligt att äntligen få förverkliga en gammal dröm.
Jag önskar dig en riktigt trevlig resa Riitta!
Ann-Kristin bye_bye
Tackar Annki:) Man får försöka förverkliga sina drömmar så länge man har hälsan och livet i behåll:rolleyes:
Riittabye_bye
Det har du rätt i... Jag pratade med en nyligen pensionerad arbetskamrat häromdagen, hon åker till Australien i slutet av november och kommer hem i - februari!
Hoppas du får det härligt! Ska bli spännande att höra från Karpathos vid den här årstiden:)
Hej
Det är en härlig avkoppling att plocka oliver . God mat, dryck ;). Åker nästa torsdag 18/11 till Loutraki . Förra året var det mellan 20-25 grader på dagarna nätterna var kalla.
Det är klart att man ska ta vara på livet och göra saker som längtar efter.
Önskar dig en trevlig resa Riitta bye_bye
Tack och det samma önskar jag dig:) Hoppas vi lyckas skrapa ihop några kilon;):) Vädret ser ut och bli lite ostadigare nu, så stövlarna och regnkläderna är nerpackade i resväskan nu:)
Riittabye_bye
Hoppas att Du får två härliga veckor med Din olivplockning. Ska bli kul att se om Du får tag i någon dator och kan rapportera lite grand. bye_byebye_bye
BOKA
Tack:) Borde väl finnas någon öppen internetkafe i stan:rolleyes:
Riittabye_bye
Trevlig resa och god skördelycka :)
Vi hörs efter din resa.
//radiomannen från Hisingen
Tackar och bockar:) Det skall viss vara en andra omgång på valet på söndag också,fick jag nyss reda på:rolleyes: Jag kanske skulle haft radiomannens mikrofon med mig också, och intervjua borgmästaren:D
Riittabye_bye
God tur, Riitta. Gleder meg til å høre om alle opplevelsene du har hatt når du kommer tilbake.
Astribye_bye
_B-ananaHerlig Riitta, dette vet jeg du har sett fram til lenge _B-anana
(og jeg skulle gjerne vært med deg...)
Hvor skal du bo denne gangen?
Tack Astri och Ingrid:) Jag skall bo på Amarylis, mitt i stan:)
Riittabye_bye
Det låter riktigt spännande, ser fram emot att få höra om det sen...........
Ha det JÄTTE-bra;)
bye_byeAbi
Åh vad det låter underbart att åka till Grekland nu och plocka oliver!:) Det skulle jag också väldigt gärna vilja göra någon gång... Jag önskar dig en riktigt trevlig resa och håller tummarna hårt, hårt att du hittar någon form av uppkoppling så du kan meddela hur du har det! Kommer att sitta klistrad och leta efter inlägg från dig... ;)
Ha det gott och NJUUUUT!!! bye_bye
MVH zakka
Tack Abi och Zakka:) Nu är allt färdigpackat och väskan blev tung med stövlar och regnkläder och allt annatAng_elx
Upp kl. 3 i natt och resan går via Gbg-Wien-Aten och karpathos kl.16.20:)
Skall försöka komma med små rapporter vid tillfälle:)
Riitta,med resfeberbye_bye
jo-hanne
2010-11-12, 18:04
Önskar dig en underbar resa Riitta! Hoppas den uppfyller dina drömmar och mer dertill!
Johanne :)
Tack Johanne:)
Riittabye_bye
anneli56
2010-11-12, 19:08
Kalo dromo Riitta:) och härliga olivplockningstider för dig, gillar du det så vet du vart du kan komma nästa år;)
Vem vet Anneli:rolleyes::D
Riittabye_bye
Hej
Anneli det är inte långt till dig, jag är i Luotraki det är bara att ta bussen
ner då får man en dubbel olivplockar upplevelse ;) bara det inte blir för mycket dryck:D. Det är bra hoppas på fint väder.
Ha det så riktigt underbart på din drömresa!
Gitabye_bye
anneli56
2010-11-13, 12:40
Hej
Anneli det är inte långt till dig, jag är i Luotraki det är bara att ta bussen
ner då får man en dubbel olivplockar upplevelse ;) bara det inte blir för mycket dryck:D. Det är bra hoppas på fint väder.
Långt är det inte:) men vi plockar inte oljeoliverna förrän vid jul . Matoliverna är redan plockade och inlagda.
Vid olivplockningen blir man ju extra törstig:D så dricka bör man:):D
Ha en härlig tid med plockningen:)
....pinglade Riitta vid femtiden.Då hade hon blivit hämtad av Andreas Diakidis och hade varit på Amarillis och duschat och bott in sej. Just när jag ringde,så var hon ungefär vid fontänen, och svängde till vänster mot Akropolis.Under vårt snakk, så kom hon till trappan upp mot Elias ställe, och där hittade hon Florios, snubben som lirar bouzouki på Pelagos, och där bröts samtalet..... :D
Hursomhelst, hennes resa gick bra och nu är hon hel och hållen på Karpathos.....
Innan hon kom så ringde jag Chroni,som förresten ställde upp i valet som nån sorts konsult, och valdes nästan.Nån annan slog honom med 12 röster.....
Sen ringde jag Andreas, han svarade på vägen till flygplatsen för att hämta Riitta,och när han var nedanför radarkulan, ungefär där Manoli (Mikes restaurang) åkte av vägen, där bröts samtalet....
Hon har ett fint rum på Amarillis med utsikt över Vronti Bay.
Dagen efter följde hon med hotellets ägarfamilj upp till Volada, där dom skulle rösta.
Hon har redan varit runt här och där och det verkar vara full fart redan från början......:D
Laptopen blev dock kvar i Sverige, men det kommer nog en RR (Riitta-Rapport) endera dan....
Igår blev det ingen olivplockning, ety Minas skulle visst förbereda plockningen med nät,säckar,etc, så idag,tisdag blir det nog skarpt läge med plockeriet. Det skulle visst startas med några av Andreas träd, sen blir det väl träd bortåt Menetes. Varmt och skönt på öa är det, runt 23 grader.
karinafp
2010-11-16, 10:55
Nej, det blev ingen plockning idag heller, ity oliverna är för blöta av regn. Så hon har fått trösta sig med att först fika med Minás med familj, och sedan vandrade hon ner till Mimis där hon sitter tillsammans med Flourios och... fikar!flabb_flab Går ingen nöd på Riitta alls...;)
Det är bara att hoppas på bättre väder och det blir det när jag kommer ner på torsdag:D. För jag tar inte med mig några regnkläder
....idag, onsdag bidde det minsann olivplockande på Garden Villa.....dom plockade fem (5) trän, bl.a det utanför "mitt" hus.Det gick fint och det åts och plockades och åts och allom varom nöjdenom, skriver Riitta i ett sms.Det var väl Minas, Sophia och Riitta, vill jag minnas det stod i mobilen.
Hure blir me plockinga imöra får vi se eller läsa härstädes, iallfall haver Riittas olivplockningskarriär inletts på kända marker, morgens kanske det bär iväg bortåt Menetes....
...idag fortsätter dom med plockningen, men nu ca 200 meter väster om Garden Villa, där Minas & Sophia äger ett litet hus, för närvarande uthyrt till ett engelskt par.
Riitta berättade också att hamngatan i Pigadia är redan julsmyckad... :D
Hej allabye_bye Har kommer en rapport ifran mig sjalv;) Har plockat i 2 dagar nu och det ar sa roligt och larorikt:) Kanner nastan historiens vindslag. Tanker pa att detta har Grekerna hallit pa med i tusentals ar och nu gor jag detta ocksa:rolleyes: Har inte fatt ont nagonstans annu fast jag jobbar pa braAng_elx Verkar som dom tycker att jag lar mig fort och jobbar hart:)
Som Mikke sa, sa har det borjats julpynta har nu:eek::D Nastan varre an hemma:rolleyes: Kanns lite konstigt att gatorna ar tomma av turister, men lokalbefolkningen finns ju och dom tar val hand om mig:)
Pa lordag skall jag folja med Mimis och Flourios till en musiktaverna dar dom skall spela_B-anana
Langtar inte hem att all:)
Riitta, snart proffs olivplockare;)bye_bye
Åh så härligt det låter Riitta! Hoppas att man själv får uppleva detta nån gång.
Ha det fortsatt bra!
Lissi
Spännande Riitta! Det ska bli så kul att se dina bilder från en nästan vintrigt Karpathos:)
Vintrigt:D Mycket skonare vader kan man knappt ha:) Runt 25 gr och ingen Karpathosvind:D I dag hade jag inte stranden for mig sjalv. Det fanns en dam och eb hund dar ocksa:eek: Bara jag och hunden badade:D
Plockar pa mandag iigen.Da i Menetes:) I morgon musiktaverna pa kvallen_B-anana
Riittabye_bye
Men åh, har du till och med badat? Det låter otroligt häftigtklapp_klap!
Ha en fin helg och hoppas på god skördetur i Menetes på måndag. Ett år hade jag med mig en flaska olivolja just därifrån, den var jättefin:)
Låter som du har det bra. Kreativt att åka iväg och plocka oliver och samtidigt få njuta av havet. Ser fram emot många fina bilder när du kommer hem igen.
Eva
...ida har Riitta varit upp på Damatria,d.v.s bergkanten på väg ut ur Pigadia.Där bor bl.a Andreas och Maria Diakidis med sina tre barn. Det lunchades däruppe och plockades diverse frukter å örter i deras terrasserade trädgård.
När jag språkade med henne så var hon "hemma" på Amarillis och laddade batterierna för aftonens musikaliska galej tillsammans med Mimis Panaretos och Florios strax uttaför stan nånstans.... :D
Kalimera
2010-11-21, 14:49
Vintrigt:D Mycket skonare vader kan man knappt ha:) Runt 25 gr och ingen KarpathosvindMen, stackars dig. Ang_elx Är inte alls avundsjuk. :o
Later harligt Riitta!
Paborjar den ackligt langa hemresan om nagon halvtimme.
Sitter pa ett internetcafe i San Chistobal pa Galapagos.
Har haft det fantastiskt.
Jag ar radd att bilderna till resdagboken inte kommer pa plats forran jag ar hemma.
Ha det fortsatt bra Riitta!
/pawik
Dagen arbetsdag slut och fortfarande lika roligt och finare vader kan man inte ha:DHar hittat en Finne pa mitt hotell sa det blir herrmiddag i kvall:rolleyes::D
Alla som har onskan och plocka oliver nagon gang GOR DET_B-anana
Pa nagot satt kanns julstoket langt borta:rolleyes:
Har tagit massa bilde, sa kanse det blir ett litet resebrev sa smaningom:)
Ha det bast, det har jag:)
Igar nar jag gick ut fran hotellet sa motte jag en man, efter ca 50 meter och han stoppade mig och fragade hur det gick med olivplockningenflabb_flab Har aldrig mott honom,vad jag vet:rolleyes::)
Riitta,snart proffs;)bye_bye
Men hur länge skulle du stanna egentligen - eller har du missat flyget hem?flabb_flab
Låter underbart som du har det
Hoppas jag har missat:D Tror dock att jag har en biljett till sondag:(
Riittabye_bye
Aha, två veckor alltså? Gottegrisflabb_flab
Men det är bara måndag idag, fortsätt njuta
karinafp
2010-11-22, 15:05
Och hur går det med språket? ;)
Hoppas jag har missat:D Tror dock att jag har en biljett till sondag:(
Riittabye_bye
Visst är det underbart i Grekland även den här årstiden!! bye_bye
Ha de fortsatt gott, Riitta! Ska hålla tummarna för att du missar planet hem, så du får bonusdagar på Karpathos! Ang_elx:p
Yanna - passionär
Sommaren fortsatter:)Harligt och vara ute hela dagen och jobba pa:) Nu har jag gatt over fran att mest kratta ner oliverna till och banka ner dom :rolleyes: Det ar jobbigare men mer effektivt. Tror jag tar min pinne med mig hem som minne:D
Pa matvag har den har resan varit den basta nagonsin:p Inga turismatsedlar utan massa lokal mat fran grytorna. Har atit jattegott bade pa Ellinikon Taverna och hemma hos vanner:p
Tror dock att jag har inte blivit rundare pga jobbet och langpramenader:rolleyes:
Det borjar komma lite tankar att snart ar det roliga slut och julstressen hemma vantar:o
Fast nagra dagar har jag ju kvar:)
Riitta,med lite ond rygg i dagbye_bye
Njut av de sista dagarna helt! På ryggen kan man sen tänka hemma bye_bye!!
Ha det bra!
Eija
Marianne
2010-11-24, 18:54
Det borjar komma lite tankar att snart ar det roliga slut och julstressen hemma vantar. Fast nagra dagar har jag ju kvar.
Njut av de sista dagarna helt!
Jag säger som Eija, njuuut så länge du kan, Riitta! Och bada en extra gång, och en gång till!, snart väntar vintern med massor av snö och kyla. Här hotar man med en halv meter snö de kommande dagarna...., nej, nästa år får det nog bli några månader på varmare öar!bye_bye
Njut nu ordentligt av sol och värme de sista dagarna :). Här snöar och blåser det. Idag är det i Vänersborgs och Trollhättans skolskjutsar som är inställda pga väglaget.
Barbro bye_bye
P.s Ta med dig lite värme hem.
Har ar det kortarmat fortfarande som galler:)I dag var min sista plockningsdag och i morgon bitti kl 5 aker vi och pressar oljaklapp_klap Tog med mig min "bankarpinne" som minne. Nar jag blir riktigt gammal, sa kan jag dromma tillbaka til den tiden nar jag orkade plocka oliver:D
Jag sager bara att ni som vill gora som jag, gor det snart, for nu har fler och fler skaffat elektriska apparater till detta:eek: Da forsvinner ju det traditionella:o
Skall nog passa pa och bada en gang till innan man maste till kylan:(
Kanner mig faktiskt lite stolt och lycklig att jag gjorde det som jag hade lange onskat och tror nog att jag var till lite nytta ocksa:rolleyes::)
Riittabye_bye
Kalimera
2010-11-25, 14:59
Kanner mig faktiskt lite stolt och lycklig att jag gjorde det som jag hade lange onskat.Du gör rätt i att känna dig stolt Riitta! Du har uppfyllt en dröm som du har burit på i många. Fler borde göra som du - mig inkluderad - innan det är försent.
Njut nu av de sista dagarna. Här hemma är det förskräckligt väder. bye_bye
Skall nog passa pa och bada en gang till innan man maste till kylan:(
Kanner mig faktiskt lite stolt och lycklig att jag gjorde det som jag hade lange onskat och tror nog att jag var till lite nytta ocksa:rolleyes::)
Riittabye_bye
Det är vad jag kallar tuff bad-brud! Hur är temperaturen i vattnet? Förmodar att det är lite svalare än vad vi är vana vid på sommaren. Men ......... hade du varit här så hade du fått skotta snö, och då är det väl inte svårt att välja.
Kul att du gläds över att du tog språnget och genomförde din dröm. Vi är många som borde lära av dig. Ha det nu riktigt skönt under resten av dagarna på Karpathos, och välkommen hem. Det ska bli kul att få ta del av lite resebrev och bilder.
Ha det gott.
:) Mats
Nu har jag fatt min olja fardig och klar:p Vi var ooch koade utanfor olivpresseriet ca 5.15 i morse:eek::D Vi var som nummer 3. Fran att oliverna halldes i en maskin tog det ca 1 och halv timme tills jag kunde doppa min smargas i en alldeles farskpressad olja:p
Har med mig hem en stor colaflaska olja. En flaska till far jag nasta sommar. Det vager ju en del.
Kan upplysa att nar jag passerade en kafenion ca 4.40 i morse sa satt det redan gubbar dar:eek::D
Dagen har varit varm och folk borjar ta av sig vinterkladerna igen:D
Har tagit en sista bad ocksa. Inte kallt. Man kan ligga i en bra stund och man fryser inte efterat hellerklapp_klap Just nu samlar sig dock regnmolm runt staden. Kanse det blir nagon skur lite senare pa kvallenAng_elx
Har massa bilder fran plockningen och hela processen, sa det blir nog ett litet resebrev om det hela nar man hinner fran julstaket:eek:
Pa tal om det sa har folk redan julpyntat hemma hos sig har:rolleyes::cool:
Riittabye_bye
Monica P
2010-11-26, 16:17
Det låter jättetrevligt alltihop, Riitta. Hoppas din rygg höll och att du har lärt dig prata mer nu, som du önskade.
Ryggen var nog bara trott en dag:rolleyes:Sa nu ar det bara och atervanda fran varmen till den KALLA verkligheten:(
Riittabye_bye
Välkommen hem till snön och allt julstök! Det är ganska mysigt det också om man nu har njutit av värme och olivplockning kan jag tänka mig... flabb_flab
Väntar med spänning på ev. resebrev med bilder! Lite paus i julförberedelserna kan jag nog ta för att läsa om din resa... :rolleyes:
MVH zakka
Oj va roligt det varit att läsa om dina härliga veckor med olivplockningen. Har följt ditt skrivande med spänning. Nu är det bara två dar kvar tills jag o gubben åker ner till Pelopenessos för att plocka oliver. Det är hur spännande som helst.
Inger
Nu är jag och oljan hemma, efter en massa försening i Wien så var jag hemma i snöiga Uddevalla 2.30 i natt:eek:
Har och stå i här hemma nu, men fotoresebrev kommer så småningom:)
Riittabye_bye
Välkommen hem Ritta :)
Du måste ha haft en ljuvligt underbar tid och så gott det värmer ditt hjärta i vinterrusket ;) Ser fram emot ditt fotoresebrev.
//Maggan
Marianne
2010-11-29, 15:34
Välkommen hem, säger jag också.
Det har varit roligt att följa din begejstring och man har kännt att du provat ett annat vardagsliv på Karpathos den här gången. Att du sen har badat också har ju gjort att det dragit lite extra i Greklandstarmen. Du måste ha haft ett par underbart härliga veckor. Du skulle kanske ha rivit itu hemresebiljetten och köpt en ny biljett någon gång efter nyår. Men familjen drog förstås.:)
Må så gott med julstök och decemberstress. Snart blir det sommar igen och då blir det väl Karpathos igen kan jag tänka. Oljan ska ju hem;).
bye_bye
Hej på er.
Det kan emellan åt vara ganska tungt att plocka oliver. Näten ska släpas mellan träden, tunga lådor ca: 20 kg som flyttas, brant och stenigt kan det vara på sina håll och sedan när allt ska upp på bilen för att lite senare lyftas av.
För att dagen efter lyftas på igen med ett antal lådor till som skall till olivpressen.
Men vad gör detta det är bara så underbart ljuvligt :) att vara med och njuta av all god mat, dryck, vackra vyer bland bergen, getter som kommer med sin herde och veta att osten man har ätit kommer från hans getter.
Det är klart att när bönsoppan har avnjutits kan det bli ett och annat klarinett spel bland träden :confused: Ang_elx
Nu är det bara att vänta ett år till nästa plockning :(
anneli56
2010-11-29, 19:40
Ni tog väl in första och sista olivkvisten för god skörd nästa år, samt gav en peng till "masturan":)
Oj det där lät lite kryptiskt, kan man få en förklaringbye_bye
Inger
anneli56
2010-11-30, 08:41
Det är en gammal sed, vilket tillämpas än idag i alla fall hos oss...Pengen kan vara allt från 1€ och upppåt...bara symboliskt
Så skrev jag efter förra plockningen.....
Den första och sista olivkvisten plockades ju in under olivskörden för att bringa lycka för nästa årets skörd samt familjen och alla byborna. En liten peng gavs till "masturan" arbetsledaren för hans lycka.
Kvistarna som prydde våran dörr är nu utkastade och vi hoppas på en bättre nästa skörd .
http://iloapp.peloponnesos.net/blog/blogg?ShowFile&image=1231585437.jpg
Tyvärr så såg jag inget av den traditionen:o
Jag tackar alla som har följt med mig på resan och tycker vi kan avsluta den här tråden nu eftersom jag är hemma:)
Vi kan ju gärna disktutera oliver och plockning på en ny tråd:)
Riittabye_bye
Kalimera
2010-12-01, 10:53
Det har varit mycket intressant att följa dig under resan Riitta!
Tack! klapp_klap
Kalimera
2010-12-10, 09:35
Här (http://www.kalimera.se/resebrev/2010/karpathos_oliver.html)kan ni läsa mer om Riittas olivplockarresa.
Monica P
2010-12-10, 09:41
Så bra berättat, Riitta.
Tack för ett jättefint fotoresebrev, intressant att läsa och med fina och instruktiva bilder.
Förstår att det måste ha varit en härlig upplevelse, TACK Riitta för att du delade med dig av den!
Ann-Kristin bye_bye
Tack Monica och Annki:)
Riittabye_bye
Veldig interessant, Riitta, og fine bilder :)
Takk skal du ha bye_bye
Veldig artig å lese reisebrevet ditt, Riitta! Og interresant å se hvordan det foregår!
Tack Riitta, för att du delar med dig av din härliga resa klapp_klap
bye_byeAbi
Tack för ett fint resebrev. Man vill bara ner igen när man ser dom.klapp_klap
Inger
Tack för alla snälla ord:)
Riittabye_bye
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.