handdator

Visa fullständig version : Digitaliseringen kommer hitöver...


Monica P
2010-11-05, 12:36
Det har från många håll kommit klagomål på att Kalymnos hemsida inte är uppdaterad. Idag träffade jag en grekisk-fransk kvinna som har fått i uppdrag av kommunen att jobba med detta.
Det finns en hel del info att hämta både på FB och diverse privata Kalymnossidor, och så dessa två officiella:
www.kalymnos.gov.gr (http://www.kalymnos.gov.gr)
www.kalymnos-isl.gr (http://www.kalymnos-isl.gr)

På den senare finns min enkät till utlandspersoner som bor här, men det vore trevligt med lite svar även från er som funderat på vad som borde förbättras i Grekland . Diskussionerna brukar ju gå höga, tangenterna glöder ibland.

Jag har redan fått ett flertal svar och man ser hur sophanteringsfrågan ligger i topp. Efter den kommer ingenting och sen ingenting och sen en massa tips på smärre saker som varför det inte finns kartor på busshållplatserna och liknande.

Så, snälla greklandsälskare, ge mig tyngd i argumentationen !

jan c
2010-11-05, 15:52
Det som jag ständigt tänker på här I Grekland är miljön .Om jag tittar på TV så inte ser många inslag om miljöförbättringar eller info om t.ex tomgångskörning eller rökförbudet varför det införs.Trafikkultur ,du kan inte ana hur många situationer när jag gått ut i gatan på ett öv.gångsställe och håller på att bli överkörd el när jag går på grönt o bilarna fortfarande kör.Eller alla pratar om hur dyrt olja el. är .Vad gör man på den fronten? Man skulle ju inte behöva mer än luftvärmepumpar för uppvärmning.Istället har man g.a oljepannor ,installerade på taket tillsammans med oljetanken och slangen fr tankbilen hissas upp o killen står o tittar ned i mannluckan o. inandas dessa farliga ångor. plus att jag ser nu hur man lagrar upp ved för uppvärmning.Jag har tusen saker jag funderar över.. är inte Grekland med i E.U gäller inte samma lagar här som hemma.En Grek .fam. återinvandrad hit säger att det kommer att minst två generationer innan någonting märks .Men någonstans måste det ju starta om inte Grekland skall bli alldeles förstört .Hörde Papandreos tal att man skulle locka turister med ekologiska anpassade öar ,villket århundrade då ?Ja jag vet att jag tar i men man går här laddar upp.Hoppas någonting kan vara dig till nytta.

Monica P
2010-11-05, 17:27
O, ja, Jan. Ens frustration över allt som är tokigt kommer ju av att man gillar landet och inte kan fatta att dom inte själva fattar.....

Netwolf
2010-11-06, 07:29
Ja, trafiksäkerheten. Har de bilprovning som i Sverige? Tvivlar starkt. Ibland har man åkt med riktiga vrak och undrat om bromsarna funkar överhuvudtaget. :eek:
Bältestvång. Finns det lag på det? Man blir som svensk upprörd över att se en grekisk barnfamilj komma åkande och inte en enda i bilen är bältad. Spädbarnet sitter ofta i mammans famn i framsätet!
Och varför inte lag på halvljus. Klart att det skulle funka i Grekland med. Man ser ju bilarna så oerhört mycket bättre då.

/Netwolf

anoula
2010-11-06, 08:44
Ens frustration över allt som är tokigt kommer ju av att man gillar landet och inte kan fatta att dom inte själva fattar.....
Mycket bra formulerat. Precis så är det.

Monica P
2010-11-06, 09:09
Netwolf, det finns bilprovning, KTEO, problemet är att ingen åker dit förrän de tvingas till det. Nu ska det skärpas upp så att man ska ha skatt och försäkring och KTEO som i övriga Europa. Det är redan tuffa böter om man blir fast. Hela Greklands underskott skulle klaras av på en minut om folk betalade dels böter, dels skatt...
När började Sverige med bilprovning, 1961 eller -62? Nån gång därikring. Min far hade ett riktigt vrak, som du säger utan bromsar och annat viktigt, så han försökte inte ens få den igenom kontrollen.
Du glömde att den där mamman med småbarnet i knät också röker samtidigt och pratar i telefon samtidigt....

larvih
2010-11-06, 11:39
Løsningen er sådan her: Vi bytter lande. 12 millioner grækere flytter til Sverige og Danmark, 12 millioner svenskere og danskere flytter til Grækenland og efter 3 - 4 timer er Grækenland en dydig mønsternation. :D

Senere kan vi så alle tage på semester i Sverige og Danmark fordi vi savner alt det græske...

Monica P
2010-11-06, 12:41
:D:D:D