handdator

Visa fullständig version : Tillbaka från Sifnos & Serifos


Charleston
2010-10-05, 15:42
Årests septemberresa (16 dagar) gick till Sifnos och Serifos. Vistelsen på Sifnos fick tyvärr ett abrupt slut dag 4 i och med att Eva välte på sin vespa och bröt ett nyckelben. På uppmaning av svensktalande (!) doktor Sofia på medicincentret i Apollonia begav vi oss in till Aten för att uppsöka ortoped där (dock ingen operation). Därefter åkte vi ut igen, till Serifos. Semestern blev ju rätt så begränsad med Evas högerarm i mitella i stort sett dygnet runt (inga bad, vandringar, vespaturer, t.ex.).
Hursomhelst, på Sifnos bodde vi i Faros, på Fassolou Studios. Vi hann med två vandringar, dels Faros-Kastro-Apollonia en dag och dels Faros-klostretovanförPG-Platys Gialos-Faros en annan dag. Speciellt den första var helt suverän. Även den andra var fin, men Platys Gialos är inte ett ställe jag kommer att återvända till. Första och enda dagen på vespor åkte vi till Cherronissos och på vägen därifrån ner till Vroulidiastranden, med en, vad det verkade, helt nyöppnad taverna (det var på väg upp därifrån Eva körde omkull). Pga missförstånd med datum lyckades vi missa festen i Stavroskyrkan. Eller missa och missa, vi hörde och såg ju från vår balkong att det var fest där, men vi hade vandrat hela dagen och kom hem sent efter middag och orkade helt enkelt inte ta oss dit. Suverän mat var det på båda ställena på Apokoftostranden, speciellt den längst bort (bl.a. en kyckling i citronsås, eller om den nu var citronmarinerad, som var bland det gottaste jag ätit, någonsin!).
Visst gillade vi Sifnos, men lite tråkigt och ödsligt (säjer en som älskar Vatera på Lesbos) var det med alla tomma hus så här off season. Enligt doktor Sofia bor det över 20000, mestadels fastlandsgreker och utlänningar, på ön under högssäsong (som även då f.ö. ska dela på EN doktor), men jag undrar om hon inte då även räknade med korttidsboende turister, som osos? Men mysigt och vackert var det ju på många ställen. Det blir säkert ett nytt besök framöver och då förhoppningsvis lite fler vandringar plus Vathybesök (kanske t.o.m. boende där) och utforskande av byarna runt Apollonia.
Serifos tyckte vi båda ändå var snäppet bättre. Även om det fanns en del tomma bostäder där också (framförallt i Chora), så kändes det ändå genuinare (eller vad man nu ska kalla det) på nåt sätt. Vi bodde i en suverän tvårumslägenhet på Amalia Studios (ligger i Livadi lite längre bort till höger när man kommer från båten). Även om det bara var jag som kunde bada ”på riktigt” så föll också den delen av stranden oss helt i smaken. Och så här utanför högsäsongen var det väldigt gott om plats i sanden och vattnet (suverän sandbotten f.ö.!). Jag gick på egen hand en vandring Livadi-Chora-Psili Ammos-Livadi, vilket jag inte ångrade. Speciellt vätskepausen på det fantastiska pittoreska lilla torget i Chora var en höjdare. Av naturliga skäl hyrde vi för första gången bil i Grekland (i stället för vespor). Man har ju under de senaste åren tydligen byggt en del nya vägar på Serfios, vilket gjorde det lättare med rundturer (t.ex. vägen mellan Kendarchos och Livadi, längs ostkusten, den fanns inte med öht på kartor som var äldre än några år). Något av ett favoritställe blev Megalo Livadi, dit vi åkte två gånger. Suverän mat även på Serifos. Speciellt tavernorna i den delen av Livadi där vi bodde. Tyckte allt att de alla höll högre klass än de närmare hamnen vi testade.
Sammanfattningsvis, bortsett förstås för vespaolyckan så uppfyllde väl Sifnos i stort sett de rätt högt ställda förväntningarna, och Serifos blev en mycket positiv överraskning (kanske t.o.m. tar sej in på topp tre i nästa favoritöomröstning).
Prismässigt tyckte vi inte det skilde så mycket från förra året. Vi brände runt 12 papp per person, including alles. Men då ingick även den extra turen fram och tillbaka till Aten, med en hotellnatt på prisvärda Glaros i Pireus. Annars hade det väl blivit de vanliga runt tio tusen.
PS. Eva använder nu, så här en dryg vecka efter hemkomsten, mitellan bara sporadiskt, men är förstås sjukskriven tills vidare. DS.
PPS. Långbyxorna (dvs jeansen) packades ner i väskan vid ankomst ill Atens flygplats och packades upp vid avresa därifrån 16 dygn senare. Något dåligt bemötande under tiden däremellan kunder jag inte uppfatta. DDS.

CarinaN
2010-10-05, 19:38
Vi var på Serifos för första gången i somras och trivdes också otroligt bra där. Vi bodde längs bystranden i Livadi precis som ni och var väldigt nöjda med både boende och den fina stranden. Håller också med om att maten var fantastisk i den delen av stan. Vi brydde oss inte ens om att testa restaurangerna som låg längre bort mot "centrum" visa av tidigare erfarenheter att maten både brukar vara sämre och dyrare längs de lite populärare turiststråken.

P g a stundande båtstrejk blev vi tyvärr tvungna att lämna ön redan efter tre nätter. Vi kommer ABSOLUT att återvända till Serifos igen!

Härligt att ni kunde njuta hyfsat av semestern trots olyckshändelsen!

Carina

Charleston
2010-10-07, 10:15
Jo, en sak till: kranvattnet på Serifos (åtminstone det som kom ur kranen på Amalia Studios) kan vara det godaste kranvatten (och därmed vatten öht) jag har druckit! Det här i Göteborg inkluderat.
/Thomas

Netwolf
2010-10-07, 14:06
Tack för ett trevligt resebrev! :)
Jag tycker liksom ni mycket om Serifos. Ang restaurangerna, så stämmer det rätt väl att de som låg centralt i hamnen hade mera "blasémat", att erbjuda, än de som låg lite mer off. Men så är det ju lite överallt i Grekland.
I Chora hamnade vi trötta,svettiga och törstiga på en lokal taverna. Den gamle mannnen lagade till en måltid av det mer fantastiska slaget. Det var så gott att jag längtar dit igen nu. Han bjöd även på det godaste kranvatten jag nånsin smakat. En riktig höjdare, minst sagt.

/Netwolf

inkfish
2010-10-07, 16:37
Fy vad trist med det brutna nyckelbenet! Att köra omkull med moppe är en av mina mardrömmar. Jag älskar att moppa runt i Grekland men det får bara inte hända något.
Gjorde läkare härhemma samma bedömningar som läkaren på Sifnos när ni kom hem?

Jättekul med en rapport från Sifnos, jag var där för första gången i maj/juni och föll pladask. Men du menar alltså att Serifos kan vara ännu bättre? Då måste jag ju testa den också vid tillfälle:). Med tanke på hur du uppfattar Vathy resp Platys Gialos så låter det som om vi skulle kunna ha liknande smak.

Fassolou studios, är det det där jättefräscha stället som ligger på höjden upp mot Stavros - eller ligger det i backen ner mot Faros? Jag vet att jag har sett det men minns inte riktigt vilket det var. Med tanke på namnet bör det väl vara det förstnämnda.

Charleston
2010-10-07, 17:21
Fy vad trist med det brutna nyckelbenet! Att köra omkull med moppe är en av mina mardrömmar. Jag älskar att moppa runt i Grekland men det får bara inte hända något.
Gjorde läkare härhemma samma bedömningar som läkaren på Sifnos när ni kom hem?

Alla fyra läkarkontakter gjorde ungefär samma bedömning. Även om Sofia på Sifnos trodde de skulle bli en annan typ av fixeringshjälpmedel (väst i stället för mitella). Åsså var det vespa vi åkte (inte moppe) vi åkte, vilket kan ha gjort sitt till. Vespan är ju lite större och tyngre och därmed svårare att bemästra för en mindre och lättare person, när kastbyarna ska pareras. Blir nog bara moppe nästa gång...

Jättekul med en rapport från Sifnos, jag var där för första gången i maj/juni och föll pladask. Men du menar alltså att Serifos kan vara ännu bättre? Då måste jag ju testa den också vid tillfälle:). Med tanke på hur du uppfattar Vathy resp Platys Gialos så låter det som om vi skulle kunna ha liknande smak.

Fassolou studios, är det det där jättefräscha stället som ligger på höjden upp mot Stavros - eller ligger det i backen ner mot Faros? Jag vet att jag har sett det men minns inte riktigt vilket det var. Med tanke på namnet bör det väl vara det förstnämnda.

Jo, jag förstod av ditt entusiastiska resebrev att du trivdes (minst sagt) på Sifnos. Det gjorde väl vi också (åtminstone innan det oplanerade avbrottet), men alltså ännu mer Serifos. Vathy hann vi alltså inte besöka alls, fick bara för mej att det skulle passa oss bra.
Fassolou Studios ligger inte på höjden upp mot Stavros. Snarare tvärtom. Dvs på ungefär motsvarande ställe på andra sidan (Fassolou)stranden. Upp in mot land, eller hur jag nu ska förklara det. Det består av två byggnader bredvid varandra och från balkongen såg man både Stavroskyrkan, havet och Chrisopigikyrkan.

Testa Serifos näst gång!

/Thomas

Kalimera
2010-10-09, 16:07
PPS. Långbyxorna (dvs jeansen) packades ner i väskan vid ankomst ill Atens flygplats och packades upp vid avresa därifrån 16 dygn senare. Något dåligt bemötande under tiden däremellan kunder jag inte uppfatta. DDS.flabb_flab

inkfish
2010-10-09, 22:38
Ok, då vet jag var ni bodde.

Ja, det är inte alls omöjligt att det blir Serifos vid tillfälle. Jag blir nyfiken:)

Det där med moppe är ett vanligt tankefel jag gör - i Grekland finns det bara två sorters tvåhjulingar för mig: moppe och jätte-mc. Det är fel, jag vet:o

På just Sifnos hade jag faktiskt mc för första gången. Little miss sunshine på moppeuthyrningen i Apollonia tyckte jag skulle ta en 100 cc istället för den 50 cc jag frågade efter - och jag slog till, eftersom 100-kubikaren såg mycket fräschare ut än moppen.

Först långt efter kom jag på att det där faktiskt var olovlig körning, eftersom jag inte har mc-körkort. Men det gick ju bra i alla fall.