handdator

Visa fullständig version : Skopelos 2011!! Eller inte?


Dippeduttan
2010-09-27, 11:47
För ett år sedan var resan redan bokad vid det här laget och nu sitter jag som på nålar och väntar på att Apollo ska släppa Skopelos 2011. Var där i somras och blev alldeles kär i ön, sagolik natur, mysiga byar och helt fantastiskt kristallklart vatten. Jag är inte så förtjust i att bada annars men på Skopels var jag otroligt fascinerad och alldeles "hög" på vattnet.

Nu är vi sugna på att åka dit igen men eftersom vi inte är så beresta skulle det ju vara kul att ändå komma till ett nytt ställe. Har kollat in chartebolagens resmål och det finns ju mer eller mindre lockande platser men än har inte pirret i magen infunnit sig och gett den rätta känslan. Vi vet vad vi vill ha och inte och hoppas att någon här kan hjälpa oss att hitta vad vi söker, eller övertyga oss om att Skopelos borde besökas ännu en gång.

Vad vi inte vill ha är stora hotellkomplex kring kusterna, vattensporter och discobarer på stränderna och reklamutdelare varannan meter i gränderna. (Skiathos gillade vi inte) Naxos däremot var charmigt med sin fina by, lagom mycket myller i de vindlande gränderna och bebyggelse som gammal eller ny ändå gick i grekisk och cykladisk stil. Men... jag vill ju så gärna ha det där magiska vattnet som på Skopelos, turkost och kristallklart.

Vi åker charter och är därför begränsade. Karpathos och Samos tillhör de resmål som låter mer lockande än andra men hur är stränderna och vattnet, kommer de upp i samma klass som Skopelos? Och ang Karpathos har jag känslan av att de har lite för läskiga branta vägar för min smak.

Jag skulle bli så glad för alla tips, tankar och erfarenheter ni delar med er av. Tack på förhand! /Camilla

Lissi
2010-09-27, 13:41
Kefalonia har ju fantastiskt vatten och fantastisk natur, men om charterhotellen ligger särskilt mysigt det vet jag ju inte.....:rolleyes:
När jag var där för 16 år sedan bodde vi väldigt småskaligt och idylliskt med Apollo men den orten finns inte med i utbudet längre.

Tilos är ett annat ställe med fantastiskt vatten....

Lissi

Desires
2010-09-27, 15:20
Ja Skopelos är defintivt en av mina favoritöar i Grekland (har besökt 17-tal)! Och jag tyckte också mycket mer om den ön än Skiathos.
Gillar ni Skopelos tror jag ni skulle tycka om Kefalonia också som är en jättevacker ö med fina naturupplevelser så där ska man också hyra bil. Den otroligt vackra stranden Myrtos har ni säkert sett på foto någon gång (annars kolla här: http://www.desires.se/#post81) . Jag gillar att bo i små byar och Fiskardo är en sådan jättegullig liten by som jag tyckte om.
Även Karphatos är en mysig ö (Men precis som du säger var det väldigt bergigt på vissa ställen där, i alla fall den vägen man åkte till den gamla staden Olympos.)
Korfu och Samos är också 2 jättefina gröna öar tycker jag.
Samt staden Parga - som ligger på fastlandet - tyckte vi också mycket om, liten söt stad med strand där man kan bada nära staden, finns andra finare stränder också som man kan åka bil till.
Hoppas detta hjälpte dig något.... Alla Greklands öar har ju något speciellt tycker jag, men Skopelos står nog fortfarande överst på min lista (kanske också pga att det var den senaste ön jag besökte i Grekland)

Chrillan
2010-09-27, 20:55
Jag röstar på Karpathos. Sitter själv och funderar på om vi ska åka tillbaka dit (varit där 2 ggr förut) nästa år. Var på Skopelos i somras och tyckte mycket om den ön men tycker nog att stränderna OCH vattnet är snäppet bättre på Karpathos. Angenämt "problem" man kan ha flabb_flab

Lillaeva
2010-09-28, 10:34
Karpathos är fantastiskt med underbart turkosblått vatten och dramatisk natur. Vi blev alldeles höga på den underbara vattnet när vi var där i september förra året. Det var lätt att köra runt med bil men vi undvek att köra till Olympos eftersom vägen dit är dålig och biluthyrarna avråder från bilfärd dit. Det går utmärkt att besöka Olympos sjövägen med ordna utflykt från hamnen i Pigadia i stället. Har nyligen varit på Samos där vattnet också är fantastiskt men ständerna tyckte vi inte alls lika fina som på Karpathos. En nackdel med Samos är att man måste ge sig iväg en bit med bil för att komma till en fin strand om man bor i Pytagorion eller Kokkari. Dock finns det en fin klapperstensstrand (Lemonakia) på en kvarts promenad från Kokkari.

henile
2010-09-28, 10:38
Tilos är helt fantastiskt mysig. Alonissos likaså.bye_bye

Masse
2010-09-28, 18:06
Gillar ni fina stränder så tycker jag att Karpathos borde ligga bra till. Har charter med direktflyg och i mitt tycke både jättefina stränder och en hel del vacker natur och mysiga byar att besöka. Visst är vägarna till några av de fina stränderna (Achata, Apela och Kyra Panagia t ex) ganska branta och slingriga. Men de är numera asfalterade och bjuder på en vacker nedfart. Hyr moppe och åk stilla och lugnt, precis så sakta som ni själva vill, och njut även av turen dit ner. Och jag tror att ni kommer att finna målet värt resan. Lite strandbilder hittar ni i mitt album "Karpathos 2008" under min profil.

:) Mats

Birgitta63
2010-09-28, 19:50
Hej Mats
Går det buss till dina härliga stränder du visade upp ?
Var på Skopelos 09 samt funderar om det finns en snarlik ö.
Birgitta

Masse
2010-09-28, 21:48
Hej Mats
Går det buss till dina härliga stränder du visade upp ?
Var på Skopelos 09 samt funderar om det finns en snarlik ö.
Birgitta

Jag har inte varit på Skopelos så jag kan inte jämföra, men Karpathos står i topp på min återvändarlista.

Till vissa av stränderna på Karpathos går det buss från Pigadia.
Bl a Apela vissa dagar i veckan, och Amopi alla dagar utom söndag. Utresa på förmiddagen och återresa på eftermiddagen. Till några av stränderna går också badbåtar, bl a Apela, Achata och Kyra Panagia. Vissa förändringar kan förekomma mellan åren.

:) Mats

Birgitta63
2010-09-28, 22:00
Tack tack.
Måste bara hålla med att där ser fint ut :).
Birgitta

Dippeduttan
2010-09-30, 23:08
Tack alla för era tips! Ni har gett mig mycket att bita i men trots många och långa stunder framför datorn är jag inte mycket klokare. Men det är ju ingen panik precis så jag grunnar lite till och bombarderar sedan forumet med nya frågor.

bye_bye

/Camilla

Dippeduttan
2010-10-06, 08:40
Äntligen!!!
Nu har Apollo släppt till Karphatos och Skopelos från Göteborg _B-anana
Elle, belle bi...

Petropella
2011-02-07, 18:14
Lefkas! Inte lika otillgänglig som Kefalonia men lika vacker.Bo bo västkustsidan!!!