handdator

Visa fullständig version : Fortfarande lomhörd


Monica P
2010-09-19, 18:27
- och ändå hade jag, vis av tidigare erfarenhet stoppat bomullstussar i öronen när jag drog ner till centrala torget i går kväll för att lyssna på valtal.

Det ska dåna , mindre än så duger inte, och en rad stora högtalare placerade runt sittplatserna gjorde intryck på oss ...mina öron som inte tränats/saboterats från småbarnsåren protesterade...musiken var det inget fel på, blandning av gamla och nya låtar, inte alla grekiska. Ingen tycks ha det minsta emot dånandet.

Vi väntade och umgicks via handrörelser med dem som satt intill... Vi väntade på nu regerande borgmästaren (på vars lista jag hamnat), men han var på ett bröllop och kom en halvtimma efter utsatt tid. Återigen: ingen väntar sig något annat, men vi satt ju bra där vi satt och njöt av musiken och folklivet.

Ett gäng smågrabbar gjorde sitt bästa att irritera ljudtekniker och TV-filmare genom att ett hundratal gånger rusa hit och dit över sladdar och kontakter.
Motsvarande gäng småflickor rusade efter och då och då ryckte någon mamma in från de omgivande kaféerna för att dra bort sin son/dotter från virrvarret. På alla kaféer sågs fotboll på storbildsskärmar och affärerna gick bra, servitörerna jobbade för fullt.

Jag frågade min belgiskfödda Stavroula om det går till så i Belgien också, men hon hörde nog inte vad jag frågade och jag hörde definitivt inte vad hon svarade. Nåja.

Omsider kom talaren och han höll en bra föredragning, tyckte jag , som passade på att lära mig några fler mångstaviga ord via sammanhanget.
Inga löften, inga stora utfall men en något syrlig ton när han drog fram konkurrenternas tidigare tal.

Jag slapp gå upp på podiet , nån hade sagt att alla nya skulle gå upp för att visas upp. Antagligen drabbar det oss närmare valet.

Varmt och gott, sommar fortfarande.

Masse
2010-09-19, 19:33
Hej Monica,

Jättekul att ta del av er valrörelse. Här hemma bänkar vi oss nu för valvaka ikväll. Det finns signaler om att det denna gång har avgivits ovanligt många förhandsröster, vilket bedöms kunna försena besked om ett slutresultat vid ett ev jämnt läge. Det kan ju innebära en rysare en bit in i nästa vecka.

Din beskrivning av ert torgmöte är så målande att det nästan känns som att man är där själv. Skrålande högtalare och borgmästaren som kommer en halvtimma försenad. Mycket mingel med barn och vuxna. Det ger åtminstone mig en skön medelhavskänsla.

Ha en fin fortsättning på den politiska karriären. Det ska bli intressant att följa dina fortsatta rapporter. Extra intressant tycker jag att det är att få del av lite hur man behandlar inflytandet av "inflyttade medborgare". Hoppas att du får till din enkät.

Ha det gott
önskar
:) Mats
som gärna skulle ta emot lite av ert sköna väder

Monica P
2010-09-20, 01:29
Ja, Mats, den långärmade tröjan åkte in i garderobsmörkret igen. Riktigt skön lagom värme hela helgen.

Jag glömde nämna att det fyra gånger under talet kom en sån där tutande bilkortege från ett flertal bröllop som pågått samma kväll. Varje gång blev det uppehåll i talet och lite lyckönskningar ramlade över brudbilarna...

Masse
2010-09-20, 23:15
Jag glömde nämna att det fyra gånger under talet kom en sån där tutande bilkortege från ett flertal bröllop som pågått samma kväll.

Ja, det är ju också en typisk medelhavsgrej. För ett antal år sedan gjorde vi en bilsemester under en knapp vecka i Toscana. Vid ett tillfälle i samband med våra turer i de små Toscanska byarna upplevde vi sammanlagt 4 st vilt tutande och tjoande bröllopskorteger under en och samma dag.

Min uppfattning är att våra vänner i såväl Italien som Spanien är betydligt mera både frekventa och helhjärtade _B-anana _B-anana _B-anana i sitt firande än vad vi är i Sverige. Även grekerna är väl ganska duktiga på festivitas eller????

Under många års bilsemestrar i Spanien på 80- och 90-talen fick vi nästan känslan av att det där räckte om någon kusin eller gammal faster hade namnsdag för att det skulle bli fullt pådrag med fyrverkerier mm.

:) Mats

Monica P
2010-09-21, 07:15
Det gäller att väsnas helhjärtat, ja!