handdator

Visa fullständig version : Nattbåt t/r Pireus


Eureka
2005-11-22, 23:51
Både sendrektighet og en viss mangel på tilstrekkelig forlokkende priser på Apollo Ticket for 7 personer i mai, gjorde sitt til at vår planlagte reise til Karpathos i slutten av mai plutselig var blitt til flyreise Trondheim-Athen i slutten av juli med SASbraathens! Ja, ja slik kan det gå..! :)

Litt dyrere å fly i juli enn i mai, selvsagt, men den helt store forskjellen ble det allikevel ikke.. I juli fikk vi også utvidet reiseperioden vår til 2 1/2 uker for oss alle 7, og den tar vi med oss med glede! :)

Ankommer Athen litt over kl 8 om kvelden, og etter litt research på båttider landet vi på nattferje fra Pireus med Amorgos som reisemål, med avgang kl 23.55, slik det ser ut.

Vurderer også muligheten med nattferje fra enten Paros eller Naxos inn til Pireus på hjemtur på tirsdag 8. august; ser dog ut som at det da blir enten "Romilda" eller "Dimitroula" med G.A Ferries som blir løsningen... Ingen Blue STar båt på nattestid, eller?

Erfaringer med nattferje når man reiser med barn (3,7,10 og 13 år), noen av dere? Flyet vårt går hjem til Norge i 12-13 tiden neste dag: vil dere heller anbefale å reise inn til Athen dagen før og ta siste overnattingen der?

Takknemlig for alle innspill og erfaringer!

Mvh Eureka:)

Mikke
2005-11-23, 00:22
....skulle ni inte till Karpathos?? Eller ska det ö-luffas lite, kantänka??
Man kan ju annars ta Lane Lines direkt till Karpathos från Pireus också, fast det tar väl 22-23 timmar....med ca 5 stopp innan. Hur hade ni tänkt ta er till Karpathos från Amorgos??
Hem sen (ifall ni ska lämna Karp) så går det direktflyg Karp-Athen ungefär 3 ggr/vecka, tider och priser kan man kolla på Olympic`s hemsida.Från Rhodos går det många flyg varje dag till Athen också.
Hoppas ni får ihopet med lite knep och knåp....:D
Mvh,
Mikke
(KfK)

Ia
2005-11-25, 09:13
Jeg tok nattbåten med mine barn, dengang 12&14, Paros-Pireus sommeren 2004.
Reiste med Blue star som gikk kl. 23.30. og var i havn ca. kl. 06.00.
Denne strekningen går helt sikkert fortsatt, men er bare ikke satt opp for neste sesong om du ikke finner avgangen.
Båtturen gikk helt greit, vi lå på gulvet i salongen. Minstemann, som er kort av vekst, lå i krøllet sammen i to stoler som var satt i mot hverandre.
Hadde med oss hånkle/laken som vi hadde over oss.
Jeg fokuserte en del på denne båtturen og lot det virke som en stor opplevelse i seg selv, det å ligge på gulvet osv. ;) . Litt kummelig selvfølgelig, men ville ikke bruke lommepengene våres til lugar + at jeg i utgangspunktet er litt engstelig for seilinger på natta og synes det da er tryggere å ligge i salongen (dog på gulvet) enn å ligge under dekk i en lugar..
:o
Det finnes jo benker og sofaer også, men de er ofte opptatt fra Paros.

Metroen hadde allerede begynt å gå da vi ankom Pireus så det var ikke noe problem å komme seg videre.
Skulle dere ikke råke ut for uvær så skulle tiden holde med hensyn til å rekke flyet. Men ville vært opptatt med å følge værvarsling et par dager i forkant både via tv og den lokale befolkningen for sikkerhets skyld.

Anbefaler IKKE å forvente å finne overnatting i Athen uten å ha booket på forhånd. Dere vil nok finne noe (tilslutt), men utrolig slitsomt og gå rundt å lete/spørre.... Egen erfaring flabb_flab

Lykke til.

Eureka
2005-11-25, 18:32
....skulle ni inte till Karpathos?? Eller ska det ö-luffas lite, kantänka??
Man kan ju annars ta Lane Lines direkt till Karpathos från Pireus också, fast det tar väl 22-23 timmar....med ca 5 stopp innan. Hur hade ni tänkt ta er till Karpathos från Amorgos??


Jo, du har så rett; vi hadde jo stilt oss helt inn på Karpathos; funnet oss bosted og alt...
Men, som sagt, dårligere billettilbud med Apollo-ticket i år og lang venting på utlegging av disse, gjorde at vi plutselig under planleggingskveld med reisefølget vårt hadde landet på fly til Athen med SASbraathens i stedet!

Med fire barn i reisefølget vil vi gjerne gjøre reisen enklest mulig, og med AThen som utgangspunkt forsvant da Karpathos som aktuelt reisemål, pga altfor lang reisetid med båt.. Amorgos, som jeg lenge har ønsket meg til, seilte dog plutselig inn fra sidelinjen som det åpenbare reisemål, med direkte nattbåt fra Athen:)

En medvirkende årsak var også at avreise litt senere på sommeren muliggjorde 2 1/2 uker i det greske ferieparadiset for oss alle. Ved vårtur hadde reisefølget vårt måttet nøye seg med bare en uke; og de var veldig sugne på litt mere tid der nede!

Videre ferd fra Amorgos peker nok i retning Paros/Naxos istedet for mot Karpathos i denne sammenhengen.. Så, da får Karpathos fortsatt være en uoppdaget perle som vi besøker ved neste korsvei. (Og den kommer nok snart!:))

Eureka

Eureka
2005-11-25, 18:37
Jeg tok nattbåten med mine barn, dengang 12&14, Paros-Pireus sommeren 2004.
Reiste med Blue star som gikk kl. 23.30. og var i havn ca. kl. 06.00.
Denne strekningen går helt sikkert fortsatt, men er bare ikke satt opp for neste sesong om du ikke finner avgangen.


Tror det var denne båtavgangen jeg hadde lest om, og nok fortsatt håpet på, ja! Får da bare tro at den også blir satt opp til sommeren, selv om den enda ikke står oppført inne på Blue STars avganger for sommeren 2006.

Holder det med badehåndklærne i reisesekken som tepper når man reiser med nattbåt, eller bør man ha med litt ekstra klær/tepper for dette også i juli?

Mvh Eureka:)

Mikke
2005-11-25, 23:33
Videre ferd fra Amorgos peker nok i retning Paros/Naxos istedet for mot Karpathos i denne sammenhengen.. Så, da får Karpathos fortsatt være en uoppdaget perle som vi besøker ved neste korsvei. (Og den kommer nok snart!:))

Eureka[/QUOTE]
..Okidoki, då förstår jag.....:D
Karpathos ligger kvar....
Mikke
(KfK)