handdator

Visa fullständig version : turister i början av juni?


Aneta
2010-10-09, 19:45
Hur ser det ut med turisterna ibörjan av juni? Var för första gången till Kalymnos i höstas och tyckte väldigt mycket om ön, människorna som bodde på ön var väldigt lätta att få kontakt med. Jag skulle nu vilja åka tillbaka i slutet på maj början på juni,hur brukar vädret oftast vara då?är det kyliga kvällar, svalt i vattnet? Om man skulle åka en tur till Leros över dagen vad ska man inte missa just på den ön? Tackar på förhand

Monica P
2011-01-15, 08:55
Aneta, du har inte fått några svar, ursäkta.
Maj och juni brukar vara jättefina månader, inte hett men grönt och fint. Jag är badkruka själv, men visst badar folk redan då.
Leros är fint för en utflykt, men vad du ska se får någon anna berätta. Man kan åka med Nisos Kalymnos fyra dar i veckan,( den går till Samos och vänder) göra sin utflykt och sen ta samma båt tillbaka när den kommer från Samos.

Hjalta99
2011-01-15, 13:55
Hur ser det ut med turisterna ibörjan av juni? Var för första gången till Kalymnos i höstas och tyckte väldigt mycket om ön, människorna som bodde på ön var väldigt lätta att få kontakt med. Jag skulle nu vilja åka tillbaka i slutet på maj början på juni,hur brukar vädret oftast vara då?är det kyliga kvällar, svalt i vattnet? Om man skulle åka en tur till Leros över dagen vad ska man inte missa just på den ön? Tackar på förhand

Hej Aneta,
Vi åker alltid en vecka i slutet av maj och en vecka i slutet av september. Det har vi gjort nu i många år och det är absolut den bästa perioden att åka. Vattnet kan kännas lite kyligt i maj, men även en badkruka som jag badar - och älskar det. När det gäller vädret så har det aldrig varit några problem, jag tar alltid med en tröja eller ofodrad tunn jacka för säkerhets skull men den kommer nästan aldrig på... Kan ändå vara skönt att ta med på kvällarna OM det skulle behövas.
Nästa resa (20 maj) bokade vi redan i oktober... :-)

När det gäller Leros kan jag inte uttala mig alls.

/Eva

Aneta
2011-01-16, 18:15
Tack för era svar, har aldrig åkt så tidigt som maj månad till Grekland. Men det låter ju hoppfullt att det brukar vara varma o soliga dagar. Många svenskar som vi träffade på Kalymnos hade besökt ön ett tiotal gånger, och jag förstår dom , vi hade en fin semester när vi var där i höstas.

Enigma
2011-01-16, 23:45
Om man skulle åka en tur till Leros över dagen vad ska man inte missa just på den ön? Tackar på förhand

Man bör inte missa fiskebyn Pandeli med mycket goda tavernor med seafood, Alinda stranden och fästningen - Pandeli Castle. Köp en Willmaguide, en bok Grekland Ö-luffa, där du finner både kartor och många tips på nästan alla grekiska öar. Jag använde den under min resa till Kalymnos och till Leros och jag var mycket nöjd med den. Du ångrar aldrig ditt besök på Leros som är finare än Patmos, tycker jag. Med Nisos Kalymnos från Pothia kan du lätt ta färjan tidigt på morgonen. Bor du i Pothia, exempelvis på Katerina hotell, har du lätt att hinna till färjan.

Aneta
2011-01-20, 11:18
En liten fundering, visst går det väl båt fr.Myrties till Leros? Och vad heter det på Leros där båten lägger till?

Rasmus
2011-01-20, 15:59
En liten fundering, visst går det väl båt fr.Myrties till Leros? Och vad heter det på Leros där båten lägger till?

Åker du från västsidan (där de flesta hotellen finns) så går det två gånger per dag en mindre båt från hamnen i Myrties till Xerocambos på Leros.
Från Pothea vet jag att det går en stor färja som landar i Lakki.
Men ska du bara åka över på en dagstur är det förstnämnda alternativt bäst. Det står alltid några taxibilar och väntar i Xerocambos, som tar dig till Platanos, Agia Marina eller Alinda på cirka tio minuter till ett mycket humant pris. Hittar du dessutom någon/några att dela taxin med blir det ännu billigare.
R :D

Riitta
2011-01-20, 16:40
Här kommer Anna express på väg och lägga till vid kajen i Myrties förra sommaren:) Kallades också för Lipsiexpressen:D

http://i80.photobucket.com/albums/j173/nossleumas/AnnaExpress02.jpg

Riittabye_bye

Aneta
2011-01-21, 16:48
En fråga till, hur lång tid tar det med båt från Myrties till Leros? Nu börjar jag verkligen att längta det kommer att bli trevligt att uppleva en vecka på våren i Grekland.

Riitta
2011-01-21, 16:52
Båten såg snabb ut så jag tror på att det tar mindre än en timme:rolleyes: Någon kanske vet exakt:)

Riittabye_bye

Aneta
2011-01-21, 16:52
Fin bild Riitta