Logga in

Visa fullständig version : Jul i Aten

karinafp
2010-10-27, 15:33
Jaha. Snacka om impulsköp. Dottern ska åka till Danmark över jul, och sonen till sin far. Kvar blir vi två gamlingar, med en jul i ensamhet framför TVn att se fram emot... "Tänk om man hade råd att åka någonstans", suckade jag. "Åk till Aten, det kan väl inte kosta så mycket", svarade dottern. Så vi satte oss och kollade flygpriser och nu är det bokat och betalt! klapp_klap
Åker den 23 december och kommer hem den 28. Det här kommer att bli en riktigt annorlunda jul! Oj, vad roligt det ska bli! _B-anana
Undrar nu bara: hur mycket kan vi räkna med är stängt under julhelgen? Det går väl åtminstone att få tag på något att äta? :confused:

Karin
som genast ska börja titta efter någon intressant konsert flabb_flab

Riitta
2010-10-27, 15:53
Härligt_B-anana_B-anana

Riittabye_bye

Marianne
2010-10-27, 16:15
...som genast ska börja titta efter någon intressant konsert flabb_flab
Nu blir man allt lite avis i alla fallAng_elx! En konsert eller två skulle passa bra!
Det blir säkert riktigt härligt med en julresa den här gången! God tur!

Lissi
2010-10-27, 16:18
Avundsjuk är bara förnamnet!snyft_drop

Härligt att ni firar jul där och inte ensamma hemma. Ett bra beslut.klapp_klap
Fast här i huset är vi två som bestämt att nästa nyår 2011/2012 firar vi nyår där igen.

Lissi

Admirala
2010-10-27, 16:53
Undrar nu bara: hur mycket kan vi räkna med är stängt under julhelgen? Det går väl åtminstone att få tag på något att äta? :confused:

Har ikke vært i Athen under jul, men i Nafplio, og forskjellene er vel ikke så store.
Den 24. er alt åpent som normalt, også om kvelden.
Den 25. og 26. er butikkene stengt, men flere tavernaer og kafeer/barer er åpne.

25. og 26. vil også severdigheter, museer o.l. være stengt, men dette er jo fine dager å oppleve Athens mange flotte parker på!

Mette
2010-10-27, 19:05
Undrar nu bara: hur mycket kan vi räkna med är stängt under julhelgen? Det går väl åtminstone att få tag på något att äta? :confused

Da jeg var i Athen sidste jul lukkede restauranter/tavernaer den 24 dec. kl. 20:00-21:00, og åbnede igen næste dag 16:00.

Museer og seværdigheder var lukkede den 25. og 26. som Admirala skriver.

karinafp
2010-10-27, 20:08
Oj då, då får vi vara förberedda att handla lunch i förväg så vi klarar oss den 25.

Riitta
2010-10-27, 20:48
Hoppas dina väskor kommer fram som dom skall den här gången:rolleyes::D

Riittabye_bye

karinafp
2010-10-27, 21:23
Haha, jag har nog tänkt detsamma! ;)

Frappe
2010-10-28, 11:51
Härligt och helt rätt gjort Karin. _B-anana Många bageri har öppet och där finns ju en hel del gott!

Ta spårvagn 5 ut till kusten och ett dopp i havet tycker jag och käka på nån fisketaverna...

Camilla

karinafp
2010-10-28, 13:17
Ja, jag har svårt att tänka mig att ALLTING är stängt. Atenarna sitter väl inte inomhus och ugglar över juldagarna? Julmarknaderna är väl i gång, eller håller de också stängt? Och klart att vi ska åka ut till havet! Att affärerna är stängda ett par dagar gör inget, det mesta vi brukar göra i Aten är ändå att promenera runt och se oss omkring. Fred har ju inte varit där förut, och ruinerna lär väl stå kvar även om det är jul...;) Vet du om bergbanan till Lykabettos går hela helgen eller om vi måste traska hela vägen upp?

karinafp
2010-10-28, 14:48
Och så var hotellet bokat också. Adonis, så klart! bye_bye

Riitta
2010-10-28, 18:23
Oooooooh, julmarknad, Adonis, och allt annat:o:) Blir nostalgisk:rolleyes:

Riittabye_bye

CarinaN
2010-10-29, 13:22
Det låter helt underbart att fly julen i Sverige och åka till Aten! Det skulle jag också vilja göra nån gång framöver!!!

Carina