handdator

Visa fullständig version : Rom i april!


Eva64
2010-11-03, 19:21
Hej!
Jag hade tänkt att överrraska min man och familj med en resa till Rom i april eftersom mannen fyller jämnt:D! Vi har aldrig varit i Rom och skulle behöva lite råd och tips! Vi flyger ner, har hittat med cimber hyfsat billigt. Bokar hotell eller lägenhet via nätet. Det jag undrar är om någon har tips på hotell, staden vimlar ju av hotell! Vad jag har förstått ska man undvika området runt stationen. Hur gör jag enklast om vi vill ha lite guidade turer, är det någon som har tips? Det är även tänkt med en resa till Pompeji, tips om hur och med vem emottages tacksamt! Kanske har ni något annat bra tips till eftersom halva familjen är lediga då men blev skarpt avrådda från detta så nu lutar det åt helgen innan! Har någon erfarenhet av att vara i Rom under påsken? Samtidigt som det säkert är knökfullt med turister kan jag tänka mig att det är ganska häftigt!
Oj vad det ska bli spännande!klapp_klapklapp_klapklapp_klap

NewAnn
2010-11-03, 22:05
Vad trevligt det låter med en resa till våren till Rom.
Jag har aldrig varit i Italien men läser om resemålet ibland.
Om man googlar på svensk guide i Rom så kommer namnet Ing-Marie Jinneryd Reggioli upp, kan kanske vara något att kolla upp men som sagt jag har ingen erfarenhet av rom, bara en ambition att någon gång besöka staden:).
Mvh Ann

Peter
2010-11-05, 21:11
Jag har precis kollat runt lite åt ett par vänner som vill till Rom just i Påsk. Ännu så länge finns det rätt gott om bra billiga hotellrum. Jag hittade många mellan 400 och 500 € för ett dubbelrum med frukost för en vecka. Många kring Vatikanstaten. Du kan kolla via booking.com De är de bästa just nu verkar det som. Men du bör nog boka så fort som möjligt. Rom är nog populärt i Påsk. Precis som Paris...

Pompeji ligger en bra bit från Rom. Det är nog bud på övernattning där om ni inte vill åka 07 på morgonen och komma tillbaka 22 på kvällen... För är man i Pompeji ska man upp på Vesuvius också... ;) Och titta ner i den rykande kratern... Spara det till en resa till Sorrento i stället. Då kan ni besöka både Pompeji och Capri som båda ligger i närheten. Båtarna till Capri går från Sorrento.

Det finns SÅ mycket att se och uppleva i Rom så det är egentligen ingen mening med att lägga tid på Pompeji när ni är där. Det är en annan resa... ;)

Köp en guide om Rom och läs in er på vad ni vill se. Ni fyller lätt en vecka där med Forum Romanum, Pallantinerna, Colloseum, Via Appia, Katakomberna osv... Och de härliga kvällarna i Trastevere... Roms gamla romantiska kvarter. ;)

Sök även här på Forumet om Rom. Det finns en hel del information. Jag tror Marianne har skrivit en hel del om Rom i någon av sina reseberättelser. Jag har för mig jag har skrivit lite också.

Pasta, Pizza, Birra, uno Grande Cappucino med Strega. Deras glass.... Italien är ett Eldorado för livsnjutare. Som jag. :D Jag måste tyvärr säga att maten är betydligt godare och bättre än i Grekland. Tyvärr även betydligt dyrare!!!

Några tråkiga saker med Rom:

1. Lägg ALDRIG handväska, kamera eller värdesaker på bordet om ni sitter på en uteservering. De riskerar att försvinna fortare än ni hinner säga hoppsan.

2. Ha aldrig synliga guldhalsband, örhängen eller annat som som ser värdefullt ut på er när ni är ute. De vanligaste skadorna som sjukhusen i Rom får ta hand om är halsskador och sönderslitna örsnibbar på turister... Man sliter alltså loss örhängen eller halskjedjor och springer...

3. Ha inte med er mer pengar, kreditkort, eller saker, än ni behöver. Ha så lite väskor som möjligt. Dela upp pengar mellan er och varje person delar upp pengarna i flera fickor! Ficktjuveri är en sport i Rom. Speciellt på alla turistattraktioner. Dagryggor bör bäras framåt, inte på ryggen, för då är de tomma när ni kommer fram...

Det låter trist men är man bara försiktigt så är det inga problem. Och man bör ju undvika området vänster om Termini på kvällar och nätter. Men det hade du ju redan sett.

Med lite försiktighet och streetsmarthet så kommer ni att ha en fantastikt härlig tid i Rom. ;) flabb_flab

Eva64
2010-11-05, 23:32
Tack Peter för all matnytting info! Det ska verkligen bli härligt att komma dit! Jag har redan varit inne och tittat på bokking.com. Det finns massor av hotell att välja mellan. Nu en liten fråga från en som aldrig bokat boende på booking. De vill att man ska uppge sitt kortnummer men de tar inga pengar från kontot förrän man kommer ner, det är mer som en garanti. Känns lite sådär för mig som aldrig ger ut mitt kortnummer! Jag kan förstå att de vill ha garanti för bokningen men det känns inte bättre för det! Är det någon som kan råda/hjälpa mig? Hur gör alla ni andra?
bye_byebye_byeEva

Peter
2010-11-06, 03:36
När jag bokade via booking i år fick jag uppge mitt kontonummer. Det är en säkerhet för hotellet att man verkligen har för avsikt att dyka upp... ;) Och hotellet gör en reservation på ditt konto för att vara säkra på att få betalt för den tiden du stannar där. (Reservation på kort för beställd vara eller tjänst är vanligt även i Sverige!)

Så du ska vara medveten om att det ekonomiska utrymmet på ditt konto är minskad med kostnaden för hotelrummet efter att du beställt! Så se till att ta höjd för det om ni ska använda det kontot till andra saker! Reservationen tas bort, det tar en dag eller två, om ni skulle avbeställa minus ev kostnader som hotellet påför. Avbeställer man sent brukar de ta betalt för en natt.

När jag checkade ut i Glyfada för en dryg månad sedan fick jag min räkning med två kvitton, bägge på den summa jag skulle betala. Hmm, tyckte jag.... :( Så jag frågade varför. Då var det ena bara en bekräftelse på reservationen på kontot för rummet. Det andra att jag verkligen betalat och att summan var dragen från kontot.

Jag var inte speciellt nervös över det, det var bara en natt, men jag kollade räkningen när den kom. Och mycket riktigt så var det bara draget exakt den summa som jag skulle betala enligt booking. Så det var inga problem för mig i alla fall.

Så jag tror inte du behöver vara nervös över det.

Samtidigt finns det skurkar överallt... Man riskerar att få kortet kapat varje gång man använder det. I Grekland, i Italien, i Sverige... Här i Malmö var det för en tid sedan några Taxichaufförer som kopierade kort i Taxin när man betalade... Vi har haft butiker och bensinstationer med falska kortterminaler som kopierat korten osv... Så man är aldrig säker!

Faktum är att jag tror att det är mindre risk att råka ut för den typen av problem på ett hotell än i andra sammanhang. De flesta hotell är måna om sitt rykte och vill gärna att gästerna återkommer...

I sådana sammanhang ser inte JAG några problem med att uppge mitt kontonummer.

Men vill man vara extra försiktig kan man skaffa ett extra kontokort med låg eller ingen kredit och bara sätta in den summa som krävs för det man vill beställa över nätet innan man beställer. Då har man ju begränsat ev skador... Forex tex har ett sådant kort.

Eva64
2011-05-01, 00:07
Ville bara berätta att vi kom hem från Rom för drygt en vecka sedan. Resan överträffade våra förväntningar med råge! Allt har fungerat bra och inga större missöden har skett. Vi bokade hotell genom booking och bodde perfekt mellan spanska trappan och fontänen. Det är en fantastisk stad och jag kan verkligen rekommendera er som inte varit i Rom att åka dit.bye_bye

Marianne
2011-05-01, 08:27
Vad roligt att ni är så nöjda!
Vad hette hotellet ni bodde på? Läget låter ju helt perfekt!

Jag kan bara hålla med om att Rom rekommenderas på det varmaste.:)
Vi "upptäckte" Rom för första gången i januari 2009 och har varit där hela 5 gånger sedan dess, två gånger i januari, en gång i april, maj och juni - alla resor har varit över förväntan, inte minst januariresorna!

Eva64
2011-05-02, 06:25
Hotellet som vi bodde på heter Recidens Al Saraceno. Det låg som sagt väldigt bra till. Bara någon minutspromenadväg till både bussar och tunnelbana. Vi bokade via booking. klapp_klap