handdator

Visa fullständig version : En vecka kvar


Monica P
2010-10-31, 22:40
Om en vecka så här dags sitter jag väl och räknar kryss på valsedlar. Somliga i mitt gäng blir engagerade i övervakningen att allt går rätt till i vallokalen . Somliga ska vara med vid sammanräkningen och jag tror att jag hamnar i den gruppen.

I går kom valsedlarna från tryckeriet. Många i gänget samlades uppe på kommunkokalen och gjorde paket med 500 valsedlar i, totalt 44 paket som skall ut till de olika distrikten. Resterande valsedlar lades i andra paket som var och en i gruppen själv får dela ut.

Dagen idag var en jättefin dag. Vi åkte till Vathy och gick "periodia" där, delade ut broschyrer och pratade med folk. Som på andra håll var de flesta positiva, andra avvaktande och en handfull helt negativa. Ideligen blev borgmästar-Georgios stående i en grupp som intensivt diskuterade något problem, och vi övriga stod och satt bäst vi kunde och solade , för det var rena vårsolen.

Vi fick beskrivet för oss ett sanitärt problem som måste åtgärdas. Vi fick höra en massa om platsfördelningen för båtarna i hamnen. En gammal man ville ha bättre pension. En annan klagade över att hans svartbygge blivit åtalat och ska rivas. En annan ville ha asfalt ända till dörren. En kvinna ville att man skulle kapa en palm som lutar betänkligt. Allt ska borgmästaren klara!

Sen drog hela gänget till Platanos för att äta. Det är en pytteliten utomhusrestaurang som är ett populärt söndagsutflyktsmål med grillat som specialite. Det var redan fullt när vi kom, men några extra bord och stolar trollades fram. Jag är fortfarande mätt, nu tio timmar senare.

Sen hem och laga lite mat åt hemmafolket och sen iväg på kvällsperiodia på strandvägen, in och ut på serveringar ända bort till hamnen.

I morgon blir det Pserimos och sen ska jag som alla andra dela ut valsedlar. Det är ett långt papper med alla namnen på och om man vill kryssar man för sitt eget, delar ut till alla man känner och möter. 3 fraktioner med 42 personer var kommer att översvämma ön med valsedlar.

Det är fortfarande roligt och vi är nu så bekanta med varann att skämten kommer ledigt och stämningen är riktigt god.

Det blir en jobbig vecka , säkert, men den kommer att gå fort.

jan c
2010-11-01, 07:38
Vi var på lördagsmarknaden här i Chania ,ja just i lördags,då träffade vi kolleger till dig som värvade röster .De hade broschyrblad ifyrfärg med stor blild på framsidan av dem själva.har du sånt också?En sak som jag noterade ,många av stånden drivs av romer de fick sällan något material. är de inte röst berättigade i kommunalvalet?Hälsn fr ett lite svalare Kreta vi hade 11gr på morgonen, men strålande sol.

Monica P
2010-11-01, 18:15
Nej, du, Jan , inga färgbilder av mig! Men vi har en fin broschyr med det som sittande kommunstyrelse gjort och programmet för åren framöver och på baksidan en förteckning på alla som ställer upp på listan.

Sen har jag femhundra valblanketter som jag just tagit en paus från att vika ihop och stoppa i kuvert , fem i taget, med ett kryss på mitt namn...har delat ut till en massa människor men har 65 kvar...alla är ytterst vänliga och vill kommentera, oavsett vem de röstar på. Jag har blivit bjuden på vin, sötsaker och kaffe, beundrat utsikt, hållit igen näsan över trasiga soptunnor, klappat hundar, pussat tanter, snubblat i trappor, lyssnat till krångliga klagomål...Gänget åkte fiskebåt till Pserimos i sagolikt väder i förmiddags, och nu i kväll har vi gått i en stadsdel till.

Vad gäller Roma vet jag inte om de röstar.

Riitta
2010-11-01, 18:21
Detta är ju jättekul och spännande:) Hoppas du får många rösterklapp_klap

Riittabye_bye

jan c
2010-11-01, 19:02
Ja Lycka till !

Pnyx
2010-11-01, 22:20
Intressant, som alltid, att följa ditt vardagsliv. Noterar att valrörelse i Grekland verkar innehålla mer direktkontakt med väljarna än jag tror att en valrörelse gör i Sverige:). Hade du som kandidat i Sverige kryssat för ditt eget namn på valsedlar och delat ut dem till väljarna, ja då hade du nog inte varit kandidat så länge till.....Här är det nämligen lagstridigt.

Masse
2010-11-01, 22:31
O
Vi fick beskrivet för oss ett sanitärt problem som måste åtgärdas. Vi fick höra en massa om platsfördelningen för båtarna i hamnen. En gammal man ville ha bättre pension. En annan klagade över att hans svartbygge blivit åtalat och ska rivas. En annan ville ha asfalt ända till dörren. En kvinna ville att man skulle kapa en palm som lutar betänkligt. Allt ska borgmästaren klara!
------------------------------------------------------------------------
I morgon blir det Pserimos och sen ska jag som alla andra dela ut valsedlar. Det är ett långt papper med alla namnen på och om man vill kryssar man för sitt eget, delar ut till alla man känner och möter. 3 fraktioner med 42 personer var kommer att översvämma ön med valsedlar.

Händer det att borgmästaren dryftar problemen med er andra, eller anser han själv och omgivningen att han är gudabenådad och skall kunna lösa alla problemen på egen hand?
------------------------------------------------------------------------
Ha Ha Ha ............. se där ja!!!!!!!!!!! Visst är det som jag trodde att man är lika civiliserad i Grekland som i Sverige och kan kryssa in det folk man vill ha vid rodret! Tänk så kul det hade varit om jag hade fått lämna in en valsedel med ditt namn kryssat Monica! Men självklart så är jag väl inte röstberättigad på Kalymnos. Inte ännu i alla fall.............!

Lycka till Monica!
:) Mats

Monica P
2010-11-02, 06:47
Riitta, Jan, Pnyx, Mats:
Tack för support!

Hur andra borgmästare agerar kan jag förstås inte svara på, och jag är djupt och intensivt partisk här, eftersom jag gillar den man som står överst på listan.

I går kväll möttes hela gänget för lite strategiprat och vi nya ställde frågor som fullständigt haglade över honom och dem som suttit vid makten de senaste åtta åren. Mitt intryck är att inget är för smått för att diskuteras, men många ärenden är gamla och hopplösa att få ordning på, så länge inte även oppositionen vill samarbeta.

Tyvärr gäller det många av de viktigaste ärenden , som sophanteringen, avloppssystemen och möjligheten att förbättra vägarna i försummade grannskap. Ibland är det enskilda tomtägare som sätter stopp och innan något kan ske måste man ta till rättegång och sånt tar tid.

Det här med kryssen är vedertaget här. En lista toppas av kandiderande borgmästare, denne behöver inte kryssas. Sen får väljaren kryssa tre namn efter egen bedömning. I vallokalerna finns det givetvis okryssade listor. Vi som kandiderar till plats i fullmäktige kryssar vårt eget namn. bara det, och lämnar ut listorna till allla vi orkar besöka, i ett öppet kuvert med vårt namn utanpå.

Masse
2010-11-02, 12:07
........... Mitt intryck är att inget är för smått för att diskuteras, men många ärenden är gamla och hopplösa att få ordning på, så länge inte även oppositionen vill samarbeta.

-------------------------------------

Det här med kryssen är vedertaget här. En lista toppas av kandiderande borgmästare, denne behöver inte kryssas. Sen får väljaren kryssa tre namn efter egen bedömning. I vallokalerna finns det givetvis okryssade listor. Vi som kandiderar till plats i fullmäktige kryssar vårt eget namn. bara det, och lämnar ut listorna till allla vi orkar besöka, i ett öppet kuvert med vårt namn utanpå.


Vad gäller inställningen till samarbete från oppositionen så skulle man ju kunnat tro att benägenheten till samarbete skulle kunna vara lite större än annars när det handlar om en ganska liten ö och problemen som skall lösas därigenom kommer väldigt nära inpå, oavsett om man sitter vid makten eller i opposition. Men det här med politik är ju inte alltid så enkelt.

-----------------------------------------------

Mycket intressant att få ta del av era system med valsedlar, kryssning mm.
Nu börjar valdagen närma sig. Ser med intresse fram emot dina fortsatta rapporter (som jag hoppas att vi får fortsätta att njuta av) om valresultat mm, och givetvis om livet efter valet.

Ha det gott!
:) Mats

kirtor
2010-11-02, 22:08
Blir spennende! Vi gleder oss til referat senere i måneden.

Astri
2010-11-03, 09:52
Kjempespennende, Monica! Vi heier på degflabb_flabAstri

larvih
2010-11-05, 16:08
Lykke til med valget på søndag. Det har været spændende og lærerigt at følge med i valgkampen.

Monica P
2010-11-05, 17:37
Nu i kväll är det de sista valtalen nere på torget. Jag ska åka ner om en stund, ( med bomullstussar i öronen) och lyssna på tre gubbar vars argument jag kan utantill nu, så om nån säger något nytt kommer jag att bli väldigt förvånad. Gubbar, förresten, två av dem är väl under femtio.

Jag vet var mina sympatier ligger, och jag har fått massor av trevliga vänner under den här tiden, så hur det än går med den personliga framgången har jag haft stor behållning av dessa veckor.

Vardagen tar vid ganska snabbt men fram till årets slut kommer det att vara garanterat rörigt i landets olika kommunalhus.- Och sen har vi Kallikratisreformen som kommer att göra det ännu rörigare.
Dounoutou- den tvångsförvaltning man fått från EU- står för allt man ogillar, och det är ju skönt att kunna skylla på någon annan .

Vi har i alla fall tur med vädret....

Kalimera
2010-11-06, 17:32
Vardagen tar vid ganska snabbt men fram till årets slut kommer det att vara garanterat rörigt i landets olika kommunalhus.Kanske det blir riktigt rörigt om kan ska tro det som står i DN (http://www.dn.se/nyheter/varlden/nyvalshot-i-grekiska-kristider-1.1203548).

Lycka till Monica!