handdator

Visa fullständig version : Vin fra Samos


Inge
2005-11-27, 10:42
Som mange andre steder i Hellas har produksjon av vin stor betydning på Samos. Jeg har funnet rundt 20 forskjellige vinmerker herfra, men nedenfor tar jeg med bare de mest kjente. I dag er det to moderne og godt utstyrte fabrikker som lager vin på Samos: Ellers produseres også mye vin i privat regi.

SAMOS NECTAR

Naturlig søt vin. Mange mener at dette er den meste adelige og fine vinen som er produsert i hele verdenen. Samos Nectar er produsert av overmodne Muscat druer, håndplukket og tørket i sola i flere dager utvikler den høy grad av sødme. Vinen modnes i eikefat i en periode av 3 år før den tappes på flasker. Samiatene nyter drikken når som helst av dagen og gjerne sammen med noe søtt eller frukt.

SAMOS VIN DOUX

En søt vin. Den er produsert fra modne Muscat aromatiske og ekstremt søte druer, og har en fruktsmak med sterk praktfulle aroma av disse. Nytes også best best med søtt og frukter.
Du får ofte et glass Samos vin Doux ”på huset” eter et måltid. Da serveres den ofte med en isbit, men smaker også godt lett temperert.

SAMENA GOLDEN

En tørr hvit bordvin. En lett vin som drikkes både til fisk og kjøtt. Meget god!

DORYSSA

En tørr hvit bordvin med diskret smak av Muscat druer.

SELANA

En tørr rose bordvin som er produsert av en kombinasjon av to sjeldne røde sorter av vindruer,

SAMOS GRAND CRU

En søt naturlig vin med dyp aroma. God som aperitiff men også til vilt, høns, rødt kjøtt generelt, pølser eller ost.

Ambassador of Pythagorion and Samas says JAMAS

Ingrid
2005-11-27, 20:29
SAMOS NECTAR

Naturlig søt vin. Mange mener at dette er den meste adelige og fine vinen som er produsert i hele verdenen.

Ja den er knallgod,det æ'kke tvil om det. Men hva da med Samos Anthemis???
(Den kostet noe mer enn Nectar da vi kjøpte den på Samos i fjor). Det er de beste dråpene jeg noengang har smakt....

Inge
2005-11-27, 21:27
Ja den er knallgod,det æ'kke tvil om det. Men hva da med Samos Anthemis???
(Den kostet noe mer enn Nectar da vi kjøpte den på Samos i fjor). Det er de beste dråpene jeg noengang har smakt....
Den må jeg prøve!

airie
2005-11-28, 16:17
Hej!
Blir lite nyfiken på hur mycket ett "gott"/lite finare vin kostar i Grekland? Jag vill jämföra med Kroatiens priser som ligger ganska högt. Ungefär som Sverige på fina viner.:mad: Vet någon priser?
bye_bye /Airie i Kroatien.....

Inge
2005-11-28, 18:58
Hej!
Blir lite nyfiken på hur mycket ett "gott"/lite finare vin kostar i Grekland? Jag vill jämföra med Kroatiens priser som ligger ganska högt. Ungefär som Sverige på fina viner.:mad: Vet någon priser?
bye_bye /Airie i Kroatien.....
En liter SAMOS VIN DOUX får du for 4 - 5 Euro i butikk. Butikkprisen for Samene Golden vet jeg ikke, men på restaurant varierer den mellom 8 og 10 Euro flasken. Dette er meget gode viner.

anoula
2005-12-04, 11:24
Hej!
Blir lite nyfiken på hur mycket ett "gott"/lite finare vin kostar i Grekland? Jag vill jämföra med Kroatiens priser som ligger ganska högt. Ungefär som Sverige på fina viner.:mad: Vet någon priser?
bye_bye /Airie i Kroatien.....
Priserna är ungefär som i Sverige, d.v.s ett par hundra kronor för ett lite bättre vin.

Inge
2005-12-04, 12:51
http://www.pithagorio.net/Samos%20produkter/samossamena.jpg
http://www.pithagorio.net/Samos%20produkter/WineSamosVinDoux.jpg

maggione
2005-12-11, 18:51
Inge, du glömde Samaina! Och så Ross' hemgjorda, självtrampade som man dricker uppe på farmen högt ovanför Vuorliotes med utsikt över land och hav!_B-anana

Inge
2005-12-11, 19:07
Inge, du glömde Samaina! Och så Ross' hemgjorda, självtrampade som man dricker uppe på farmen högt ovanför Vuorliotes med utsikt över land och hav!_B-ananaKlart Samaina må være med! Med skam å bekjenne har jeg ennå ikke vært i Vuorliotes. Det må det bli en forandring på til sommeren.
http://www.pithagorio.net/Samos%20produkter/WineSamenaVinSec.jpg

epiros
2005-12-13, 16:04
Klart Samaina må være med! Med skam å bekjenne har jeg ennå ikke vært i Vuorliotes. Det må det bli en forandring på til sommeren.


Samaina måste bara provas på plats i sommar:) Osså det där hemtrampade;)

bye_bye Tommy

Inge
2005-12-13, 18:52
Samaina måste bara provas på plats i sommar:) Osså det där hemtrampade;)

bye_bye Tommy
Ja, og gresk vin som er god skal vi drikke med velbehag...........i Vuorliotis og andre steder uansett om vi tar taxi fram og tilbake eller om vi går ned til Kokkari for å nyte utsikten.

Ingrid
2005-12-14, 22:40
Hvor i huleste er det blitt av innlegget mitt om at det var så fint å gå til Vourliotes?? Og ditt svar Inge, om at du skulle gå ned igjen og nyte utsikten??
Ja flere andre innlegg også.
Jeg lurer bare...:confused:

inkfish
2005-12-14, 23:18
Eftersom ämnet för tråden är Vin från Samos är en rad inlägg borttagna med hänvisning till den här regeln:
-------

Tänk på att hålla dig till ämnet, nämligen Grekland. Alla ämnen som på något vis handlar om Grekland är tillåtna. Tänk också på att hålla dig till ämnet i tråden. Det är inte förbjudet med spontana kommentarer men de får inte bli så många att ämnet i tråden försvinner. Den som ställer seriösa frågor måste också kunna få seriösa svar. Använd gärna Kafé Kalimera i ännu högre grad än i dag, för småprat och Kalimeraumgänge i största allmänhet. Frågor som inte har ett allmänt intresse utan bara rör 1-2 användare tas lämpligen i PM.

---------

inkfish/moderator

Ingrid
2005-12-14, 23:37
I see....

Glemte meg bare litt i farten....

epiros
2005-12-15, 20:01
I see....

Glemte meg bare litt i farten....

När inkfish talar står tiden stilla
liksom ett vin
från Samos får dig allting villa:)

bye_bye Tommy

Inge
2005-12-15, 20:23
När inkfish talar står tiden stilla
liksom ett vin
från Samos får dig allting villa:)

bye_bye Tommy
Kanskje det skal være en liten Retsina til poeten?

http://www.pithagorio.net/Samos%20produkter/WineSamosRetsina.jpg

epiros
2005-12-15, 20:40
Kanskje det skal være en liten Retsina til poeten?



Det tackar jag naturligtvis inte neej till, speciellt som jag ser att det är ett lokalt märke från Samos. Tycker du det är bättre än t.ex
Ploumaris (eller va tusan det heter) Retsina:) ?

bye_bye Tommy