handdator

Visa fullständig version : Sjukvård i Grekland? del B


UlfWiman
2010-09-29, 09:32
//Fortsättning från del A

Det finns även en betydande korruption i det grekiska systemet. Till exempel har vissa så kallade "finare fonder" mer omfattande förmåner och lägre avgifter för patienten. Anledningen till detta är att ”tunga” fackföreningar använder sitt politiska inflytande för att få ett bättre avtal för sina medlemmar på bekostnad av medlemmar i andra förbund. Min egen åsikt är att det liknar ”Tjyvarnas marknad”.

De flesta av läkarna frågar efter ”under bordet” ersättning för att erbjuda patienter en högre vårdkvalitet. Dessutom får många läkare dolda ”ersättningar” för remisser till privata sjukhus och vårdcentraler. Viss förskrivning av medicin går till på samma sätt. Sedan hur avtalen mellan charter-operatörerna och privatläkare ser ut vet jag inte, men de flesta verkar ha ”En doktor i fickan”.

Grekerna själva kräver högre kvalitet på vården och kortare väntetider, men på grund av regeringens återhållsamhet och den betydande korruptionen rinner det mesta ut i sanden, eller ner i någon annans ”ficka”.

//Uffe (nu var jag inte snäll)

Nektaria
2010-09-29, 09:40
Hej Uffe!
Det var intressant! Såg en intervju med Georgos Papandreou igår där han bland annat talade om just korruption gällande läkarna och vården.

Hoppas solen skiner på dig, också i Öjebyn!

Hälsar
Lena

monica
2010-09-29, 14:17
Ja nog 17 har den blivit mer nyanserad:)

Yvonne

Ja, det kan man lugnt säga.

Mycket var inte som man trodde och man ser år efter år av boende här fler saker som man kan bli galen på.

Monica

UlfWiman
2010-09-29, 15:12
Faktarevidering

Det svenska EU-kortet gäller i 3 år nu för tiden
medan dess grekiska motsvarighet gäller 1 år.

//U

Nektaria
2010-09-29, 16:23
det krävs nog att man bor här ett tag för att upptäcka alla dåliga sidor och inte bara havet, värmen, och den goda maten.

Monica

Det tror jag också Monica, även om vi som inte gör eller har gjort det, kan få god insyn genom information från vänner sedan många år tillbaka. Vänner som inte tvekar att ge en så rättvis bild som det är möjligt av sitt land både på gott och ont!

Lena