Visa fullständig version : aegean blue vacations
:confused:Vad ä detta?? seriöst eller?? någon som vet eller känner till det:confused: har nämligen hmm...:rolleyes:vunnit en vistelse på ett av deras hotel! är dock väldigt skeptisk..
/emma
Googla på Aegean blue vacation och läs vad dom på bloggen skriver. Det säger allt tycker jag! :mad:
Paittas
:confused:Vad ä detta?? seriöst eller?? någon som vet eller känner till det:confused: har nämligen hmm...:rolleyes:vunnit en vistelse på ett av deras hotel! är dock väldigt skeptisk..
/emma
Var inte naiv och köp ingenting. Bryt kontakt omedelbart om du inte vill få räkningar livet ut och om du inte vill vara fattig. Du vann inte någonting. De vill sälja dig andelslägenheter, förstår du. Lägenheter som redan har flera naiva ägare. Skriver du på någon kontrakt, får du räkningar hem livet ut. VAKNA!!!!!
Allt som verkar för bra för att vara sant brukar inte heller vara det. Konstigt att folk går på den här typen av skojerier fortfarande.
Eva
stefankarl
2011-04-11, 22:31
Hej,
Är det någon av ovanstående som har en verklig erfarenhet av Aegean Blue Vacations? Vi vann också en "gratisresa" och var väldigt skeptiska till en början då flyg inte ingick, men det visade sig vara väldigt enkelt att bara boka flyg. Vi hamnade några kilometer utanför Rethymnon på ett väldigt mysigt hotell där allt var av väldigt hög kvalitet och service, så vi bestämde oss för att köpa ett medlemskap. Nu har vi rest med företaget sedan 2004 och det fungerar väldigt bra, både ekonomiskt och kvalitets mässigt. Och jag får inga räkningar hela livet, visst jag betalade en ganska stor summa då för medlemskapet men nu betalar jag flyg vart jag än reser. Så jag personligen rekommenderar att pröva gratisveckan. Och vill man inte köpa ett lånvarigt medlemskap så finns det tydligen ett mindre där man kan prova och bilda en egen uppfattning. Detta är från mina personliga upplevelser och erfarenheter och säger inte att detta passar alla.
Stefan
karinafp
2011-04-12, 11:58
Jaadu, Stefan, du kommer in som helt ny och talar dig varm för ett koncept som andra varnar för. :eek: Du får ursäkta, men i mina öron låter det som försäljningssnack och bondfångeri. Det faktum att du inte har lämnat någon som helst information om dig själv i din profil hjälper också till att bygga på min misstänksamhet... men motbevisa mig gärna!
Karin
misstänksam
Jaadu, Stefan, du kommer in som helt ny och talar dig varm för ett koncept som andra varnar för. :eek: Du får ursäkta, men i mina öron låter det som försäljningssnack och bondfångeri. Det faktum att du inte har lämnat någon som helst information om dig själv i din profil hjälper också till att bygga på min misstänksamhet... men motbevisa mig gärna!
Karin
misstänksam
Bra Karin du skrev det jag tänkte. Klart det är så.
Eva
stefankarl
2011-05-02, 14:17
Du har helt rätt Karin jag skulle inte ha stormat in på det sättet jag gjorde, jag kände att jag bara ville posta ett svar så snabbt som möjligt och tänkte inte ens på att fylla i info om mig själv. Och jag ska tänka på det i framtiden.
Anledningen att jag kom in på det här sättet är att jag blir alltid lite upprörd när folk dömer pga förutfattade meningar. Inläggen verkar vara baserade på personliga åsikter och inte på erfarenhet eller fakta.
Visst man läser om folk som blivit lurade på pengar när de köpt timeshare så det har kanske inte det bästa rykte, men betyder det att alla är dåliga? Jag menar, innan jag började resa med Aegean Blue så reste jag med charter och några gånger var jag ordentligt missnöjd med standarden på rummet och att vi inte fick som vi beställt, och jag vet att många har erfarat samma, betyder det att charter är lurendrejeri?
Sen kan jag också tillägga att denna typ av verksamhet finns i Åre( Holiday Club) och det verkar ju vara ok. Sen finns det också hotellkedjor som Hilton och Sheraton som sysslar med exakt samma, är dom företagen också oseriösa?
Som sagt anledningen att jag skrev i första hand och denna gång är att jag personligen är väldigt väldigt nöjd med AB och vill gärna berätta det. Sen tycker jag att de som aldrig haft någon erfarenhet alls av detta ska få en chans att bilda en egen uppfattning och inte bara lyssna negativt på folk som aldrig provat, på riktigt.
Jag måste ändå berömma dig lite Karin, du verkar inte ha någon personlig erfarehet av detta, du vill gärna vara lite skeptisk, men ändå har du ett öppet sinne och det tycker jag om( du får gärna rätta mig om jag har fel).
Stefan
Nektaria
2011-05-02, 16:16
För den som är intresserad, och orkar läsa, finns
https://www.flashback.org/t1267592 där bland andra Stefan Karlsson (ovan) har skrivit inlägg.
Vi har också
http://blogg.ngn.nu/index.php/2010/06/15/rhodos-dag-6-av-8/
Intressant? Hm:confused:
Lena
Hej
Jag läste länkarna ovan och blev nästan full i skratt. Vilka lurendrejare va? Men vem går på det?
Åse
Nektaria
2011-05-03, 15:53
Om det nu är så bra som ett ytterst litet fåtal påstår, varför krångla till det med lotter och annat? Ett bra koncept brukar ju sälja bra ändå!Eller?:eek:
Hilton och Sheratonlotterier kanske kommer, men jag har inte sett några! :rolleyes:
Lena
karinafp
2011-05-03, 17:03
Om det nu är så bra som ett ytterst litet fåtal påstår, varför krångla till det med lotter och annat? Ett bra koncept brukar ju sälja bra ändå!Eller?:eek:
Ja, att använda metoder som folk blir förbannade över låter inte som någon bra idé... Ang_elx
Karin
som inte ens skulle komma på tanken att köpa någon andel i någonting, av samma anledning som jag inte har sommarstuga. Vill ha kvar valfriheten.
Nektaria
2011-05-03, 17:52
Ja, att använda metoder som folk blir förbannade över låter inte som någon bra idé... Ang_elx
Karin
som inte ens skulle komma på tanken att köpa någon andel i någonting, av samma anledning som jag inte har sommarstuga. Vill ha kvar valfriheten.
Hade nog inte heller köpt någon sommarstuga, men har nu tagit över mina föräldrars och ska prova på....
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=372&pictureid=3966
Men inte låter vi detta gå ut över vår valfrihet, med bland annat att resa. Men å andra sidan är jag ju, precis som Yanna, passionär! ;)
Lena
karinafp
2011-05-03, 18:29
Men inte låter vi detta gå ut över vår valfrihet, med bland annat att resa. Men å andra sidan är jag ju, precis som Yanna, passionär! ;)
Precis, då blir det ju lättare! Annars är det lätt hänt att man känner "kravet" från sommarstugan inkräkta på den tid man skulle vilja resa. Just nu i livet känner jag en stor frihet i att ha lämnat ett stort hus för en lägenhet. Inget som behöver åtgärdas och hålla efter, ingen trädgård som måste skötas, ingen oro för att någon ska krossa ett fönster och bryta sig in; bara att smälla igen säkerhetsdörren och låsa när jag åker till Grekland!flabb_flab
Karin
ganska nöjd ;)
Nektaria
2011-05-03, 19:11
"När det blir mer jobb än glädje är det dags för förändring" Så resonerar vi vad gäller hus och sommarstuga och säkert också andra saker i livet.
Lycka till med ditt nya boende och naturligtvis resandet!
Appropå time-sharare och annat elände av samma slag:
En sak vet jag i alla fall: Jag kommer inte heller, aldrig i livet, att gå på dessa påträngade säljmetoder. Jag fattar inte ens att det är lagligt??
I Puerto Rico på Gran Canaria är de en plåga....
litentuva
2011-05-03, 20:23
Den sommarstugan skulle tom jag kunna tänka mig, ser jättemysigt ut! Annars bävar jag inför ansvaret att äga något som skulle ta vår restid och som skulle generera en massa måsten. Tur då att man har goda vänner som äger idylliska sommarställen som man kan besöka, bla vid sjön Vessman i Ludvika. På så vis får man det bästa av två världar utan att binda upp sig :)
Åh vilket fint sommarhus! Så underbart att ha detta också + Greklandssemestrar. Det ser verkligen mysigt ut!
Lissi - som gärna haft en liten stuga på Öland
Nektaria
2011-05-03, 22:06
Åh vilket fint sommarhus! Så underbart att ha detta också + Greklandssemestrar. Det ser verkligen mysigt ut!
Lissi - som gärna haft en liten stuga på Öland
Ja, visst är det - pärlan vid Höga Kusten!
Aegean Blue Vacations - släng dej i väggen!!
När det finns Bothnian Blue Vacations - fri time-sharing med familj och vänner!
bye_byebye_bye
Lena
Hallo,
Jag har hört talas om Aegean Blue Vacation genom en arbetskamrat som rest med dem i många år. Efter allt han berättat låter allt väldigt bra och funderar själv att börja resa med dem.
Och jag har förstått att deras metod att få in folk till deras hotell kan ses som annorlunda och har några frågor om det är någon som kan svara.
Vilka är dom som jobbar på stan?
Om man vinner en sån där vinstlott måste man åka med till deras hotell?
Och måste man köpa något om man följer med?
Varför säger man att det är lurendrejeri?
Om det är seriöst i Åre varför är det oseriöst i Grekland?
Jag har läst lite på andra forum som nämnts ovan, det verkar bara som om de som inte är medlemmar är missnöjda och känner att det är lurendrejeri. Medan de som är medlemmar pratar väldigt gott om det, hur kommer det sig?
Stefan du verkar vara nöjd, finns det något som du är missnöjd med?
Hälsningar
Johan
BirgittaA
2011-05-16, 00:45
Hallo,
Jag har hört talas om Aegean Blue Vacation genom en arbetskamrat som rest med dem i många år. Efter allt han berättat låter allt väldigt bra och funderar själv att börja resa med dem.
Och jag har förstått att deras metod att få in folk till deras hotell kan ses som annorlunda och har några frågor om det är någon som kan svara.
Vilka är dom som jobbar på stan?
Om man vinner en sån där vinstlott måste man åka med till deras hotell?
Och måste man köpa något om man följer med?
Varför säger man att det är lurendrejeri?
Om det är seriöst i Åre varför är det oseriöst i Grekland?
Jag har läst lite på andra forum som nämnts ovan, det verkar bara som om de som inte är medlemmar är missnöjda och känner att det är lurendrejeri. Medan de som är medlemmar pratar väldigt gott om det, hur kommer det sig?
Stefan du verkar vara nöjd, finns det något som du är missnöjd med?
Hälsningar
Johan
Hej Johan,
De som jobbar på stan är anställda av företaget dit de skickar familjer, deras jobb går ut på att bjuda in så mycket folk till deras visning som möjligt.
Om man träffar på dessa på stan och vinner någonting så kan man självklart välja att inte följa med. Det är upp till var och en att välja själv om man vill med eller inte. Är det så att man väljer att följa med så är det samma sak där, det är upp till enskild individ att tacka ja eller nej till deras erbjudande.
Det finns i den här branschen så som i många andra branscher oseriösa företag, bilsäljare, hantverkare osv men det betyder inte att alla är oseriösa. Det dåliga ryktet härstammar nog mest från Kanarieöarna där många betalade in upp mot sexsiffriga belopp och lovades guld och gröna skogar men vart rent ut sagt blåsta på allt utan möjlighet att få någon ersättning.
För att vara verksamma i Grekland och att finnas i en sån stor utsträckning som Aegean Blue gör måste de vara registrerade i Grekland och inneha ett liknande vårt organisationsnummer.
Så om dem hade varit så oseriösa som många tror hade de inte haft någon verksamhet och de ansvariga hade det väckts åtal mot.
Så de som känner att det är lurendrejeri är nog mest arga för att de tappat en halv semesterdag och känner sig lite utom kontroll.
Det är lika seriöst i Åre(jag antar att du tänker på Holiday Club) som i Grekland enda skillnaden är att i Sverige känner vi oss trygga att göra köp plus att Holiday Club har gjort en otroligt bra marknadsföring.
Jag tycker du ska lyssna på din kollega men du ska lita på din känsla. Känns det bra så köp, är du osäker så är det bättre att inte köpa.
Med vänliga Hälsningar,
Birgitta Andresson
Hej, jag är en av de stackars lurade, men fick en viss tröst av bl a Stefan!
Var i Rethymnon i slutet av april och har skrivit på ett "provpaket" för 27.000 kr. Jag är själv förvånad, för jag har råkat på Time share i Mexico och det kändes som hjärntvätt nästan. Så när jag hörde att 90 min "föreläsning" krävdes för att få ut T-shirt+ett större pris så blev jag mkt misstänksam, men hoppade in i taxin, då min kille hoppades på att vi vunnit en videokamera...De personer som tog emot oss på Leoniki var dock så otroligt mkt trevligare än de i Mexico och sen blev det som det blev..
Jag har betalt handpenning, men börjar nu oroa mig för ett par saker: första gången måste man åka till Kreta el Rodos och boka hos Aegean blue, men de övriga 2 veckorna ska man boka genom RCI, som enligt allt jag läst på nätet bara sysslar med Time share????? Hur funkar detta? Och varför vill inte Aegean blue att jag ska fortsätta hos dem, det är ju de som "raggat" upp mig? Jag blir jättetacksam om du Stefan vill svara. Vill oxå gärna veta om det har varit lätt att boka hyfsat billiga flyg när ni semestrat! Tack på förhand! Ulrika
litentuva
2011-05-22, 19:03
oj billligt provpaket, låter ju som ett kap, not:mad: Aegean måste verkligen jobbat hårt på att hitta så naturligt trevliga människor som jobbar för sig att de bara så där får folk att betala 27.000 i startpaket... Att de anställda sen får ca 10% (eller mer?)per sålt paket i egen ficka har ju säkert inget med deras trevliga aproach att göra. Att de ofta ingår middagar med alkohol gör inte intrycket bättre... Förlåt om jag låter synisk men oavsett om dessa företag är så pass lagliga att de kommer undan åtal mm så anser jag att dessa "turistraggare" är en skam för Rethymno och andra resemål. För de 27.000 kr du lagt i startpaket får du ungefär 9-10 tur/returesor med flygstol och det skulle jag hellre lägga pengarna på och hitta mitt eget trevliga boende! Dina frågor andas oro och tyvärr kan det nog vara befogat och det tråkiga är ju att när väl frågorna kommer så är det oftast försent eftersom allt redan är påskrivet...
Aegean Blue tycker nog att ändamålet helgar medlen! Killen m skraplotter på stan sa att det bara fanns ett fåtal lotter m "högvinst", men det första jag fick höra när jag kom hem var att min jobbarkompis som var på Rhodos samtid som jag var på Kreta, hade skrapat fram en högvinst oxå, vilket resulterade i en "gratis" resa liksom tydl för alla andra som tackat nej. jag som skrev på vann en strandradio av billigt märke.. Riktigt fult knep. Att det ska behövas om nu förertaget är så seriöst och erbjudandet så bra! 90 min tog det inte heller. 3 tim!
Till slut ville man bara där ifrån.Trött o frusen och fullproppad m fakta. Men, visst var det jag som skrev på, går ju inte att förneka. Hoppas nu bara att det inte är nån stor hake. Hotellet var jättefint, men tydl hamnar man oftast på en stor golfresort på Kreta.
litentuva
2011-05-23, 14:28
90 min tog det inte heller. 3 tim!
Till slut ville man bara där ifrån.Trött o frusen och fullproppad m fakta. Men, visst var det jag som skrev på, går ju inte att förneka.
det är tyvärr många som gör det efter tre timmars hjärntvätt, hoppas du tycker det var värt det och att du får ut nåt bra av det i slutändan...
Aegean Blue tycker nog att ändamålet helgar medlen! Killen m skraplotter på stan sa att det bara fanns ett fåtal lotter m "högvinst", men det första jag fick höra när jag kom hem var att min jobbarkompis som var på Rhodos samtid som jag var på Kreta, hade skrapat fram en högvinst oxå, vilket resulterade i en "gratis" resa liksom tydl för alla andra som tackat nej.
Det är just det som är deras lockbete.
Alla vinner en högvinst eller högsta vinsten.
Jag spelade med i spelet ett tag och när de sk säljarna "spelade" överraskade för att jag vunnit högsta vinsten.
Gissa om de blev som fågelholkar i ansiktet då jag sade till dem.
Ni har så dåligt betalt så jag skänker min "högvinst" till er.Ang_elx
Ahh, men seriöst...?
Är det verkligen någon här som skulle betala 27.000 för ett provpaket där man inte vet vad man får? Jag betvivlar det, det må finnas någon, men då har man väl mer pengar än förstånd...
En liten uppmaning. Svara inte på dessa inlägg om hur bra det fungerar med skraplotter och time-share osv... Får de inte svar så tröttnar de så småningom... De har inte på Kalimera att göra!
Men jag ska ge dem en professionell eloge. De är verkligen duktiga. De är trimmade ut i fingerspetsarna... De jagar kunder t o m här på Kalimera! Men väldigt få av dem kommer att gå vidare till riktigt försäljning på högre nivå.
Att pressa en människa öga mot öga att köpa är enkelt! Men att förhandla igenom ett avtal på 20 miljoner för ett system till ett företag är en helt annan sak... Det var det jag jobbade med...
Jag har jobbat som säljare, försäljningschef, produktchef osv i 30 år... Utbildad av ett av världens största datorbolag. Så jag ser kanske lite mer, och kan tolka mer, än de flesta gör. Jag kan alla argument och har dessutom uppfunnit ett par själv...
Låt er inte dras in i deras inlägg. Det kommer aldrig att sluta lyckligt...
Bara sluta svara så tröttnar de när de inte får svar.
Peter
Et godt? alternativ er å gå ut på balkongen, bla opp 27.000 og kaste dem ut derfra. Med litt flaks, eller om vinden er i riktig retning, får en kanskje noen lapper i retur...:D
For den som har latt seg lure, eller er i tvil om rettighetene sine, gir Europas Forbrukerombud grei informasjon,
http://www.forbrukereuropa.no/ferie/timeshare/timeshare-angrerett.html
svenberg
2011-06-14, 01:55
Aegean Blue tycker nog att ändamålet helgar medlen! Killen m skraplotter på stan sa att det bara fanns ett fåtal lotter m "högvinst", men det första jag fick höra när jag kom hem var att min jobbarkompis som var på Rhodos samtid som jag var på Kreta, hade skrapat fram en högvinst oxå, vilket resulterade i en "gratis" resa liksom tydl för alla andra som tackat nej. jag som skrev på vann en strandradio av billigt märke.. Riktigt fult knep. Att det ska behövas om nu förertaget är så seriöst och erbjudandet så bra! 90 min tog det inte heller. 3 tim!
Till slut ville man bara där ifrån.Trött o frusen och fullproppad m fakta. Men, visst var det jag som skrev på, går ju inte att förneka. Hoppas nu bara att det inte är nån stor hake. Hotellet var jättefint, men tydl hamnar man oftast på en stor golfresort på Kreta.
Halloj..
Jag och frugan åkte på blåsningen och tackade dessvärre ja till köpet för 27.000 också.. Detta hände för 8 dagar sedan, jag ska ringa imorgon (tisdag) för att se om det går att häva köpet men eftersom de säger att det inte finns någon ångerrätt så vet jag inte.. Enligt något direktiv ska det tydligen vara 10 eller 14 dagar ångerrätt både gällande timeshare och "semesterpaket" - och om man inte blivit informerad om ångerrätten så är det 3 månader som gäller som ångerrätt.
Nu är Aegean Blue Vacations registrerade i Grekland vad jag förstått, och är ju då med i EU och ska följa direktiv och lagar.. Men många är tydligen också registrerade på Isle of Main och kringgår då dessa ångerrätts-lagar..
Jag känner bara att jag vill skita i allt, betala och se glad ut.. Utan att resa.. För det är bannemej billigare att resa 2 vuxna + 2 barn med charter till vilket annat ställe som helst (i princip) jämfört med de kostnaderna som ligger på enbart flygstol. Vi sökte idag - flygstolar för 2 vuxna + 2 barn ligger på inte mindre än 12.000 (!!!!) till Rhodos och då är det 1 byte på ditresa, samt 17 timmars hemresa (lång väntan vid bytet).
Hoppas någon lyckats ta sig ur detta avtalet, och kan tipsa oss som är så blåögda och försöker "investera för barnens framtid".
När jag satt där nere och frugan gick iväg och betalade handpenningen på 2000 (5000 till dras på torsdag, om jag inte lyckas häva då) så tittade jag mig omkring.. Mycket riktigt så ser jag ENBART dessa säljare med intet ont anande potentiella kunder.
Må hända att konceptet är bra, men jag vill inte. JAG VILL INTE!
Nu är jag där ändå, och får rida ut vinden av min egen saltvattensfis.. __D
svenberg
2011-06-14, 10:15
Jag har nu varit i kontakt med Konsument Europa, och de säger att jag har rätt att ångra avtalet. Ångerrätten ska gälla i 14 dagar (om det är enbart för Grekland detta antalet dagar är vet jag dock inte) enligt artikel 6 i direktiv 2008/122/EG. Helst ska man ringa, maila och skicka brev för att genom så många kanaler som möjligt visa att avtalet ska hävas - brev ska även skickas och rekommenderat är bra för att få reda på att det tagits emot av mottagaren. Spara kopior på allt som skickas till dom som framtidia referenser i eventuella tvister. Detta är tips från Konsument Europa.
Har nu pratat med "min kontaktperson" på Aegean Blue Vacations som säger att jag inte kan hävda köpet, eftersom jag skrivit på ett bindande avtal. Jag sa då att jag enligt artikel 6 i det nya direktivet och enligt grekisk lagstiftning har 14 dagars ångerrätt, då blev hon lite skakis och bad om att få återkomma.
Så nu sitter jag och väntar på ett samtal från Aegean med mer bortförklaringar till varför jag inte kan häva köpet, men enligt lag har jag rätt att häva. Eftersom jag inte blev informerad om att det är 14 dagars ångerrätt så är det dessutom ytterligare 3 månaders ångerrätt.
Hoppas detta hjälper någon, jag postar nytt inlägg så snart hört från Aegean igen.
Så nu sitter jag och väntar på ett samtal från Aegean med mer bortförklaringar till varför jag inte kan häva köpet, men enligt lag har jag rätt att häva. Eftersom jag inte blev informerad om att det är 14 dagars ångerrätt så är det dessutom ytterligare 3 månaders ångerrätt.
Hoppas detta hjälper någon, jag postar nytt inlägg så snart hört från Aegean igen.
Gör gärna det, intressant och kul att höra att någon lyckas trassla sig ur det.
Lycka Till
// Helén bye_bye
svenberg
2011-06-18, 23:00
Halloj!
Dom ringde upp, tjejen sa att hon inte kunde hjälpa mig och hänvisade återigen om att jag har avsagt mig ångerrätten samt att dom informerade om oss när vi skrev på avtalet att det inte går att ångra sig.
Kontaktade då Konsument Europa igen för att fråga vad det är som egentligen gäller när det kommer till ångerrätten osv.. Man kan ALDRIG förhandla bort en ångerätt oavsett hur mycket papper man skriver på, det är en så kallad "absolut rättighet".
Lagen som Grekland infört är dessutom tvingande, så jag har all rätt på min sida oavsett om Aegean hävdar att de följer alla lagar och direktiv.
Proppsade på att få tala med någon jurist eller hennes chef, men det fick jag inte.. Fick till slut prata med någon annan än "min kontaktperson" på Aegan.. Det blev hon som vi tecknade avtalet med - så återigen blev det hela harrangen med direktiv och lagar att prata om men denna gången på engelska (jag är väl inte den som slänger med fackliga uttryck på andra språk direkt) men jag fick ändå fram min mening. Efter ett par minuter så tyckte hon att det var tråkigt att jag valde att göra detta, men hon tackade än för sig och hoppades på att vi skulle höra av oss framöver om det blev intressant igen.
Nu tänker jag såhär - mitt samtal till dom är inte på något sätt rätt väg för att nyttja min ångerrätt utan jag ville bara informera dom om att jag kommer att skicka ett brev för att häva avtalet, dvs nyttja min ångerrätt. Kan hon bara insett att jag vägrade ge med mig, och sa "det låter bra, ha det bra och tack för samtalet" för att jag ska bli nöjd? Troligtvis. Vi får se vad som händer..
Jag har postat två rekommenderade brev (218 kr!), ett till kontoret i Aten och ett identiskt till kontoret på Rhodos. Både med mottagningsbevis. Jag var lite orolig att breven inte skulle komma fram i tid, så jag kontaktade Konsument Europa igen. De säger att jag har gjort det jag ska göra inom rätt tidsram, så Aegean kan inte komma senare och säga "det fick vi för sent".
Jag mailade även samma brev till dom, så att dom vet vad som kommer.
All dokumentation sparad, precis som Konsument Europa sa att jag skulle göra, och jag har gjort det inom rätt tidsramar, så det är bara att vänta och se vad som händer. Jag tänkte kontakta dom om ett par dagar och se om avtalet är hävt.
En tanke som slog mig och min fru är att dom är inte dumma, som haffar turister i början av sin semester - då hinner så mycket av "ångerrätts-dagarna" gå så att man hinner kanske inte häva det i tid. Men återigen, eftersom vi inte blev informerade om den lagliga ångerrätten så kanske vi har rätt till 3 månader? Jag har inte frågat Konsument Europa om detta eftersom jag klarar mig inom de 14 första dagarna.
Återkommer.. _B-anana
IngegerdN
2011-06-19, 03:33
frugan gick iväg och betalade handpenningen på 2000 (5000 till dras på torsdag, om jag inte lyckas häva då)
Enligt Artikel 9 pkt 2 i direktivet är det förbjudet för näringsidkaren eller en tredje part att ta emot handpenning eller säkerhet, reservera belopp på konton, ta emot skuldförbindelser eller annan ersättning från konsumenten innan försäljningen har ägt rum eller återförsäljningsavtalet på annat sätt har upphört att gälla, dvs innan ångerrätten har gått ut.
Jag har postat två rekommenderade brev (218 kr!), ett till kontoret i Aten och ett identiskt till kontoret på Rhodos. Både med mottagningsbevis. Jag var lite orolig att breven inte skulle komma fram i tid, så jag kontaktade Konsument Europa igen. De säger att jag har gjort det jag ska göra inom rätt tidsram, så Aegean kan inte komma senare och säga "det fick vi för sent".
Jag mailade även samma brev till dom, så att dom vet vad som kommer.
All dokumentation sparad, precis som Konsument Europa sa att jag skulle göra, och jag har gjort det inom rätt tidsramar, så det är bara att vänta och se vad som händer. Jag tänkte kontakta dom om ett par dagar och se om avtalet är hävt.
-----
Men återigen, eftersom vi inte blev informerade om den lagliga ångerrätten så kanske vi har rätt till 3 månader? Jag har inte frågat Konsument Europa om detta eftersom jag klarar mig inom de 14 första dagarna.
Återkommer.. _B-anana
Du har gjort precis allting rätt! Det räcker också med att meddelandet har sänts innan ångerfristen har löpt ut.
Ni kan t.o.m. ha längre ångerfrist än 3 månader. Enligt Artikel 6 pkt 3 ska ångerfristen nämligen upphöra att gälla a) ett år och 14 kalenderdagar efter den dag som avses i punkt 2 [pkt 2: Ångerfristen ska beräknas a) från den dag då avtalet eller ett bindande preliminärt avtal ingås, eller b) från den dag när konsumenten tar emot avtalet eller ett bindande preliminärt avtal, om den dagen infaller efter den dag som avses i led a], om inte ett separat standardformulär för frånträdande enligt artikel 5.4 har fyllts i av näringsidkaren och lämnats skriftligen till konsumenten i pappersform eller via något annat varaktigt medium.
Artikel 5 pkt 4:
Innan avtalet ingås ska näringsidkaren uttryckligen göra konsumenten uppmärksam på att det finns ångerrätt och på längden av den ångerfrist som avses i artikel 6 samt på det förbud mot handpenning under ångerfristen som avses i artikel 9. Avtalsbestämmelserna om detta ska undertecknas separat av konsumenten. I avtalet ska det ingå ett separat standardformulär för frånträdande så som anges i bilaga V för att underlätta utövandet av ångerrätten enligt artikel 6.
När du utövar din ångerrätt ska du varken stå för några kostnader eller vara ansvarig för något värde som motsvarar de tjänster som har tillhandahållits före frånträdandet (Artikel 8 pkt 2).
Lycka till och berätta för oss hur det går!
IngegerdN
Bra jobbat Svenberg! Jag har ju själv åberopat förlängda ångerrätten eftrsom jag reagerade sent, trodde det var kört, men blev sen uppmuntrad av Konsument Europa. Så ni har inte blivit av med 5000 kr som återstår av handpenningen?
Skickade du rek till Rodos för att ni blev uppraggade där`? Isåfall är det Kreta jag ska skicka rek till, kanske. Har hittills bara mailat ocxh snackat i tfn.
Otroligt fräckt att ljuga sina kunder rakt i ansiktet (om det nu är vi som har rätten på vår sida). För tillfället är vi 3 som reklamerat. Ni har väl sett Robbans rapporter på "Rodos" dag 5-9? (tror jag den heter) en blogg av en som heter Nisse.
svenberg
2011-06-20, 00:03
När du utövar din ångerrätt ska du varken stå för några kostnader eller vara ansvarig för något värde som motsvarar de tjänster som har tillhandahållits före frånträdandet (Artikel 8 pkt 2).
Det enda jag har stått för hittills är de rekommenderade breven, samt 2000kr när vi väl var där då. Nu i efterhand har jag också fått lära mig att de inte fick ta betalt på plats - men den skadan är redan skedd så där väntar jag på att pengarna ska komma tillbaka (har krävt det i brevet) på mitt konto. I brevet krävde jag dock inte att de skulle stå för kostnaderna för de rekommenderade breven, det känns som att jag kanske inte kan kräva att dom ska göra det även om dom ska stå för alla kostnader så kan jag inte förlita mig på postgången tillräckligt för att skicka ordinarie, som är mycket billigare. Detta är alltså 218kr jag gärna kan lägga ut för att slippa betala 27000.
Stort tack IngegerdN för att du kopierar texten från direktivet, det känns bra att läsa det och få lite mer kött på benen! Jag kanske borde kopierat med lite sådan text i mailet och brevet jag skickade?
Så ni har inte blivit av med 5000 kr som återstår av handpenningen?
Skickade du rek till Rodos för att ni blev uppraggade där`? Isåfall är det Kreta jag ska skicka rek till, kanske. Har hittills bara mailat ocxh snackat i tfn.
Vi har inte blivit av med de 5000 som skulle dragits i torsdag, men det beror antagligen ENBART på att jag pratade med banken och spärrade frugans kort som användes. Det innebar ju att när de skulle göra köpet hos sig i torsdags så var kortet spärrat, detta har jag också informerat dom om i brevet jag skickade.
Jag skickade brevet till Rodos för det var där vi blev uppraggade ja, men även till Aten där de tydligen ska ha sitt huvudkontor om jag förstått det hela rätt. Jag tycker absolut du ska skicka rekommenderat till Kreta, och om du vill vara övertydlig så skicka även till Aten (men det ska absolut inte behövas). Om du inte skickat brevet ännu, så gör det snarast och om du inte stoppat betalningar så gör det omgående.
Jag vet inte om det är av intresse om jag bifogar det brev jag skickade till dom? Jag kanske har formulerat mig helt galet i brevet, men jag tror jag fick med det viktiga. Skrev på både svenska och engelska.
Hur har du blivit bemött i telefon nu såhär i efterhand?
Jag har inte fått något svar på mitt mail som jag skickade. Dom svarar i telefonen men dom är fortfarande väldigt måna om att jag ska vara kvar som kund och vill sänka mina betalningar osv. Nu har jag inte pratat med dom sen jag fick prata med tjejen som vi skrev på avtalet med.
Jag vill gärna veta hur det går för dig Ulrikaw, det är lite "spännande" att se hur de agerar nu när vi är flera som åberopat rätten att ångra oss.
Jag trillade in på den bloggen du nämnde innan jag hamnade här, om det är OK att länka till den så är länken http://blogg.ngn.nu/index.php/2010/06/15/rhodos-dag-6-av-8/ och om det inte är OK att länka så får ni slå mig på fingrarna med linjalen nu snyft_drop Har dock inte läst alla kommentarer, började lite lätt nu och såg att du kommenterat..
Jag väntar på svar från Konsument Europa under kommande vecka, ifall de kan hjälpa mig att prata med Aegean direkt. Detta kanske dom ställer upp med eftersom deras kontor på Rhodos (tror det var där om jag fattade det rätt, eller om det var i Grekland bara) är stängt på obestämd tid.
Tror nog att vi kan ro hem detta allesammans ändå! :)
Jätte-schysst att du uppdaterar och delar med dig! Jag blev verkligen hjärntvättad på Kreta (en lindrig variant, men ändå).Rejält manipulerad iallafall. Jag hade invändningar under hela presentationen, men kände till sist att jag inte orkade stå på mig och riskera att de blev arga på mig. Mitt sällskap talar inte flytande svenska och kunde inte hänga med i resonemangen, så jag blev ju väldigt ensam om att försöka värja mig mot deras svada.
jag har bara talat med min kontaktperson, som ju sa att det inte går att annullera kontraktet. han försökte också "hjälpa till" genom att dela upp betaln etc, men jag känner så starkt att jag inte vill ha med Aegean att göra.
Konsument Europa sa att de inte kan ta direktkontakt med Aegean, då de stängt sitt Greklandskontor. Verkligen synd.. Jag läste nånstans att detta m Time share debatterades i TV för ca 5 år sedan. Kanske dax att väcka liv i debatten igen, nu när direktivet utvidgats till att omfatta även semesterklubbar som A B..
I sommar reser många till Kreta o Rodos, de borde bli varnade.
Imorgon ska jag sända rekommenderade brev till Aten o Kreta. Kontaktpersonen sitter på Rodos, kke måste skicka dit med. Blir dyrt; har ju redan blivit av med 7000..
I varje fall känns det lite skönt att stå upp för sina rättigheter-
Jag glömde; självklart vore det till stor hjälp att se vad du skrev Svenberg, !
Tack för allt:)
svenberg
2011-06-22, 21:02
Jätte-schysst att du uppdaterar och delar med dig! Jag blev verkligen hjärntvättad på Kreta (en lindrig variant, men ändå).Rejält manipulerad iallafall. Jag hade invändningar under hela presentationen, men kände till sist att jag inte orkade stå på mig och riskera att de blev arga på mig. Mitt sällskap talar inte flytande svenska och kunde inte hänga med i resonemangen, så jag blev ju väldigt ensam om att försöka värja mig mot deras svada.
jag har bara talat med min kontaktperson, som ju sa att det inte går att annullera kontraktet. han försökte också "hjälpa till" genom att dela upp betaln etc, men jag känner så starkt att jag inte vill ha med Aegean att göra.
Konsument Europa sa att de inte kan ta direktkontakt med Aegean, då de stängt sitt Greklandskontor. Verkligen synd.. Jag läste nånstans att detta m Time share debatterades i TV för ca 5 år sedan. Kanske dax att väcka liv i debatten igen, nu när direktivet utvidgats till att omfatta även semesterklubbar som A B..
I sommar reser många till Kreta o Rodos, de borde bli varnade.
Imorgon ska jag sända rekommenderade brev till Aten o Kreta. Kontaktpersonen sitter på Rodos, kke måste skicka dit med. Blir dyrt; har ju redan blivit av med 7000..
I varje fall känns det lite skönt att stå upp för sina rättigheter-
Jag känner precis som dig, jag vill inte ha med dom att göra heller. Man blir bara förbannad på dom när dom är så trevliga.
Jag glömde; självklart vore det till stor hjälp att se vad du skrev Svenberg, !
Tack för allt:)
Glöm inte att kräva tillbaka pengarna :) Jag inser nu att jag har missat att speca lite mer om betalningen vi gjorde till dom, men jag har åberopat ångerrätten och det är det som är det viktiga just nu så att processen är igång.
Jag vet inte om du skickat iväg brevet redan, jag håller på att starta upp jobbdatorn så att jag kan kopiera in det som jag skrev :)
svenberg
2011-06-22, 21:18
Tisdagen den 14 juni 2011
NYTTJANDE AV ÅNGERRÄTT
Kära XX/YY på Aegean Blue Vacations,
Efter ett antal samtal med XX under tisdagens förmiddag samt ett samtal med YY meddelar jag härmed att jag nyttjar min ångerrätt att häva avtal ###### som jag, AA, och min fru, BB, tecknade hos er måndagen den 6 juni 2011.
Via telefon med XX fick jag reda på att vi inte fick ångra köpet då vi skrivit på ett bindande avtal och blivit informerade om att vi inte har rätt att ångra köpet.
Jag har varit i kontakt med Konsument Europa som delgett mig information om att så är inte fallet. Det går aldrig att säga ifrån sig sin ångerrätt, det är en s.k. absolut rättighet, oavsett hur många papper jag skriver på.
Vidare blev jag informerad om att jag inte heller kunde nyttja min ångerrätt då Aegean Blue Vacations (ABV) inte säljer timeshares, som är vad EU:s direktiv skulle gälla. Nu är dock fallet så att det är ett direktiv som inte gäller längre, och har blivit ersatt av direktiv 2008/122/EG som också innebär att ångerrätten gäller inte bara timeshares, utan även så kallade semesterpaket, semesterklubbar och långfristiga semesterprodukter som är precis det som vi tecknat ett avtal för. Detta finns att läsa i artikel 6.
Grekland var en av de första länderna att genomföra detta EU-direktiv till en lag, och i mitt fall ger detta mig 14 dagars ångerrätt.
I och med ångerrätten kräver jag också att de pengar som vi betalat, per dags dato 2000 SEK, återbetalas omgående till vårt konto:
Bank: xxxxxxxx
Adress: xxxxxxxxxx
Kontoinnehavare: AA
Kontonummer: xxxxxxxxxx
IBAN: xxxxxxxxxxxxx
SWIFT/BIC: xxxxxxxxxxx
Enligt avtalet ska det också dras 5000 SEK torsdagen den 16 juni 2011, kreditkortet är nu spärrat och denna betalning kommer inte kunna genomföras till Er.
__________________________________ _________________________________
AA BB
xxxxxxxx, den 14 juni 2011
Tuesday 14th June 2011
CANCEL OF AGREEMENT
Dear XX/YY at Aegean Blue Vacations,
After a couple of phone calls with XX during the Tuesday morning and a phone call with YY I hereby use my right to cancel our agreement ##### that I, AA, and my wife, BB, signed at your office during Monday 6th of June 2011.
I was told by phone with XX that I wasn’t allowed to cancel the agreement since we signed a bindning agreement and that we had been informed that we were not allowed to cancel the agreement.
I’ve been in contact with Konsument Europa that has given me the information that this cannot be true – it’s an absolute right to be able to cancel the agreement and cannot be negotiated away, no matter how many papers we sign.
I was also informed that I couldn’t use my cancellation rights due to the fact that Aegean Blue Vacations (ABV) doesn’t sell timeshares and the EU directions are only for these timeshares. However this is an old directive that has been replaced by directive 2008/122/EG which also includes vacation clubs and long-term holiday products which is what we’ve signed up for.
Greece was one of the first countries to implement this directive and legislative change and in this case it gives me 14 days of cancellation right, no matter what papers I’ve signed.
By the use of this cancellation right I also require the amount of money we’ve payed, per today is 2000 SEK, is to be refunded immediately to our account:
Bank: xxxxxxxxxxxxx
Address: xxxxxxxxxxxxxxxx
Account holder: AA
Account number: xxxxxxxxxxxx
IBAN: xxxxxxxxxxxxxxx
SWIFT/BIC: xxxxxxxxxx
Our signed agreement also states that we should pay the rest of the money, 5000 SEK, on Thursday 16th of June 2011 however we’ve cancelled our credit card and the money will not be able to be transferred to you.
__________________________________ _________________________________
AA BB
xxxxxxxxxx, 14th June 2011
svenberg
2011-06-22, 21:19
Dessa två sidor (en svensk, en engelsk version) skickade jag till båda kontoren.. :)
Lycka till! Våra grannar köpte "hela paketet" och vi kommer inte ihåg riktigt den summan de betalade till slut, men det var nog över 300 000 SEK. De har varit iväg nästan varje år, men det bli inte billigt i alla fall eftersom de inte alltid får billiga flyg. De får en vecka på sommaren någonstans och kan äska eller köpa en vecka till. Men de får bara lämna in önskemål på veckor, och vet inte vilken vecka det blir.
Hotellen är fina, men tex den på Kreta ligger inte vid havet, så det inte så trevligt, tycker grannarna, utan man måste ta bussen. Fina lägenheter, men dyrt blir det... och du får inte välja själv vilken vecka. Så, jag har en känsla av att de ångrar köpet, men det pratar man inte så gärna om...
svenberg
2011-06-28, 15:59
Nu har kontoret i Aten hämtat ut mitt rekommenderade brev, fick hem mottagningsbeviset igår. Väntar några dagar till för att se om det kommer ett för/från Rhodos också :)
dontdoit
2011-07-06, 15:39
VARNING FÖR AEGEAN BLUE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Jag kollar in här efter att ha Googlat företaget ett år efter att jag köpt paketet med min (tidigare!) flickvän. Jag är helt enkelt nyfiken på att se vad som sägs om skitbolaget på nätet.
Jag ser även att representanter för Aegean Blue skapar användare här för att prata gott om Aegean Blue, nu senaste som två nyregistrerade medlemmar som låtsas diskutera för att på så sätt luras att det finns något seriöst med företaget. Så jag gör detsamma och skapar en användare för att säga vad jag tycker om Aegean Blue och för att varna er andra.
De är extremt manipulativa. När ni blivit övertalade att följa med till deras kontor, fått varsin drink eller fått fejkpriset i början bara som lockbete så känns det i princip som att du sitter bland kriminella och vågar knappt säga nej. Säljarna man mötte först var duktiga men allihop är falska in i själen och gör allt för pengar. Säger du nej så blir det en ytterst obekväm atmosfär. De är lika falska som vissa nyregistrerade användare här inne på forumet är. De drar sig inte för något och deras metoder får dig att kräkas i slutändan.
Jag kan inte säga hur viktigt det är att säga nej till detta extremt oseriösa företag.
Jag kan säga att köpet av paketet som bieffekt ger mer än mindre pengar i plånboken - det krossar förhållanden.
Jag kan så här i efterhand säga att jag gärna betalt 27 000 till vad som helst där hon inte var inblandad för att det inte skulle utvecklas som det gjorde efter köpet av resan.
*** VARNING!!! *** VARNING!!! *** VARNING!!! *** VARNING!!! ****
Och en extra varning: Skapar ni på Aegean Blue fler fejkanvändare av detta slag för att slå i folk lögner ska jag personligen ägna min tid åt att ta positioner i sökmotorerna på erat varumärke och skriva en riktigt lång redovisning av hur jävla okänsliga, oärliga och giriga ni är. Och ni ljög t.o.m om ångerrätten så där är man rökt ändå.
dontdoit
2011-07-06, 15:47
Nu har kontoret i Aten hämtat ut mitt rekommenderade brev, fick hem mottagningsbeviset igår. Väntar några dagar till för att se om det kommer ett för/från Rhodos också :)
Snyggt jobbat! Tar gärna en update även om det är försent för mig.
Har haft problem m Bredbandsuppkopplingen i 10 dar. Skönt att nu kunna använda sin dator igen! tack för hjälpen Svenberg. dina formuleringar i det engelska brevet var till bra hjälp! För en dryg vecka sen skickade jag mina rek brev, men har ännu inte fått tillb mottagn bevisen. har du fått fr Rodos nu?
Jag har oxå undrat(liksom signaturen dontdoit) om inte AB anställda ligger bakom vissa inlägg. Men de pläderar inte särskilt bra för sin sak..
svenberg
2011-07-06, 20:43
Riktigt trist att höra 'dontdoit', att förhållandet skulle ryka pga detta.
När vi satt och skrev kontraktet så ställde jag frågan rakt ut vad som händer om jag dör, om vi skiljer oss osv, eftersom det var skrivet på oss båda. Hon tyckte jag var lite dum som ställde frågan och ville inte riktigt svara först, men till slut klämde hon fram att det går över till den kvarstående och vid skilsmässa så är det som vanligt att man kommer överens om vem som ska få ta över kontraktet.
Självklart kommer jag uppdatera så fort jag får höra något mer.
Ulrikaw, härligt att se dig tillbaka! Det var väl tur att mina ord kom till nytta :) Jag tror det tog ungefär 10 dagar innan Athen hade hämtat ut sitt brev, sedan ska ju den lilla remsan tillbaka så den postgången tar ju sin lilla tid också.
Jag fick tillbaka mottagningsbeviset från Rhodos idag, men jag har lite svårt att tyda den. Den från Athen var tydlig med Aegean Blue Vacations stämpel och ikryssat att det var levererat samt signatur. Den från Rhodos har bara en liten kluddig signatur och varken stämpel eller ikryssat att det är levererat - slarv eller inte, men jag blir osäker på om det faktiskt ÄR uthämtat men då måste jag ju fått brevet tillbaka (kom jag på nu) eftersom jag skrivit avsändaradress också.
Jag tänkte slå dom en signal antingen imorgon eller på fredag, för att höra hur det går med min hävning. Mitt mål är i första hand att komma ifrån avtalet, och om jag får tillbaka våra 2000 kr eller inte är faktiskt mindre viktigt måste jag uttrycka mig om, även om jag inte kommer säga det till dom.
Säkerligen är flera av användarna här inblandade i ABV på ett eller annat sätt, och läser säkert våra inlägg och kanske till och med nyttjar dessa i våra dispyter med dom nu. Men jag kan ju vara lite paranoid också ;)
Innan jag kom till detta forumet så hamnade jag in på ett annat forum (flashb..) där jag till början var lite nöjd med ABV men det var innan jag hade läst vidare om företaget och nu är där jag är idag. En användare där har bl.a. skrivit att han skrev på avtal samma dag som jag och nu också är i strid med företaget. Konsument Europa hade till honom sagt att det kan vara svårt att få tillbaka pengarna, men det är banken vi ska kontakta i så fall.
Vi hörs snart igen, pust vilken värme!
svenberg
2011-07-07, 17:23
Ett litet tillägg till återbetalningen är att jag först ska kontakta ABV naturligtvis, och om de vägrar betala tillbaka - då ska jag vända mig till banken.
Vi har precis kommit tillbaka från Kreta och köpt en sk. provpaket. Jag hoppas att det blir inte för sent för oss att ångra. Tack svenberg för råd och brevmallen. Hoppas verkligen att det hjälper.
Men hur gör säljarna egentligen för att få så många att trilla dit???
Jag vet att vi var och tittade på en sån där anläggning på Kanarieöarna i början på 90-talet med säljare som raggat upp oss på gatan i Puerto Rico, men vi var helt bestämda hela tiden på att vi absolut inte skulle köpa utan var mest nyfikna på konceptet som lät alldeles för bra..., det var sonen med dåv.fästmö som tyckte vi kunde se på anläggningen.
Visst blev de sura när vi inte ville betala något för köp men något hotfullt upplevde vi aldrig... Vi fick mat minns jag innan "förhandlingarna" samt taxiskjuts tillbaks också efter ... Men det är säkert tuffare mangling nu....:mad:
Lissi
Nu har jag oxå fått mottagn beviset fr Aten, med tydlig stämpel.
Svenberg har du ringt o fått besked om köpet kan hävas??
Lycka till o Godnatt!
dontdoit
2011-07-13, 18:12
Men hur gör säljarna egentligen för att få så många att trilla dit???
Personligen hade jag aldrig trillat dit om jag varit själv. Jag sa blankt nej och att jag av ren princip inte lägger ut pengar när sådana där agressiva säljmetoder används även om det låter bra. Har inget problem med det.
Dock har jag problem med kärlek och det slutade med att tjejen fick bestämma. Jag gav min syn men lade till "men du får bestämma, du vet hur jag ser på detta."
En klassiker alltså. Kvinnor å pengar... Även om detta inte var det enda som ledde till vår undergång så var det starten på förfallet.
svenberg
2011-07-19, 13:26
Nu har jag oxå fått mottagn beviset fr Aten, med tydlig stämpel.
Svenberg har du ringt o fått besked om köpet kan hävas??
Lycka till o Godnatt!
Hej Ulrikaw!
Ursäkta sent svar, jag ringde alldeles nyss, men då satt min kontaktperson upptagen i telefon så den som svarade skulle be henne att ringa upp mig - vi får se vilket år det blir.. :(
Personligen hade jag aldrig trillat dit om jag varit själv. Jag sa blankt nej och att jag av ren princip inte lägger ut pengar när sådana där agressiva säljmetoder används även om det låter bra. Har inget problem med det.
Dock har jag problem med kärlek och det slutade med att tjejen fick bestämma. Jag gav min syn men lade till "men du får bestämma, du vet hur jag ser på detta."
En klassiker alltså. Kvinnor å pengar... Även om detta inte var det enda som ledde till vår undergång så var det starten på förfallet.
Vad jag förstått så riktar sig säljarna mot par så om jag gått där själv skulle jag troligtvis inte blivit haffad.. går jag där själv och det slutar med att jag ska punga upp med 27.000 så ser jag en stor stoppskylt framför ögonen.. tillsammans med partnern så låter allt så vackert, och man vill ju varandra väl när man sitter där nere i värmen och har det gott på semestern.. "hej jag är svensk och blåst".. eller jag är iaf _B-anana
svenberg
2011-07-19, 14:30
Hon ringde tillbaka rätt snabbt!
Hon fortsätter att hävda att jag inte kan ångra mitt köp.. Jag ringde till min kontakt på Konsument Europa (KE) och förklarade att jag inte vet vad jag ska göra längre, och som han sagt tidigare så ska de driva mitt fall vidare.
Så nu samlar jag ihop det han bett mig om, och ska eposta de inskannade dokumenten till honom så tar dom detta vidare. Han berättade att han hade flera ärenden mot Agean just nu - kan det vara någon av er måntro? :)
Jag har inte varit i kontakt med banken ännu om att få återbetalt mina pengar, trodde någonstans att Aegean skulle gå med på att häva mitt avtal och sedan betala tillbaka. Eftersom de fortfarande står på sig så har de självklart inte betalat ut något heller - KE rekommenderade mig att kontakta banken snarast och berätta hur det ligger till.
Min kontakt hos Aegean proppsar på att de följer alla lagar, vilkor och direktiv. Dum som jag var så tänkte jag inte på att säga att om dom gjorde det, så hade dom inte fått ta betalt i förskott. Under samtalet med ABC så frågade jag om jag kunde få numret till huvudkontoret eftersom det inte gick att resonera med henne, men då började hon vackla lite. Jag sa att jag kunde ta fram numret själv (hade det redan framme) och läste upp numret för henne och frågade om det stämde. Då sa hon direkt att det är henne jag ska prata med, och ingen annan..
Vi får se, jag hoppas att KE kan hjälpa mig. Enligt dom så ska jag ju ha lagen på min sida men det skulle inte förvåna mig om det finns något kryphål någonstans :mad:
svenberg
2011-07-19, 16:08
Nu när jag scannade in mottagningsbevisen så la jag märke till att det inte alls var ikryssat att det var "Levererat" till Aten. De kanske inte är så noga med sånt i Grekland.
Från Aten fick jag en stämpel och ett datum när det hämtades ut, från Rhodos var det bara en underskrift.
Nu är mina papper inskickade till KE. Håller alla tummar jag har!
Jag har helt plötsligt blivit lite skakis på om direktivet verkligen gäller. KE säger att det är så, och utefter vad jag och flera andra som har ärenden mot Aegean så låter han väldigt säker på sin sak.
Det jag tänker närmast på är att Aegean Blue hävdar att direktivet gäller enbart för semesterpaket (o.dyl.) som är över 1 år, men jag har inte kollat igenom allt i direktivet för att se om det gäller om det är PRECIS 1 år, eller om det faktiskt måste vara 1 år och 1 dag för att direktivet ska gälla.
Jag märkte dock att när jag pratade med Anette på Aegean idag (min kontakt, nu orkar jag inte hålla på namnen längre) så visste hon numera om det nya direktivet och att det gällde semesterpaket/klubbar som är över 1 år. Första gångerna jag pratade med henne, hävdade hon att det inte alls gällde sådana klubbar eller paket som dom sålde.. Så något har ju hänt iaf.. Och som i stycket ovan, när hon säger att det gällde ÖVER ett 1 år, och inte precis 1 år (som dom säljer) så gäller inte direktivet - här blev jag då osäker men stod ändå på mig och sa att det gäller från 1 år och uppåt dvs INTE 1 år och 1 dag och uppåt. Hon lät lite fundersam då men hon stod också på sig..
Och det är väl det som det handlar om, att våga stå på sig och inte sitta som en liten Svensson och svälja allt. Den här fighten SKA jag vinna. Nu när KE för min talan så kan jag inte begära mer - de kan sitt jobb bättre än vad jag kan deras :)
Hoppas verkligen att de hjälper er också! Även om de säger att de inte kan ta direktkontakt så kan de hjälpa till med formuleringar och begrepp som är bra att ha till hands när man pratar med dom.
Kanske använder KE mitt ärende som en referens huruvida de kan föra eran talan sedan också?
http://www.forbrukereuropa.no/hjem/387-aegean-blue-voyager-sagaen-fortsetter.html
Hej igen, äntligen ett livstecken! Jag har faktiskt skickat ett tjockt kuvert till min bank, så får vi se.. Imorgon ska jag ringa någon på AB, men usch vad det känns motigt. Känner på mig att det blir som att tala till en vägg.
Jag förstod inte riktigt, vadå 1 år.? Köpet är väl på flera år; inom ett år ska man ju resa tillb t Grekl o sen 2 ytterl veckor m RCI på obestämd tid. Så det är ju "långfristigt" liksom.
Känns skönt att bråka med dem iallafall, men såg just på Aktuellt att bedrägerier ökar markant.( AB är inte de enda skurkarna, även om d känns så just nu...) Jag har en kontakt på TV 4. Kanske borde använda mig av den så att andra Rodos o Kreta-resenärer blir på sin vakt.
Kreta-mottagn-beviset har fortf ej synts till. Tänkte idag på 2 "lustiga " formuleringar i avtalsåterspeglingen; att man försäkrar att man inte har utsatts för påtryckningar och att man inte får förstöra nöjet för andra AB-gäster när man kommer tillb på sina (svindyra) sem veckor. Det säger väl en hel del om deras försäljn taktik, att nåt sånt ska behöva stå med!! Dom vet uppenbarligen med sig att man kan ha anledn att känna sig manipulerad och missnöjd...
svenberg
2011-07-20, 00:37
http://www.forbrukereuropa.no/hjem/387-aegean-blue-voyager-sagaen-fortsetter.html
Tack för länken!
Lustigt när jag tänker på det, att när jag pratat med Aegean så har jag inte tagit upp att dom gjort fel på denna punkt:
"Forbrukere har nå angrerett i 14 dager for både timeshare og ferieklubb. Enda viktigere er at selgere er forpliktet til å gi skriftlig informasjon om angreretten til forbrukere. Med andre ord må avtalen inneholde et avsnitt om angreretten, samt et angrerettskjema."
Men eftersom Anette inte kände till de nya direktiven så sa hon inget om detta såklart, men nu när hon kände till direktiven (helt plötsligt) så borde jag ju kunna spela det kortet också.. Fast nu har KE bollen i sina händer, så jag vill inte in o pilla i det spelet nu..
Hej igen, äntligen ett livstecken! Jag har faktiskt skickat ett tjockt kuvert till min bank, så får vi se.. Imorgon ska jag ringa någon på AB, men usch vad det känns motigt. Känner på mig att det blir som att tala till en vägg.
Jag förstod inte riktigt, vadå 1 år.? Köpet är väl på flera år; inom ett år ska man ju resa tillb t Grekl o sen 2 ytterl veckor m RCI på obestämd tid. Så det är ju "långfristigt" liksom.
Känns skönt att bråka med dem iallafall, men såg just på Aktuellt att bedrägerier ökar markant.( AB är inte de enda skurkarna, även om d känns så just nu...) Jag har en kontakt på TV 4. Kanske borde använda mig av den så att andra Rodos o Kreta-resenärer blir på sin vakt.
Ber återigen om ursäkt för min frånvaro! Vad har du skickat för tjockt kuvert till din bank? Jag tänkte bara ringa till dom och fråga vad vi kan göra - men är det något jag kan förbereda innan jag ringer som du kan tipsa mig om?
Det blir helt klart som att tala med en vägg, jag anser att det är omöjligt att resonera med åtminstone min kontaktperson.
Vad jag menar med 1 år är att Aegean säger att jag köpt ett semesterpaket på 1 år hos dom, och resten är hos RCI. Så vill dock inte KE se på det, utan de ser på det som en helhet eftersom vi faktiskt betalar Aegean för flera år oavsett om det är RCI som har boendet efter andra åren.
Jag vet inte vad du har för kontakt inom media, men du kan ju alltid fråga vad man kan göra för att uppmärksamma det hela. Jag ställer gladeligen upp med information om så önskas!
Kreta-mottagn-beviset har fortf ej synts till. Tänkte idag på 2 "lustiga " formuleringar i avtalsåterspeglingen; att man försäkrar att man inte har utsatts för påtryckningar och att man inte får förstöra nöjet för andra AB-gäster när man kommer tillb på sina (svindyra) sem veckor. Det säger väl en hel del om deras försäljn taktik, att nåt sånt ska behöva stå med!! Dom vet uppenbarligen med sig att man kan ha anledn att känna sig manipulerad och missnöjd...
Det tog ca 1 vecka för mig innan mottagningsbeviset från Rhodos kom, hur länge har du väntat nu?
Haha, ja, jag har tänkt på den biten också i återspeglingen om påtryckningar.. På ett sätt har man ju faktiskt gjort valet själv att tacka ja för att slippa mer info tryckas in i hjärnan efter 2-3 timmars tjöt.. Just därför vi ska vara nöjda med ångerrätten! :)
Jag känner att vi kan komma nån vart med detta.
Lustigt att KE säger att de har flera ärenden mot Aegean, och att det är olika anledningar som Aegean säger om varför man inte kan ångra sitt avtal. Vad händer om vi "ringer i grupp" (fråga mig inte hur det praktiskt ska gå till) och frågar varför vi får olika svar från dom..?
Nä, nu blir det bingen.. Inatt ska jag sova gott, hoppas ni gör det med!
svenberg
2011-07-20, 08:43
God morgon!
..Det tog ca 1 vecka för mig innan mottagningsbeviset från Rhodos kom...
Tröttheten tar över ibland, vad jag menade här var att det tog ungefär 1 vecka längre än det jag fick från Aten.. :)
Liselott
2011-07-27, 14:43
Jag o min familj blir upprörda när vi läser alla negativa kommentarer!!Varför klaga på att man har blivit kidnappad och tvingad till att stanna längre än de utlovade 90 min.Man kan ju ärligt talat ta chansen att tacka nej o åka därifrån!
Vi stannade också ca 4 timmar.Hade det väldigt trevligt med en göteborgare som hette Carry. Eftersom vår ekonomi inte är den bästa så tackade vi nej till erbjudandet,har inte planer på att resa de närmsta åren.
Vi vann en fin MP3,vad mer kan man begära?
Inga sura miner från Carry utan ett trevligt avsked o en fri taxi till vårt hotell.
Kanske vi hoppar på det i framtiden!
Lotta
Men, heltvisst är det en smula märkligt att de inlägg som är positiva till denna Time-Sharefirma alltid är nya medlemmar här på forumet.
Och därtill genast hittar till detta ämne...
Månne ip-adressen leder till företaget??
Arne
UlfWiman
2011-07-27, 15:30
Jag gratulerar detektiven Arne...
Konstigt nog har jag kommit fram till samma slutsats.
Mycket märkligt sammanträffande.
Beakta även ord och språkvalet.
//Uffe
Ja, det finns fler detektiver redan på första sidan i den här tråden och jag håller med. Visst är det märkligt.
Jag undrar om vi kan få¨något svar från fam Liselott betr Arbes o Ulfs inlägg??:)
Förlåt Arbes skall naturligtvis vara Arnes, tangenterna ligger för nära varandra:)
Visst verkar det väldigt skumt med flera "förstainlägg" på Kalimera som just behandlar detta ämne:eek:
De måste ju sökt på ämnet och man kan bara undra på vems uppdrag:mad:
Lissi
GREKLANDSTOKIGA er vi :D
- men ikke lett lurte klapp_klap
Tänk att vi är många som leker detektiver klapp_klap! Som Kari säger, vi är tokiga men inte lättlurade och definitivt inte dumma :D! Jag hoppas att det löser sig snarast för både Svenberg och Ulrikaw så att ni kommer ur den här härvan. Kämpa på och ge inte upp bye_bye!
Men, heltvisst är det en smula märkligt att de inlägg som är positiva till denna Time-Sharefirma alltid är nya medlemmar här på forumet.
Och därtill genast hittar till detta ämne...
Månne ip-adressen leder till företaget??
Arne
Finns det kanske en möjlighet för Janne att kolla denna saken? Hade varit väldigt intressant att veta...Hur går det egentligen till att kolla ip-adresser på folk:confused:?
Klart det går. Hindra dom från att skriva är nog svårt men skribenterna borde redovisa sina bindningar till företaget. På något vis känns det som skojeri av olika slag är mer accepterat i dagens samhälle än det var tidigare.
Eva
Det är mycket lätt att spåra ett ip-nummers geografiska belägenhet samt på vilken ISP numret ligger. (ISP= Internetleverantör)
Att få ut vilken person som har ip-numret och vilken gatuadress, det är ej det enklaste. För att få ut dessa uppgifter krävs domstolsbeslut. Detta beslut kräver brottsmisstanke där straffsatsen är minst ett års fängelse.
Länk till att kolla ip-nummer http://www.ipnr.nu/spara-ip-nummer/
Arne
Ah! Då har man lärt sig något nytt. Hade varit intressant om Janne hade kollat detta. bye_bye
Kalimera
2011-07-28, 11:02
Ah! Då har man lärt sig något nytt. Hade varit intressant om Janne hade kollat detta. bye_byeJag har koll på var de skriver ifrån. Den sista skrev från Grekland.
God morgon!
Tröttheten tar över ibland, vad jag menade här var att det tog ungefär 1 vecka längre än det jag fick från Aten.. :)
Hejsan ny på detta och vet inte om det blir rätt, men jag/vi är också sånna godtrogna - lättlurade eller helt enkelt dummisar *L* som skrivit på ett kontrakt med Aegean Blue och vid efterforskning i lugn och ro kommit fram till att det nog inte var sååååååå billigt som det lades fram och att alla hotellen inte alls är så lyxiga som sas, då jag bott på ett utav dem som defintivt inte är 4 eller 5 stjärnigt.
Så vi har också "ångrat" oss vilket vi inte har rätt till enligt AE har som du varit i kontakt med Konsument Europa som nu har skrivit brev till AE men allt mal långsamt, samtidigt ringer AE och kan inte förstå varför.
Nå min fråga är bl.a hur lång tid tog det för dig att få tillbaks information om de rek. breven ? jag vet att de läst det på Rhodos då min kontaktperson ringde och undrade varför vi ångrat oss men jag har ändå inte fått något bevis på att de mottagit det ??
hälsningar Pust
hade även kunnat skriva dit stön.....
Hej, jag har oxå skickat rek m mottagn bevis. Ett till Aten o ett till Kreta, där jag o min kille olyckligtvis skrev på. Beviset fr Aten kom snabbt, men fr Kreta har inget kommit( o det är 3 veckor sen det fr Aten kom..)
Hörde fr Konsument Europa att det är flera reklamationer på gång. Hoppas på det bästa för oss alla!
Ja jag undrar varje dag vad som hände, brukar inte alls vara så lättledd, men det var som Ni också beskriver, stimmigt, varmt och nästan 4 tim satt man i detta och första dagen på semestern var det också.
Hursom så sitter vi nu här och får hoppas det går vägen, jag har skickat mail via den grekiska konsument sidan och där informerat dom om AE sätt och agerande, tycker att Ni ska göra det samma, alla bäckar små som Ni vet, har visserligen inte fått något svar men ändå.
Enligt E.konsument här hemma är det idag svårare att agera i Grekland då deras kontor där är stängt, fungerade dåligt !!! därför försöker de nu att hjälpa oss med att skriva brev här från Sverige, men tveksamt är det väl om AE tar någon notis om det, men som sagt om Ni även skriver till Greklands konsument så kanske.....
Har även haft tankarna inne på att tillskriva RCI är det någon av Er som gjort det?.
En annan sak är att jag tycker alla ska kontakta sin bank för att fylla i en klagan och anmodan om att få tillbaks inbetalda pengar, ju fler vi är dessto större är chansen att fler får upp ögonen på dem och deras tillväga gångssätt och skulle vi inte få tillbaks våra pengar, så kanske vi kan medverka till att de inte kan dra pengar på stället som de gör idag.
Jag har både tillskrivit VISA och min bank och fyllt i en klagan som nu är igång, VISA internationellt kan visserligen inget göra, men de är intresserade av att veta vilka företag, som gör på det här viset om det visar sig att de bryter mot gällande lagar, och här säger ju direktivet bl.a att man inte får ta betalt under pågående ångertid.
Hälsningar Pust
Jag o min familj blir upprörda när vi läser alla negativa kommentarer!!Varför klaga på att man har blivit kidnappad och tvingad till att stanna längre än de utlovade 90 min.Man kan ju ärligt talat ta chansen att tacka nej o åka därifrån!
Vi stannade också ca 4 timmar.Hade det väldigt trevligt med en göteborgare som hette Carry. Eftersom vår ekonomi inte är den bästa så tackade vi nej till erbjudandet,har inte planer på att resa de närmsta åren.
Vi vann en fin MP3,vad mer kan man begära?
Inga sura miner från Carry utan ett trevligt avsked o en fri taxi till vårt hotell.
Kanske vi hoppar på det i framtiden!
Lotta
Det som upprör mig mest är att man enligt AE INTE har RÄTT att ångra sig.
Talat om att de bryter mot gällande lagar och får tillsvar att de gjort om sina avtal för att just krypa runt lagen, hört på maken ?
Det är möjligt att de har ett bra koncept MEN om jag ångrar mig så måste jag väl för fasen har rätt att göra det, när det klart och tydligt står i EU direktivet, som Svenberg helt rätt skriver är framtaget av bl.a Grekland.
Pust igen.
http://www.workingreece.net/swedish/sv_index.html
Har läst lite på deras hemsida:mad:. En oproffsigare hemsida får man leta efter, mängder med särskrivningar och stavfel:eek:. En tioåring hade inte lyckats med så många skrivtekniska fel...
Kommentar till Pust: Vad bra, ännu en som agerar! Vilken mailadress till Grekl konsument? Jag har oxå gjort en kortreklamation till min bank och jag vet en till som gjort det. Tyvärr inte samma bank, men det kke inte gör något.
Vi var inne på vår andra sem dag och solen lyste för första gången sen vi anlände. Glada och avspända och noll misstänksamma. Synd att vi inte var på väg till lunchen, för då hade ingen festlig engelsman i världen kunnat hejda mig med sina skraplotter.. Men det skulle inte förvåna mig om de kollar in sånt oxå: t e x att man ser ut ha gott om tid alternativt är nyanländ och vilsen.
Tror nog inte att kontoret på Kreta brytt sig om att ta ut mitt rek, men då ska väl brevet komma tillbaka?
Ja, är vi många så måste det väl iallafall ge om inte resultat för oss så en tankeställare till andra samt förhoppningsvis en minnesbeta för AE men vem vet....läste ju på den norska konsument sidan att även de haft klagomål, ja även den grekiska tar upp ämnet, så det är ju uppenbart inte något som bare vi reagerat på.
Angående vem jag skrev till på Grekiska konsument sidan så har jag ingen aning *L* skrev to whom it concern och sedan en förklaring av mitt ärende och klagomål.
Gå in på den svenska sidan och klicka dig till övriga kontor i Europa klicka där på Grekland och sedan på contact då kommer det upp en litet formulär där man kan skriva in vad man vill.
Pust
svenberg
2011-08-06, 10:06
Halloj på er!
Har haft semester i 2 veckor men ändå varit inne och tittat lite emellanåt..
IGÅR fredag 5/8 kom pengarna in på kontot från ABV! Jag har inte hört något från Konsument Europa ännu, men naturligtvis mailar jag dom i mitt ärende och uppdaterar dom med den informationen. Känns toppen att pengarna har kommit tillbaka och hoppas även att era pengar kommer snart också.
@Pust: Jag såg först nu att det var mig du hade citerat, mitt rekommenderade brev till Aten tog 7 dagar att hämta ut (det var daterat uthämtat 7 dagar efter jag lagt det på lådan alltså) och kvittensen kom kanske 11-12 dagar efter jag sänt brevet. Det från Rhodos tog ännu längre tid, närmare 3 veckor innan det kom.
Jag vet inte om ABV kommer att ändra sina villkor nu, i kontrakten, för att komma runt lagarna - eller vad det är som gjort att de faktiskt satt in pengarna igen.
Är det pga mitt rekommenderade brev?
Är det KEs rekommenderade brev?
Var det pga det nya direktivet, eller något annat som dom vek sig för?
Återigen har jag INTE fått det bekräftat av KE att produkten som ABV säger är 1 år och direktivet alltså inte gäller, eller att det faktiskt anses som 1 år + alla veckor = mer än 1 år och då gäller direktivet..
Då tänker jag på om de skriver med ångerrätten i kontraktet, att de inte tar betalt på plats osv, eller om de fortsätter tänker spela fult spel för det lär ju vara en del som går på detta och skäms för att komma fram eller att de inte vet vart de ska vända sig..
Jag är oavsett väldigt lycklig för detta, och jag vet att jag inte borde tolka det på detta sättet men har jag fått pengarna tillbaka så borde kontraktet vara hävt.. För pengarna borde varit det sista dom tänkte släppa på?
Håller alla tummar för er, och självklart finns jag kvar här och läser och svarar :)
Ett ENORMT stort tack till alla här som hjälpt till, stöttat och gett mig drivkraft att faktiskt ta tag i detta och inte försöka fly som är lätt gjort när man skäms. Det är härligt att se godheten hos er!
IngegerdN
2011-08-06, 10:27
Jag är oavsett väldigt lycklig för detta, och jag vet att jag inte borde tolka det på detta sättet men har jag fått pengarna tillbaka så borde kontraktet vara hävt.. För pengarna borde varit det sista dom tänkte släppa på?
För att vara på den riktigt säkra sidan, skulle jag nog tillskriva ABV och begära en skriftlig bekräftelse på att kontraktet är annullerat.
IngegerdN
Bra kämpat!! Grattis till att pengarna är tillbaks på kontot...klapp_klap
Synd bara att det förstörde er sommar för det måste tyngt! Hoppas att kontraktet nu är hävt, men gör som Ingegerd råder, be at få bekräftelse på detta.
Hoppas att det löser sig för er andra också!
Lissi
svenberg
2011-08-07, 02:42
Hej!
Absolut ska jag kontakta dom - jag har mycket o göra nu på jobbet under närmaste veckan (tänk vad många som glömmer sitt lösenord under sin semester Ang_elx) så jag ska försöka ta mig lite tid till att ringa imorgon.
Eftersom Anette har varit min enda kontakt så borde ju hon veta varför pengarna är med på kontot, och vill egentligen bara få höra orden från henne.. som man i så j-vla många timmar suttit och bråkat med i telefon om hur lagar och direktiv fungerar, och då är jag inte ens jurist! flabb_flab
Sedan är det väl dags att skriva ner till dom, som ni säger, och be att få det bekräftat per post. Ska även skicka ett mail till dom och fråga hur status är på avtalet/medlemskapet - det svaret får jag ju minst 2-3 veckor tidigare än brevledes..
Verkligen trevlig läsning klapp_klapatt pengarna är tillbaks på kontot, för vår del vet jag inte vad som kommer att hända, skickade visserligen rek men hade ingen aning om att man även skulle skicka rek med mottagningsbevis, inte lätt idag med posten på ICA med sommarjobbare samt kunder som inte kan och vet, så jag har alltså inte skickat krav om mottagningsbevis, så nu får man bäva för att ABV inte säger sig ha fått brevet, vilket jag ju vet de gjort, eftersom de ringde och just undrade över brevet.
Detta med 1 år som du nämner Svenberg, så är detta att betrakta som längre enligt KE då vi skriver kontraktet med ABV för alla veckor, även om de andra ska bokas via RCI.
Jag hoppas på samma tur som dig när allt malt färdigt, även klagomålet via banken mal långsamt, men det är det värt ifall vi får tillbaks våra pengar.
Bra att du kämpade och fått fler att stå upp för sin rätt, nu hoppas vi andra på samma bra resultat, som ju i slutändan ändå ger ABV ett bättre rykte, som de så väl kan behöva.
svenberg
2011-08-11, 08:48
Hej Pust!
Du ska inte behöva skicka med mottagningsbevis, det viktiga är att det är rekommenderat egentligen (inget måste heller) men ett rekommenderat måste ju signeras för att överhuvudtaget kunna fås ta emot (vet inte dock inte hur hårda postmännen på öarna är med detta..).
Jag gjorde ju dock misstaget att skicka rekommenderat med mottagningsbevis direkt till företaget och inte ett namn ovanför namnet - det innebar att en firmatecknare måste åka och hämta ut brevet, alternativt någon med fullmakt. Men de fick ju åtminstone båda breven (Athen + Rhodos).
Jag håller med både dig och KE när det gäller att det är över 1 år, men om ABV kan förklara sig ur att det INTE är 1 år - det är ju då det inte gäller längre. Men samtidigt, om det är just 1 år som gör att ABV faller (och inte ångerrätten i sig t.ex. att vi inte blivit informerade att vi KAN ångra oss även om dom säger att vi inte får det, och att man skriver på att man inte kan det..) så kan de ju komma förbi lagarna ändå..
Som jag sagt tidigare, ABV har ett bra koncept, jag gillar det men vi har 2 barn och vi reser inte speciellt ofta utomlands så vi tjänar ingenting på detta. Att de sedan har, vad jag och många med mig, jävligt aggressiva metoder för att saluföra sig och sedan bli hjärntvättade - det är på alla sätt ifrågasättbart.. Men den bollen har vi ju redan gått igenom :)
svenberg
2011-08-11, 08:50
Har ni hört något annat från KE eller ABV i era fall? Säger dom något?
Jag har ännu inte kontaktat ABV sedan jag fick pengarna tillbaka.. Jag skickade ett mail till KE och frågade om det är bra eller mindre bra att jag kontaktar dom, eller om jag ska vänta.
Pengarna borde ändå vara det sista som ABV väljer att skicka tillbaka?
Hej igen.
Har ännu inte hört något, vet bara att EK skickat iväg brev till Rhodos.
Gällande ABV vet jag bara att vårt brev är lämnat över till medlemsavdelningen för vidare handläggning.
I början fick jag veta att de skulle komma att kräva oss på återstående summa, men vid sista samtalet sas det inget om detta, så jag vet inte.
Gällande avtalet så skriver vi inte på någonstans att vi inte har rätt till ångervecka, står visserligen enligt grekiskt lag och när jag frågade vad den sa, fick jag iallafall inte svaret att jag avtalade bort min ångerrätt.
Enligt EK så kan man enligt lagen inte avtala bort ångerrätten under några omständigheter.
Gällande 1 år så är det ju fortfarande så att man är medlem i ABV även när man bokar återstående veckor via RCI för det står att läsa, Medlemskapet ger medlem utnyttjande rätten till en semesterperiod på 1 vecka på en anläggning anslutna till ABV och ? veckor genom researrangören RCI och att om en medlem inte sköter sig så har ABV rätt att annulera Medlemskapet och alla därtill relaterade exklusiva semesterrättigheter vilka ju måste betyda evt. återstående veckor i avtalet som ska bokas via RCI.
Hursom så skulle jag tolka återbetalning av pengarna som en uppsägning av kontraktet och jag hoppas givetvis på att ABV sköter vårt ärende på samma sätt.
OM man kan resa när som helst på året, gärna långväga och vara minst 4 personer så är konceptet BRA, men om man inte kan det och endast är 1-2 personer blir det väldigt dyra uppehällen, vilket även ABV erkände när jag tog den diskussionen med dom.
Hör av mig igen och meddelar hur det går.
Hej på er, här har inget hänt. Mottagningsbeviset fr Kreta lär jag nog aldrig få se. Har Pust fått fr Rodos?? Brevet har i o f sig inte kommit tillb, men det ska väl ligga där ett tag, i väntan på att bli utlöst..
Lustigt med pengarna till Svenberg. Borde bli prejudicerande=återbet t oss andra med! Vi får se hur bankerna agerar, via kortreklamation.
Jag har inte fått något mottagningsbevis eftersom jag inte begärde det när jag skickade rek. (visste inte om det) jag vet dock att de fått brevet eftersom de ringde upp mig och frågade varför.
Gällande pengarna så är det enklare att kräva tillbaks om man betalt med kreditkort och inte betalkort enligt Europa konsument för vid kreditkort har man ett bolag som vill ha tillbaks pengarna, med betalkort så är ju pengarna ens egna och därför har man svårare att kräva tillbaks dom, jag betalade givetvis med det sistnämnda snyft_drop och håller nu på med en klagan till banken och det är inte lite jobb kan jag säga men jag hoppas det går vägen så jag har banken med mig i kravet om återbetalning.
Vi höres igen.
Så var det Pust här igen som inte pustar utan jublar har just varit inne på internet banken och fick se att jag fått pengarna tillbaks från ABV gick betydligt fortare än för många, bugar och tackar för att de tagit sitt förnuft tillfånga, och det ger ju ett seriösare intryck av bolaget om de börjar följa de lagar och förordningar som finns.
Jag är helt övertygad om att de vinner i längden på detta förfarandet och om de sedan lugnar ner sig i sin försäljningsmetod så kanske de till och med får fler kunder. Precis som Svenberg säger jag att konceptet kan vara bra om man kan resa när som helst och vara minst 4 st.
Nu hoppas jag att även du Ulrika får höra något positivt snart.
Hälsningar från en glad Pust _B-anana
Grattis, bra jobbat! Vad var det som hjälpte enligt dig? Kortreklamationen kan väl inte nått dem redan? När skrev ni på? Lite nyfiken, då du skrev att "det mal långsamt"! Men huvudsaken är att man får resultat till slut...
Härligt!!! GRATTISklapp_klap
Lissi
Tack så mycket, det känns som sagt härligt, hade faktiskt räknat bort dessa pengar.
Vi skickade ångerbrev i slutet av juni, de fick det väl i början av Juli och en månad senare återfinns pengarna på kontot.
Tror inte att min kortreklamation ännu hunnit " mala " klart för det har jag fått komplettera flera ggr. Jag hoppas och tror att ABV har insett att man vinner i längden av att följa lagen, men vem vet kanske mitt brev till Greklands konsument råd gav något också !!
Hursom så är vi väldigt nöjda och hoppas och tror att ABV kommer att återbetala alla som åberopat sin ångerrätt.
Hälsningar Pust.
ps kommer att hålla koll på hur det går för dig U.
Tack för svar! Mina tidsramar är som dina ungefär. Vilka har ni pratat m i tfn? Jag har faktiskt bara talat m min kontaktperson(sitter på Rodos) och fick höra att annullering ej var möjlig. Efter det har jag skött allt skriftligt. Med hjälp av KE och banken oxå.
Men, hoppas hoppas...
Godtrogna
2011-08-22, 10:25
Hej!
Vi var på Kreta i början av juli i år och tyvärr så tecknade även vi ett kontrakt med ABV och RCI. Ett erbjudande om 1 + 6 veckors vistelse på "lyx"-anläggningar runt om i världen. Vi fick även med en DVD-skiva som skulle visa de olika anläggningarna vi hade att välja mellan på Kreta eller Rhodos. När vi kom hem och tittade på den, var den tom! (Är det flera som fått denna DVD?) Då blev vi minst sagt misstänksamma och började söka om ABV på nätet. Vi hittade då detta forum och kunde läsa om er som blivit utsatta för samma sak.
Vi skickade direkt in rekommenderade brev både till Kreta och till Aten där vi hänvisade till vår ångerrätt och krävde tillbaka vår "depsitionsavgift" som dom inte heller hade rätt att ta. Detta inom de två ångerveckor som det tidigare skrivits här om. Vi kontaktade även Konsument Europa och har fått ett ärendenummer där.
Hittills har vi bara fått tillbaka ett mottagningsbevis från de rek. breven, det går dock inte att se om det är från Kreta eller Aten.
För ett par dagar sedan ringde en av dom vi träffade på Kreta och hävdade att vi inte har rätt att ångra oss. Han erbjöd oss i stället att ta ett alternativ med färre veckor! Vi stog dock på oss och hänvisade till ångerrätten.
Nu undrar jag, vad är det man ska göra och varför ska man kontakta sin bank?
Tack till alla som skriver sina historier och tillvägagångssätt här! Ni är ett stort stöd! :)
svar till "Godtrogna: Jag har gjort en kortreklamation via mall på min banks hemsida, men inte fått tillbaka handpenning som "Pust" o "svenberg"fick. Det kan ta ända upp till 50 dgr innan man vet om det blir ja el nej. Men eftersom de andra 2 fått pengar tillbaka så bör det betyda att ångerrätten finns och att AB ljugit om den, vilket ger en förlängd ångerfrist på hela 3 mån ytterligare. lycka till med er fordran
Glömde: Fick oxå en DVD, men min spelare är sönder, så jag har inte sett den!
Hurra! Nu har vi också fått handpenningen återbetald!!! Känns verkligen skönt.
Tack för support, särskilt till Svenberg, men även Pust! Och nu kan jag pusta ut-
Det har varit en lång sommar och jag har lärt mig en läxa el två!!! Lycka till nu, övriga, som väntar//Ulrika
Kalimera
2011-08-24, 10:06
Hurra! Nu har vi också fått handpenningen återbetald!!! Grattis! klapp_klap
Godtrogna
2011-08-24, 11:20
Grattis Ulrikaw!! Då är inte loppet kört för oss heller (förhoppningsvis)! :):)
Grattis Ulrikaw!! Då är inte loppet kört för oss heller (förhoppningsvis)! :):)
Hoppas verkligen det löser sig för er!
Vi kom hem idag från Rethymno och i går var hela stan "nedlusade" med försäljare som ville att vi skulle svara på frågor om vår vistelse och efter att ha blivit påhoppade 4-5 ggr så stannade vi faktiskt och sa att vi visste om deras försäljningsmetoder och att de var helt fel ute. De ville absolut att vi skulle svara på några frågor och det gjorde vi väl medvetna om att snart skulle skraplotterna komma som "tack för hjälpen". Mycket riktigt och jag frågade givetvis om han hade vinsterna med sig eftersom alla vinner.....NÄ de fanns ju förstås nån annan stans dit vi skulle åka på deras bekostnad för att hämta dem....Jag sa att då fick han allt behålla sina lotter....
Det tog nog emot lite !:D
Lissi
Grattis till dig Ulrikaw trodde nog det skulle gå på det sättet klapp_klapoch Ni godtrogna tror jag kan påräkna ett snabbare resultat, för jag tror och hoppas att de lärt sig utav detta och som jag skrivit förut, att de vinner i längden på att vara korrekta och följa lagen.
Fast när jag läser ditt inlägg Lissi blir jag ju tveksam :(
Jag har skrivit till Europa Konsument och informerat om att vi fått tillbaks våra pengar och där menade man att det var att räkna som att kontraktet då var annulerat.
ILoveCrete2
2011-08-30, 11:15
Vi är ytterligare ett par som gick på "bluffen" under vår semester i Rethymnon. I början kändes det ganska bra, men när vi kom hem och insåg vad en flygstol i själva verket skulle kunna kosta, samt alla konstigheter runt RCI och att man inte vet vilka veckor man får började vi tvivla. Hittade som tur var detta forum och hann få iväg ett rekommenderat brev (efter kontakt med Konsument Europa). Vi vägrade betala någon handpenning så har inte behövt kräva tillbaka några pengar. Däremot fick vi en betalningsplan som vi skulle följa. Har någon annan fått en sådan? Självklart har Aegean blue ringt och sagt att det inte går att annullera kontraktet. Har hänvisat dem till de gällande reglerna enligt Konsument Europa. Har i mitt brev krävt en bekräftelse på uppsägningen, men har inte fått någon sådan än. Om det någonsin kommer... Vad gäller cd-skivan som följde med så satte vi den i datorn, och det finns då lite diverse intressant material om bestämmelser och liknande samt bilder från hotellen. Förhoppningsvis får vi alla igenom våra hävningar av kontrakten utan att terroriseras av Aegean blue, men jag förbehåller mig försiktigt optimistisk, även om den ena som ringde sade att de knappast skulle komma och ringa på dörren... Får se vad som händer, lycka till alla!
Jag och sambon har i stort sett varje gång vi besökt en semesterort blivit påhoppade av dessa *#%&#! försäljare.....
...sist så hade vi bestämt att om någon stoppade oss så skulle vi inte svara.... utan bara stå och stirra på dem och se dumma ut :confused:......
... Kan meddela att det fungerade aldeles ypperligt..... Tjejen som stoppade oss provade på alla nordiska språk..... engelska, tyska och franska.... Vi stog och tittade på henne och på varandra i ca en minut innan hon drog sig tillbaka och skakade på huvudet......
...ett tips till andra....
flabb_flab
/DO
Hej Kreta-älskare! Bra att ni inte betalat ngt, då är det nog inga problem!
Vi som fått tillbaka pengarna fick vänta ett tag, men när vi fick återbetaln så tog vi det som bevis på annullering av kontrakt (enl Konsument Europa).
Märkligt att de gick med på att skriva kontrakt utan handpenning, men det har ju varit en hel del som ångrat sina köp i sommar, så AB är väl extra angelägna att försöka håva in nya kunder till varje pris.
ILoveCrete2
2011-09-01, 19:12
Vi var ganska bestämda med att inte betala någon handpenning, vilket de nog märkte, och efter att x antal chefer sprungit fram o tillbaka så gick de med på det. På gott och ont kan man ju säga eftersom om de krävt handpenning så hade vi tackat nej o gott därifrån o sluppit den här härvan... Jag misstänker att de kommer höra av sig i september när första inbetalningen skulle göras, men det återstår att se. Jag har tydligt deklarerat vår rätt att frånsäga oss avtalet och informerat dem att de inte kommer få några pengar av oss. Fortsättning följer... (eventuellt).
Har dock lärt oss läxan (är fortfarande nästan chockad över att jag/vi gick med på det där från första början och funderar på vad som eg. hände...)
Skönt att man inte är ensam om att ha fallit för deras erbjudande. Nu efteråt känner man sig riktigt dum och förstår egentligen inte hur det gick till. Trodde aldrig att vi skulle gå på något sånt här.
Dock är nu ångerprocessen inledd. Har mailat dom mina avsikter (vill ha så mycket som möjligt skriftligt) och tagit kontakt med konsument europa. Skall även skicka ner brev rekommenderat till ABV. Det känns tryggt att se att andra har lyckats få tillbaka sina pengar.
kullan 47
2011-09-17, 09:18
Känner oss dumma som gick på detta, var på rodos 22 augusti stötte på en norska som gick i taket när jag vunnit en av högvinsterna fast jag hade inte mycket tid på mig endast 2 timmar så hon stannade en taxi och sen var vi på väg. Jag förstår inte hur det gick till, vi är jätteförsiktiga med kontokort och pengar helt plötsligt hade vi lämnat ut vårt kontonummer och betalat en kontantinsats på 200 Euro.När vi kom hem till Sverige igen undrade vi vad vi gjort vi ångrade oss fast enligt Aegean Blue gick det inte att ångrade sig. Tack och lov lyckades vi stoppa banköverföringen på 5173 kr som var kvar av kontantinsatsen resten skulle vi betala på 6 månader sammanlagr 28 000 kr.
Har nu efter kontakt med konsument Europa skickat ett rek till Aegean blue med begäran om att häva kontraktet och det är 3 veckor sen. Eftersom vi inte har fått svar brevledes så skickar vi alla papper till konsument Europa för fortsatts åtgärd.
Vi mår skit av detta och vill inte svara i telefon när Aegean blue ringer och det sker nästan dagligen och vi behöver inte prata med dom enligt Konsument Europa allt ska ske genom brevkontakt.
Så vi får se vad som händer om vi inte betalar... fortsättningen lär bli spännande.
Det går säkert bra! Det verkar vara många denna sommar som ångrat sig och lyckats få kontantinsatsen tillb samt fått kontraktet hävt. det krävs bara en hel del pappersarbete och tålamod.
En liten uppdatering av vad som hänt för mig.
Har mailat och skickat brev om mitt ångrande av avtalet. Har fått kvittens på att de mottagit ett av det skickade breven, men det enda jag än så länge har hört från dom är ett samtal från Cecilia Persson som vi träffade där nere.
Hon "förklarade" då att vi ju inte bara kunde gå på illasinnade kommentarer som vi läst på nätet från personer som inte äns har utnyttjat avtalet. Hon berättade också att dom inte behöver berätta om någon form av ångerrätt och att EU-direktivet inte gäller detta avtal.
Att direktivet inte gällde var hon extra stolt över. De hade hittat något kryphål sa hon. Enligt henne vad det något om att då en del av avtalet är tidsbegränsat så gäller inte direktivet då det gäller avtal över en längre tidsperiod. Enligt mig är det rent skitsnack. :)
Dom gör verkligen inte sitt bästa för att verka vara seriösa. Vi funderar på att gå vidare med personliga polisanmälningar om inget annat hjälper.
Lite frågor till er som kommunicerat med dom tidigare. Har någon av er fått någon form av skriftligt svar från dom. Antingen brev eller mail?
Har ni några bra mailadresser man kan använda hos dom förutom memberservices@aegeanbluevacations.com? Några personliga adresser man kan använda?
Ring till konsument Europa om ni inte redan gjort det! Sen kan man göra kortreklamation hos sin bank också, men jag fick tillbaka handpenningen direkt från Aegean, så kortreklamationen kanske var överflödig. Att prata med kontaktpersonen är nog ingen idé. Vår kille höll fast vid att det inte går att ångra, men likväl har jag nu fått brev fr AB, där de skriver att kontraktet nu är annullerat.
Det där kryphålet hade jag räknat med kunde bli problem, men jag tycker inte att paketet är på bara ett år, eftersom man bara kan ta ut sin första vecka under första året och det ska ske på Kreta/rodos. När man sen tar ut de övriga 2(el fler) så har man ju passerat ett-årsgränsen. Även om man då bokar via RCI och inte AB, så har man ju ändå köpt hela sem paketet och betalt det till Aegean Blue. Lycka till!
kullan 47
2011-09-20, 09:04
Har inte hört något från Aegean__D, skickade rek 1 sep. Förutom en massa samtal som vi inte har lust att svara på. Det är meningsköst att prata med dom i telefon. Har nu skickat iväg kontraktet och ångerbrevet till konsument Europa sen får vi se vad som händer. Känner mig orolig vad som händer när jag inte betalar resten av summan enligt avtalet fast enligt Konsument Europa har dom inte hört att någon fått påminelse eller inkasso. Det är bara att kämpa på. Konsument Europa samlar ihop några ärenden innan dom skickar det vidare till Aegean:).
ILoveCrete2
2011-09-20, 17:21
Håller med Ulricaw när det gäller längden på kontraktet. AB försöker hävda att kontraktet bara avser 1 år och enligt då gällande direktiv så ska då inte ångerrätten gälla. Men eftersom kontraktet avser, i vårt fall, 3 veckor och det bara är den 1:a veckan som ska nyttjas inom 1 år så säger det sig självt (även om AB inte begriper det själva) att kontraktet är längre än 1 år då resterande 2 veckor kan nyttjas efter år 1. Konsument Europa har samma uppfattning och förhoppningsvis så kommer AB att förstå detta själva så småningom...man får inte ge upp hoppet :-) Har inte fått någon bekräftelse på att vårt kontrakt är annulerat. Vår första delbetalning skulle vara gjord 12/9, vilken de naturligtvis inte fått, så får se om de hör av sig eller om de ger upp. Fortsättning lär väl följa tills man får bekräftat att kontraktet är hävt även från deras sida. Att kommunicera med AB via telefon verkar meningslöst, utan det bästa är nog att låta Konsument Europa sköta kontakterna om AB inte ger sig... Vi är många som blivit vilseledda i sommar och ju fler som anmäler AB till Konsument Europa desto bättre. Förhoppningsvis är det fler som läser våra kommentarer i detta forum och åtminstonde får en tankeställare innan de skriver på några kontrakt med AB. Det finns kommentarer i fler forum, både positiva och negativa, från både personer som nyttjat AB och för de som inte gjort det. Själv anser jag mig blivit vilseledd då de bl.a uppgett priser på flygstolar som sedan visat sig inte stämmer. Inte heller fick vi tydlig information om att vi inte garanteras den vecka/veckor vi önskar. Vi insåg när vi kom hem att vi bara garanterades 1 vecka under högsäsong (oavsett om man råkar ha semester när det finns något ledigt eller ej). Dessutom ifrågasätter jag starkt företagets försäljningsmetod och med tanke på att de inte vill foga sig efter EU-direktiv ifrågasätter jag också seriositeten i deras verksamhet...
Jo, jag håller verkligen med om att man har blivit vilseledd.
När man kom hem och läste vad RCI egentligen håller på med och vad det är för företag. Nu ser jag att dom har ändrat sidan där dom beskriver sig själva, men för bara någon vecka sedan stog ordet timeshare med 15 gånger på den sidan ( http://www.rci.com/RCI/prelogin/aboutUs.do ). Då skrev dom att dom var världens största företag för "timeshare exchange) vilket absolut inte var den bilden som Aegean Blue försökte framställa, utan istället många gånger påpekade att detta inte har något med timeshare att göra.
"RCI köper in 15 miljoner flygstolar varje år och ni kommer att kunna åka vart som helst inom europa för 1500 kronor tur och retur" blev jag lovad muntligt såklart. Skulle vara trevligt att kunna verifiera detta, men för att komm aåt något hos RCI så måste jag ju först åka till grekland en vecka nästa år vilket inte känns aktuellt just nu (åtminstone inte för att bo hos Aegean Blue).
Det som står i deras FAQ är också intressant.
Q: Am I obliged to become a full member?
A: Those who do wish to become full members are given the opportunity during their first stay with us.
Så dom kommer att försöka sälja på en mer under första besöket.
ILoveCrete2
2011-09-21, 20:05
Stämmer. Har läst på andra bloggar/sidor om att du får genomlida ytterligare ett par timmars säljsamtal då de försöker få dig/er att bli fullvärdig medlem. Och detta blir då betydligt dyrare om man tackar ja. Närmare 100.000:- minst vad jag har förstått. Och det var det ingen som talade om för oss innan vi skrev på kontraktet heller, så det är mycket information som de undanhållit oss. Denna info har vi fått via olika bloggar, hemsidor samt den DVD som skickades med. Jag tror att AB skulle tjäna på att vara sjyssta och ärliga mot sina kunder och ge alla fakta (inkl. möjligheten att säga upp avtalet/hävda ångerrätten). På mötet gav de sken av att vara den perfekta semesterarrangören och konceptet lät jättebra. Vi gick ju på det. Men när vi kom hem och började söka information om RCI och Aegean blue insåg vi att det fanns fler hakar och baksidor än man någonsin kunnat ana...
Hej allihoppa!
Ni som har skickat ångerbrev misströsta inte. Efter mycket om och men vi också har fått pengarna tillbaka från aegean blue. Det tog ett par månader men det var värt. Vi har lärt vårt läxa nu. Tack alla som har hjälpt till med alla kommentarer och dylikt.
svenberg
2011-09-24, 00:18
Härligt att se att det engagerar så många.. Eller ja, härligt och härligt, men ändå att folk hittar hit efter att de gjort sin tabbe..
Det verkar som att alla är på banan att få hävt kontraktet och få sina pengar tillbaka också? Hur skönt som helst.
Jag har inte hört något mer från AB, inte heller mottagit något samtal eller brev om att det är annullerat; har inte hört något från KE om AB har hört av sig till dom heller. Pengarna är ju tillbaka på kontot, så jag tolkar det som att allt är avklarat.
Självklart bra att många läser här, men tyvärr är det väl först efter man gjort valet att antingen träffa eller inte träffa säljpersonal, och sedan söker info om företaget.. Skulle nästan använda deras egen aggressiva försäljningsmetod enbart för att påvisa vad det faktiskt handlar om (säger inte att det är negativt eller positivt, utan det får man tycka vad man vill om)..
Det viktigaste är väl att folk hittar hit och ser att det finns HOPP! Att KE är snabba med att kunna hjälpa till - och inte minst AB, även om kontaktpersonerna endast har lärt sig att säga "nä, det är inte så".
psd99001
2011-10-10, 12:31
Vi är en familj på fyra personer som köpte två veckor på Kreta för sju år sen. Vi älskar Grekland och vi älskar att resa. Vi vet att det är dyrt att resa och skulle inte ha råd att åka på två veckors charter varje sommar till medelhavet, inte med den standard vi får när vi åker med AB.
Vi åker varje sommar och köper flygbiljetter för ca 11 000 kr för hela familjen med norweigean. Vi beställer alltid våra flygbiljetter i dec/jan innan de höjer priserna. Vi räknar med att vi ungefär betalar i snitt 17 000 kr för de två veckorna för fyra personer. Det är dyrt att resa, men för oss har det här blivit ett billigare alternativ och vi är mycket nöjda med våra två veckor på Kreta som vi köpt av AB. Dessutom kan vi om vi vill åka till Rhodos istället byta våra veckor dit.
Det är mycket pengar att lägga på en gång. Det här är ett alternativ till att äga en egen lägenhet (vilket vi aldrig skulle ha råd med) och ett billigare alternativ till mycket bra standard, än att åka på charter.
Hvorfor kommer alle innlegg som uttaler seg positivt om Aegean Blue fra folk som nettop har registrert seg og kun har skrevet, eller skriver, ett innlegg på dette forumet?
Tror dere alle er totalt hjernedøde?
Tror dere alle er totalt hjernedøde?
klapp_klapklapp_klapklapp_klap
Det lär väl knappast komma något svar. Det är nog tyvärr så illa som vi tror:(
Ny medlem och första inlägget! Hahahaha:eek:
Det är ju löjligt med alla dessa "NYA" Kalimeramedlemmar som direkt skriver första inlägget som ett positivt omdöme om A.B.V.
Sämsta möjliga reklam för dem men de är väl desperata kan jag tänka mig;)
Lissi
Godtrogna
2011-10-14, 18:55
Hej!
Nu har vi fått tillbaka våra pengar och vad jag kan tyda så är det från ABV och inte från banken. Härligt! Men det tog 2-3 månader...så ge inte upp ni andra som än så länge inte fått era pengar tillbaka. :)
Wel Done klapp_klapklapp_klapklapp_klap som de sager pa engelska
Hej
Jag och min fru blev också "kidnappade" av Agean Blue och inkastade i en taxi med en vinst lott på en Ipad påstod han som gav oss lotten . Efter 90 minuter som blev till 3 timmar , fick vi ett erbjudande på 6 veckor för 46.000 kr men hur trovärdigt var det ? Hotell boende för 7.700 kronor för 2-10 personer och vecka låter som ett fantastiskt kap om de håller vad de lovar . Varför ska de göra det när de har fått pengarna ?
Men Nej . Deras försäljnings metoder är det närmaste man kan komma bondfångeri . Vi vann en " gratis resa " som vi förmodas betala en anmälnings avgift på ca 1500 kronor för endast boende . Vilka avgifter till kommer och hur möjligt är det att boka i verkligheten ? Läser man det finstilta så är detta ingen gratisresa .
Jag tror vi tog rätt beslut och inte köpte något .
Liffe
kullan 47
2011-12-01, 14:37
hej alla!:)
Efter ett hårt arbete med mycket pappersskickande har vi fått tillbaka våra pengar som vi betalade i Rodos. Vi har haft mycket hjälp av Konsument Europa. Det tog 4 månader sen idag dök det upp pengar på kontot. Så alla ge inte upp _B-anana
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.