handdator

Visa fullständig version : Hemma från Patmos/Samos


Lissi
2010-10-07, 14:59
Ja så är vardagen återställd efter en jättefin vecka i Grekland. Vädret alldeles perfekt för oss med bara ett lätt regn vid ankomsten på onsdagen till Patmos och sen lite på torsdag morgon. Annars har det varit sol över 25 grader, varma vindar i solen men lite kyligare i vinden...På lördagen var det mulet men väldigt varmt och solen fanns där ovan och gjorde försök att titta fram. Den dagen åkte vi runt på alla vägar som var farbara på södra Patmos
Vi bodde jättebra på Sunset och hade nya handdukar varje dag, den mest rikliga frukost VI fått i Grekland på charter och mycket trevlig personal.... Dessutom stora balkonger, vi kunde valt övervåning med tog hellre markterass mot trädgården där det var vindfritt och skugga på eftermiddagen. Solnedgångarna njöt vi av vid änden av gatan nere vid den tråkiga stenstranden.Vi var, tillsammans med 2 par till, de sista gästerna på hotellet som nu stängde för vintern.
Det märktes mycket väl att chartertrafiken i Sverige körde sista veckan....Bara Holland, Tyskland och Finland kör oktober ut sa många på tavernorna.
Det var underbart att åka runt både på Patmos i tre dagar och även på Samos sista hela dagen med vespa....På Samos var det dock kallt att köra vespa i bergen...Där körde vi Pythagorion - Vathy-Samos stad-Kokkari- Ag. Konstantinos- Manolates - Karlovassi - Marathokambos- Ormos - och så och så tillbaks till Pythagorion längs sydsidan. 12 mil blev det, med bad på ensam strand!

Patmos är det första ställe jag återvänt till efter många år som fortfarande är lika charmigt och småskaligt....Fler hus naturligtvis i Skalabukten men jättemysigt! Lugnt och stränderna hade vi så gott som för oss själva. Solstolar plockades undan och allt andades snar vintervila. Passade oss alldeles perfekt. Jag kommer ALDRIG att åka annat än våroch höst nu.
Pärlorna på Patmos är ju vandringen på åsnestigen upp till Chora där man kan gå hur länge som helst i gränderna....Lambistranden där man äter den godaste flamberade saganakin och äter den härliga "Eggplantcake", som en tårtbit, och mäktig! Härliga bad i de höga vågorna...och några fina stenar råkade följa med hem:o:o

Vi blev inkvarterade på La Bito i Pythagorion 2 nätter på hemresan och det är väl Apollos "övernattningsställe" bara. Små rum på tok för pyttig balkong men annars helt ok läge..Men jag skulle aldrig välja det själv....
I Pythagorion åt vi jättegott i måndags eftermiddag på en taverna bortom Symposium i gränderna (hette det Platanes?) men när vi skulle äta där på tisdagskvällen hade de stängt för säsongensnyft_drop

Totalt sett en jättehärlig vilsam vecka......men ändå tänkte jag flera gånger på Tinos:o:o.....och ett beslut växte fram angående vårens resa till Tinos...
Jag vill hoppa över Andros och åka direkt till Tinos för 2 veckor 13-28 april..

Andros får vänta till en septemberresa....

Lissi - nu riktigt GAMMAL:D

ps. Ett litet fotoprtpurri kommer senare

Athanasia
2010-10-07, 15:56
Välkommen hem Lissi,,och Grattis i efterskott.

inkfish
2010-10-07, 16:31
Vad fint det låter! Jag har fått för mig att Patmos drabbats av lite turistväxtvärk sen jag var där för ca 10 år sedan - men att åka helt off season verkar helt klart vara en bra lösning. Härligt att ni fick det så bra:)

Lissi
2010-10-08, 15:17
men att åka helt off season verkar helt klart vara en bra lösning. Härligt att ni fick det så bra:)

Ja det tror jag man ska göra vad gäller Patmos. Jag kan tänka mig att där är knökafullt i juli-augusti och då försvinner säkert väldigt mycket av charmen!

Även Patmos har fått ett par gatuförsäljare av klockor, samt några tiggare...De lär få en tuff vinter om de stannar kvar.

Lissi

ofelia
2010-10-09, 00:11
Grattis Lissi!

Vi besökte Patmos sista veckan i juni och det var väldigt lite folk. Både stränder och restauranger var nästan helt tomma. Det var första gången sedan 2003 vi var där i år, och jag tycker att det är precis lika charmigt nu som då.

/Ofelia

Lissi
2010-10-09, 11:06
Hotellägaren där vi bodde sa att hans sommar varit jättebra, men det berodde på att han var kopplad till charterbolag som garanterade betalning för alla rum.
Många av familjepensionaten har haft det jättetufft i år enligt honom.
När vi kom till Patmos 29 september var där massor av roomsare i hamnen i alla fall.

Lissi

Kalimera
2010-11-02, 10:42
Ett litet fotoprtpurri kommer senareNu är det publicerat. Kolla här (http://www.kalimera.se/resebrev/2010/patmos_samos.html).

Masse
2010-11-02, 12:31
.................Totalt sett en jättehärlig vilsam vecka......men ändå tänkte jag flera gånger på Tinos:o:o.....och ett beslut växte fram angående vårens resa till Tinos...
Jag vill hoppa över Andros och åka direkt till Tinos för 2 veckor 13-28 april..

Andros får vänta till en septemberresa....

Lissi - nu riktigt GAMMAL:D

ps. Ett litet fotoprtpurri kommer senare

Välkommen hem Lissi!

Ha ha ha.......... Kan undra vart du skulle åka för att dina tankar inte skulle gå till Tinos. Och ditt beslut om Andros/Tinos chockar nog inte så många här på Kalimera. Men om du hade sagt tvärt om så hade man nog blivit orolig för din hälsa.

Förstår av din berättelse att ni haft en fin vecka. Nu har jag tagit del av de trevliga bilderna som du har tagit. Många vackra och intressanta vyer. Patmos är en okänd ö för mig. Kul att läsa och se text och bilder från nya ställen. Det väcker nyfikenhet och lockar till mera läsning.

Ha det gott!
:) Mats