Visa fullständig version : Två månader i Afrika
Elisabet
2010-11-02, 16:35
Om 10 dagar, den 11 november, sätter jag mig på flyget mot Kapstaden. Där väntar två Rosa Bussar som ska ta mig och det övriga ressällskapet genom åtta länder (Sydafrika, Namibia, Botswana, Zimbabwe, Zambia, Malawi, Tanzania och Kenya) under två månader.
Det blir en resa med mycket natur och landsbygd men också städer och äventyr.
I den mån jag har tid, lust och internet kommer jag att skriva och lägga in bilder i en blogg som har adressen www.elisabet-i-afrika.blogspot.com
Följ mig gärna i bloggen på resan! Eventuella kommentarer kommer att tas emot med stor glädje :)
Vad spännande och härligt det låter Elisabet!klapp_klap
Hoppas du får en fin resa, det ska bli kul att följa din blogg!
Katitzi:)
Låter spännande! Min mamma är därnere nu (Uganda) och bygger en skola. Ett projekt hon arbetat med en längre tid.
Det där låter jättespännande :)! Blir intressant att höra din åsikt om Rosa Bussarna. De har ju hur mycket resor som helst (i alla fall som de annonserar om i Vagabond).
Ha en härlig resa!
Celbe
Ha en trevlig resa, Elisabeth. Ska bli spännande att följa bloggen!
/NW
S å spennende og interessant, Elisabet :D
- jeg ønsker deg en kjempetur bye_bye
Så spännande! Vilket resande folk ni är på Kalimera..Indien, Afrika, Sydamerika, Asien.....
Hoppas allt blir till belåtenhet.
Lissi -som är så nöjd med Europa -eller om jag kanske är feg:eek:
Har vært i noen av disse landene. Gleder meg til å lese bloggen din!
Nektaria
2010-11-02, 21:09
Hej!
Har lagt upp din blog i favoriter och ser jättemycket fram emot att få läsa om dina äventyr!
Lycka till!!!_B-ananabye_bye
Lena
Monica C
2010-11-02, 22:19
Men Gud va spännande,har lagt din blogg som en av mina favoriter så jag åker med den vägen.OK?:)
Kalimera
2010-11-03, 07:39
Om 10 dagar, den 11 november, sätter jag mig på flyget mot Kapstaden. Där väntar två Rosa Bussar som ska ta mig och det övriga ressällskapet genom åtta länder (Sydafrika, Namibia, Botswana, Zimbabwe, Zambia, Malawi, Tanzania och Kenya) under två månader.Det är var jag kallar en resa det! klapp_klap
Jag antar att det inte finns så mycket tid att skriva under resan, men du kanske kan skriva när du kommer hem. Det låter helt underbart, och jag skulle kunna tänka mig att göra samma resa. I så fall skulle en dröm gå i uppfyllelse. Jag har rest en del i Indien, men har aldrig var i Afrika.
Trevlig resa Elisabet!
Ha en riktigt bra resa. Ska med stor spänning följa din blogg. Har kikat mycket på Rosa bussarnas arrangemang men alltid tänkt att det är för strapatsrikt och lite för primitivt men det är säkert helt underbart.
Träffade några som reste med bussarna på ett hotell i Manaus och de verkade väldigt nöjda med sin resa.
Afrika är ju så spännande.
Eva
Smultron
2010-11-03, 08:01
Vilken fantastisk resa - en riktig drömresa i mina ögon! Du får säkert uppleva mycket spännande saker. Ska absolut följa din blogg.
Ha en riktigt trevlig och upplevelserik resa!
sjöborren
2010-11-03, 13:25
Nu snackar vi resa! Jag hoppas att du får två underbara månader i Afrika. Och naturligtvis följer jag med ... på bloggen. :D
Vi ska följa dej på bloggen Elisabet:), hoppas du får riktigt härlig resa.....bye_bye
Det låter helt underbart.
Kommer att följa dig så gott det går.
Man har hört så mycket om rosa bussarna.
Jag är sugen men samtidigt lite skeptisk.
Hoppas få lite rosa bussarna realtime nu med
både plus o minus.
Ha en bra resa.
/pawik
Ha en fin och spännande (men inte för mycket :D) resa! Säkert vill jag också följa på din blogg. Har aldrig varit i Afrika men ville så gärna klapp_klap!!
Elisabet
2010-11-05, 07:36
Tack för alla hälsningar! Idag är det en vecka kvar!
Jag förstår den tvekan till att resa med Rosa Bussarna som en del känner. Innan jag bokade funderade jag många gånger på om jag verkligen trodde att jag skulle gilla det. Man måste gilla campingplatser och att ha folk inpå sig hela tiden. De jag känner som har åkte med RB säger att de enda gångerna man är för sig själv, är man man sjunker in i en bok eller musik i bussen under längre ressträckor - och det blir det bara ett par gånger per vecka. Förhoppningsvis är alla som är med beredda att ta den hänsyn till varandra som det kräver. Den härliga sidan av det är alla gemensamma upplevelser och vänskapsband.
Det som avgjorde för mig är att man reser tillsammans utan gemensamma aktiviteter. Det följer inte med någon guide och det finns ingen gemensam planering för vad man ska göra på de ställen man besöker, utan man väljer själv vad man vill hitta på och tillsammans med vilka. När några hoppar bungyjump och fallskärm går andra på marknader och gallerier, till exempel. För mig som varken vill åka charter, organiserad gruppresa eller ensam låter det helt perfekt.
Angående RB:s utbud av resor så är det som sagt väldigt stort, med resor i alla världsdelar. När det gäller strapatser så har de resor med olika karaktär. Det finns också 50+resor och resor där man bor på enkla hotell.
Nu återstår bara att se vad jag tycker bye_bye
Du, som går in i detta med öppna ögon kommer att gillad det! Så modig Du är:D
Jag läste på Din blogg om alla andra bestyr Du haft också så nu får Du allt VILA lite också....
11 nov kanske blir en speciell dag för mig också, för då kanske jag börjar på nytt jobb! Ska få besked idag.
Ha en helt underbar resabye_byebye_bye
Lissi
Du kommer säkert inte att ångra dig hur denna tur än blir. Ett minne för livet, helt klart.
Ha det så gott och ta hand om dig. God tur....
Myssa
Vilken fantastisk resa du ska ut på, Elisabet! Du kommer att få underbara minnen! Lycka till!!
Yanna
Elisabet
2010-11-10, 09:22
Sitter antagligen vid internet för sista gången innan jag åker, så jag vill passa på att säga "Hej då, nu åker jag".
Ha det gott och skriv gärna kommentarer i min blogg bye_bye
Hälsningar Elisabet
Marianne
2010-11-10, 09:56
Önskar dig en helt fantastisk resa med en massa spännande intryck!
Det ska bli intressant att läsa om dina upplevelser från en mycket annorlunda tur!
Lycka till!
Elisabet
2010-11-18, 18:29
Hej hej alla! Har haft 5 fantaskiska dagar i Sydafrika och b'rjat uppdatera bloggen en aning.
Kalimera
2010-11-19, 07:53
Hej hej alla! Har haft 5 fantaskiska dagar i Sydafrika och b'rjat uppdatera bloggen en aning.Härligt att höra av dig Elisabet. klapp_klap
ciakoohler
2010-11-26, 07:48
Nytt långt inlägg finns nu i bloggen !!!
Kalimera
2010-12-01, 10:28
Nytt långt inlägg finns nu i bloggen !!!Vilken resa hon är ute på! klapp_klap
Elisabet
2010-12-07, 13:05
Nya inl"gg idag.
Kalimera
2010-12-07, 15:10
Nya inl"gg idag.Tack! klapp_klap
Fattar inte att du har så lång tid kvar, så mycket att upptäcka, fast du redan varit med om så mycket.
Fantastisk läsning, men jag RYSER när jag läser om alla småkryp....HUA, så modig Du är!!!!
Lissi
Elisabet
2010-12-12, 19:14
Nu har jag skrivit lite igen.
Elisabet
2010-12-24, 04:04
Önskar en riktigt GOD JUL till alla kalimerare!
Jag är på Zanzibar och har det oförskämt bra. Idag blir det utflykt till en ö med stora sköldpaddor. Det är 32 grader i Oceanen. Stränderna är underbara.
I kväll blir det julaftonsmiddag med hela resgruppen. Vi är nu 55 personer.
I går kväll skrev jag nya inlägg från den senaste veckan i bloggen.
Elisabet
2011-01-04, 18:32
Jambo! Nu är jag i Kenya och har skrivit några nya inlägg och lagt in några safaribilder. Allt är toppen!
En helt otrolig resa, tufft Elisabet!
Men den där ormen skulle jag inte gå närmare än en kilometer...minst!
Yanna
Kalimera
2011-01-06, 10:13
Vilken otrolig resa du gör Elisabet! klapp_klap
Det skulle vara intressant och höra hur mycket pengar du gör med under resan. Är bra sugen på att göra om samma resa.
Åh vilka upplevelser!! det är en fantastisk resedagbok Du skriver. Tack för att vi får följa medklapp_klap
Lissi - som ser att det snöar friskt igen därute
Elisabet
2011-01-07, 18:50
Ja, det är en fantastisk resa med oförglömliga upplevelser.
Jag vet inte ännu hur mycket pengar det kommer att gå totalt, men en sak är säker: det går betydligt mer än jag hade räknat med. Fast jag hade å andra sidan räknat med att det kanske skulle göra det, så jag har en buffert som räcker.
När jag är hemma igen och har summerat uttagen kan jag berätta hur mycket som gått.
Huvudorsaken att det går mycket pengar är att jag köper ganska mycket. Har till exempel köpt sex stora tyger, tre väggbonader, två trummor, fem skivor, kryddor, kaffe, smycken och en massa andra saker.
Ikväll har jag lagt in ett par inlägg igen och några nya safaribilder.
Kalimera
2011-01-09, 13:14
När jag är hemma igen och har summerat uttagen kan jag berätta hur mycket som gått. Tack snälla!
Var hittar jag Elisabeths blogg?
Ang_elx
I Elisabets första inlägg i denna tråd finns länk...:D
Fantastisk läsningklapp_klap
Lissi
Tack för hjälpen Lissi! klapp_klap
Elisabet
2011-01-19, 13:57
Jag är i Sverige igen sedan i måndags. Det känns konstigt eftersom en del av mitt hjärta blev kvar hos barnen på Barika za Ibrahim Children Center i Kamulu utanför Nairobi, där jag var sista veckan. Det var en helt fantastisk upplevelse som blev pricken över i på min Afrikaresa.
På barncentrat som är ett barnhem och en skola för före detta gatubarn, finns ingen ström, så jag hade följdaktligen inte tillgång till internet, men jag skrev dagbok varje kväll och den har jag lagt ut i bloggen idag.
Veckan var full av känslosamma intryck, därför är inläggen ibland mer personliga än det jag tidigare har skrivit.
Jag ska lägga in bilder så snart som möjligt.
www.elisabet-i-afrika.blogspot.com
Jag har läst din blog lite av och till och måste säga att det har varit spännande att följa din resa även på håll. Förstår att det är
en resa som påverkar dig för alltid och kanske också ger lite andra perspektiv på livet.
Eva
Elisabet så underbart Du beskrivit hela Din resa och inte minst barnhemmet och de känslor Du har nu till barnen där.
Det är inte svårt att förstå att livet nu får en annan dimension här hemma i Sverige.
Tack snälla för att Du delar med Dig av upplevelserna.....och tänk, i vår åker jag till Senegal i Afrika i några veckor för att hälsa på min bror som bott där i 20 år. Han är gift med en afrikanska och har två flickor. Jag har bara träffat hans familj ett fåtal gånger då de varit i Sverige men nu har jag bestämt mig för att i alla fall åka dit och se hans tillvaro.
Inga jämförelser i övrigt med Din resa;), men utan Din blogg så tror jag faktiskt inte att tanken och BESLUTET dykt upp nu...jag har ju haft några år menar jag innan att fundera utan resultat.
TACK!
Lissi
i vår åker jag till Senegal i Afrika i några veckor för att hälsa på min bror som bott där i 20 år. Han är gift med en afrikanska och har två flickor. Jag har bara träffat hans familj ett fåtal gånger då de varit i Sverige men nu har jag bestämt mig för att i alla fall åka dit och se hans tillvaro.
Inga jämförelser i övrigt med Din resa;), men utan Din blogg så tror jag faktiskt inte att tanken och BESLUTET dykt upp nu...jag har ju haft några år menar jag innan att fundera utan resultat.
TACK!
Lissi
Grattis för ditt beslut, Lissi! Det blir säkert en spännande resa. Då blir det två resor under våren, en till Senegal och en till Tinos, eller hur?
Grattis för ditt beslut, Lissi! Det blir säkert en spännande resa. Då blir det två resor under våren, en till Senegal och en till Tinos, eller hur?
Men OJ, jag menade våren 2012! Vi har ju inte haft denna vår än så det skulle stått NÄSTA vår......
Lissi - alltid före sin tid:D
Elisabet
2011-01-19, 21:56
Så roligt Lissi! Det kommer att bli helt suveränt - jag har hört så mycket om den delen av Afrika och skulle väldigt gärna vilja åka dit också. Och vad glad din bror med familj ska bli! Räkna med att bli omhändertagen som du aldrig förr har blivit!
Janne, och eventuellt andra intresserade; nu har jag räknat ut vad hela resan gick på. Jag hade kalkylerat med 65000 totalt, men det slutade på 75000. Jag hade inte räknat med att köpa så mycket som jag har gjort. I summan är alla kostnader inräknade, även vaccinationer och visumansökningar. Det går säkert att klara det på 60000-65000, om man inte köper så mycket grejer, inte gör så mycket aktiviteter och inte dricker och äter så mycket "onödigt".
Kalimera
2011-01-22, 14:47
Janne, och eventuellt andra intresserade; nu har jag räknat ut vad hela resan gick på. Jag hade kalkylerat med 65000 totalt, men det slutade på 75000.Tack Elisabet! Jag trodde att det skulle kosta mer.
Antar att det är jobbigt att landa mentalt efter en sådan resa. Jag reste för många år sedan på indiska landsbygden i nästan tre månader, och jag har egentligen inte landat än. Vi bodde hemma hos indier, sov på jordstampat golv tillsammans höns. En av de här familjerna var ganska fattig, de hade en sammanlagd inkomst på 200 kr/månad. Ändå bjöd de oss på husrum och mat under tre dagar. De dagarna är bland de finaste jag upplevt, och jag tänker på dem nästan dagligen.
Elisabet
2011-02-09, 21:47
Antar att det är jobbigt att landa mentalt efter en sådan resa. Det är bara förnamnet... Det har gått drygt tre veckor sedan jag kom hem, och jag tänker fortfarande på Afrika mest hela tiden.
Jag har av någon anledning inte kommit mig för att lägga in bilder i bloggen. Det känns som om jag avslutar nåt då och det vill jag inte...
Men lite har jag i alla fall kommit igång med, så det finns några bilder från bussen där nu. Det blir fler bilder så småningom från olika ställen.
För övrigt har jag bokat en resa till Nairobi den 6/4 _B-anana
Elisabet
2011-02-22, 21:16
Ni som läste min Afrikablogg vet att sista veckan var jag på Baraka za Ibrahim Children Centre som är en skola och ett barnhem för före detta gatubarn. Det ligger i byn Kamulu utanför Nairobi. Jag åker tillbaka dit i tre veckor i april.
Nu har jag gjort en blogg om BzI där jag berättar om barnen, om mina upplevelser med dem och om vad du, om du vill, kan göra som innebär en verklig förändring för dem.
Bloggen finns på www.bzicckamulu.blogspot.com (http://www.bzicckamulu.blogspot.com) Läs den gärna.
Och jodå, jag fortsätter att lägga in bilder från resan i Afrikabloggen. Det tar bara lite tid...
Elisabet
2011-02-27, 18:45
Kan du skänka kläder och skor?
Nytt inlägg i bloggen Baraka za Ibrahim Children Centre i Kamulu, Nairobi. (http://www.bzicckamulu.blogspot.com/)
Kalimera
2011-02-28, 09:37
Kan du skänka kläder och skor?Jag har nyligen flyttat, och rensade ut det mesta eftersom jag skulle magasinera nästan allt jag ägde.
När jag reste i öknen i Rajasthan i Indien lärde jag känna en svensk kvinna, som i sin tur kände många fattiga nomader. Hon reste dit två gånger om året med kläder och annat de behövde. Jag skickade henne massor med kläder, bland annat mina gamla brevbärarkläder. Några år senare reste några av mina kompisar i samma öken. En dag mötte de en man på kamel, han hade min vinterpostenjacka på sig, med en stor Postenlogga på ryggen. Gissa om det värmde. Både honom och mig!
Du gör ett fantastiskt jobb Elisabet! klapp_klap
Elisabet
2011-03-09, 19:45
En dag mötte de en man på kamel, han hade min vinterpostenjacka på sig, med en stor Postenlogga på ryggen. Gissa om det värmde. Både honom och mig!Så härligt att höra!
Nytt inlägg i barnhemsbloggen idag. Kan du bidra med pengar?
http://www.bzicckamulu.blogspot.com/
Elisabet
2011-03-24, 20:37
Ett ANGENÄMT PROBLEM. (http://www.bzicckamulu.blogspot.com/)
Jag kan bidra med pengar till frakten. Ger 100 kr så får vi se om fler hakar på. Maila mig ditt afrikakonto så för jag över pengarna ikväll.
Eva
Elisabet
2011-03-25, 08:49
Tack Eva! Jag har svarat i inkorgen här på Kalimera.
Kalimera
2011-03-25, 09:13
Jag kan bidra med pengar till frakten. Ger 100 kr så får vi se om fler hakar på. Maila mig ditt afrikakonto så för jag över pengarna ikväll.Jag hakar på och sätter också in 100 kr. Skicka kontonummer så fixar jag det bums.
Elisabet
2011-03-25, 09:32
Tack Janne!
Maila mig med så sätter jag in 100:-
Det är väl det minsta vi kan göra eller ?
Myssa
Samma här..100kr om jag får kontonummer. Du är fantastisk Elisabet!
Lissi
Kontonumret önskas även här :), så jag kan bidraga med 100:- till.
bye_byeAbi
Jag ska sprida din önskan om bidrag till mina närmaste idag och hoppas de också vill sätta in en slant.
Eva
Elisabet
2011-03-27, 23:35
Tack myssa, Lissi och Abi! Vad glad jag blir! Har skickat numret till er inbox.
Tack till dig också Eva för att du sprider det vidare. Underbart!
Elisabet
2011-04-05, 08:34
I morgon åker jag!
Vet inte vad jag hinner i morgon, så jag vill redan nu än en gång tacka er som bidragit och berätta att jag har fått en fantastisk respons och fått mycket mer pengar än jag vågade hoppas. Det kommer att räcka både till frakten och till strömmen. In i det sista hoppas jag att jag trots allt får checka in utan extra kostnad så att pengarna kan användas direkt till barnen. Håll tummarna!
Det vore ju fantastiskt!!!! Hoppas SAS ser godheten i detta....
HA det underbart!
Lissi
Elisabet
2011-04-05, 10:22
Det vore ju fantastiskt!!!! Hoppas SAS ser godheten i detta....
HA det underbart!
LissiTack Lissi!
Jag flyger med Ethiopian, och har fått ett mejlsvar från deras "Customer Relations Team" där de skriver: "As an African airline, we appreciate the fact that you are working for the development of Kenyan children..." och sedan att min fråga skickats vidare till chefen för Public Relations för beslut.
Kommer det inget svar innan jag är på Arlanda, försöker jag så klart med personalen där. Bara att hoppas, som sagt.
Kalimera
2011-04-05, 15:05
I morgon åker jag!Lycka till med allt, och trevlig resa! bye_bye
Elisabet
2011-04-06, 05:19
TACK för alla hälsningar, här och på andra sätt!
Jag skrev ett sista inlägg innan jag åker, i bloggen i går kväll. www.bzicckamulu.blogspot.com
Ha det gott alla! Och trevlig resa till er som ska till Grekland till påsk!
Elisabet
Lycka till och hoppas din resa går bra. Packningen låter övermäktig så jag hoppas du har bra bärhjälp. Vad roligt att höra att insamlingen gått så bra.
Eva
Elisabet
2011-04-07, 06:36
Sitter nu pa flygplatsen i Addis och v"ntar pa n"sta flyg som tar mig till Nairobi. Jag hade sju (!) s"ckar med kl"der och annat till barnen. Alla jag pratade med sa att "om jag fick best"mma skulle du fa ta dem utan kostnad, men..." Jag betalade 6200. Surt, "ven om jag hade ju fatt pengar till det.
Jag hade god b"rhj"lp, och hoppas fa det ocksa i Nairobi om nagra timmar n"r jag ska ta mig fran bagagebandet genom pass- och s"kerhetskontroll och tull. N"r jag v"l kommit ut i ankomsthallen v"ntar picup och chauffor, sa da "r det lugnt.
Elisabet
2011-04-13, 20:02
Nu har jag fixat bredband och lagt in större delen av veckans dagboksanteckningar i bloggen. www.bzicckamulu.blogspot.com
Jag har också ett kenyansk mobilnummer. Skicka gärna trevliga sms bye_bye
+254729745621
Skriv vem du är, även om du vet att jag har ditt nummer, för större delen av min telefonbok ligger i det andra simkortet.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.