handdator

Visa fullständig version : Prags hjärta


lugnagatan
2010-09-18, 16:07
Hej!
Jag har besökt Prag sedan år 2000 och nu bott här i snart 3 år.
Den självklara medelpunkten är det astronimiska uret på den gamla stadens torg.
Den självklara "starten" för mig när jag kommer till Prag, är att gå från Vaclavs-platsen,i den nya staden, ner mot den gamla staden , och komma fram precis framför det gamla rådhuset där uret sitter - det är en magisk känsla, och man kan säga att Prag är en vallfärdsort just med tanke på kraften av detta ur. Där en trängseln stor inför varje hel timme.
Många tänker dock inte på det kafe som ligger med fönstrena mittemot (en trappa upp), så dit brukar jag gå upp, där var förut Kafka-institutet, nu är det ett dyrt hotell, men fortfarande kan jag sitta där över en kopp turkiskt kaffe och en tårtbit, och blicka ut med bästa utsikt mot uret, och se när luckorna öppnas och profeterna vandrar runt...

Hälsningar från en stad med mycket heta somrar och kalla vintrar, men där numera väderleken ständigt bjuder på nya överraskningar.

Stinab
2010-09-20, 09:53
Prag är verkligen en mysig stad som jag gärna återkommer till!
Hälsningar

Stinabbye_bye

Celbe
2010-09-20, 14:13
Prag är helt underbart :)! Vi var där för fjärde gången i början av sommaren (och hade fantastiskt fint väder). Fortfarande mycket prisvärt med mat och dryck på restauranger, t o m på Kampa Park, vår stora favorit.

Celbe

Alala
2011-08-16, 18:11
Planerar göra en resa till Prag i oktober, 3 nätter. Läste att Stinab rekommenderade hotell Julis i ett annat råd. Finns det andra erfarenheter från trevliga hotell? Och vad ska man göra i Prag? Vet bara att ölet är gott och att staden lär ska vara vacker. :D Så kom gärna med tips.

/ Anne

lugnagatan
2011-08-17, 14:31
Ska ni vara där så kort tid är det bäst att boka vid gamla stadens torg. Där finns t.ex. "Grand Hotel", namnet missvisande, det absolut bästa läget mitt emot astronomiska uret, inte så stort inrymt i ett gammalt hus med mycket fina rum, sök på "Grand Hotel Old Town Square".
Ett inte så dyrt hotell är "Cerny Slon" (svarta elefanten) inne på en gränd från gamla stans torg, har dock ingen hiss, men mycket charmigt.
Här når ni via gågator dels till Vaclav-platsen (nya staden), Karlsbron, mycket sevärd, och Lill-sidan, dvs andra sidan av Moldau, där tar ni spårvagnen 22 upp till borgområdet, eller går upp.
Biljettautomater till spårvagnen finns i Metron (tunnelbanan) och vid en del spårvagnstationer. Köp fullpris 26 Kc som räcker 75 min.

På borgområdet köper man en biljett så att man kommer in på katedralen (brukar vara fri entre utanför säsong), S:t Georgskyrkan och Vaclav-salen, som är det mest sevärda inomhus (inte dyraste biljetten).

Men som sagt att bara strosa runt gamla stan räcker gott för tre dagarflabb_flabbye_bye

Alala
2011-08-18, 19:14
Tack för fina tips! Nu hann vi faktiskt boka Hotel Salvator redan, det borde också vara centralt beläget. Kikade på Grand Hotel och det verkade ju verkligen fint, men lite väl dyrt för oss.

Har du några tips på matställen? Vi vill inte äta på fina och dyra restauranger utan hellre på avslappnade ställen med god tjeckisk mat. Har läst att man äter mycket "knödel", personligen tycker jag inte att det låter så väldigt gott, men provsmaka måste man ju :D. Och hur är det med ölkrogarna? Något speciellt som man inte ska missa?

Hoppas på fint väder så att det ska bli roligt att gå omkring i stan.

/ Anne :)

lugnagatan
2011-08-31, 14:49
Hej! Det är väldigt spännande att få denna förfrågan. Nu har jag flyttat i Chania, och måste gå till en park med wi-fi, men jag återkommer med tips i september.


/Stefan

Mikke
2011-08-31, 16:20
.....jag tog tåget till Prag en gång.
Det var när jag läste arkeologi och det skulle hållas en STOR konferens (3000 deltagare,en vecka) i en liten stad som heter Forli utan för Bologna.
Jag lyckades få universitetet att betala resan, och istället för att flyga, tog jag fiolen,ryggan och tåget Kallsta-Malmö och nattåg till Prag.....Härligt !!
Hängde i fönstret och kände kolröken här och där när vi passerade stationer på väg genom natten.....
Kom fram till Prag på morron, och till min förlägenhet hade jag inga lokala stålar (zloty?) utan fick motvilligt vigga en slant så jag tog mej till centrum. Kom upp i morgonsol på Vaclav-torget, som mest liknade enlåång och bred backe.
Där stod jag och mådde bra och fick en lapp av en trevlig tjej, som naturligtvis spanat in en sömnig och vilsen turist. Stället hon rekommenderade låg på en ö i floden.Det gick en bro över och tidigare hade det visst varit nån sorts sportpalats.....

Där bodde vi kanske 30 pers i samma rum, men vad gör det när man har öronproppar?? Trevlig stad, jag drullade runt och kikade in här och där och gick ofta vilse, men det gjorde inget.Träffade flera trevliga människor och efter en vecka fick jag fortsätta neråt Italien......
Minnet av den veckan i Prag är ljust och positivt.... :D
mvh,
Mikke
ps.öltips= Staropramen Dunkel..... :D

Lissi
2011-08-31, 18:51
Och hur är det med ölkrogarna? Något speciellt som man inte ska missa?

Hoppas på fint väder så att det ska bli roligt att gå omkring i stan.

/ Anne :)

U´Fleku får Du inte missa.....En mysig ölpub!
Den puben finns säkert omnämnd i varje turistguidebok;) När vi var där fanns inget rökförbud så jisses, man fick skära sig fram genom rökdimman:eek::eek:

Lissi

Alala
2011-09-06, 20:23
U´Fleku får Du inte missa.....En mysig ölpub!
Den puben finns säkert omnämnd i varje turistguidebok;) När vi var där fanns inget rökförbud så jisses, man fick skära sig fram genom rökdimman:eek::eek:

Lissi

U´fleku läste jag redan om i en guide och den ska säkert besökas. Vi reser med vår 18-åriga dotter som faktiskt inte ännu har lärt sig dricka öl, men kanske det är dags att prova på lite nu. :D Röka kan hon inte heller, och samma sak gäller för oss föräldrar så hoppas de har rökförbud nuförtiden. Eller kanske inte, någon som vet? :confused:

Har hittat och också fått fina tips om guider på nätet och dem ska jag också bekanta mig närmare med så småningom. Väntar ivrigt på lungnagatans tips också förstås.

/ Anne :)

Lissi
2011-09-06, 21:12
Våren 1993 så besökte jag Prag under "Pragvåren" en kör-och konsertvecka då det är sång och musik i hela Prag. Jag åkte med "min" kör och orkester, Domkyrkokören i Kalmar samt Kalmar Musiksällskap och vi framförde "Förklädd Gud" bla. Två fullsatta kyrkor sjöng vi för och vi besökte själva många fantastiska konserter, bla ett av Mahlers verk i Domen uppe vid borgen Vi var på Laterna Magica och vi såg "La Traviata" på Operan. En helt magisk vecka!
Missa inte Karlsbron och Astronomiska uret.
Framförallt: Promenera och NJUT!

Lissi

lugnagatan
2011-09-07, 10:46
Instammer i Lissis tips. Haller just pa och sitter hemma och skriver ner mina tips, och ska ga till en park med fri wifi for att skicka ut dem.bye_bye

lugnagatan
2011-09-08, 14:14
Om ni inte bor i närheten av gamla stans torg , så rekommenderar jag att första dagen utgå från Vaclavsplatsen, den har ett stort torg längst ned, och vandra nedåt gågatorna mot gamla stans torg. Det ger den bästa upplevelsen första gången. Och komma fram vid uret.
Om ni inte har guidad tur med grupp så är a och o en mycket bra karta så tar ni er fram själva.
(Ta ingen guide från gatan. Det finns kiosker överallt som det står Martin tours på, som har en rundtur i minibuss med hörlurar med svenskt tal. Den kan jag rekommendera.
Man kan höra med hotellet om svensktalande guide för en privat runda. Hotellet City Crown som är svenskägt tel +420 222 716 803 känner till en sådan, som är mycket bra, och tar er runt hela Prag med kollektivtrafik till dom viktigaste platserna. Själv föredrar jag att gå runt på egen hand, med hjälp av karta.)

Om ni kommer fram sent ta den enklare promenaden från samma utgångspunkt boulevarden Na Prikope till Republiktorget (Namesti Republiku), där ligger "Meborgarhuset" i art novea-stil, och gå in i det stora caféet och drick kaffe och tårta från tårtvagnen, och avnjut sorlet och det höga taket.

Dom "turistiska" ställena ger stora upplevelser och är bra att börja med. På dagen gäller caféerna. På gatan Narodni finns det stora (och inte dyra) caféet "Café Louvre" två trappor upp, bredvid den klassiska jazz-klubben Reduta. Den rökfria avdelningen är liten. Så röken får man stå ut med.

(Nu gäller att varje restaurang måste ha skyltat i fönstret om det finns rökfri avdelning, eller om det är endast rök eller icke-rök. Rökförbud gäller vid spårvagns- och busshpl.)

Narodni leder ned till Moldau (tj. Voltava), där ligger det anrika caféet Slavia mittemot Nationalteatern.

På Vaclavsplatsen är Grand Hotel Europa värt ett besök på grund av den Unesco-skyddade art nouvean.

Längst upp på Vaclavs-platsen ser man det mäktiga nationalmuséet och den heliga Vaclav - statyn, som är en vanlig mötesplats för turistgrupper.

Nu kommer jag till shopping. Själv har jag bara handlat juveler endast en gång, och det var på Vaclav-platsen. Det var mycket bra bemötande, och jag betalade med kreditkort men hade inte passet med mig, men råkade ha den svenska leggen, och det godtog dom.

Just när det gäller juveler så behöver jag knappast rekommendera någon speciell butik. Det glittrar hemskt mycket när man går gränderna ner mot gamla stan - speciellt fint på kvällen - bara att titta på. Men det som glittrar mest är den bömiska kristallen. Titta speciellt på den. Och prova att gå in i en affär som inte är fullt så glittrig utvändigt, det kan finnas stora utrymmen inuti som är värda att undersöka.

Vid Republiktorget finns en ny mycket stora galleria, som är byggd i gamla militärkaserner ("Palladium"). Den är värd ett besök bara för att åse prakten, där får man svindel på övervåningarna. Där fattas ingenting i boutique-väg för den kräsna shopparen. Lägg märke till klostret med klosterskolan och -kyrkan som finns kvar vägg i vägg.

Från gamla stadens torg utgår gatan Parizska, som har många botiquer.

Nu kommer jag till öl-hallarna. Den första upplevelsen hade jag på "U Kalicha", som jag kan rekommendera än idag, som går i riktig Svejk-stil, där finns meny på svenska och en höjdare är om någon grupp beställt musik med bastuba och fiol. Den är svårare att hitta . Ligger på gatan Na Bojisti i rikting österut från Vaclav-platsen.
En motsvarighet är den överreklamerade U Fleku på gatan Kremencova, som har en stor källare.

Från gatan Narodni ,åter, går en tvärgata Na Perstyne (mittemot Tesco-varuhuset "My") som leder till många intressanta saker.
Först ligger där det klassiska Medvidku (ölställe och stor restaurang och inkvartering). Lite längre fram, också på vänster sida, ligger ett bra vinprovningsställe Viny Sklep Monarch.
Straxt innan passerar man avtagsvägen Bartolomejska. I början ligger Konvikt, och då närmar vi oss mer "normala" tjeckiska krogar som är värda ett besök. En klyscha är "håll reda på pappersremsan", som man får, som personalen skriver upp konsumtionen på. (En annan klyscha är att det är så mycket ficktjuvar på spårvagnen. Under mer än tio år besökande i Prag har jag aldrig blivit bestulen på det sättet - tjuvarna finns bland mina vänner :-)

Längre in på Bartolomejska finns ett kloster där Vaclav Havel satt fängslad under kommunismen, och i början på gatan en byggnad med en lokal där Beethoven konserterade (Info-skylten om detta har tyvärr tagits bort) .

Från Na Perstyne går en gata till torget Uhely Trh (kolmarknaden) . Där finns ölstället och restaurangen "U dvou Kocek" (hos dom två katterna). Där går man rakt in och beställer direkt av öltapparen, och står vid en smal disk. Vid en kant står det: "Här stod W A Mozart" . Här finns endast en långbänk för stamgäster kvar.

I ett hörn av torget Uhely Trh börjar den smala gatan Blatnicka (c utallas på tjeckiska "-ts-"). Och där ligger flera "enklare" vinställen efter varandra. Den första har en restaurang i källaren och är öppen även på helger. Bredvid ligger en mer folklig Moravisk vinutskänkning.
Regeln på dessa så vanliga vinotek och vinarnor är att tappvinet benämns efter druvsorten. Räkna inte med några kunskaper i engelska. Men det är heller inga krussiduller. Säg bara namnet på vinet, "Modry Portugal" eller den torrare "Frankovka" är dom vanligaste röda, eller "Müller Thurgau" (säg bara "Müller") för att få det vita. Ibland är det lite moravisk musik.
Om man vill gå på toaletten måste man gå rakt över gatan till det andra vinstället , där det är lite större och livligare.


För enklare öl-ställen utanför dom breda turiststråken, behöver man bara titta efter dom färggranna reklamskyltarna för öl som finns oftast flera i varje kvarter ("pivnice" eller "hospoda") . Bara gå in och sätt er. Det brukar komma en servitör eller servitris. Lyssna och titta. Säg bara "Gambrinus" eller "Staropramen" så brukar det ordna sig. "Vi vill betala" heter "Zaplatime!". Graderingen 10 och 12 betyde inte alkoholhalt, men står i proportion till denna. (10 är den normala.)

Ett standardtilltugg som brukar finnas på ölställena är "Hermelin" - en inlagd camember, och "Utopence" (den drunknade mannen) - inlagd mindre falukorv.

lugnagatan
2011-09-08, 14:15
Andra gammaldags ölsjapp är "U slateho tigra" till vänster , när man är på väg till Karslbron, och "U Cerneho Vola" (Svarta Oxen) på Loretanske Nam. 1 i området kring Pragborgen (mittemot det enormt stora Cerny-palatset och klostret Loreta).

Som jag kanske nämnt tidigare så, om man är i Prag första gången och bara några få dagar, så räcker promenader i gamla stan, ner över Karlsbron, över på Lillsidan, och upp till Borgområdet (ev. med spårvagn 22).
Man kommer till Lill-sidans torg där det finns en tobaksaffär där man kan köpa biljett till spårvagnen. Det ska vara fullpris 26 Kc. Biljettspärrar existerar inte i Prag. Gå in bak eller fram och stämpla i den gula automaten så gäller biljetten på alla färdmedel i 75 min.

Boka inte konsert- eller teaterbesök om ni inte är special-intresserade och har tagit reda på i förväg bästa sättet att boka . Kolla alltid noga om inte evenemanget har blivit inställt eller ändrat! Jag lurades en gång att tro att jag skulle få se Don giovanni på ---- -teatern (där scener ur filmen "Amadeus" spelade in) . Istället var operan inställd och ersatt med en liten kammarensemble med en urusel sångare , som standardmässigt ersättningsnummer, som kallade sitt program "Don Giovanni" - och biljetterna var dyra !


För att avsluta ölen, så finns det många bryggerier i stan (pivovar). Novomestsky Pivovar på Vodickova 20 är värd ett besök. Ligger i källare. Rundvandring med guide eller enskilt, och kristallklart öl. Måste beställas genom resebyrån eller internet. Hotellreceptionen brukar hjälpa till med sådana här saker.
Gatan Vodickova börjar vid Vaclav-platsen och spårvagnarna går på den och över Vaclav-platsen. (Tänk på att gatorna ofta byter namn.)
Från denna gata och längs med Vaclav-platsen finns också ingångar till dom fantastiska gamla galleriorna. Man kan få en känsla av 30-tal !

Astronimiska uret på det gamla rådhuset på gamla stans torg är Prags hjärta. Figurerna kommer fram varje hel timme. Passa på att lämna folkmassan och gå upp en trappa till Grand Hotels café. Här är utsikten magnifik över uret, och lite folk, men dyrt. Det var förut ett enklare café när Kafka-insitutet låg här. Det är nu flyttat och här är ett dyrt men väldigt fint litet hotell. (Efter 20 dukas middag för hotellgästerna.)
Mittemot uret finns också en av dom finare källarrestaurangerna, som säkert är värt ett besök, men jag har aldrig varit där, kanske när jag åkte med resebyrå, en gång för länge sedan.

Se upp för glassaffärer som inte skyltar med några prislistor- en riktig turistfälla, men beskedlig sådan.

Om ni kommer upp till borgområdet, och det är säsong, måste man köpa en biljett, på något av biljettkontoren inne på området, för att komma in på det sevärda. Det mest populära är "Zlata Ulicka" (Gyllene gränden), med färgglada kåkar, längst bort inne på området, det måste man alltid ha biljett till. Utanför säsong behöver man inte biljett för att komma in i den stora katedralen. I biljetten (köp inte den dyraste!) ingår också den sevärda Vaclavs-salen och den mycket gamla S:t Georg basilikan.

Ni som åker dit i december kommer att ha glädje av julmarknaderna på Vaclav-platsen och på gamla stadens torg. Granarna är fantastiska. Försäljningen av jul-karpen tilldrar sig uppmärksamheten.
Om ni stannar över nyår, tänk på att boka på någon mysig tjeckisk restaurang på nyårsnatten ("Sylvester"), gärna på Nerudova - backen från Lill-sidans torg upp till borgområdet, så är det nära till utsikten över fyrverkerierna.
(Dom största fyrverkerierna är, eller var, på nyårsdagen, dock. För att fira "skilsmässan" med Slovakien. Men det är möjligt att de fyrverkerierna är nerlagda av ekonomiska skäl. Bäst utsikt vid hotell Intercontinental på gatan Parizska , alltså så att man ser över floden till Letna-parken på andra sidan. Där finns den stora rödfärgade metronomen som ersatte en väldig Stalin-staty.)

Den mörka årstiden vill jag också rekommendera "Petrinske Terasy". Från gatan Ujezd på Lill-sidan utgår en bergbana (lanovka) till Petrin-höjden med det lilla "Ejfel-tornet". Man går av halvvägs, och går till höger (inte till den till vänster, där är det ofta fullbokat). Där brukar sällan vara fullt, men det kan vara bäst att kolla och ringa. Det finns engelsktalande personal. Utsikt över borgen och Prag och vedbrasa.

Här finns rätten "Tatarak". Det är finstrimlad rå köttfärs med lök och pepparrot, vitlök och rostat bröd till. Ofta ingår stark pepparrot till fisk och kött, som man kan peta undan. Det står oftast på tyska och engelska vad som ingår. "Knedl" är torra men degiga brödskivor som serveras till kött. Inget problem. Men om man tar den gammal-bömiska maten får man räkna med att det kan bli mäktigt. Både fläsk och anka kan ingå. Jag brukar oftast ta något med kyckling, som man äter mycket i Tjeckien och som är billigt att köpa i handeln.

Tänk vidare på att längs de stora turiststråken i gamla stan kan det hända att servitören skriver dit ett visst belopp på notan i dricks , utan att fråga, speciellt om det är musik.
Men titta gärna i gamla stan efter något litet ställe med zigenar-musik och boka en middag där.

Tag bara något litet direkt i handen för att stilla hungern när ni är ute och går: En liten kyckling-schnitzel eller friterad ost. Klobasa (stekkorv) med surdegslimpa och senap. Eller en slags potatisplätt.

Om vi fortsätter på gatan Ujezd på Lill-sidan, byter den namn till Karmelitska (norrut) , man kommer förbi vallfärdskyrkan med det lilla Jesus-barnet utformat som en docka ("Jesulatka") , som är själva vallfärdsmålet, och längre fram är det lätt att gå förbi ingången till den mycket fina trädgården Vrtbovska Zahrada (öppet från april till oktober).
På sluttningen framför Pragborgen finns ett pärlband med mycket fina trädgårdar .

Om jag ville gå ut på restaurang gick jag till det kommunala biblioteket vid torget Marianske Namesti. Vid sidan om biblioteket går gatan Valentinska. Vid hörnan Valentinska/Veleslavinova ligger en pizzeria Donna, men bredvid ligger "U Knihovny" (vid biblioteket). Om det inte finns plats i gatuplanet , kan man gå ned i källaren.

Lissi
2011-09-08, 15:07
Vilken härlig guidning i Prag!!! TACK!

Tänk att det är biljett till borgområdet och gatan där Franz Kafkas hus finns. Det är nytt sen 1993....Oj vad folk där var då vid borgen och i gränden och ficktjuvar hade gyllene tider som överallt i stora städer där många turister promenerar.
Nu vaknade verkligen längtan till Prag igen!

Lissi

Alala
2011-09-09, 18:02
Tusen tack lugna gatan! _B-ananaJag ska läsa detta flera gånger så att något fastnar i min ihåliga skalle. När vi kommit tillbaka från Prag ska jag kommentera lite.

Hoppas också andra som ska eller har tänkt resa till Prag hittar vad du skrivit.

Tack igen och ha det så bra på Kreta!

/ Anne klapp_klap

Alala
2011-10-18, 04:49
Då är man tillbaka från Prag. Kan bara instämma med andra här. En härlig stad! Vi hann med de viktigaste sevärdheterna och bara gick och gick. En underbar stad att just gå i. Jag har inte varit så förtjust i stora städer de senaste åren eftersom jag lätt blir stressad av all trafik, larm och mycket folk. Men det var inte något problem med detta i Prag där det fanns så många bilfria områden. Visst var det mycket turister men inte så farligt att det störde. Det fanns så många fina och vackra hus så man fick titta uppåt hela tiden. :D
Ölet var gott förstås och maten rejäl. Fick en ny favoritdryck också, "Becherovka", lite som Jägermeister men inte så söt med en god pepparkakssmak i slutet. :p Värmde gott efter en dag ute på stan. Vädret var soligt men lite kyligt. Det gick att ta en öl ute om man hittade en solig plats. Vi bodde på Hotel Salvator som var helt trevligt och centralt beläget bredvid shoppingcentret "Palladium". Enda negativa är att vi fick känslan av att det kan vara ett lite kyligt hotell på vintern.
Men en toppenstad alltså, dit reser jag gärna på nytt! _B-anana

/ Anne

Soleil
2011-11-27, 06:54
Vi firar julen i Prag. Hotellet är Ibis Prague Old town , Na porici.
Det är en resa till en mindre grupp. Besöker också i staden Kutna hora.
I väntan på en härlig jul med jultorg osv!

Soleil
2011-11-27, 06:57
Undrar hur brukar vädret vara i Prag december, vad ska man ha på sig, en äkta päls eller en lite tunnar kappa?
Nu är det väl varmt ännu med det hinner bli kallare.

Lissi
2011-11-27, 11:26
Det måste vara härligt med jul i Prag.....Ha en fin resa. Jag kan tänka mig att en varm jacka är ett måste!

Lissi

lugnagatan
2011-11-27, 11:34
Vintrarna har blivit varmare for varje ar, men bered er bade pa regn och rusk och kyla. En kraftig vinterrock\ pals, skulle jag rekommendera vid promenaderna.

Soleil
2011-12-04, 14:46
Tusen tack för uppgifterna o. annat.
Soleil

Alala
2011-12-19, 18:47
Jul i Prag låter ju fint! Kan tänka mig att den kan vara en fin stämning där med förhoppningsvis lite snö också. Då kan man ju värma sig med "gluhwein", kommer inte ihåg vad det varma vinet hette på tjeckiska. :D

Men ta varma kläder med, varma skor också och mössa och hela rubbet!

GOD JUL! :)

/ Anne

Soleil
2011-12-27, 14:36
Prag-resan är bakom, vilken härlig stad!
Vi åkte dit den dagen Havels begravning var, planet var där lite senare. Vi gick till slottet på lörgaden i stället för fredag.
Dit skall man igen, på våren eller på hösten. Det är lätt att åka med spårvagnar, fastän vi hade en minibuss till förfogane nästan hela tiden.