handdator

Visa fullständig version : Tågluffa i Spanien


para poli
2010-09-28, 21:04
Hejsan!
Tänkte bryta en årlig tradition som jag lagt mig till de senaste åren. Ska INTE ö-luffa i Grekland.
Jag ska flyga ner till Spanien och begagna mig av ett interrailkort och göra la vuelta de España! Jag kan språket, känner kulturen och har en del kompisar i Madrid och Marbella och jag älskar maten. En liten rädsla att inte "nörda" in på samma grej samt en känsla av att jag verkligen vill dra nytta av mina Spanienkänningar.
Madrid, Barcelona och solkusten kan jag utan och innan. Nu till min fråga till vana Spanienressenärer;
Vilka städer är synnerligen värda ett besök? (Jag har tänkt mig några måsten; Sevilla, Jerez kanske?, ngr städer i norr; San sebastian? La Coruña? Bilbao? Santiago d C?)
Inbillar mig att jag kan hålla samma budget som i Grekland? (dyrare boende men billigare att leva?)
Finns det någon sida lika utmärkt som denna fast som handlar om Spanien? (okej då, som är nästan lika bra som denna?)

/ Anders

Aina
2010-09-29, 19:42
I norra Spanien finns mycket att se, San Sebastian, Bilbao (främst Guggenheimmuséet), Santander - underbart landskap. Fantastisk mat! Dock klart dyrare än Grekland. Möjligen är södra Spanien billigare. Priser i livsmedelsaffärer vet jag inte så mycket om. Talar om att äta ute.

Jag är avundsjuk! Skulle gärna tågluffa i Spanien igen.

Aina

Aina
2010-12-27, 15:23
Tågluffade du i Spanien? Hur var det? Några restips?
Hälsningar, Aina

Mikke
2010-12-27, 15:58
.....vill man bo billigt, så kan man kika in på < www.hospitalityclub.org > och bli medlem där.Det finns visst bortemot 700.000 medlemmar över hela världen som i varierande grad ställer upp med mat,guidning och övernattning.....
Nåt liknande på Nätet heter visst Couchsurfing, men den sidan har jag inte kikat på än......(lite senare) nu har jag kikat på den och adressen är <www.couchsurfing.org > och den verkar vara ungefär som den första.....

wilda
2010-12-29, 16:31
San Sebastian är fantasiskt! Underbar stad, härlig strand, goda tapas... Klart ett "måste". Hela norra kusten är fin. Vi luffade inte utan hade hyrbil för några år sedan. Det är dyrare att äta i San Sebastian än närmare A Coruna. - Som också är en otroligt mysig stad! Väldigt annorlunda, men den kändes tyvärr rätt turistig jämfört med San Sebastian.

Tips för mat är att äta på typ "vägkrogar" och ta en dagens. Billigare än andra restauranger och en himla massa mat!!

Vi bodde relativt billigt, men tog tid på oss att gå runt och fråga på hotell och vandrarhem.

Aina
2010-12-29, 18:33
Nej, vi har inte heller tänkt tågluffa. Hitta ett billigt flyg ner och hyra bil är väl tanken. Billigt boende - vad är det i Spanien? Jag har bott på hotell och studentrum i Barcelona, och där är det ju inte direkt billigt... San Sebastian har jag varit i. Vacker stad! Goda tapas!
Aina