handdator

Visa fullständig version : Kritsa och Katharoplatån


Kalimera
2010-10-10, 07:34
Hur är Kritsa? Är det värt att stanna en natt eller två där?

Och hur är Katharoplatån i jämförelse med Lasithiplatån?

Stina
2010-10-10, 17:47
Jag har bara varit i Kritsa över dagen och det var en fin liten by men jag fastnade inte för den. Det var så mycket butiker längs den lilla huvudgatan och alla försäljarna stod utanför och ville att man skulle gå in och köpa deras mattor och broderier. Lite jobbigt tyckte jag..

//Stinabye_bye

Kalimera
2010-10-12, 06:41
Jag har bara varit i Kritsa över dagen och det var en fin liten by men jag fastnade inte för den. Det var så mycket butiker längs den lilla huvudgatan och alla försäljarna stod utanför och ville att man skulle gå in och köpa deras mattor och broderier. Ungefär som jag trodde. Tack för svar!

xenos
2010-10-12, 08:23
Passerade Kritza för dryga veckan sedan, för femte sjätte gången typ. Insåg att jag felplanerat; borde stannat ett par nätter och tillbringat ett par kvällar i byn. Borde också vandrat tunt i byn, och granskat allt bakom ytan; försäljningen. Ett boende med utsikt över Mirabellpbukten i den uppgående solen skulle vara en höjdare.
En annan höjdare är min favoritplatå. Katharouplatån. Tillbrinhat många timmar där på fågelspaning och sett hur herdarna och vallhundarna drivit fårflockar i den en eller andra riktiningen. Så här års är färgerna så fina och vägen upp till platån sällsam.
Besök platån! Och besök tavernan. den första, på höger sida när du kommer från Kritza. Strunt i de andra! Tala med paret, se deras bok om platåns flora. Se Gåsgamen. Missa varken Kritza eller Katharoplatån!

lars
2010-10-12, 10:06
Jag håller med xenos, Kritsa är en plats värd att besöka. Det är ju en gammal stad som bevarat den traditionella miljön. Visst kan försäljarna vara påträngande men dom kan man ju strunta i. Stan ligger högt och med fin utsikt.
På vägen dit missa inte Panagia Kera, som ligger ca 1km innan Kritsa. Freskerna är fantastisk välbevarade och har därmed blivit berömda.
Innan Kritsa ligger också Lato, som om jag inte missminner mig var en dorisk stad som hade nuvarande Agios Nikolaos som hamnstad.

För att komma upp till Katharoplatån kör man igenom Kritsa (såvida det inte ändrats sen jag var där sist). En väg med storartade vyer ( bäst när man kör tillbaka och har dem framför sig). Som xenos skriver här kan få se de stora gamarna segla omkring i luftrummet ovan.
Yes, första tavernan. hos Katarina (?) rekommenderas.
Katharo är betydligt stillsammare och fridfullare än Lassithi.
Våren häruppe är fantastisk med all blomprakt och fågelsång och man kan exempelvis ta sig en stilla promenad över till Lassithi.
Lassithi är större och med många byar att besöka och därmed mer exploaterad. Dessutom finns inte så många av de gång så berömda vädermöllorna kvar. Första gången vi var där var hela platån ett snurrade hav av segelklädda möllor, idag drivs de av andra energikällor, tyvärr!
Därmed inte sagt att Lassithi är ointressant, tvärsom. Även här får man bereda sig på försäljare av dukar och allehanda ting.
Att övernatta häruppe och på kvällen besöka ett lokalt kafenion är en kul grej.
Tiden har ändå nästan stått stilla häruppe och livet är rätt tufft med mycket snö och kallt på vintern. Många flyttar härifrån under de kallaste månaderna.
En promenad in i de små byarna kan rekommenderas, här är livet annorlunda än i städerna vid kusten.
Missa inte heller att köpa potatis, den är berömd över hela Kreta.

http://i214.photobucket.com/albums/cc39/larsax/November2005063-1.jpg
En tidig novemberdag på Lassithi

Gerd
2010-10-12, 10:52
Jag har besökt både Lasithi och Katharo och uppskattade Katharoplatån mer. Vägen upp från Kritsa var underbar. Förra året i september var det hög, klar luft. Underbart!
Jag åt mat på en av tavernorna nere i Kritsa och var mycket nöjd....trots att jag missade den första :) .... fast jag räknade dem inte så noga.

Nickan
2010-10-12, 23:12
Hur är Kritsa? Är det värt att stanna en natt eller två där?

Och hur är Katharoplatån i jämförelse med Lasithiplatån?
Kritsa är en underbar by, speciellt om man tar sig tid att stanna en natt eller två och gå omkring i gränderna och titta. Människorna är trevliga och maten god. Visst, det finns affärer, men man behöver ju inte gå in i dem om man inte vill... det finns många fler vägar att vandra än huvudgatan! Personligen föredrar jag Katharoplatån framför Lassithi, men det är förstås en smaksak!

Kalimera
2010-10-13, 17:39
Tack för alla positiva svar! Det blir troligen Kritsa och Katharoplatån, i stället för Lasithi där vi varit tidigare. _B-anana

Kritsabo
2010-11-13, 16:14
Vi har ett hus i Kritsa sedan 5år. Kritsa är Kretas största by. Byn är sedan tidigare känd för tillverkning av vackra dukar men eftersom efterfrågan från turister minskar är stämningen lite deppig. Senaste året har byn fått en vacker upprustning av huvudgatorna. Vi fick, efter att ha bott i byn ett par år sommartid, reda på av andra kretensare att innevånarna är lite speciella, dvs accepteras man inte blir man utfryst. Tack och lov har vi blivit mer än accepterade och behandlas kungligt pga av vår ärliga beundran för deras vänlighet i kombination med stolthet. Ett exempel är när min svåger besökte byn och vi åt på den vackra tavernan Paradise mitt emot Panagia Kera så tänkte vi gå tillbaka till Kritsa c.a 500m men den charmiga ägaren protesterade och krävde att få köra oss tillbaka flabb_flab.
Katharou platån är mindre än Lassithi men betydligt mer sevärd eftersom den inte är så turistifierad. Den största tavernan är vår favoritplats eftersom vi trots språksvårigheter där funnit några av Kretas vänligaste personer. När vi beställer ett par svalkande öl får vi en mindre måltid på köpet vilket vi naturligtvis belönar med riklig dricks. Ett tips är att man med off-road motorcyckel eller gående kan ta sig från Katharou till Lassithiplatån.klapp_klap

xenos
2010-11-13, 20:13
Ber att få tacka för orden om Katharoplatån!
Skulle bara vilja tilläga att ljuset är speciellt, helt annorlunda än på Lassitkiplatån.
Hälsa!

Kalimera
2010-11-15, 14:48
Vi har ett hus i Kritsa sedan 5år.Synd att jag inte visste att ni hade hus i Kritsa, då hade vi kommit och hälsat på. Vi stannade bara en natt, det regnade som tusan, men vi gillade Kritsa ändå. Det var inte många turister där. Vi åt en suverän middag på den här tavernan. Billigt! Fantastiskt trevlig personal.

http://www.kalimera.se/bilder/forum/kreta_kritsa.jpg

Nästa dag körde vi upp till platån. Du kan läsa lite om det på denna sida (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=25285).