handdator

Visa fullständig version : Ett litet Livadia på Kreta? Finns det?


Stina
2010-11-02, 00:54
I år blev det inte någon resa till Grekland:(..
Det blev Italien istället. Inte helt fel..men heller inte helt rätt:rolleyes:

Börjar förstås redan fundera på nästa års resa..som absolut ska gå till Grekland:)!

Senaste ö jag besökte var Tilos och jag tyckte verkligen om den ön!!
Nackdelen var att den kändes lite för liten, jag tycker om att åka på "upptäcktsfärder" och det blev man ju snabbt klar med på TilosAng_elx

Funderar på Kreta! Har varit där tidigare och åkt runt en del, men Kreta är ju stort!

Vill nu hitta någon mysig liten by som påminner om Livadia på Tilos! Lite folkliv, några tavernor, bageri, en liten hamn..inte för internationell stämning.
På dagarna vill jag köra jeep upp i bergen, vandra i fina byar, bada..på kvällarna sitta på någon trevlig taverna och äta god grekisk mat:p.

Vart skall jag åka då??

Har funderat på Myrtos, Makrigialos..
Vet att det är en hel del turister i Makrigialos men många som varit där skriver att det är en så mysig ort med väldigt gästvänliga invånare. Bergsbyn Pefki ovanför Makrigialos verkar också väldigt fin.

Andra orter som jag funderar på är Plakias eller eg Myrtios strax ovanför, fast jag har varit i Plakias över dagen och fastnade inte för platsen.
Fastnade ine heller för Paleochora, vet inte riktigt varför.
Sitia verkar också vara en väldigt trevlig liten stad?

Många frågor, hoppas på lite goda tips och råd:)

//Stinabye_bye

Lopez
2010-11-02, 08:46
Enligt mitt enkla sätt att se på saken är ditt resmål på Kreta helt klart:
CHORA SFAKION.
En underbart trevlig by och en vidunderlig natur. Här finns fantastiska utflyktsmöjligheter både till fots och inte minst med jeep. Med båt tar du dig också till den lilla byn Loutro som är väl värd ett besök. God mat och synnerligen trevliga människor gör detta till ett perfekt resmål.
Byn har en egen hemsida som du hittar om du googlar på "sfakia".

Kalimera
2010-11-02, 11:02
Precis som Lopez föreslår jag Chora Sfakion, som blivit något av en favoritort för mig. Byn är väldigt liten, men det finns extremt mycket att se och göra i närområdet, som att vandra i Imbrusravinen, vandra i Aradenaravinen, båtluffa längs kusten till Loutro (stanna gärna några nätter där) och Sougia. Det finns en strand i Chora Sfakion, och en utanför, plus att du kan åka badbåt till Sweet water beach. Vill du se en annan ö tar du båten till Gavdos. En annan stor fördel med Chora Sfakion är att tavernorna serverar otroligt god mat, till mycket bra priser.

Stina
2010-11-02, 14:10
Tack för tips!
Jag har varit i Chora Sfakia över dagen bara..fick väl inte någon jättelust att stanna över natten men man kanske skulle ge det en ny chans?
Fler tips mottages gärna:)