handdator

Visa fullständig version : Fri som en fagel pa Kreta.

lugnagatan
2010-10-02, 13:23
Antligen har , solen skiner , fri som en fagel , inget boende ordnat, bara ga runt och fraga med min packning pa ryggen.
Igar hela dagen i Heraklion, fann ett hotell (40 Euro, lite dyrt?! )
Kunde njuta av att sitta runt fontanen Morinor och kopa kretensisk getost pa basar-gatan 1866.
Idag pa "sentimental-journey" i Hersonissos. Jag hade hoppats pa det klassiska cafeet dar jag har suttit och druckit Metaxa och tittat pa nyheterna - dar dom sitter som antagligen har upplevt Hersonissoss som en fiskeby - men agare sade med ett leende att rumsuthyrningen var stangt.
Har gatt runt ytteromradet. Pa apartment vill dom inte hyra ut bara for en natt. Flera mindre enklare hotell verkade ha gatt omkull.
Fragade pa ett hotell vid stranden, en servitor hjalpte mig in till agarfamiljen, det verkade vara en privat grekisk atmosfar, och agarinnan sade att idag (lordag) var det stangt, men igar var det oppet :mad:.

Ar det verkligen sa att man haller hart pa lordagsstangt?!

Servitoren tyckte att det verkade konstigt, och han sade att 40 Euro i Herklion var dyrt, fast det ar normalt i Hersonissos.

Jag kom att tanka pa lakarbesoket i juni , nar jag trampade pa en sjoborre, vilket lakaren tog 120 Euro far, ett pris som ingen har pa forumet hade hort talas om.
(Pa tjeckiska fors kassan vagrade man ocksa att ersatta detta, fast man atminstone enligt vad som star pa den svenska fk:s hemsida kan fa ersatt i efterhand for nodig sjukvard.)

En smygande kansla av att vara grundlurad smyger sig pa. Men jag ska soka vidare har ett tag till, sedan far jag aka vidare till Chania. Nu utforskar jag och forr eller senare lar jag mig val:o - alla barn i borjan flabb_flab

lugnagatan
2010-10-02, 18:59
Hej igen!
Pa mitt gamla hotell Dimitrion , dar jag bodde nar jag var forsta gangen pa Kreta i juni, fick jag ett fascionabelt erbjudande: 19 Euro for en overnattning, kanske for att dom sag ryggsacken, sa jag fick inga handdukar eller lakan, inte ens skrapkorg, men det erbjudandet tog jag, och ar nu overlycklig med min utsikt over den lugna bakgarden med poolen och en liten tradgard, och sitter garna ocksa pa forsta parkett och tittar ut over livet pa gatan bye_bye

Imorgon bar det av till Chanias (ffg).

(Ar det nagon som vet om det gar att fa ut det svenska alfabetet pa nagot satt pa det grekiska tangentbordet?)

Mette
2010-10-03, 09:02
Tusinde tak for dine beretninger ... Kreta lyder som en god ide off-season.

larvih
2010-10-03, 09:28
... Kreta lyder som en god ide off-season.

Nemlig. Spekulerer på, om Kreta vil være et godt sted for en vinterferie/vintersemester. Har engang sejlet forbi om vinteren og så sne på bjergene. Men det var inden den globale opvarmning...

lugnagatan
2010-10-03, 13:42
Hej, igen alla Kreta- och greklandsälskare! Ursäkta att äåö har saknats. Jag skriver bara från hotel och internet-kafe, och på dessa datorer går inte inmatningsspråket att ändra annat än till engelska och grekiska, så jag skriver nu i Words och använder mig av ‘infoga symbol’-kommandot (lite tidsödande :().

Igår var en speciell dag då jag skulle fråga på mer privata boenden, det verkade som jag hade trängt mig på i en rent privat sfär, där plötsligt lördagen kunde framstå som en helgad dag: hotellägarinnan gjorde ett oförglömligt intryck på mig när hon i det rökfyllda rummet reste sig upp och förklarade :
Idag är det stängt , igår var det öppet.

Detta uttalande får bli det nya tänkespråket - mitt nya “aldrig på en söndag” :D.

Solen fortsätter att stråla här och bussturen från Heraklion var mycket vacker , men jobbig, så jag hoppade av här i Rethymnion.
Jag må säga att det var lugna och fina gränder här !

(För ordningens skull vill jag bara förtydliga vad jag sade om “sjöborrepengarna”, så att jag inte ställer till det för någon.
Det var en god vän som är tjeck, som var med till Kreta som var på fk i Prag och skulle försöka få tillbaka pengarna, jag själv väntar ju fortfarande på E121 från fk i Sverige , så att jag ska kunna registrera mig på fk utomlands (det kan upp till 90 dagar)snyft_drop . )

Hälsningar
Lugnagatan

lugnagatan
2010-10-05, 14:16
Hej, igen! Jag tyckte mycket om Rethymnon, kunde bara ga omkring i granderna tills jag var alldeles vilsen och slut, iddes inte ens ga ned till stranden.;)
Nu har jag lart mig mer om att hitta rum for natten, har i Chania gick jag ganska langt in i granderna och fragade, och fick ett mysigt litet rum for 27 Euro per natt. Ljust, familjart, och inget liv utanfor, bara gronska och min vardinna som hanger tvatt.:)
Pa det forsta stallet jag fragade i Rethymnon var det en skum grand, och det stod tydligt utsatt vardinnans namn, jag ringde pa dorrklockan och forvantade mig en fortroendeingivande matrona komma ner, istallet hordes en small ovanfor, en ilsken grek tittade ut och rot till..... , det var fullt.
Det var ganska fullt overallt, men vid havet, dar den langa piren borjar, fanns tva rum lediga, ett med havsutsikt, och ett med utsikt mot en muromgardad takkant, tyst och lugnt, det senare tog jag.
Varden sa 70 Euro for tva natter, och det var tydligen ett kap, for pa anslaget pa dorren stod det hela 45 Euro per natt alla sasonger.
(For en svensk ar ju detta anda billigt, men jag har fatt lite tjeckiskt perspektiv, dar betalar jag garna inte mer an 200 SEK for ett rum nar jag luffar ute pa landsbygden.)

Jag ar lite nyfiken pa dom dar "nio stranderna" som omtalades har pa forumet :cool:, fa se hur man kommer dit. Det fanns i alla fall en bra kommunal turistinfo her i Chania.

NU ar jag nojd och glad.flabb_flab

lugnagatan
2010-10-08, 15:20
Det ar sa fint har i Chania sa jag stannar till sondag, Igar kvall brot storm och regn lost. Jag satt nere i den gamla hamnen och avnjot dramatiken da vagorna slog mot piren med den renoverade egyptiska fyren.
Stallet hade klassisk musik vilket jag gillar, det roda grekiska vinet var lite surt - kanske var det nagot annat ? Som extra motmedel mot regnet fick jag antagligen ouzo, och jag drack upp, sa idag ar det "lugna gatan" som galler ....