handdator

Visa fullständig version : Om inte Tilos, vilken ö då?


Jupiter
2010-10-26, 21:59
Har tänkt resa med min son, 7 år till Grekland nästa sommar. Har genom forumet och annat förälskat mig i Tilos utan att ens varit i Grekland. Gillar tanken att vara på ett litet ställe ute i ingenstans och där äventyret finns inpå knuten. Den lilla vandringen ska börja vid dörren, inte efter att först tagit en buss eller hyrt bil. Jag tror jag skulle få panik i ett mer tätbebyggt hotellområde, har hellre tråkigt i en byhåla än trängs på en fullpackad sandstrand. Vi vill alltså göra saker tillsammans på dagarna, upptäcka det stora i det lilla.

Problemet är att jag så smått lovat boende med pool. Det är denna resa och ingen annan som gäller, har inte möjlighet till mer charter, tyvärr.

Någon berest själ som kanske känner till en snarlik ö där poolutbudet är större, en ö i Tilos anda. Avgångar från Göteborg.

Enigma
2010-10-26, 22:15
Vill du åka just till Tilos med charter från Göteborg då har endast Apollo ett hotell med pool, nämligen Eristos Beach. Man kan också åka till Rhodos, där det finns massor av hotell med pool. Från Rhodos kan man göra båtutflykter till Tilos. Ett alternativ är att åka till Leros. Man flyger med charter till Kos och därefter ser till charterorganisatören att ni kommer fram till Leros med en båt. Andra alternativ till lugna öar (med vandringsmöjligheter) är Thassos, Skopelos och Hydra.

Stina
2010-10-26, 23:01
Hmm, Tilos är ju perfekt när du beskriver det du söker! Förutom poolen då..Eristos beach hotel har pool men jag tycker att det ligger så ödsligt och stranden där var inget speciellt. Mycket mysigare att bo i Livadia. Väldigt stillsamt men ändå byliv och många trevlga tavernor.

Andra lugna öar som kanske kunde passa..

Antiparos, där är det nära till allt och mycket barnvänligt.

Sifnos, men dit går det ingen charter.

Det finns många små mysiga öar men de flesta av dom får man ta sig till på egen hand och det brukar inte vara så mycket hotell med pool på dessa öar..

Tilos är helt klart det bästa alternativet tycker jag:)

Eva L
2010-10-27, 06:51
Folegandros Chora är underbar och har flera hotell med pool. Dit går dock ingen charter. Annars är det nog en ö som kan passa dig. Till standen tar ni sen bussen väldigt enkelt om promenaden är för lång för 7-åringen. Visserligen inte optimalt men en liten ö där det inte krävs något bilåkande.

Tyvärr begränsar dina krav på charter och pool utbudet rätt rejält. Till många av Greklands finaste öar går det ingen charter.

Ett annat alternativ är Patmos för dit går det väl charter. Patmos Graden hotel har en fin pool och vacker trädgård. Jag har bara åkt dit på egen hand och vet inte hur dyrt det blir med charter.

Samos, Naxos och Parga kanske också är ett alternativ men där är betydligt fler turister än på Tilos. Parga är fint men massturismen sätter vissa spår där även om det finns både charm och mycket vackra omgivningar.

Eva

Mumsan
2010-10-27, 08:19
Ving hade förra året ett hotell - Irini - med pool i Livadia.

Mumsan
2010-10-27, 11:27
Om jag har kollat rätt så har Ving detta hotell - Irini - från Göteborg 2011.
Vi tog 2009 en promenad runt hotellet och gick in och tittade vid poolen. Det såg trevligt ut. Det kanske finns någon som bott på detta hotell?

Bluesea
2010-10-28, 10:46
Irini har en skön pool omgärdad av prunkande växter. Har själv inte bott där, men en del rum är väl små, har jag sett. Men det är enda hotellet i Livadia med pool. Annars är Tilos bra om man åker med barn. Nästan ingen trafik, och hela hamnvägen är bilfri numera. Om man vill ha sandstrand, tar man bara buss/taxi till Eristos.

Peter
2010-10-28, 20:33
Har också varit uppe och kollat in Irini. Dock inte inne. Men det ser trevlig ut med rätt mycket grönska runt om som dock innebär att det finns viss risk för mygg. Men med rätt skött myggmaskin, MyggA och stängda fönster på kvällen och natten så ska det nog inte vara något större problem. Jag har bara varit på Tilos i September men de gångerna har jag inte upplevt att myggorna varit störande.

Jupiter
2010-10-29, 09:27
Tack för alla era svar.

Jag har tittat runt här på forumet på de öar som ni har föreslagit. Den jag fastnade för var Skopelos. Jag gillar att den är något mindre, att den är grön och att den visst ska vara fin att vandra på. Igår bokade jag biljetter, kändes jättepirrigt. Det blev Denise.

Måste säga att det känns lite sorgligt att lämna Tilos. För jag tror verkligen att det var min ö. Själv hade jag gärna bokat något av de uppe längs berget. Men pojken ville så innerligt gärna ha pool och tyvärr kändes inget av poolhotellen helt rätt. Kanske kommer vi någon annan gång i framtiden.

Jag kommer att fortsätta kika in här på Kalimera, säkert skriva något också. En verkligt trevlig hemsida.

Eva L
2010-10-29, 14:39
Skopelos blir säkert bra. Verkar vara ett resmål som många är nöjda med.
Själv har jag varit på väg i tanken flera gånger men ön har alltid halkat ner på min önskelista och valet har fallit på någon annan ö.

Eva

Lissi
2010-10-29, 18:27
Skopelos är en jättemysig ö och Skopelos by är så mysig.
Enda nackdelen är ju avståndet till de fina stränderna men väl DÄR är ju de ett äventyr i sig för en grabb;) Vad jag minns var det bra bussförbindelser till stränderna.

Har ni tur så får ni se delfiner vid transfern eller vid en ev båtutflykt.
Ni får en underbar semester!

Lissi