handdator

Visa fullständig version : Myggor i maj på Tilos


Jupiter
2010-10-20, 20:45
Hej!
Är helt ny på forumet så jag hoppas jag gör rätt.
Planerar en resa till Grekland i maj med min son. Vi har aldrig varit utanför Norden och har inte möjlighet att åka igen på länge. Därför känns det viktigt att så mycket som möjligt blir bra.
Tilos verkar vara en perfekt liten ö då vi vill ta det lugnt och gillar att göra utflykter i naturen. Men nu läste jag att Livadia ligger på f.d sumpmark och att där kan vara rikligt med mygg. Dessutom hade jag tänkt mig Irini hotell med pool och lummig trädgård. Bara tanken på mygg ger mig panik. Och jag som lovat hotell med pool.
Finns det en myggsäsong, isåfall när?
Ska jag välja bort hotell med trädgård?
Annan ö?
Andra tips!

sjöborren
2010-10-20, 23:20
Har aldrig varit på Tilos i maj, så beträffande myggorna ... ingen aning. Däremot gick vi fel - i september - då vi letade efter ett speciellt hotell och hamnade på Irini. Jag skulle aldrig bo där trots pool -murrigt och trist.
Vi skulle till Irinoula, och jag kan säga att efter 37 greklandsresor är Irinoula det bästa lägenhetshotellet vi bott på - och trvligaste värdparet. Tyvärr ingen pool men tre minuter till stranden. :D

Bluesea
2010-10-21, 08:00
Vi var på Tilos i maj för ett antal år sedan, och det var inte mycket mygg. I alla fall märkte vi aldrig av det, och vi badade i poolen rätt som det var.

mrwalker
2010-10-21, 10:20
Har knapt sett en mygg på Tilos noen gang, sommer eller høst, men jeg har ikke vært der i Mai.

Eieren av det ganske slitte Casa Italiana lovte meg pengene igjen hvis jeg oppdaget en mygg på rommet... flabb_flab

Pyttan
2010-10-21, 11:27
Hejsan!

Jag var på Tilos en vecka i mitten av maj 2009.
Vi bodde uppe på höjden, tror att det hette Annas room.

Ja det var mycket mygg på kvällarna. Vi kunde inte sova med öppen balkongdörr. Trots att vi bodde så högt upp. Jag valde bort Irina den gången just för att min gamla mamma är känslig mot mygg.

Sen tror jag att det kan vara väldigt olika mängder mygg år från år.

Blåsiga öar med lite vegetation brukar vara bättre enligt min erfarenhet.

Hoppas att du får en myggfri resa! :)
Pyttan

Jupiter
2010-10-21, 12:23
Tack för svar.
Ja, det verkar visst finnas mygg om man har otur. Därför väljer jag bort lummiga Irini med pool. Det får bli något nära stranden istället, Eleni eller Ilidi Rock även om det heller inte garanterar något enligt Pyttsan. Min son blir kanske besviken men massor av mygg gör ingen glad och jag blir definitivt ingen glad mamma.

Bluesea
2010-10-21, 13:38
Varför inte välja Blue Sky alldeles ovanför hamnen? Trevliga lägenheter i två våningar med ac. Strålande utsikt från den stora balkongen över hamnen där man ser färjorna komma och gå. Lysande underhållning. Och inga träd och buskar att tala om.

Stina
2010-10-21, 18:20
Vi var på Tilos i september och på nätterna kunde det vara lite mygg ibland men om man inte tänder lampor inomhus när man har öppet fönster och dörrar så brukar det gå bra.
På dagarna och kvällarna var vi inte alls besvärade av mygg.
Tilos är en underbar liten ö! Missa inte!!
Väldigt lugnt men ändå gott om tavernor i den mysiga lila hamnbyn! Vänliga öbor, vacker natur, god mat, klart vatten!!
Vi bodde på Eleni och det var mycket bra! Trevliga ägare, mycket rent och fräscht. Fina rum och mycket bra läge. Ingen biltrafik, bara att kliva över den fina lilla hamnpromenadn och lägga sig bekvämt i hotellets solsängar som ingår i rumspriset.
Solen stannar kvar mycket längre på Eleni än Ilidi Rock Beach som ligger i andra ändan av hamnen.
Mycket kuperat och trappor i mängder där borta. Enligt mig mycket trevligare vid Eleni:)

//Stinabye_bye

Pian
2010-10-24, 14:44
Har inte varit på Tilos så tidigt på säsongen, utan i juli o augusti, med då däremot har det varit gott om mygg, hade benen full med stick, så det va myggmedel som gällde, tror inte myggorna e riktigt redo i maj för att stickas flabb_flab