handdator

Visa fullständig version : Om kyrkosången i ortodoxa kyrkan


Monica P
2010-09-28, 10:45
Idag träffade jag herr kyrkosångare Chatzitheodorou, en av de främsta på området i hela Grekland, ja över hela det ortodoxa fältet. I hans arbetsrum var det fullt med gamla böcker och bilder, en del musikinstrument och- givetvis- en laptop.

När jag skriver detta lyssnar jag till en CD som han gav mig, det är verkligen vackert.

Jag hade en rad med frågor, men som det så ofta blir blev samtalet mer ostrukturerat än jag tänkt. Han lovade att ta emot mig igen, om jag kommer på något mer att fråga om.

Den ortodoxa kyrkosången utförs av "ieropsaltis" och man sjunger a capella.
De tidigaste skrifterna och de speciella noterna kommer från 400-talet , från Antiochia och Syrien.

Det var vanligt även i små kyrkor med en höger-och en vänstersångare, småningom växte antalet och var på 1200-och 1300 talet som störst och då kunde det vara 500 personer i körerna i Agia Sofia i Konstantinopel.

Numera är det vanligt med en till flera sångare i två grupper och på små ställen som Kalymnos har kyrkorna sina egna sångare som dock åker runt och förstärker varandras körer vid olika tillfällen.

Man har tre olika standardiserade typer av sång: för esperinos (kvällsgudstjänst). orthos och liturgia. Därutöver vid olika andra tillfällen som bröllop, dop, begravning. Så är det alla storhelger med sina egna sånger.

Man sjunger växelvis med den andra kören, med prästerna och med församlingen.

Det finns mängder av böcker med "noter" som inte liknar något annat jag sett, som stenografi ungefär, med tecken från gamla tider som visar tempo, tonhöjd, tremulering och allt, och nedom tecknen står texten på ett ålderdomligt språk.

Herr Chatzitheododou visade mig en gammal, vacker liten läderinbunden bok med såna här nottecken i minimal handskrift i rött och svart. En klenod från 1700-talet.

Vi kom att tala om orglar och gregoriansk musik och gospel och kvinnlig medverkan.

En kvinna kan mycket väl vara psaltis och på Kalymnos finns det flera stycken, det är inte motstånd från kyrkan. I ryska ortodoxa sammanhang är det vanligt med kvinnor i kören.

Gospel av den art som finns i västvärlden är inte förekommande.

I katolska kyrkor används orglar och detta började redan på 400-600-talet, en Pipinos från Alexandria (tror jag) utvecklade påde polyfonisk sång och orgelmusik ( tror jag) och detta blev vanligt i den del av kyrkan som sen utvecklades till katolicism. Den ortodoxa kyrkan har däremot behållit sin traditionella psalmos och inga instrument.

Det finns åtta tonarter vilket ni som kan detta med musik säkert uppskattar.

För att bevara traditionen och rekrytera fler sångare finns utbildning varav en kurs finns på Kalymnos. Man kan behöva upp till 5-6 år för att kunna allt! Det finns tillströmning av ungdomar som intresserar sig.

Det finns bysantinsk körsång även utanför kyrkan och man har rest till olika länder i Europa och detagit i körstämmor, senast i Wien .

Musik på CD finns att köpa på sånna ställen som säljer kyrkoföremål.

WWW.ieropsaltis.com (http://WWW.ieropsaltis.com) är en hemsida för den som vill veta mer.

jan c
2010-09-29, 08:19
HEJ Monica. Finns det orgel i Grek . kyrkor? Var på begrravning på Kreta förra året. Växelsång emellan Präst o motsångare men inga instrument och ingen sång där församlingen deltog .

Monica P
2010-09-29, 11:17
Nej, Jan, den ortodoxa kyrkan håller fast vid den gamla ordningen med växelsång mellan särskilda sångare och prästerna och vid en del tillfällen församlingen. Ingen orgel.

Ingabritt
2010-09-29, 13:39
Oj, vad mycket matnyttig information du samlat på dej om den ortodoxa kyrkomusiken! Det är ett ganska svårt ämne tycker jag, men utan att kunna så mycket om det så kan jag tycka att det är väldigt vackert när duktiga psaltes sjunger i mässan. Var på ett bröllop häromdagen och då var det nästan en hel kör som sjöng växelvis med prästen och det var verkligen fint. Här i Naousa är det ganska många ungdomar som går och lär sej bysantinsk sång och musik så det finns tillväxt hela tiden.